Turnul lui David

Turnul lui David

Turnul lui David este o antica citadela situata langa Poarta Jaffa, la intrarea in partea veche a orasului Ierusalim. 

Construita spre a intari un punct vulnerabil al zidului ce imprejmuia vechiul oras sfant, citadela de astazi dateaza inca din secolul al II-lea i.Hr. Mai mult sau mai putin, aceasta fost daramata si refacuta de mai multe ori, de-a lungul istoriei, de liderii crestini, musulmani, mameluci si otomani, care au stapanit consecutiv orasul.

Numele locului, anume "Turnul lui David", se datoreaza crestinilor bizantini, care considera ca aici s-a aflat Palatul Regelui David. In interiorul acesteia, arheologii au descoperit obiecte de mare valoare istorica si artistica, cele mai vechi dintre ele datand inca de acum 2.700 de ani.

Turnul lui David - scurt istoric

In cadrul secolului al II-lea i.Hr, vechiul oras Ierusalim s-a exins in partea numita astazi Colina Vestica. Aceasta parte a orasului, ce se intinde pe o colina inalta de 773 de metri, avand pe mai toate partile vai abrupte, inglobeaza cartierul armean, cateva cartiere evreiesti si Muntele Sion.

Turnul lui David din Ierusalim

Singura parte in care colina orasului cobora lin era coltul nord-vestic al acesteia. Dupa fortificatiile comandate de Regele David si de fiul sau, Regele Solomon, un alt mare rege, anume Regele Iezechia, a continuat fortificarea orasului sfant, zidind in special aceasta zona vulnerabila.

Peste cateva secole, regii hasmonei au inconjurat regiunea cu un impresionant zid de aparare, punctat din loc in loc cu turnuri de supraveghere. Acest zid este numit de istoricul Iosif Flaviu (secolul I) drept "Primul Zid".

Imparatul Irod, care a preluat conducerea asupra locului, dupa caderea dinastiei hasmoneilor, a adaugat fortificatiilor inca trei turnuri de aparare, masive si impunatoare (37-34 i.Hr). El a zidit aceste trei turnuri chiar in partea nord-vestica a colinei sfinte, exact acolo unde se afla astazi Turnul lui David. Scopul principal nu era insa acela atat de a proteja orasul, intr-un punct vulnerabil, cat anume de a-si proteja propriul palat, asezat pe Muntele Sionului.

Turnul lui David din Ierusalim

Cel mai mare turn, inalt de aproape 45 de metri, a fost numit de Irod cu numele de "Phasael", in cinstea fratelui sau, care se sinucisese. Un alt turn a fost numit "Miriam", in cinstea celei de a doua sotii a sa, pe care el a omorat-o si a inmormantat-o intr-o pestera, in partea vestica a turnului. Cel de-al treilea turn a fost numit, tot de Irod, cu numele de "Hippicus", in cinstea unuia dintre prietenii sai. Dintre cele trei turnuri, pana astazi s-a pastrat numai cel numit "Phasael".

Dupa distrugerea Ierusalimului, de catre romani, in anul 70, citadela a fost folosita drept tabara militara, pentru trupele ramase in oras. In momentul in care Imperiul Roman a imbratisat crestinismul, ca religie imperiala de stat, in secolul al IV-lea, in citadela s-a adunat o comunitate de calugari.

Dupa cucerirea Ierusalimului, de catre arabi, in anul 638, noii conducatori musulmani au intarit aceasta citadela. Aceasta structura fortificata a rezistat impresionat asediului cruciatilor, din anul 1099, cedand numai in momentul in care celor aflati in interior li s-a permis libera plecare din zona.

Turnul lui David din Ierusalim

In perioada de conducere cruciata, nenumarati pelerini au inceput sa vina in orasul sfant Ierusalim, mai toti intrand in acesta prin Poarta Jaffa, prima de langa citadela. Pentru a-i proteja pe pelerini de hoti, mai ales la intrarea in oras, cruciatii au zidit un turn special, in partea superioara a citadelei, iar pe drumul ce vine dinspre Jaffa au zidit cateva puncte de paza. Citadela a mai fost folosita si ca resedinta, de catre regii cruciati din Ierusalim.

In anul 1187, sultanul Saladin a ocupat Ierusalimul, dimpreuna cu citadela cruciata. Mamelucii au distrus citadela in anul 1260, reconstruind-o insa ceva mai tarziu. Aceasta a fost reconstruita si intre anii 1537-1541, de catre otomani, cand a si fost zidita intrarea cea mare a orasului. In interiorul citadelei, otomanii au zidit o moschee, adaungandu-i acesteia si un minaret, pastrat pana astazi.

Vreme de mai bine de 400 de ani, citadela a fost folosita pe post de garnizoana turceasca. In aceasta perioada, locul isi primeste numele de "Turnul lui David", dupa numele ctitorului de drept al Ierusalimului.

Turnul lui David din Ierusalim

In vremea Primului Razboi Mondial, fortele britanice, conduse de generalul Edmund Allenby, au cucerit Ierusalimul. Generalul a declarat cucerirea orasului stand pe o platforma amenajata imediat langa intrarea in Turnul lui David.

In perioada de conducere englezeasca (1917-1948), aici a fost infiintata o comisie speciala, avand drept principal scop protejarea patrimoniului cultural al acestuia. Aceasta organizatie a curatat, renovat si redeschis citadela, in special ca loc pentru savarsirea concertelor si a adunarilor publice. Dupa anul 1930, in interiorul citadelei a fost amenajat Muzeul Palestinian de Folclor.

Turnul lui David din Ierusalim

Dupa razboiul din anul 1948, avut loc intre arabi si israeliti, legiunea araba a capturat orasul, transformand din nou citadela in tabara militara. Dupa victoria israeliteana din anul 1967, obtinuta in urma unui razboi de sase zile, citadela a fost din nou transformata in obiectiv cultural.

Muzeul de Istorie din Turnul lui David a fost deschis in anul 1989, de catre Fundatia din Ierusalim. Muzeul isi intinde exponatele atat in mai toate camerele vechii citadele, cat si in curtea acesteia. Cele mai vechi dintre exponatele infatisate dateaza inca de acum mai bine de 2.700 de ani.

Teodor Danalache

Turnul lui David din Ierusalim

Pe aceeaşi temă

29 Iunie 2012

Vizualizari: 6061

Voteaza:

Turnul lui David 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact