A doua casatorie

A doua casatorie

Dupa cum fecioria este mai bună decât căsătoria, aşa şi prima căsătorie este mai bună decât a doua. (Sfântul loan Gură de Aur)

Inţelepciunea Bisericii Ortodoxe stă în aceea că ea recunoaşte ca desăvârşită pentru toţi creştinii o singură căsătorie. Ea îngăduie a doua căsătorie din pogorământ faţă de neputinţa omenească, iar pe cea de-a treia o îngăduie cu greu, dând epitimie celor ce se căsătoresc, ca pe una ce nu este liberă de păcat, ca prin acest lucru nedesăvârşit să preîntâmpine un rău mai mare: curvia în afara căsătoriei. (Sfântul Filaret al Moscovei)

Extrem de importantă pentru înţelegerea căsătoriei este problema celei de-a doua căsătorii. Apostolul Pavel le porunceşte undeva văduvelor să se căsătorească. Aceasta intră cumva în contradicţie cu spusele lui Hristos prin care Domnul arată că dintru început nu a fost aşa (Mt. 19,8) Dumnezeu a făcut soţul şi soţia, şi că ce a împreunat Dumnezeu, omul să nu despartă (Mt. 19,6).

In vechime, a doua căsătorie era privită ca încălcare a legii date de Dumnezeu cu privire la fidelitatea absolută faţă de soţ sau soţie, pentru că Taina Cununiei era privită ca unire veşnică. Dacă la catolici, potrivit înţelegerii lor juridice a căsătoriei, ea îşi pierde validitatea la moartea unuia dintre soţi, în concepţia ortodoxă aşa ceva nu se poate întâmpla, deoarece cununia îi uneşte pe oameni pentru vecie şi moartea nu poate rupe legătura aceasta. Dacă am concepe altfel căsătoria, unde este Taina care continuă şi în împărăţia lui Dumnezeu? Atunci, toată concepţia asupra Tainei Cununiei trebuie să fie cu totul alta, ca la catolici sau altfel, dar nu aşa cum a fost în Ortodoxie de la început. Dacă privim însă căsătoria ca pe o unire veşnică, se cere şi fidelitate reciprocă veşnică, fidelitate pe care nici moartea nu poate s-o anuleze. Astfel, în Biserica veche a doua căsătorie era considerată, la modul ideal, imposibilă.

Biserica este însă orientată întotdeauna spre realitate şi nu îşi face iluzii în privinţa faptului că în viaţa reală idealul nu poate fi întotdeauna atins. Biserica vine la oamenii vii şi păcătoşi ca să-i mântuiască şi să-i facă drepţi. Nu putem să nu luăm în considerare faptul că doar puţini oameni pot primi deplinătatea învăţăturii Bisericii Ortodoxe despre căsătorie. Majoritatea covârşitoare nu poate trăi aşa. Apostolul Pavel le porunceşte văduvelor să se căsătorească fiindcă altfel au loc lucruri cu mult mai grave. Este mult mai rău dacă văduvele încep să trăiască în curvie. Mai bine să se mărite din nou, să nască şi să educe copii şi să ducă viaţă de familie. (Protoiereul Vladimir Vorobiov)

Facand pogorământ din grija pastorală pentru mântuirea oamenilor, Biserica face rabat neputinţei omeneşti şi îngăduie uneori a doua căsătorie, fără să o considere nicidecum de aceeaşi valoare cu prima. A doua nuntă nu trebuie încununată, ca prima. (Protoiereul Vladimir Vorobiov)

La modul strict, Biserica Ortodoxă nu a considerat niciodată a doua căsătorie o căsătorie cu valoare deplină, egală cu cea dintâi - cu acea căsătorie unică care ar trebui să existe, cu acel ideal al căsătoriei pe care îl afirmă ea. Cu atât mai sever priveşte Biserica a treia căsătorie. Totuşi, din iconomie, şi a treia căsătorie era admisă, dar tot ca ceva nedesăvârşit, ca o încălcare a normei bisericeşti. A patra căsătorie e însă interzisă categoric, fiind considerată deja incompatibilă cu rămânerea în Biserică. (Protoiereul Vladimir Vorobiov)

Rânduiala cununiei a doua se deosebeşte mult de cea a primei cununii, lucru care este foarte caracteristic. In primul rând, cei ce se căsătoresc nu sunt primiţi la împărtăşanie. Dacă rugăciunile primei cununii sunt foarte sărbătoreşti, pline de bucurie, cele ale cununiei a doua sunt întotdeauna pătrunse de duhul pocăinţei. (Protoiereul Vladimir Vorobiov)

Articol preluat din cartea "Cum sa intemeiem o familie ortodoxa", Editura Sophia

Cumpara cartea "Cum sa intemeiem o familie ortodoxa"


 

Pe aceeaşi temă

03 Aprilie 2019

Vizualizari: 7341

Voteaza:

A doua casatorie 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos Cu adevărat, Iuliana a dobândit puteri suprafirești prin harul lui Dumnezeu. A biruit legile firii, a rămas nevătămată de foc și de plumbul topit, a fost tămăduită în chip minunat după ce chinuri înfricoșătoare i‑au mutilat trupul. A cucerit inimile 15.86 Lei
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 22.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 13.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 34.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 33.83 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 50.74 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 50.74 Lei
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre Domnul Iisus a venit pe pământ ca doctor pentru cei ce au trebuință de vindecare, pentru cei suferinzi, care poartă în pieptul lor o inimă înfrântă și tăiată-împrejur. El a luat asupra Sa firea omenească, cu toate ale sale, în afară de păcat. 25.37 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact