Cununa de spini si batjocorirea Mantuitorului

Cununa de spini si batjocorirea Mantuitorului


Cununa de spini si batjocorirea Mantuitorului

Acestea, din partea soldatilor lui Pilat urmeaza indata dupa pronuntarea sentintei de condamnare la moarte prin rastignire (Matei XXVII, 27-31; Marcu XV, 16-21; Ioan XIX, 2-3). Scena se petrece dupa flagelarea sau biciuirea lui Iisus.

Flagelarea era un supliciu oribil si infamant, rezervat numai sclavilor si razvratitilor politici. Era o pedeapsa ingrozitoare. Adesea provoca singura moartea victimelor. Domnul a suferit-o in pretoriu, inainte de pronuntarea sentintei de condamnare la moarte pe Cruce. Apoi ostasii L-au desbracat, L-au imbracat cu o hlamida rosie, cum purtau regii si imparatii orientali, I-au pus pe cap o cununa de spini, I-au dat in mana o trestie drept sceptru si, ingenunchind inaintea Lui, isi bateau joc de El, zicand: "Bucura-Te, imparatul Iudeilor! Si scuipandu-L, au luat trestia si-L bateau peste cap. Si dupa ce L-au batjocorit, L-au desbracat de hlamida si L-au imbracat in nainele Sale si L-au dus sa-L rastigneasca".

Soldatii retinusera bine vina capitala imputata lui Iisus: Se considerase regele Iudeilor. Sf. Evanghelist Ioan noteaza ca, dupa pronuntarea sentintei, Pilat poruncise sa se scrie, pe o tablita, motivul pedepsei: "Iisus Nazarineanul, Regele Iudeilor". Prin aceasta, el ironiza pe aceia care-l silisera oarecum sa condamne un nevinovat.

Simtind afrontul, mai marii preotilor i-au cerut sa schimbe inscriptia. Cererea lor mergea insa prea departe si nu convenea deloc lui Pilat. De aceea el le-a raspuns sec: "Ce am scris, am scris". Pilat porunceste asa dar ostasilor sa execute sentinta, dand pe Domnul spre chinuri si moarte. Iata pentru ce numele lui Pontiu Pilat ramane de-a puruati legat de amintirea Sfintelor Patimi si pentru ce intreaga crestinatate repeta, cu durere ori de cate ori rosteste simbolul credintei: "Si s-a rastignit ptentru noi, in zilele lui Pontiu Pilat, si a patimit si s-a ingropat".

Momentul culminant al activitatii pamantesti a Mantuitorului se apropie. El este precedat de "Drumul Crucii" (Via dolorosa), adica de calea strabatuta de Domnul din pretoriu pana la locul rastignirii. Sf. Matei ii consacra un singur verset: "Si iesind afara, au aflat pe un om din Cirene, cu numele Simon. Pe acela l-au silit sa duca Crucea lui (Iisus) " (XXVII, 32).

Sf. Marcu spune acelasi lucru: "Si dupa ce L-au batjocorit, L-au desbracat de porfira si L-au imbracat cu hainele Sale si L-au dus sa-L rastigneasca. Si au silit pe un trecator care venea din tarina, Simon Cirineanul, tatal lui Alexandru si al lui Ruf, ca sa-I duca Crucea" (XV, 20-21).

Sf. Luca, dupa ce istoriseste aceasta scena in cuvinte asemanatoare, adauga: "Si mergea dupa El multime multa de popor si de femei, care se tanguiati si-L plangeau. Si intorcandu-se catre ele, a zis, Iisus: Fiice ale Ierusalimului, nu Ma plangeti pe Mine, ci pe voi si pe copiii vostru Caci iata vin zile, in care vor zice: Fericite sunt cele sterpe si pantecele care n-au nascut si sanii care n-au alaptat. Atunci vor incepe a zice muntilor: Cadeti peste noi, si dealurilor: Acoperiti-ne! ca de fac acestea cu copacul verde, dar cu cel uscat ce va fi? Si duceau cu El pe doi facatori de rele, ca sa-i rastitgneasca impreuna cu El" (XXIII, 26-32).

Iar Sf. Ioan, care nu vrea sa repete cele scrise mai inainte de catre sinoptici, spune, pe scurt: "Si au luat pe Iisus si L-au dus sa-L rastigneasca. Si ducandu-si Crucea, au iesit la locul ce se cheama al Capatanii, care se zice pe evreeste Golgota" (XIX, 16-17). Acestea sunt toate informatiile evanghelice despre Drumul Crucii.

Traditia crestina, care s-a aplecat cu deosebita evlavie asupra Sfintelor Patimi, imparte Drumul Crucii in douasprezece stari sau trepte, si anume:

1. Domnul este batjocorit si supus chinurilor in pretoriu.
2. Domnul ia Crucea in spate si porneste spre Golgota.
3. Epuizat de chinuri si zdrobit de greutatea Crucii, Domnul cade.
4. Maica Domnului isi face loc prin multime si incearca sa-si ajute Fiul.
5. Simon Cirineul este silit de ostasi sa duca Crucea lui Iisus.
6. Veronica, ofera Mantuitorului o mahrama, ca sa-si stearga fata.
7. Domnul cade din nou, la iesirea din cetate.
8. Spre dealul Golgotei, fiicele Ierusalimului plang pe Domnul.
9. Aproape de locul Rastignirii, Domnul cade pentru a treia oara.
10. La locul Rastignirii, Domnul este desbracat si pregatit pentru crucificare.
11. Domnul este pironit pe Cruce.
12. Domnul isi da viata pentru mantuirea lumii.

Pe aceeaşi temă

30 Martie 2012

Vizualizari: 13242

Voteaza:

Cununa de spini si batjocorirea Mantuitorului 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Ortodoxie si Catolicitate
Ortodoxie si Catolicitate John Meyendorff (1926-1992) s-a născut la Neuilly, din părinți ruși cu rădăcini germano-bal­ti­ce, emigrați în Franța. Din pricina originii și sta­tu­tu­lui său de emigrant, a resimțit pe propria piele carențele și deșertăciunea naționalismelor în 30.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Această carte cuprinde sfaturi despre problemele familiei ale unor importante personalităţi ale Greciei ortodoxe, cum ar fi arhim. Filothei Faros, arhim. Makarios Griniezakis (­specia­list în ­bioetică şi predicatorul oficial al arhidiocezei Cretei) 25.00 Lei
Sfintii Insulelor Britanice
Sfintii Insulelor Britanice In veacurile de inceput ale crestinismului apusean, pamanturile Britaniei și ale Irlandei au rodit o multime de sfinti, care au aprins cu ravna lor lumina Evangheliei in intreg Apusul Europei. Vietuitori ai pustiei si intemeietori de manastiri, dascali si 48.00 Lei
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala De‑a lungul vieții pământești, oricine s‑a ciocnit de problema bolii, resimțind impactul negativ pe care ea îl are de obicei în viața noastră și a celor apropiați nouă. Medicul, psihologul și teologul Konstantin Zorin, binecunoscut deja cititorilor români 29.60 Lei
Povestiri de sarbatori
Povestiri de sarbatori În lumea noastră adeseori insuportabil de cenuşie, ne izbăveşte lumea de Sus, întrupându‑se în lumină şi frumuseţe. În odăjdii de poveste, tărâmul minunii îşi întinde braţele către cei mai mici cititori, plin de tâlc şi învăţăminte, cu ochii limpezi şi 26.43 Lei
Despre facerea lumii. Cateheze la Cartea Facerii
Despre facerea lumii. Cateheze la Cartea Facerii Comentariul arhimandritului Athanasie Mytilineos la Hexaemeron (cartea Facerii) are deosebita calitate de a te face martor al felului minunat în care Dumnezeu a creat lumea, iar aceasta nu scolastic, ci făcându-te să simți adierile creatoare ale Duhului 31.71 Lei
Mica Filocalie athonita contemporana a Rugaciunii lui Iisus. Rugaciunea lui Iisus potrivit invataturii marilor duhovnici athoniti ai secolului al XX‑lea
Mica Filocalie athonita contemporana a Rugaciunii lui Iisus. Rugaciunea lui Iisus potrivit invataturii marilor duhovnici athoniti ai secolului al XX‑lea Muntele Athos este şi azi „sipetul Rugăciunii lui Iisus”, şi marii duhovnici ale căror învăţături şi mărturii sunt prezentate în acest volum se află printre cei mai desăvârşiţi moştenitori ai tradiţiei care a transmis-o de-a lungul vremii, dar şi printre 31.71 Lei
Neptice. Scara in cer
Neptice. Scara in cer Calea poetului Șerban Moescu e calea firescului, a inocenței, a emoției și autenticității trăirilor spirituale, iar cititorul e prins în lectură de un autor profund, capabil să îndrume, chiar (sau, tocmai) cu simplitatea aceea pe care nu ai cum să nu o 26.43 Lei
Luminile Marilor Sarbatori ale Bisericii. Predici la Praznicele Imparatesti
Luminile Marilor Sarbatori ale Bisericii. Predici la Praznicele Imparatesti Marile Sărbători ale Bisericii sau Praznicele Împărăteşti sunt timp binecuvântat de Dumnezeu, sfinţit şi sfinţitor, pentru omul credincios, în care lumina vieţii veşnice din Împărăţia cerurilor străpunge cotidianul obișnuit. Din punct de vedere teologic, 52.86 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact