
"La plinirea vremii", Domnul nostru Iisus Hristos S-a nascut din Fecioara Maria, ea fiind umbrita de la Duhul Sfant. De aceea si noi marturisim in Simbolul de Credinta: "Si intru unul Domn Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu, Unul-Nascut, Care din Tatal S-a nascut mai inainte de toti vecii".
Intreaga convorbire dintre Sfantul Arhanghel Gavriil si Fecioara Maria, de la Buna Vestire, a fost relatata pe larg de Sfantul Evanghelist Luca, care descrie pe intelesul nostru buna vestire a Nasterii Fiului lui Dumnezeu din Fecioara Maria. El spune urmatoarele: "Iar in a sasea luna a fost trimis ingerul Gavriil de la Dumnezeu, intr-o cetate din Galileea, al carei nume era Nazaret, catre o fecioara logodita cu un barbat care se chema Iosif, din casa lui David; iar numele fecioarei era Maria. Si intrand ingerul la ea, a zis: Bucura-te, ceea ce esti plina de har, Domnul este cu tine.
"Iata roaba Domnului. Fie mie dupa cuvantul tau!"
Cine ar putea descrie uimirea, starea sufleteasca a Fecioarei Maria in fata careia statea Arhanghelul Gavriil? Se rugase de mica atunci cand locuia la Templu, poate mai avusese alte revelatii, insa cuvintele spuse de inger o determina sa intrebe: "Cum va fi aceasta, de vreme ce eu nu stiu de barbat?" (Luca I, 34). In continuare ingerul ii precizeaza cum va avea loc nasterea fara ca ea sa stie de barbat: "Duhul Sfant Se va pogori peste tine si puterea Celui Preainalt te va umbri" (Luca I, 35).
Fecioara Maria auzind aceste cuvinte ale ingerului si intelegand de la acesta ca la Dumnezeu nimic nu este cu neputinta (Luca I, 37), afland ca si Elisabeta, femeie si rudenia sa in varsta a zamislit fiu la batranetile ei si este in luna a sasea, desi fusese stearpa (Luca I, 36), raspunde cu toata smerenia: "Iata roaba Domnului. Fie mie dupa cuvantul tau! Si ingerul a plecat de la ea." (Luca I, 38). Desi traia in casa lui Iosif, un barbat drept, in varsta de peste 80 de ani, Fecioara Maria tine sa precizeze ca nu stia de barbat (Luca I, 31).
Ea traia in feciorie implinind legamantul facut de dreptii si dumnezeiestii parinti Ioachim si Ana cand s-au rugat sa nasca fiu sau fiica ca-l vor afierosi Domnului, legamant pe care-l fac cunoscut arhiereilor de la Templu cand au dus-o la Templu. Acestia o incredinteaza lui Iosif la casa caruia locuia cand a sosit Arhanghelul Gavriil pentru a-i aduce vestea cea mare. Sfantul Evanghelist Matei zice: "Iar Nasterea lui Iisus Hristos asa a fost: Maria mama Lui, fiind logodita cu Iosif, fara sa fi fost ei inainte impreuna s-a aflat avand in pantece de la Duhul Sfant" (Matei I, 18).
Tot Sfantul Evanghelist Matei ne mai precizeaza amanuntul ca Iosif, vazand-o insarcinata si considerand ca cineva a inselat-o, iar el stiindu-se drept si curat, a vrut sa o lase, sa fuga: "Iosif, logodnicul ei, drept fiind si nevrand sa o vadeasca a voit sa o lase in ascuns" (Matei I, 19). Batranul si dreptul Iosif se poarta exemplar dupa cum il descrie Sfantul Ioan Gura de Aur: "Drept aici inseamna virtuos in toate. Cuvantul dreptate are doua sensuri: unul cand nu iei dreptul altuia; altul, cand savarsesti toate faptele de virtute" (Sfantul Ioan Gura de Aur, Omilii la Matei, Omilia IV, III, in col. PSB, vol. 23, p. 51). Asadar Iosif nu se supara, nu o cearta, n-o izgoneste de la casa sa, ci cugeta sa o lase cu toata agoniseala lui de-o viata, sa-si nasca pruncul, iar el sa plece. Este insa oprit de ingerul Domnului.
Hristos S-a nascut ca rod al fecioriei
In scrierile lor Parintii au vorbit despre fecioria Maicii Domnului care a fost fecioara inainte de nastere si dupa nastere a ramas iarasi fecioara. Unul dintre parintii care s-a referit printre altele si la fecioria Maicii Domnului a fost Sfantul Ioan Gura de Aur: "Astazi, Cel nascut din Tatal mai presus de minte si de cuvant, pentru mine se naste din Fecioara, tot mai presus de minte si de cuvant. Atunci S-a nascut din Tatal dupa fire mai presus de veci, dupa cum stie Cel ce L-a nascut. Astazi se naste iarasi mai presus de fire, dupa cum stie harul Duhului cel Sfant. Nasterea lui de sus adevarata este, iar nasterea de jos, fara de minciuna. Cu adevarat din Dumnezeu, Dumnezeu S-a nascut si cu adevarat Acelasi, din Fecioara, om S-a nascut. Sus, Singurul Unul-Nascut din Cel Nenascut, jos, singurul Acelasi, Unul-Nascut din singura Fecioara. Si dupa cum necucernic lucru este sa te gandesti la mama, la nasterea de sus, tot astfel de hula lucru este sa te gandesti la tatal, la nasterea de jos. Tatal a nascut fara curgere, iar fecioara a nascut fara stricaciune. Nici Dumnezeu n-a suferit curgere nascand, caci a nascut prin Duhul. Din aceasta cauza nici nasterea Lui de sus nu este talcuita, nici nasterea Lui in vremurile din urma nu rabda iscodire.
Ca a nascut fecioara astazi, o stiu! Ca a nascut Dumnezeu mai presus de timp, o cred! Dar chipul nasterii am invatat sa-l cinstesc in tacere si am primit ca prin cuvinte sa nu iscodesc. Cand e vorba de Dumnezeu, nu trebuie sa cautam la firea lucrurilor, ci sa credem in puterea Celui ce le savarseste. (.)
Trebuie sa credem, sa nu ne indoim
Am tinut sa aratam cuvintele de invatatura, pline de intelepciune, spuse de Sfantul Ioan Gura de Aur pentru ca nimeni sa nu se indoiasca de lucrarea dumnezeiasca. Sa-i apreciem bunatatea, iubirea lui Dumnezeu fata de noi "caci Dumnezeu asa a iubit lumea, incat pe Fiul Sau Cel Unul-Nascut L-a dat ca oricine crede in El sa nu piara, ci sa aiba viata vesnica" (Ioan III, 16).
Tinand seama de afirmatia ingerului ca la Dumnezeu nimic nu este cu neputinta (Luca I, 37), Dumnezeu Cel ce a facut cerul, pamantul si pe Adam, a facut si aceasta minune, iar noi trebuie sa credem, sa nu ne indoim. Sa fim cu luare aminte la cuvantul Sfantului Ioan care ne indeamna: "Nu merge (…) mai departe cu iscoditul! Nu cauta mai mult decat spun cuvintele evanghelistului! Nu te intreba: cum a lucrat Duhul cel Sfant aceasta zamislire din Fecioara? Daca nu ne putem explica chipul in care se plasmuieste copilul cand se naste in chip firesc, cum putem sa ne explicam, oare, o nastere savarsita prin minunea Sfantului Duh? Ca sa nu mai hartuiesti pe evanghelist, ca sa nu te mai necajesti punand mereu aceste intrebari, scapa de orice nedumerire spunand: Dumnezeu a facut minunea! Chiar evanghelistul spune asa: Nu stiu nimic mai mult; atat stiu, ca ceea ce s-a facut, s-a facut de la Duhul Sfant. Sa se rusineze dar cei care cauta sa patrunda cu mintea lor nasterea cea de sus a Fiului! Daca nimeni nu poate explica nasterea aceasta in timp din Fecioara, nastere cu nenumarati martori, prezisa cu atatia ani inainte, vazuta si pipaita, cat de mare trebuie sa fie nebunia acelora care iscodesc si incearca sa patrunda cu mintea nasterea cea nespusa a Fiului din Tatal? Nici Arhanghelul Gavriil, nici Matei n-au putut sa spuna ceva mai mult, ci atat doar ca S-a nascut de la Duhul Sfant; dar cum de la Duhul si in ce chip, nici unul din ei nu ne-a explicat. Nici nu era cu putinta" (Idem, Omilii la Matei, Omilia IV, III, in col. PSB, vol. 23, p. 50). (.)
Sa-L rugam pe Hristos Domnul, Cel nascut din Fecioara, sa ne daruiasca si noua in toata vremea linistea si pacea sufleteasca care stapanesc sufletele fecioresti si sa ne faca partasi bucuriei Sfintei Sale Nasteri.
Va imbratiseaza cu dragoste in Hristos Domnul si va transmite arhieresti binecuvantari, al dumneavoastra parinte,
† Nicodim, Episcopul Severinului si Strehaiei.
-
Craciunul - Nasterea Domnului
Publicat in : Nasterea Domnului - Craciunul -
Craciunul pe rit vechi
Publicat in : Viata liturgica -
Craciunul branduit
Publicat in : Craciun -
Cu Craciunul la Gioni Teologul
Publicat in : Editoriale
Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.