Procesul inaintea lui Pontiu Pilat

Procesul inaintea lui Pontiu Pilat


Procesul inaintea lui Pontiu Pilat

Procesul inaintea lui Pontiu Pilat, procuratorul Iudeii, incepe in dimineata zilei de vineri 14 Nisan (7 Aprilie). El se desfasoara in pretoriu, adica in sala de judecata, aflata fie in vechiul palat al lui Irod Idumeul, din partea de Sud-Vest a orasului, fie in fortareata Antonia, din vecinatatea Nord-Vestica a templului.

Pretoriul avea o curte incapatoare si era prevazut cu o estrada pardosita cu pietre - Litostratos, sau Gabatha - pe care se afla scaunul de judecata. Iisus este adus aici sub stare de arest, adica legat si pazit de ostasi, ca un raufacator de rand.

Pe biroul tribunalului lui Pilat s-a depus, fara indoiala, actul de condamnare redactat de mai marii preotilor, in frunte cu Ana si cu Caiafa, si semnat de membrii sinedriului. Acestia n-au vrut sa intre in pretoriu, institutie pagana, ca sa nu contracteze o impuritate care, dupa credinta tor, i-a fi facut nedemni de participarea la masa pascala din seara aceleiasi zile.

Procesul inaintea procuratorului se desfasoara intr-o atmosfera cu totul diferita de aceea dinaintea sinedriului. Pilat cerceteaza pe Iisus cu rabdare si, negasindu-L vinovat, incearca sa-L achite. Multimea-i cere insa rastignirea, sub influenta fariseilor, a saducheilor, a carturarilor si batranilor poporului. Membrii sinedriului substitue invinuirile religioase ridicate cu rea credinta impotriva lui Iisus cu invinuiri politice.

Sf. Ioan Evanghelistul noteaza ca, la inceput, Pilat a incercat sa se debaraseze de acest proces penibil, zicand Iudeilor: "Luati-L voi si dupa legea voastra judecati-L". Iudeii ii atrag insa atentia asupra pretinsei gravitati politici a procesului si-i raspund: "Noua nu ne este ingaduit sa omoram pe nimeni." (XVIII, 31). In fata acestei insistente, Pilat cedeaza cu lasitate.

Sf. Luca ne arata, la randul sau, ca trei invinuiri politice invoaca cu rea credinta iudeii impotriva lui Iisus: a razvratit poporul, a impiedecat a da dajdie Cezarului si s-a intitulat rege al iudeilor (Luca XXIII, 2). Sf. Luca ne informeaza, totodata, ca Iisus este condus si inaintea lui Irod Antipa, tetrarhul Galileii si Persiei, care-L batjocoreste si-L trimite inapoi la Pilat, ca sa fie rastignit (Luca XXIII, 6-12). Apoi, el istoriseste din nou procesul inaintea lui Pilat, care incearca iarasi sa-L elibereze, dar fara curajul si barbatia necesara unui adevarat magistrat roman (Luca XXIII, 13-16).

Sf. Matei este mai scurt. El rezuma toate aspectele procesului astfel: "Iar Iisus sta inaintea dregatorului si L-a intrebat dregatorul, zicand: Tu esti imparatul Iudeilor? Iar Iisus i-a raspuns: Tu zici! Iar cand graiau impotriva Lui mai-marii preotilor si batranii, nimic nu raspundea. Atunci a zis Pilat Lui: Nu auzi cate marturisesc impotriva Ta? Si nu I-a raspuns Iui nici un cuvant, incat se mira dregatorul foarte. Iar la praznicul Pastelui avea obiceiu dregatorul sa slobozeasca poporului un vinovat, pe care-l vroiau ei. Si aveau atunci un vinovat vestit, ce se numea BaraBa. Deci, adunati fiind, le-a zis Pilat: pe cine vreti sa va slobozesc? Pe Baraba, sau pe Iisus, carie se cheama Hristos? Ca stia ca din ura L-au dat lui. Si sezand ei in scaunul de judecata, i-a trimis vorba sotia lui, zicand: Nimic rau sa nu faci Dreptului Acestuia, ca multe am patimit azi in vis pentru EI. Iar mai marii preotilor si batranii au induplecat gloatele sa ceara pe Baraba, iar pe Iisus sa-L piarda. Si raspunzand dregatorul, le-a zis: Pe care voiti din amandoi sa va slobozesc? Iar ei au zis: pe Baraba. Zis-a lor Pilat: Dar ce sa fac cu Iisus, ce se cheama Hristos? Zis-au toti: Sa se rastigneasca! Iar ei a zis: Dar ce rau a facut? Si ei mai vartos strigau, zicand: Sa se rastigneasca! Deci vazand Pilat ca nimic nu foloseste, ci mai multa turburare se face, luand apa si-a spalat mainile inaintea poporului, zicand: Nevinovat sunt de sangele Dreptului Acestuia; voi veti vedea. Si raspunzand tot poporul, a zis: Sangele Lui asupra noastra si asupra copiilor nostri. Atunci le-a slobozit pe Baraba, iar ps Iisus, biciuindu-L, L-a dat sa fie rastignit." (XXVIII, 11-26).

Cu aceasta, procesul este incheiat. Pilat lucreaza impotriva datoriei sale. El se declara nevinovat cand ucide un nevinovat. El nu asculta nici de propria sa constiinta, nici de sfatul sotiei gale, care era, dupa traditie, prozelita iudaica si se numea Claudia Procula sau Procla. El ramane deci partas la rastignirea Mantuitorului, avand a primi aceeasi grea osanda si in cer, si pe pamant. Pedeapsa primita de Pilat de la oameni se cunoaste.

Istoria ne spune ca a fost depus din demnitatea de procurator al Iudeii, in anul 36 si ca Vitellius, legatul Siriei, l-a trimis la Roma, ca sa dea socoteala de cruzimile, abuzurile si nedreptatile pe care le savarsise in Iudeea si Samaria. Imparatul Caligula, gasindu-l vinovat, l-a exilat in Galia. Acolo, el s-a sinucis de disperare, apucand calea lui Iuda Iscarioteanul.

Pe aceeaşi temă

30 Martie 2012

Vizualizari: 13062

Voteaza:

Procesul inaintea lui Pontiu Pilat 4.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact