A doua casatorie

A doua casatorie

Dupa cum fecioria este mai bună decât căsătoria, aşa şi prima căsătorie este mai bună decât a doua. (Sfântul loan Gură de Aur)

Inţelepciunea Bisericii Ortodoxe stă în aceea că ea recunoaşte ca desăvârşită pentru toţi creştinii o singură căsătorie. Ea îngăduie a doua căsătorie din pogorământ faţă de neputinţa omenească, iar pe cea de-a treia o îngăduie cu greu, dând epitimie celor ce se căsătoresc, ca pe una ce nu este liberă de păcat, ca prin acest lucru nedesăvârşit să preîntâmpine un rău mai mare: curvia în afara căsătoriei. (Sfântul Filaret al Moscovei)

Extrem de importantă pentru înţelegerea căsătoriei este problema celei de-a doua căsătorii. Apostolul Pavel le porunceşte undeva văduvelor să se căsătorească. Aceasta intră cumva în contradicţie cu spusele lui Hristos prin care Domnul arată că dintru început nu a fost aşa (Mt. 19,8) Dumnezeu a făcut soţul şi soţia, şi că ce a împreunat Dumnezeu, omul să nu despartă (Mt. 19,6).

In vechime, a doua căsătorie era privită ca încălcare a legii date de Dumnezeu cu privire la fidelitatea absolută faţă de soţ sau soţie, pentru că Taina Cununiei era privită ca unire veşnică. Dacă la catolici, potrivit înţelegerii lor juridice a căsătoriei, ea îşi pierde validitatea la moartea unuia dintre soţi, în concepţia ortodoxă aşa ceva nu se poate întâmpla, deoarece cununia îi uneşte pe oameni pentru vecie şi moartea nu poate rupe legătura aceasta. Dacă am concepe altfel căsătoria, unde este Taina care continuă şi în împărăţia lui Dumnezeu? Atunci, toată concepţia asupra Tainei Cununiei trebuie să fie cu totul alta, ca la catolici sau altfel, dar nu aşa cum a fost în Ortodoxie de la început. Dacă privim însă căsătoria ca pe o unire veşnică, se cere şi fidelitate reciprocă veşnică, fidelitate pe care nici moartea nu poate s-o anuleze. Astfel, în Biserica veche a doua căsătorie era considerată, la modul ideal, imposibilă.

Biserica este însă orientată întotdeauna spre realitate şi nu îşi face iluzii în privinţa faptului că în viaţa reală idealul nu poate fi întotdeauna atins. Biserica vine la oamenii vii şi păcătoşi ca să-i mântuiască şi să-i facă drepţi. Nu putem să nu luăm în considerare faptul că doar puţini oameni pot primi deplinătatea învăţăturii Bisericii Ortodoxe despre căsătorie. Majoritatea covârşitoare nu poate trăi aşa. Apostolul Pavel le porunceşte văduvelor să se căsătorească fiindcă altfel au loc lucruri cu mult mai grave. Este mult mai rău dacă văduvele încep să trăiască în curvie. Mai bine să se mărite din nou, să nască şi să educe copii şi să ducă viaţă de familie. (Protoiereul Vladimir Vorobiov)

Facand pogorământ din grija pastorală pentru mântuirea oamenilor, Biserica face rabat neputinţei omeneşti şi îngăduie uneori a doua căsătorie, fără să o considere nicidecum de aceeaşi valoare cu prima. A doua nuntă nu trebuie încununată, ca prima. (Protoiereul Vladimir Vorobiov)

La modul strict, Biserica Ortodoxă nu a considerat niciodată a doua căsătorie o căsătorie cu valoare deplină, egală cu cea dintâi - cu acea căsătorie unică care ar trebui să existe, cu acel ideal al căsătoriei pe care îl afirmă ea. Cu atât mai sever priveşte Biserica a treia căsătorie. Totuşi, din iconomie, şi a treia căsătorie era admisă, dar tot ca ceva nedesăvârşit, ca o încălcare a normei bisericeşti. A patra căsătorie e însă interzisă categoric, fiind considerată deja incompatibilă cu rămânerea în Biserică. (Protoiereul Vladimir Vorobiov)

Rânduiala cununiei a doua se deosebeşte mult de cea a primei cununii, lucru care este foarte caracteristic. In primul rând, cei ce se căsătoresc nu sunt primiţi la împărtăşanie. Dacă rugăciunile primei cununii sunt foarte sărbătoreşti, pline de bucurie, cele ale cununiei a doua sunt întotdeauna pătrunse de duhul pocăinţei. (Protoiereul Vladimir Vorobiov)

Articol preluat din cartea "Cum sa intemeiem o familie ortodoxa", Editura Sophia

Cumpara cartea "Cum sa intemeiem o familie ortodoxa"


 

Pe aceeaşi temă

03 Aprilie 2019

Vizualizari: 7032

Voteaza:

A doua casatorie 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Experienta vietii cu Hristos
Experienta vietii cu Hristos Mărturisesc că nu m-am gândit să public o carte de teologie, cu atât mai puțin un volumde predici, cu toate că mi-aș fi dorit mult să o pot face. Întrebată fiind dacă am supărat-o cu ceva, buna mea mamă, Rozalia Flueraș, spunea că nu am supărat-o decât cu 62.00 Lei
Slujind lui Dumnezeu si semenilor
Slujind lui Dumnezeu si semenilor Libertatea cea mai adâncă este de a te lăsa mereu răpit în Hristos, pentru a petrece cu El în veșnicie. Numai în Biserică, ascultând și împlinind poruncile lui Dumnezeu și învățătura evanghelică, credinciosul se poate împărtăși de roadele jertfei lui Hris 49.00 Lei
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori Preaslăvirea lui Dumnezeu și cinstirea Sfinților este o punte luminoasă între cele vremelnice și cele veșnice. Oferim rugătorilor creștini acest Acatistier, nădăjduind că ne va fi tuturor spre folos duhovnicesc, în străduința de a ne alipi de tot binele 34.00 Lei
Minunatele fapte si invataturi
Minunatele fapte si invataturi „Câştigaţi virtuţile opuse păcatelor. Tristeţea este călăul care ucide energia de care avem nevoie ca să primim în inimă pe Duhul Sfânt. Cel trist pierde rugăciunea şi este incapabil de nevoinţele duhovniceşti. În niciun caz şi indiferent de situaţie să 27.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Rugăciunea Stareților de la OptinaDoamne, dă-mi să întâmpin cu liniște sufletească tot ce-mi aduce ziua de astăzi.Doamne, dă-mi să mă încredințez deplin voii tale celei sfinte.În fiecare clipă din ziua aceasta povățuiește-mă și ajută-mă în toate.Cele ce 29.00 Lei
Rugaciunea inimii
Rugaciunea inimii „Rugăciunea nu este o tehnică elaborată, nu este o formulă. Rugăciunea inimii este starea celui ce se află înaintea lui Dumnezeu. Dumnezeu este atotprezent, însă eu nu sunt întotdeauna prezent înaintea Lui. Am nevoie de o tradiție vie, de un Părinte 34.00 Lei
Dialoguri la hotarul de taina
Dialoguri la hotarul de taina Cartea aceasta de dialoguri cu Părintele Valerian, unul dintre cei mai mari duhovnici ai României de astăzi, este de o frumusețe rară prin arta cuvântului și adâncimea spiritului. Ea răspunde întrebărilor omului contemporan mai însetat de mântuire decât 38.00 Lei
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului Părintele Ieromonah Valerian Pâslaru, Starețul Mănăstirii Sfântul Mucenic Filimon, unul dintre cei mai apreciați duhovnici contemporani, în cartea de față, în convorbirile sale cu teologul și scriitorul Florin Caragiu, ne vorbește despre renaștere și 32.00 Lei
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens De atât avem nevoie pentru a trăi cu mai multă credință și a face bine celor de lângă noi. Într-o lume care pare să uite cât de prețioasă este viața, această carte este un mesager al speranței: împreună, putem să transformăm un grăunte de iubire într-un 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact