Cununa de spini si batjocorirea Mantuitorului

Cununa de spini si batjocorirea Mantuitorului


Cununa de spini si batjocorirea Mantuitorului

Acestea, din partea soldatilor lui Pilat urmeaza indata dupa pronuntarea sentintei de condamnare la moarte prin rastignire (Matei XXVII, 27-31; Marcu XV, 16-21; Ioan XIX, 2-3). Scena se petrece dupa flagelarea sau biciuirea lui Iisus.

Flagelarea era un supliciu oribil si infamant, rezervat numai sclavilor si razvratitilor politici. Era o pedeapsa ingrozitoare. Adesea provoca singura moartea victimelor. Domnul a suferit-o in pretoriu, inainte de pronuntarea sentintei de condamnare la moarte pe Cruce. Apoi ostasii L-au desbracat, L-au imbracat cu o hlamida rosie, cum purtau regii si imparatii orientali, I-au pus pe cap o cununa de spini, I-au dat in mana o trestie drept sceptru si, ingenunchind inaintea Lui, isi bateau joc de El, zicand: "Bucura-Te, imparatul Iudeilor! Si scuipandu-L, au luat trestia si-L bateau peste cap. Si dupa ce L-au batjocorit, L-au desbracat de hlamida si L-au imbracat in nainele Sale si L-au dus sa-L rastigneasca".

Soldatii retinusera bine vina capitala imputata lui Iisus: Se considerase regele Iudeilor. Sf. Evanghelist Ioan noteaza ca, dupa pronuntarea sentintei, Pilat poruncise sa se scrie, pe o tablita, motivul pedepsei: "Iisus Nazarineanul, Regele Iudeilor". Prin aceasta, el ironiza pe aceia care-l silisera oarecum sa condamne un nevinovat.

Simtind afrontul, mai marii preotilor i-au cerut sa schimbe inscriptia. Cererea lor mergea insa prea departe si nu convenea deloc lui Pilat. De aceea el le-a raspuns sec: "Ce am scris, am scris". Pilat porunceste asa dar ostasilor sa execute sentinta, dand pe Domnul spre chinuri si moarte. Iata pentru ce numele lui Pontiu Pilat ramane de-a puruati legat de amintirea Sfintelor Patimi si pentru ce intreaga crestinatate repeta, cu durere ori de cate ori rosteste simbolul credintei: "Si s-a rastignit ptentru noi, in zilele lui Pontiu Pilat, si a patimit si s-a ingropat".

Momentul culminant al activitatii pamantesti a Mantuitorului se apropie. El este precedat de "Drumul Crucii" (Via dolorosa), adica de calea strabatuta de Domnul din pretoriu pana la locul rastignirii. Sf. Matei ii consacra un singur verset: "Si iesind afara, au aflat pe un om din Cirene, cu numele Simon. Pe acela l-au silit sa duca Crucea lui (Iisus) " (XXVII, 32).

Sf. Marcu spune acelasi lucru: "Si dupa ce L-au batjocorit, L-au desbracat de porfira si L-au imbracat cu hainele Sale si L-au dus sa-L rastigneasca. Si au silit pe un trecator care venea din tarina, Simon Cirineanul, tatal lui Alexandru si al lui Ruf, ca sa-I duca Crucea" (XV, 20-21).

Sf. Luca, dupa ce istoriseste aceasta scena in cuvinte asemanatoare, adauga: "Si mergea dupa El multime multa de popor si de femei, care se tanguiati si-L plangeau. Si intorcandu-se catre ele, a zis, Iisus: Fiice ale Ierusalimului, nu Ma plangeti pe Mine, ci pe voi si pe copiii vostru Caci iata vin zile, in care vor zice: Fericite sunt cele sterpe si pantecele care n-au nascut si sanii care n-au alaptat. Atunci vor incepe a zice muntilor: Cadeti peste noi, si dealurilor: Acoperiti-ne! ca de fac acestea cu copacul verde, dar cu cel uscat ce va fi? Si duceau cu El pe doi facatori de rele, ca sa-i rastitgneasca impreuna cu El" (XXIII, 26-32).

Iar Sf. Ioan, care nu vrea sa repete cele scrise mai inainte de catre sinoptici, spune, pe scurt: "Si au luat pe Iisus si L-au dus sa-L rastigneasca. Si ducandu-si Crucea, au iesit la locul ce se cheama al Capatanii, care se zice pe evreeste Golgota" (XIX, 16-17). Acestea sunt toate informatiile evanghelice despre Drumul Crucii.

Traditia crestina, care s-a aplecat cu deosebita evlavie asupra Sfintelor Patimi, imparte Drumul Crucii in douasprezece stari sau trepte, si anume:

1. Domnul este batjocorit si supus chinurilor in pretoriu.
2. Domnul ia Crucea in spate si porneste spre Golgota.
3. Epuizat de chinuri si zdrobit de greutatea Crucii, Domnul cade.
4. Maica Domnului isi face loc prin multime si incearca sa-si ajute Fiul.
5. Simon Cirineul este silit de ostasi sa duca Crucea lui Iisus.
6. Veronica, ofera Mantuitorului o mahrama, ca sa-si stearga fata.
7. Domnul cade din nou, la iesirea din cetate.
8. Spre dealul Golgotei, fiicele Ierusalimului plang pe Domnul.
9. Aproape de locul Rastignirii, Domnul cade pentru a treia oara.
10. La locul Rastignirii, Domnul este desbracat si pregatit pentru crucificare.
11. Domnul este pironit pe Cruce.
12. Domnul isi da viata pentru mantuirea lumii.

Pe aceeaşi temă

30 Martie 2012

Vizualizari: 13139

Voteaza:

Cununa de spini si batjocorirea Mantuitorului 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata
Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata Tradiţia noastră bisericească îl vede pe om în perspectiva relaţiei cu Dumnezeu mai înainte de toate ca Tată. Aceeaşi nevoie de filiaţie o are fiecare dintre noi şi în relaţiile lui cu aproapele şi desigur cu cei dragi lui. Unii dintre noi suntem chemaţi 10.00 Lei
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos Aici vei întâlni fete care au avut o viaţă diferită, care ardeau de dragoste dumnezeiască şi îşi doreau cu râvnă să plece la mănăstire şi cineva nu le lăsa să facă asta. Oamenii răi chinuiesc, lovesc sau constrâng. Aici vei sta cu basmaua băgată între 16.00 Lei
Dumnezeu si singuratatea
Dumnezeu si singuratatea Singurătatea are multe fețe și, negreșit, fiecare dintre noi se va regăsi în portretele și scenele de viață pe care părintele Haralambos Papadopoulos le reunește în acest volum, în care se întrețes tainic și gingaș tensiunea înfruntării și secretul 18.00 Lei
Mai presus decat armele
Mai presus decat armele O poveste despre dragoste și război, despre întâlnirea omului cu Dumnezeu „Scopul principal al cărților mele este de a trezi în inimile cititorilor mei capacitatea de a iubi, fără de care întâlnirea cu Dumnezeu va conduce nu la unirea cu El, ci la 32.00 Lei
Credinta ortodoxa si viata in Hristos
Credinta ortodoxa si viata in Hristos “Această sfântă carte e plină de mare înţelepciune. Ea este o tainică vistierie de înţelegere ascunsă a înţelepciunii lui Dumnezeu. Nu oriunde, nu oricine o poate pricepe. Totuşi, pe măsura fiecăruia dintre cei ce caută să o înţeleagă, conţine toate cele 18.00 Lei
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata Cartea de faţă ne învaţă să vedem distincția – atât de delicată şi importantă – dintre vinovăţia nevrotică, autodevoratoare, distructivă, şi cea sănătoasă, care duce la însănătoşirea sufletească, la pocăinţă, la regăsirea de sine şi la apropierea de 25.00 Lei
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului Preasfântul patriarh kyr Filotei Kokkinos către unul din frații sârguincioși care l-a întrebat cum să-și ducă viața în chilia sa; Scrisoarea bătrânului Teoctist către un frate care l-a întrebat stăruitor cum să-și țină canonul/regula de rugăciune, fiind 13.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact