Bine si rau

Bine si rau

Binele

Ce e binele? E originea, baza, normalitatea sau deplinătatea existenţei. De aceea, el nu e obiect ci persoană, adică Dumnezeu însuşi: „Singur Dumnezeu e bun!” (Matei 19,17).

De ce e binele normalitatea existenţei? Pentru ca atunci când omul face răul, nu vorbeşte el ci prostia, boala sau răutatea din el: căci boala nu e normalitatea, firea sau omul însuşi iar omul cel mai bolnav nu e identic cu boala însăşi. In schimb, când omul face binele nu vorbeşte numai bunătatea din el ci şi omul însuşi: căci normalitatea fiinţei nu e neutralitatea ci libertatea şi bunătatea, sau firea ca libertate şi bunătate. Iar firea e rânduiala lui Dumnezeu, Cel Atotbun şi Atotiubitor.

Cum recunoaştem binele? Nu raţiunea, calculul exact şi corect convinge, construieşte şi foloseşte, ci înţelegerea inimii sănătoase şi bune: aşadar, nu prin mintea inteligentă, adâncă şi înaltă ci prin inima sănătoasă, cinstită şi bună. Mintea e raţiunea rece, inima e raţiunea caldă. Oricât ar fi de limpede, exactă şi pătrunzătoare, mintea nu cucereşte, pentru că e rece. Viaţa se naşte din căldură, nu din răceală. Tot astfel şi adevărul: se naşte nu din răceala mintii ci din căldura inimii.

Dar ce e binele, în ce se concretizează? Binele nu e o lozincă sau un principiu care zboară în înălţimi originare şi suverane, ci există numai personal, dinamic, nctiv şi concretizat în faptă, sau în ceea ce teologia creştină numeşte milostenie. Şi e important să observăm că nu mila ci milostenia îl miluieşte pe om: adică, nu sentimentul ci fapta. Pe de altă parte însă, nu milostenia (adică fapta ca obiect) ci mila îl mântuieşte pe om. Adică: nu mulţimea faptelor bune, nu colecţia de fapte bune sau contabilizarea - nici măcar în scopul mântuirii - ci starea fiinţială, simţirea şi angajarea sacrificială a omului dispus la jertfă, chiar dacă posibilităţile lui de a face milostenie ar fi foarte reduse, asemenea văduvei din Evanghelie.

Răul

Dar ce este răul, cum l-am putea defini? Ni se pare că nu „răul” este cel mai mare rău, ci binele putred; căci răul este binele care putrezeşte sau fiinţa care mai păstrează faţa binelui dar înăuntru e putredă toată. Dar cum poate putrezi binele, cum poate deveni rău? Orice bine creat e limitat şi relativ şi nu rezistă decât în legătură cu Binele absolut, Dumnezeu. în clipa în care se vrea autonom, el se rupe, se înstrăinează de Izvorul vieţii, putrezeşte şi moare.

Mirajul râului e un paradox, e incredibil şi totuşi există. Aşa cum există zborul în sus, aşa există şi zborul în jos, iar unii sunt fascinaţi de acesta din urmă. De ce ar fi unii fascinaţi de cădere, de propria prăbuşire, de căderea cu parapanta, de zborul în jos? Probabil pentru a contrazice - din diverse motive - zborul în sus. Poate că unii - din invidie, din răutate etc. - nu pot suporta înălţimea şi bunătatea altora şi ţin morţiş să demonstreze inversul acelora: „Dacă aceia zboară în sus, eu vă demonstrez că există şi zborul în jos!”

„Misterul” răului. Având în faţă un om bun şi un om rău, unora li se pare că omul rău e mai interesant, mai misterios şi mai atractiv, pentru că bunătatea pare simplă, banală şi, prin urmare, plictisitoare. Ei nu înţeleg că omul e misterios nu pentru că e rău, ci pentru că e om. Omul rău li se pare unora mai interesant pentru că e mai ciudat, „mai altfel”, („noi suntem diferiţi, noi suntem altfel!"), mai tainic şi mai subtil, care ar ascunde o mulţime de „opţiuni”, variante, iniţiative şi disponibilităţi, pe când omul bun (fiind deschis şi descifrabil) pare că are un bagaj limitat de posibilităţi: „atâta e, cât se vede!”

Ei nu înţeleg că toate posibilităţile, invenţiile şi farmecele pe care le manifestă Răul nu le are de la sine, ci sunt puterile cu care l-a înzestrat Binele (Dumnezeu) prin creaţie, iar el le manevrează iresponsabil, discreţionar şi arbitrar, aiurea şi fantasmagoric şi, de fapt, le denaturează şi le distruge. In sine şi de la sine, omul rău n-are nicio putere şi nicio valoare. Iar omul bun, chiar dacă ni se pare simplu sau naiv, este de fapt infinit în posibilităţi.

Mişelia răului. Este foarte interesantă ispita justificării răului: „N-am făcut bine, pentru că n-am putut! N-am fost capabil!” Dar e cu totul semnificativ şi lămuritor faptul că toţi aceşti „neputincioşi” ai binelui au dezvăluit o energie şi o fantezie fantastică în dezvoltarea răului.

Gradele răului. Intr-un fel, micii ticăloşi sunt nu numai meschini ci chiar mai răi decât marii ticăloşi, în sensul că marii ticăloşi sunt clari şi consecvenţi (ştii de unde să-i iei, să-i apuci), pe când cei mici sunt alunecoşi, inconsistenţi, ascunşi, făţarnici, inconsecvenţi şi şmecheri, vrând să-l păcălească pe Dumnezeu.

George Remete

Fragment din cartea "Leacuri contra evlaviei. Alte raspunsuri la aceleasi intrebari", Editura Paideia

Cumpara cartea "Leacuri contra evlaviei. Alte raspunsuri la aceleasi intrebari"


 

Pe aceeaşi temă

23 August 2021

Vizualizari: 996

Voteaza:

Bine si rau 0 / 5 din 0 voturi.

Cuvinte cheie:

binele raul

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Despre Maica Domnului si sfinti
Despre Maica Domnului si sfinti Cuvintele Sfântului Nectarie sunt ­descoperire a învățăturii celei adevărate și ­drept‑slăvitoare și, totodată, izvod de rugăciune necontenită, înăl­țân­du‑ne inimile și cugetele la Dumnezeu spre a primi vindecare, luminare și întărire.  15.00 Lei
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos Sfântul Munte se aseamănă unui stup. Așa cum în acesta există cuiburi de albine, tot astfel şi în Athos – multe chilii monahale. Şi, precum în stup fără încetare zumzăie albinele, tot la fel şi în Athos monahii, ziua şi noaptea, rostesc psalmi şi imnuri 45.00 Lei
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos Cu adevărat, Iuliana a dobândit puteri suprafirești prin harul lui Dumnezeu. A biruit legile firii, a rămas nevătămată de foc și de plumbul topit, a fost tămăduită în chip minunat după ce chinuri înfricoșătoare i‑au mutilat trupul. A cucerit inimile 15.86 Lei
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 22.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 13.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 34.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 33.83 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 50.74 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 50.74 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact