Mai tare decat moartea

Mai tare decat moartea

Paştile sunt momentul în care conştientizăm, mai mult ca în oricare altă perioadă a anului, că Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu, a suferit cumplită moarte pe Cruce. Încercăm să ne identificăm cu suferinţa Lui, să empatizăm, să înţelegem cât de mare a fost durerea Lui în momentele în care a fost bătut, biciuit, spânzurat pe lemn. E copleşitor totul, însă există un risc foarte mare, acela de a rămâne la aspectele omeneşti ale Răstignirii şi a lua totul în tragic.

Or, nu despre durere este vorba atunci când Îl mărturisim pe Hristos Cel Răstignit. Dacă totul se reduce la asta, nu am înţeles nimic din jertfa Domnului. Rămânem la o interpretare conformă cu mintea noastră cea îngrozită de perspectiva suferinţei şi cu o inimă ce nu a gustat din dragostea dumnezeiască. În faptul Răstignirii nu despre suferinţă şi chin este vorba, ci despre dragoste. Dacă te uiţi la Cruce şi vezi, mai întâi, piroanele care-L ţintuiesc pe Iisus Nazarineanul de lemn, înseamnă că frica încă îţi stăpâneşte inima. Dacă, însă, atunci când te uiţi la Cruce privirile îţi sunt furate mai degrabă de chipul blând şi luminos, de braţele deschise a îmbrăţişare, atunci înseamnă că ai început să cunoşti Iubirea. Înainte de a Se întrupa Hristos, se spunea că „iubirea ca moartea e de tare” (Cântarea cântărilor 8, 6). După venirea Lui în lume, după crucificarea Sa şi, mai ales, după Învierea Sa, putem spune că iubirea e mai tare decât moartea. Prea mult se pune accent pe faptul că abia întrucât a înviat Hristos, atunci putem spune că moartea a fost învinsă. Prea puţin se vorbeşte despre faptul că El, chiar pe Cruce fiind, ne-a arătat ce putere teribilă are dragostea. Că moartea nu îndrăznea să se atingă de El pe Cruce, dacă El nu o striga „cu glas mare” (Cf. Matei 27, 50).

Putem înţelege mai bine diferenţa dintre cele două perspective diferite de a recepta acest moment esenţial în istoria mântuirii omului – Răstignirea Domnului –, analizând două icoane din spaţii spirituale diferite. Prima este o creaţie de la începutul secolului XVI, aparţinând pictorului Matthias Grünewald, şi ne prezintă un chip desfigurat de durere, un trup plin de răni şi de spini, buze vinete. E atâta carnalitate acolo încât, precum lui Dostoievski, odinioară, în faţa unui tablou de Hans Holbein cel Tânăr, îţi vine greu să crezi că mai e posibilă Învierea. Toate rănile acelea au fost, cu siguranţă reale. Ceea ce prezintă regizorul Mel Gibson în filmul „Patimile”, acel supliciu crud şi parcă interminabil, acel Crist cu trupul acoperit de răni şi de sânge, cu siguranţă e destul de aproape de ceea ce s-a întâmplat în realitate în timpul Pătimirilor Domnului. Dar iconografia ortodoxă evită o astfel de prezentare realistă a momentului în care Trupul lui Hristos atârnă pe Cruce şi prezintă totul din perspectiva a ceea ce L-a ţintuit, de fapt, pe Iisus pe Cruce, anume dragostea pentru tot omul! Uităm prea uşor că nu oamenii L-au prins şi L-au obligat la o moarte atât de dureroasă, ci că El Însuşi a ales să Se dea pe mâinile lor şi să primească Răstignirea. Iisus ne spune în Evanghelie că a ales să moară astfel şi că Îşi pune sufletul pentru noi de bună voie: „Pentru aceasta Mă iubeşte Tatăl, fiindcă Eu Îmi pun sufletul, ca iarăşi să-l iau. Nimeni nu-l ia de la Mine, ci Eu de la Mine Însumi îl pun. Putere am Eu ca să-L pun şi putere am iarăşi ca să-l iau” (Ioan 10, 17-18). Încât, pe Cruce Mântuitorul e împăcat cu alegerea făcută, durerea pe care o resimte ca oricare alt om este biruită, covârşită de dragostea pe care o arată inclusiv pentru călăii Săi. El Se şi roagă, în agonie fiind, pentru aceştia: „Părinte, iartă-le lor, că nu ştiu ce fac” (Luca 23, 34). Aşa cum se vede şi în icoana de la Mănăstirea Decani din Serbia (prima imagine) sau în oricare icoană ortodoxă, chipul Domnului e liniştit; nu trădează durerea, ci sugerează o adâncire lăuntrică. Iconarul nu scoate în evidenţă decât rana din coasta lui Hristos, dar pe chipul Lui nu zugrăveşte nimic din rănile ce I S-au făcut. Rănile par a fi interiorizate, iar dragostea este scoasă la lumină şi întipărită pe chip. În pictura lui Grünewald, moartea a învins. În icoana de la Decani, moartea se vede neputincioasă.

Aceasta este mişcarea la care suntem şi noi chemaţi, creştini fiind: să ducem în inimă toată durerea noastră, punându-o înaintea Domnului, pentru ca de acolo să scoatem, ca după un foraj în adânc, dragostea pe care Dumnezeu ne-o dă la schimb. E singurul „comerţ” pe care-l poate face omul cu Dumnezeu: să dea suferinţă pentru a primi iubire. În viaţa de zi cu zi, există în noi tentaţia de a le evalua pe toate în „carnalitatea” lor, lăsându-ne copleşiţi de durerea de moment sau de perspectiva de a suferi. Ne lipseşte curajul de a crede că există ceva mai tare şi decât durerea – fizică sau sufletească – şi decât moartea însăşi. Chiar dacă suferinţa şi moartea sunt inevitabile, ele nu au ultimul cuvânt, ci sunt imbolduri spre întâlnirea cu Dumnezeu. E o întâlnire ca între doi îndrăgostiţi, în care fiecare se oferă celuilalt cu ce are: omul aduce suferinţa şi moartea, Dumnezeu pune dragostea şi viaţa veşnică.

pr. Constantin Sturzu
Sursa: doxologia.ro

.

Despre autor

pr. Constantin Sturzu pr. Constantin Sturzu

Senior editor
170 articole postate
Publica din 25 Iunie 2013

09 Mai 2016

Vizualizari: 3739

Voteaza:

Mai tare decat moartea 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact