Cununa de spini si batjocorirea Mantuitorului

Cununa de spini si batjocorirea Mantuitorului


Cununa de spini si batjocorirea Mantuitorului

Acestea, din partea soldatilor lui Pilat urmeaza indata dupa pronuntarea sentintei de condamnare la moarte prin rastignire (Matei XXVII, 27-31; Marcu XV, 16-21; Ioan XIX, 2-3). Scena se petrece dupa flagelarea sau biciuirea lui Iisus.

Flagelarea era un supliciu oribil si infamant, rezervat numai sclavilor si razvratitilor politici. Era o pedeapsa ingrozitoare. Adesea provoca singura moartea victimelor. Domnul a suferit-o in pretoriu, inainte de pronuntarea sentintei de condamnare la moarte pe Cruce. Apoi ostasii L-au desbracat, L-au imbracat cu o hlamida rosie, cum purtau regii si imparatii orientali, I-au pus pe cap o cununa de spini, I-au dat in mana o trestie drept sceptru si, ingenunchind inaintea Lui, isi bateau joc de El, zicand: "Bucura-Te, imparatul Iudeilor! Si scuipandu-L, au luat trestia si-L bateau peste cap. Si dupa ce L-au batjocorit, L-au desbracat de hlamida si L-au imbracat in nainele Sale si L-au dus sa-L rastigneasca".

Soldatii retinusera bine vina capitala imputata lui Iisus: Se considerase regele Iudeilor. Sf. Evanghelist Ioan noteaza ca, dupa pronuntarea sentintei, Pilat poruncise sa se scrie, pe o tablita, motivul pedepsei: "Iisus Nazarineanul, Regele Iudeilor". Prin aceasta, el ironiza pe aceia care-l silisera oarecum sa condamne un nevinovat.

Simtind afrontul, mai marii preotilor i-au cerut sa schimbe inscriptia. Cererea lor mergea insa prea departe si nu convenea deloc lui Pilat. De aceea el le-a raspuns sec: "Ce am scris, am scris". Pilat porunceste asa dar ostasilor sa execute sentinta, dand pe Domnul spre chinuri si moarte. Iata pentru ce numele lui Pontiu Pilat ramane de-a puruati legat de amintirea Sfintelor Patimi si pentru ce intreaga crestinatate repeta, cu durere ori de cate ori rosteste simbolul credintei: "Si s-a rastignit ptentru noi, in zilele lui Pontiu Pilat, si a patimit si s-a ingropat".

Momentul culminant al activitatii pamantesti a Mantuitorului se apropie. El este precedat de "Drumul Crucii" (Via dolorosa), adica de calea strabatuta de Domnul din pretoriu pana la locul rastignirii. Sf. Matei ii consacra un singur verset: "Si iesind afara, au aflat pe un om din Cirene, cu numele Simon. Pe acela l-au silit sa duca Crucea lui (Iisus) " (XXVII, 32).

Sf. Marcu spune acelasi lucru: "Si dupa ce L-au batjocorit, L-au desbracat de porfira si L-au imbracat cu hainele Sale si L-au dus sa-L rastigneasca. Si au silit pe un trecator care venea din tarina, Simon Cirineanul, tatal lui Alexandru si al lui Ruf, ca sa-I duca Crucea" (XV, 20-21).

Sf. Luca, dupa ce istoriseste aceasta scena in cuvinte asemanatoare, adauga: "Si mergea dupa El multime multa de popor si de femei, care se tanguiati si-L plangeau. Si intorcandu-se catre ele, a zis, Iisus: Fiice ale Ierusalimului, nu Ma plangeti pe Mine, ci pe voi si pe copiii vostru Caci iata vin zile, in care vor zice: Fericite sunt cele sterpe si pantecele care n-au nascut si sanii care n-au alaptat. Atunci vor incepe a zice muntilor: Cadeti peste noi, si dealurilor: Acoperiti-ne! ca de fac acestea cu copacul verde, dar cu cel uscat ce va fi? Si duceau cu El pe doi facatori de rele, ca sa-i rastitgneasca impreuna cu El" (XXIII, 26-32).

Iar Sf. Ioan, care nu vrea sa repete cele scrise mai inainte de catre sinoptici, spune, pe scurt: "Si au luat pe Iisus si L-au dus sa-L rastigneasca. Si ducandu-si Crucea, au iesit la locul ce se cheama al Capatanii, care se zice pe evreeste Golgota" (XIX, 16-17). Acestea sunt toate informatiile evanghelice despre Drumul Crucii.

Traditia crestina, care s-a aplecat cu deosebita evlavie asupra Sfintelor Patimi, imparte Drumul Crucii in douasprezece stari sau trepte, si anume:

1. Domnul este batjocorit si supus chinurilor in pretoriu.
2. Domnul ia Crucea in spate si porneste spre Golgota.
3. Epuizat de chinuri si zdrobit de greutatea Crucii, Domnul cade.
4. Maica Domnului isi face loc prin multime si incearca sa-si ajute Fiul.
5. Simon Cirineul este silit de ostasi sa duca Crucea lui Iisus.
6. Veronica, ofera Mantuitorului o mahrama, ca sa-si stearga fata.
7. Domnul cade din nou, la iesirea din cetate.
8. Spre dealul Golgotei, fiicele Ierusalimului plang pe Domnul.
9. Aproape de locul Rastignirii, Domnul cade pentru a treia oara.
10. La locul Rastignirii, Domnul este desbracat si pregatit pentru crucificare.
11. Domnul este pironit pe Cruce.
12. Domnul isi da viata pentru mantuirea lumii.

Pe aceeaşi temă

30 Martie 2012

Vizualizari: 13299

Voteaza:

Cununa de spini si batjocorirea Mantuitorului 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Sfantul Vasile al Ostrogului. Viata si minunile. Tamaduitorul celor cu mintile bolnave
Sfantul Vasile al Ostrogului. Viata si minunile. Tamaduitorul celor cu mintile bolnave La adăpostul culmilor nepătrunse ale Muntenegrului, departe de zgomotul şi vâltoarea marilor oraşe şi a staţiunilor turistice, se află Mănăstirea Sfântului Vasile al Ostrogului, un mărgăritar nepreţuit de credinţă vie, ortodoxă, în mijlocul lumii de 28.00 Lei
Elogii. Imnele vietii
Elogii. Imnele vietii „Am numit aceste pagini Elogii nu ca pe o formă de laudă goală, ci ca pe o încercare de a ridica, prin cuvânt, imne către acele realități de dincolo de noi. Elogiul, în forma lui lui originară, nu este o superficială flatațiune, ci este o rară înălțare: 80.00 Lei
Un condamnat la moarte ascet
Un condamnat la moarte ascet Un condamnat la moarte ascet - Corespondența cu Anthony și Sarah Atwood a Mitropolitului Ierotheos al Nafpaktosului. Un criminal în ochii lumii, dar în ochii lui Dumnezeu, fiul care „pierdut era și s-a aflat” și a primit haina cea dintâi 37.00 Lei
Oameni care vor fi mereu cu mine
Oameni care vor fi mereu cu mine Un roman învăluitor și liric care reconstituie destinul unei familii armene de-a lungul mai multor generații. Între trecut și prezent, între durerea pierderii și lumina mereu nouă a speranței, romanul ne amintește că la temelia inimii noastre stau cei 58.14 Lei
Fenomenul erosului
Fenomenul erosului Rezultat al unei reflecții profunde și radicale, redactate într-un stil impecabil, meditațiile asupra fenomenului erosului (amour) ale lui Jean-Luc Marion sunt o amplă analiză și regândire a unei teme fundamentale a culturii europene. La trei veacuri și 42.29 Lei
Omul recent
Omul recent Ilustrații de Mircea Cantor „Omul recent este o meditaţie despre lumea de azi a unui modern nesatisfăcut de propria sa modernitate. Este o critică a modernităţii care nu se mulţumește nici cu proclamaţiile suficiente ale postmodernităţii, nici cu 100.43 Lei
Sa oprim timpul! Pledoarie pentru tinerete
Sa oprim timpul! Pledoarie pentru tinerete Scopul nostru este ca toti oamenii sa-si propuna inversarea procesului de imbatranire. - Autorii A gasi caile de optimizare a propriei noastre biologii inseamna a deveni propriul nostru Demiurg. - Dumitru Constantin-Dulcan Noi zicem ca si longevitatea se 105.71 Lei
Jurnalul unui psihiatru si nu numai (1997-2007)
Jurnalul unui psihiatru si nu numai (1997-2007) Cartea dr. Galina Răduleanu evocă momente din activitatea Spitalului Clinic de Psihiatrie „Profesor Doctor Alexandru Obregia”. Cum, în acea perioadă, am colaborat îndeaproape cu domnia sa, am citit acest jurnal cu atenție și cu o justificată curiozitate. 50.74 Lei
Sfintii Parinti despre Moartea si Invierea Domnului
Sfintii Parinti despre Moartea si Invierea Domnului Vazut‑ai ca de acum moartea se numeste pretutindeni „adormire” si „somn” si ca ceea ce mai‑nainte de aceasta îsi avea fata înfricosata s‑a facut lesne defaimata acum, dupa învierea lui Hristos? Vazut‑ai cît de stralucita este biruinta învierii?! Pentru în 52.86 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact