Iuda Iscarioteanul, in profetiile Vechiului Testament

Iuda Iscarioteanul, in profetiile Vechiului Testament

Iuda Iscarioteanul, ucenicul cel viclean si inselator, este amintit inca din scrierile Vechiului Testament, impreuna cu toate celelalte profetii cu referire la Mesia. Printre referirile profetice la Iuda sunt insa si unele scrise cu cuvinte grele.

In gandirea vechi-testamentara, rugaciunile impotriva vrasmasilor nu erau interzise, motiv pentru care acestea erau prezente si in cultul de la Templu. Unele dintre acestea, scrise sub forma de blestem, sunt identificate ca referindu-se direct la Iuda Iscarioteanul; in special, Psalmul 108.

Psalmul 40, 9

Desi cunostea cine avea sa-L tradeze, prin rusinoasa vanzare, Mantuitorul Iisus Hristos a avut pace, in inima Lui, fata de Iuda, motiv pentru care a si incercat neincetat sa-l faca sa isi vina in fire, spre a nu primi drept rasplata chinul vesnic. Iuda insa, nelipsit de harul apostoliei si de spalarea picioarelor, dupa ce "a mancat painea", la Cina cea de Taina, fara de rusine "a ridicat piciorul" impotriva Invatatorului sau.

"Chiar omul cu care eram in pace, in care am nadajduit, care a mancat painea mea, a ridicat impotriva mea calcaiul. Iar Tu, Doamne, miluieste-ma si ma scoala si voi rasplati lor. Intru aceasta am cunoscut ca m-ai voit, ca nu se va bucura vrajmasul meu de mine. Iar pe mine, pentru nerautatea mea, m-ai sprijinit si m-ai intarit inaintea Ta, in veac" (Psalm 40, 9-12).

Zaharia 11, 12-13

Profetia facuta de Prorocul Zaharia s-a aratat infaptuita intocmai, "la plinirea vremii", dupa cum citim in relatarea Evanghelistului Matei. Proorocul Zaharia, fiind luminat de Duhul Sfant, vorbeste atat despre vanzarea Lui Mesia pe un pret de treizeci de arginti, cat si despre destinatia finala a acestor bani, anume spre zidirea unui loc numit "al olarului". Cand Iuda a aruncat banii in Templu, arhiereii au socotit sa nu ramana acestia in vietieria lor, fiind pret de sange, ci sa ii cheltuiasca spre zidirea unei "tarine a olarului", implinind astfel, fara voia lor, profetia lui Zaharia.

"Daca socotiti cu cale, dati-Mi simbria, iar daca nu, sa nu Mi-o platiti. Si Mi-au cantarit simbria Mea treizeci de arginti." Atunci a grait Domnul catre Mine: "Arunca-l olarului pretul acela scump cu care Eu am fost pretuit de ei." Si am luat cei treizeci de arginti si i-am aruncat in vistieria templului Domnului, pentru olar." (Zaharia 11, 12-13)

"Unul din cei doisprezece, numit Iuda Iscarioteanul, ducandu-se la arhierei, a zis: Ce voiti sa-mi dati si eu Il voi da in mainile voastre? Iar ei i-au dat treizeci de arginti." (Matei 26, 14-15) "Iuda, cel ce L-a vandut, vazand ca a fost osandit, s-a cait si a adus inapoi arhiereilor si batranilor cei treizeci de arginti, zicand: Am gresit vanzand sange nevinovat. Ei i-au zis: Ce ne priveste pe noi? Tu vei vedea. Si el, aruncand argintii in templu, a plecat si, ducandu-se, s-a spanzurat. Iar arhiereii, luand banii, au zis: Nu se cuvine sa-i punem in vistieria templului, deoarece sunt pret de sange. Si tinand ei sfat, au cumparat cu ei Tarina Olarului, pentru ingroparea strainilor. Pentru aceea s-a numit tarina aceea Tarina Sangelui, pana in ziua de astazi." (Matei 27, 3-8)

Psalmul 108

Psalmul 108, alcatuit in mare parte din blesteme, se adreseaza lui Dumnezeu, fiind rostit ca rugaciune de cerere, in vederea pedepsirii unui dusman. Acest dusman, caruia i se doresc numai rele, este identificat, de catre marii exegeti ai Bisericii, cu vanzatorul cel viclean: Iuda Iscarioteanul.

"Dumnezeule, lauda mea n-o tine sub tacere. Ca gura pacatosului si gura vicleanului asupra mea s-au deschis. Grait-au impotriva mea cu limba vicleana si cu cuvinte de ura m-au inconjurat si s-au luptat cu mine in zadar. In loc sa ma iubeasca, ma cleveteau, iar eu ma rugam. Pus-au impotriva mea rele in loc de bune si ura in locul iubirii mele. Pune peste dansul pe cel pacatos si diavolul sa stea de-a dreapta lui. Cand se va judeca sa iasa osandit, iar rugaciunea lui sa se prefaca in pacat. Sa fie zilele lui putine si dregatoria lui sa o ia altul; sa ajunga copiii lui orfani si femeia lui vaduva" (Psalmul 108, 1-8).

Inca dintru inceput, in cuvantarea tinuta de Sfantul Petru in vederea alegerii unui nou Apostol, in locul lui Iuda Iscarioteanul, se precizeaza: "Barbati frati, trebuia sa se implineasca Scriptura aceasta pe care Duhul Sfant, prin gura lui David, a spus-o dinainte despre Iuda, care s-a facut calauza celor ce L-au prins pe Iisus. Caci era numarat cu noi si luase sortul acestei slujiri. (...) Caci este scris in Cartea Psalmilor: "Faca-se casa lui pustie si sa nu aiba cine sa locuiasca in ea! Si slujirea lui s-o ia altul" (Fapte 1, 16-17, 20).

"Dregatoria lui sa o ia altul" este un pasaj preluat din Psalmul 108, lucru ce ne face sa aplicam intreg psalmul lui Iuda, dusmanul lui Dumnezeu si uratorul de bine. Prima parte a profetiei amintita de Sfantul Petru este luata dintr-un alt psalm, si anume: "Faca-se curtea lor pustie si in locasurile lor sa nu fie locuitori" (Psalmul 68, 29).

Dupa cum spuneam si mai sus, asemenea Sfantului Petru, si marii exegeti ai Bisericii au identificat "dusmanul" din Psalmul 108 cu Iuda Iscarioteanul. "Sa luam intreg Psalmul 108, care se refera exact la tradarea lui Iuda si care incepe asa: "Dumnezeule, lauda mea n-o tinea sub tacere, ca gura pacatosului si gura vicleanului asupra mea s-au deschis." Se prooroceste asadar ca Iuda s-a departat din randul apostolilor si in locul lui a fost ales altul, caci acest lucru il arata aceste cuvinte: "Si dregatoria lui sa o ia altul." (Origen, Contra lui Celsus 2, 11).

Diavolul sta de-a dreapta dusmanului vizat in Psalmul 108, care este "pacatos" si "viclean", deoarece cine il refuza pe Dumnezeu nu are alata varianta de slujire, decat a fi rob diavolului. Rugaciunea rostita de cel viclean si murdar la inima "se preface in pacat" deoarece el este rupt de izvorul rugaciunii curate, care este Hristos. Dupa ce Iuda si-a pus in gand sa-L vanda pe Iisus, el nu s-a mai putut ruga. Zilele celui urator de Dumnezeu sunt "putine", deoarece fie de mai si traieste inca in trup, pentru o vreme, el este mort in inima lui. Iuda nu a mai trait insa nici in trup, in scurt timp el spanzurandu-se. In cele din urma, "dregatoria lui" a fost luata de altul, mai vrednic decat el.

Cum ne raportam noi la Iuda Iscarioteanul ?

Dupa cum vedem, blestemat a fost Iuda, pentru ceea ce a facut, orbit fiind de diavol. Sa nu intelegem insa ca aceste referiri, mai sus amintite, adevarate blesteme, ne indeamna la a blestema pe dusmanii nostri si a le dori cele rele.

Astfel, pasajele indreptate impotriva duşmanilor, intalnite atat in Psalmi, cat si in unele dintre rugaciunile Bisericii, trebuie intelese ca fiind aplicate fata de diavoli, care intuneca mintea oamenilor si ii fac pe acestia unelte ale raului.

Fericitul Augustin, vorbind despre rugaciunea "Tatal nostru", ne indeamna la iubire si iertare, zicand: "Trebuie sa avem grija, sa nu cerem de la Dumnezeu ceea ce nu se cuvine sa cerem. De aceea, daca de la Dumnezeu Tatal, Care este in ceruri, iti doresti moartea vrajmasilor tai, ce folos vei avea? Oare nu ai auzit sau nu ai citit in Psalmul (108) in care este prevestit sfarsitul condamnabil al tradatorului Iuda, cum spune despre el profetia: "Rugaciunea lui sa se prefaca in pacat." Daca, deci, te ridici si te rogi pentru rau asupra vrajmasilor tai, rugaciunea ta se preface in păcat." (Fericitul Augustin, Despre rugaciunea domneasca, Cuvantarea 6, 2).

Sa nu uitam ca Hristos nu a spus nici un cuvant impotriva lui Iuda, desi cunostea atat inima vicleana a aceluia, cat si cele ce aveau sa se petreaca in scurta vreme. De asemenea, pe Cruce fiind, El nu a spus nici un cuvant impotriva celor ce l-au suit pe ea, ba inca nu a incetat de a se ruga pentru ei, zicand: "Parinte, iarta-le lor, ca nu stiu ce fac" (Luca 23, 34).

Teodor Danalache

Despre autor

Teodor Danalache Teodor Danalache

Senior editor
718 articole postate
Publica din 30 Iulie 2009

Pe aceeaşi temă

30 Martie 2012

Vizualizari: 13979

Voteaza:

Iuda Iscarioteanul, in profetiile Vechiului Testament 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Sfantul Vasile al Ostrogului. Viata si minunile. Tamaduitorul celor cu mintile bolnave
Sfantul Vasile al Ostrogului. Viata si minunile. Tamaduitorul celor cu mintile bolnave La adăpostul culmilor nepătrunse ale Muntenegrului, departe de zgomotul şi vâltoarea marilor oraşe şi a staţiunilor turistice, se află Mănăstirea Sfântului Vasile al Ostrogului, un mărgăritar nepreţuit de credinţă vie, ortodoxă, în mijlocul lumii de 28.00 Lei
Elogii. Imnele vietii
Elogii. Imnele vietii „Am numit aceste pagini Elogii nu ca pe o formă de laudă goală, ci ca pe o încercare de a ridica, prin cuvânt, imne către acele realități de dincolo de noi. Elogiul, în forma lui lui originară, nu este o superficială flatațiune, ci este o rară înălțare: 80.00 Lei
Un condamnat la moarte ascet
Un condamnat la moarte ascet Un condamnat la moarte ascet - Corespondența cu Anthony și Sarah Atwood a Mitropolitului Ierotheos al Nafpaktosului. Un criminal în ochii lumii, dar în ochii lui Dumnezeu, fiul care „pierdut era și s-a aflat” și a primit haina cea dintâi 37.00 Lei
Oameni care vor fi mereu cu mine
Oameni care vor fi mereu cu mine Un roman învăluitor și liric care reconstituie destinul unei familii armene de-a lungul mai multor generații. Între trecut și prezent, între durerea pierderii și lumina mereu nouă a speranței, romanul ne amintește că la temelia inimii noastre stau cei 58.14 Lei
Fenomenul erosului
Fenomenul erosului Rezultat al unei reflecții profunde și radicale, redactate într-un stil impecabil, meditațiile asupra fenomenului erosului (amour) ale lui Jean-Luc Marion sunt o amplă analiză și regândire a unei teme fundamentale a culturii europene. La trei veacuri și 42.29 Lei
Omul recent
Omul recent Ilustrații de Mircea Cantor „Omul recent este o meditaţie despre lumea de azi a unui modern nesatisfăcut de propria sa modernitate. Este o critică a modernităţii care nu se mulţumește nici cu proclamaţiile suficiente ale postmodernităţii, nici cu 100.43 Lei
Sa oprim timpul! Pledoarie pentru tinerete
Sa oprim timpul! Pledoarie pentru tinerete Scopul nostru este ca toti oamenii sa-si propuna inversarea procesului de imbatranire. - Autorii A gasi caile de optimizare a propriei noastre biologii inseamna a deveni propriul nostru Demiurg. - Dumitru Constantin-Dulcan Noi zicem ca si longevitatea se 105.71 Lei
Jurnalul unui psihiatru si nu numai (1997-2007)
Jurnalul unui psihiatru si nu numai (1997-2007) Cartea dr. Galina Răduleanu evocă momente din activitatea Spitalului Clinic de Psihiatrie „Profesor Doctor Alexandru Obregia”. Cum, în acea perioadă, am colaborat îndeaproape cu domnia sa, am citit acest jurnal cu atenție și cu o justificată curiozitate. 50.74 Lei
Sfintii Parinti despre Moartea si Invierea Domnului
Sfintii Parinti despre Moartea si Invierea Domnului Vazut‑ai ca de acum moartea se numeste pretutindeni „adormire” si „somn” si ca ceea ce mai‑nainte de aceasta îsi avea fata înfricosata s‑a facut lesne defaimata acum, dupa învierea lui Hristos? Vazut‑ai cît de stralucita este biruinta învierii?! Pentru în 52.86 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact