A doua casatorie

A doua casatorie

Dupa cum fecioria este mai bună decât căsătoria, aşa şi prima căsătorie este mai bună decât a doua. (Sfântul loan Gură de Aur)

Inţelepciunea Bisericii Ortodoxe stă în aceea că ea recunoaşte ca desăvârşită pentru toţi creştinii o singură căsătorie. Ea îngăduie a doua căsătorie din pogorământ faţă de neputinţa omenească, iar pe cea de-a treia o îngăduie cu greu, dând epitimie celor ce se căsătoresc, ca pe una ce nu este liberă de păcat, ca prin acest lucru nedesăvârşit să preîntâmpine un rău mai mare: curvia în afara căsătoriei. (Sfântul Filaret al Moscovei)

Extrem de importantă pentru înţelegerea căsătoriei este problema celei de-a doua căsătorii. Apostolul Pavel le porunceşte undeva văduvelor să se căsătorească. Aceasta intră cumva în contradicţie cu spusele lui Hristos prin care Domnul arată că dintru început nu a fost aşa (Mt. 19,8) Dumnezeu a făcut soţul şi soţia, şi că ce a împreunat Dumnezeu, omul să nu despartă (Mt. 19,6).

In vechime, a doua căsătorie era privită ca încălcare a legii date de Dumnezeu cu privire la fidelitatea absolută faţă de soţ sau soţie, pentru că Taina Cununiei era privită ca unire veşnică. Dacă la catolici, potrivit înţelegerii lor juridice a căsătoriei, ea îşi pierde validitatea la moartea unuia dintre soţi, în concepţia ortodoxă aşa ceva nu se poate întâmpla, deoarece cununia îi uneşte pe oameni pentru vecie şi moartea nu poate rupe legătura aceasta. Dacă am concepe altfel căsătoria, unde este Taina care continuă şi în împărăţia lui Dumnezeu? Atunci, toată concepţia asupra Tainei Cununiei trebuie să fie cu totul alta, ca la catolici sau altfel, dar nu aşa cum a fost în Ortodoxie de la început. Dacă privim însă căsătoria ca pe o unire veşnică, se cere şi fidelitate reciprocă veşnică, fidelitate pe care nici moartea nu poate s-o anuleze. Astfel, în Biserica veche a doua căsătorie era considerată, la modul ideal, imposibilă.

Biserica este însă orientată întotdeauna spre realitate şi nu îşi face iluzii în privinţa faptului că în viaţa reală idealul nu poate fi întotdeauna atins. Biserica vine la oamenii vii şi păcătoşi ca să-i mântuiască şi să-i facă drepţi. Nu putem să nu luăm în considerare faptul că doar puţini oameni pot primi deplinătatea învăţăturii Bisericii Ortodoxe despre căsătorie. Majoritatea covârşitoare nu poate trăi aşa. Apostolul Pavel le porunceşte văduvelor să se căsătorească fiindcă altfel au loc lucruri cu mult mai grave. Este mult mai rău dacă văduvele încep să trăiască în curvie. Mai bine să se mărite din nou, să nască şi să educe copii şi să ducă viaţă de familie. (Protoiereul Vladimir Vorobiov)

Facand pogorământ din grija pastorală pentru mântuirea oamenilor, Biserica face rabat neputinţei omeneşti şi îngăduie uneori a doua căsătorie, fără să o considere nicidecum de aceeaşi valoare cu prima. A doua nuntă nu trebuie încununată, ca prima. (Protoiereul Vladimir Vorobiov)

La modul strict, Biserica Ortodoxă nu a considerat niciodată a doua căsătorie o căsătorie cu valoare deplină, egală cu cea dintâi - cu acea căsătorie unică care ar trebui să existe, cu acel ideal al căsătoriei pe care îl afirmă ea. Cu atât mai sever priveşte Biserica a treia căsătorie. Totuşi, din iconomie, şi a treia căsătorie era admisă, dar tot ca ceva nedesăvârşit, ca o încălcare a normei bisericeşti. A patra căsătorie e însă interzisă categoric, fiind considerată deja incompatibilă cu rămânerea în Biserică. (Protoiereul Vladimir Vorobiov)

Rânduiala cununiei a doua se deosebeşte mult de cea a primei cununii, lucru care este foarte caracteristic. In primul rând, cei ce se căsătoresc nu sunt primiţi la împărtăşanie. Dacă rugăciunile primei cununii sunt foarte sărbătoreşti, pline de bucurie, cele ale cununiei a doua sunt întotdeauna pătrunse de duhul pocăinţei. (Protoiereul Vladimir Vorobiov)

Articol preluat din cartea "Cum sa intemeiem o familie ortodoxa", Editura Sophia

Cumpara cartea "Cum sa intemeiem o familie ortodoxa"


 

Pe aceeaşi temă

03 Aprilie 2019

Vizualizari: 7829

Voteaza:

A doua casatorie 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Bucuria convorbirii. Interviuri realizate de Costion Nicolescu
Bucuria convorbirii. Interviuri realizate de Costion Nicolescu Două sunt întâlnirile care m-au fascinat totdeauna: cea cu Nicodim (Ioan 3,1-21) și cea cu femeia samarineancă (Ioan 4,5-26). Una se petrece în miez de noapte, cealaltă în plină zi. Una este cu un fruntaș al iudeilor, alta cu o femeie simplă. Amândouă 20.00 Lei
Osebirea care tine laolalta. In memoriam acad. Sorin Dumitrescu
Osebirea care tine laolalta. In memoriam acad. Sorin Dumitrescu „Iar el este un iconar care a scris studii științifice, un ziarist care a pictat abstract, un orator care organiza expoziții, un editor care producea happeninguri, un profesor care intervieva sfinți, un librar care cânta la pian și chitară, un familist 60.00 Lei
Arsenie Boca. Sfantul cu inima cat cerul
Arsenie Boca. Sfantul cu inima cat cerul Despre el se vorbește adesea în șoaptă, cu evlavie sau cu întrebări. Se pomenesc minunile și mulțimile, dar mai rar osteneala lui de o viață: setea de a-L înțelege pe Hristos, grija față de oameni și față de tineri, puterea de a rămâne demn în mijlocul 60.00 Lei
Duhul Sfant si unitatea Bisericii. „Jurnal” de Conciliu
Duhul Sfant si unitatea Bisericii. „Jurnal” de Conciliu Ce altceva reprezintă reflecția sa teologică, pledoaria pentru dialog, efortul de a face posibile întâlniri și de a transmite chipul lăuntric al Ortodoxiei în lumea care-l ignora, decât o mărturie a celui care ascultă planul lui Dumnezeu? Viața tânărului 50.00 Lei
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice Ce este „regula de aur”? Este o normă etică, o idee, o recomandare și chiar o poruncă care se regăsește în multe mitologii, religii și filosofii ale lumii. Părintele Dumitru Beșliu invocă în cartea sa în primul rând creștinismul. Trimiterile precise sunt 79.29 Lei
Din invataturile Ortodoxiei
Din invataturile Ortodoxiei Cartea de fata aduce in fata cititorilor ei cateva teme foarte importante si necesare pentru viata crestinului ortodox. Viata spirituala a fiecarui credincios trebuie sa fie impodobita, pe langa virtuti, si de o cunoastere temeinica a invataturii de 52.86 Lei
In singuratatea mintii mele
In singuratatea mintii mele „Bucuria de a te exprima, trufia pe care ți-o dă cuvântul domesticit, gata să și se supună, senzația că el este treapta care te poartă în locul acela înalt, la care îți faci uneori iluzia că doar tu poți ajunge. Știu, desigur, că prin cuvânt noi despărțim 78.23 Lei
Vinovatia. O introducere contemporana
Vinovatia. O introducere contemporana Ce este vinovăția? O povară inutilă, sau o resursă fundamentală pentru sănătatea noastră psihică și morală?Într-o societate în care rușinea a luat locul vinovăției, iar autocritica e tot mai des înlocuită de victimizare, Donald L. Carveth ne propune o 42.18 Lei
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului Manfred Spitzer este un expert recunoscut în rețelele neuronale – fundamentul inteligenței artificiale. Cartea de față adună toate informațiile relevante existente pe această temă, punându-le într-o perspectivă realistă: se pot face multe speculații cu 67.66 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact