Marea cuvantare rostita de Domnul la Cina cea de Taina

Marea cuvantare rostita de Domnul la Cina cea de Taina

Marea cuvantare rostita de Domnul la Cina cea de Taina

Sf. Ioan Evanghelistul, completand pe sinoptici, ne informeaza ca Mantuitorul, dupa instituirea Sfintei Euharistii si dupa impartasirea celor unsprezece ucenici cu Trupul si Sangele Sau, a rostit o lunga si substantiala cuvantare care cuprinde ultimele Sale sfaturi, fagaduinte si indemnuri si care se incheia cu o rugaciune fierbinte pentru Sine, pentru Apostoli si pentru intreaga crestinatate (Ioan XIII,31-XVII, 26).

Aceasta cuvantare reprezinta, in Evanghelia a patra, ceea ce reprezinta Predica de pe Munte in Evanghelia dupa Matei: rezumatul intregii invataturi a Domnului nostru Iisus Hristos. Domnul se adreseaza, cand o rosteste, numai celor unsprezece ucenici - cuvintele Sale depasesc insa acest cerc restrans de ascultatori, adresandu-se intregii lumi crestine, de la Cincizecime pana la sfarsitul veacurilor.

Substanta acestei dumnezeesti cuvantari e greu de rezumat. Trei idei centrale o strabat de la inceput pana la sfarsit:
     a) Iisus Hristos, viata, lumina si iubirea cea desavarsita si mai presus de fire, s-a intrupat pentru mantuirea lumii.
     b) Iisus Hristos se desparte acum de Biserica pe care a intemeiat-o in lume, dar n-o lasa singura, ci-i fagaduieste trimiterea Sfantului Duh – Mangaietorul.
     c) semnul caracteristic al ucenicilor lui Hristos in lume este iubirea de aproapele, virtutea care sintetizeaza toata morala crestina.

Cu toate acestea, cuvantarea rostita de Domnul la Cina e greu de sistematizat - ea are mai degraba caracterul unei convorbiri, in care ideile si expresiile se repeta, ascultatorii intervin cu diferite intrebari, iar sentimentele de dragoste, intimitate si emotie stau mai presus de orice preocupare stilistica sau literara. De aceea, aceasta parte din Evanghelia a patra trebuie citita si meditata intruna, spre a-i putea patrunde intelesul, spre a-i gusta farmecul inegalabil si spre a cunoaste sublima iubire de oameni ce radiaza din fiecare cuvant al Domnului nostru Iisus Hristos.

De fapt, ceasul in care Iuda Iscarioteanul, paraseste sala Cinei marrcheaza inceputul propriu zis al Patimilor Domnului. De acum, clipa despartiri trupesti de ucenici este foarte apropiata. Din aceasta cauza, cuvantarea Mantuitorului se incepe cu sublinierea caracterului soteriologic al Mortii, Invierii si Inaltarii Sale (Ioan XIII, 31-32), cu anuntarea apropierii despartirii de ucenici si cu enuntarea celei mai de seama dorinte ale Sale: "Fiilor, inca putin sunt cu voi. Ma veti cauta si, precum am zis iudeilor, ca unde merg Eu, voi nu puteti veni, va zic voua acum. Porunca noua va dau: Sa va iubiti unii pe altii! Precum v-am iubit Eu, asa sa va iubiti si voi unul pe altul! Dupa aceasta vor cunoaste toti ca sunteti ucenicii Mei, de veti avea dragoste intre voi" (Ioan XIII, 33-35). Aceste cateva cuvinte oglindesc, pe scurt, tot continutul cuvantarii. Totodata, ele servesc ca introducere pentru ideile urmatoare.

Micii Sale turme - cenaclul apostolic, care contine in germene toata Biserica - Iisus Hristos ii incredinteaza, acum, la despartire, supremul Sau testament: Porunca cea noua a iubirii crestine. Porunca noua, pentru trei motive mai de seama:
     a) ea stabileste relatii noi intre oameni.
     b) ea propune omenirii un ideal moral nou.
     c) ea constituie caracterul cel nou dupa care pot fi identificati crestinii intre ceilalti oameni.

Criteriul acestei iubiri este insasi masura iubirii lui Iisus Hristos pentru noi oamenii - plinirea ei echivaleaza asadar eu jertfa de sine pentru binele aproapelui. Dimpotriva, lipsa acestei fundamentale virtuti evanghelice tradeaza lipsa unei convingeri crestine sincere, profunda si trainice, dupa cum prezenta ei certifica in chip neindoios adevarata credinta si evlavie crestina, in mijlocul celorlalti oameni de pe pamant.

Remarcam totodata ca cuvantarea Mantuitorului incepe, in Ioan XIII, 31, cu expresia "Fiu! Omuiui". Aceasta expresie are caracter mesianic. In sinoptici, ea este folosita de Mantuitorul mai ales cand vorbeste despre sfintele Sale Patimi. La Sf. Ioan, ea cuprinde, ori de cate ori e folosita, o aluzie la slava cuvenita Logosului intrupat, in schimbul consimtamantului Sau de a se cobora din cer pentru a se face om si de a primi Moartea pe Cruce pentru izbavirea noastra.

Si in sinoptici, si in Ioan, expresia "Fiul Omului" infatiseaza insa mai mult umanitatea, decat dumnezeirea Mantuitorului. In pericopa de care ne ocupam (Ioan XIII, 31-XVII, 26), vorbeste deci mai mult omul in Dumnezeu, decat Dumnezeu in om. De aceea cuvantarea Mantuitorului este atat de intima, de calda si de duioasa si de aceea cuprinde in ea atatea expresii de umilinta si atatea marturisiri de ascultare fata de Tatal.

Evanghelia a patra a aratat indestul ca Iisus Hristos este Dumnezeu: adevarat, coexistand din veci in sanul Tatalui si participand cu El la crearea lumii vazute si nevazute. Acum, Evanghelia ne arata, prin insesi cuvintele Mantuitorului, ca Logosul, care n-a incetat niciodata a se bucura de slava Tatalui, va participa in curand la aceasta slava si cu firea Sa omeneasca, adica si ca om.

Iisus Hristos este Dumnezeu adevarat, dar El a luat chip de om, primind asupra Sa firea omeneasca, cu toate infirmitatile ei, afara de pacat. El a fost unul ca noi, dupa firea omeneasca, dar in El s'a aflat a doua persoana a Sfintei Treimi. Prin Patimi, Moarte si Inviere, natura Sa umana se invaluie cu totul in slava dumnezeirii. De aceea, indata ce Iuda merge sa aduca ostasi ca sa-L aresteze si sa-L conduca spre Golgota, Mantuitorul anunta pe Ucenici ca prin Cruce se proslaveste Fiul Omului, primind adica slava pe care totdeauna Fiul lui Dumnezeu a avut-o la Tatal (Ioan XIII, 31-32).

Aceasta ideie este exprimata si mai clar in rugaciunea Mantuitorului de la sfarsitul cuvantarii, unde citim: "Parinte, a sosit ceasul. Proslaveste pe Fiul Tau, ca si FniT iau sa Te proslaveasca, precum I-ai dat stapanire peste tot trupul, ca sa dea viata vesnica la tot ce I-ai dat. Eu Te-am proslavit pe Tine pe pamant.; lucrul pe care mi l-ai dat sa-l fac l-am savarsit; si acum proslaveste-Ma Parinte, la Tine insuti, cu slava pe care am avut-o la Tine mai inainte de a fi lumea" (Ioan XVII, 1-5).

Pe aceeaşi temă

30 Martie 2012

Vizualizari: 8490

Voteaza:

Marea cuvantare rostita de Domnul la Cina cea de Taina 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact