Botezul - inviere din morti si nastere din nou

Botezul - inviere din morti si nastere din nou

Botezul este (prima) inviere din morti, nastere din nou in Hristos

Dumnezeu „nu este Dumnezeul mortilor, ci al viilor”[1], iar pe muntele Tabor, la Schimbarea la Fata a Domnului Iisus inaintea celor trei ucenici ai sai: Petru, Ioan si Iacov „Moise si Ilie s-au aratat lor, vorbind cu El”[2]. Deci, Moise cel ce murise se arata in trup celor vii, vorbind cu Mesia.

Hristos Domnul afirma fara echivoc: „Adevarat, adevarat zic voua: Daca cineva va pazi cuvantul Meu, nu va vedea moartea in veac”[3] pentru ca „Eu sunt invierea si viata; cel ce crede in Mine, chiar daca va muri, va trai. Si oricine traieste si crede in Mine nu va muri in veac.”[4] deoarece “Cel ce asculta cuvantul Meu si crede in Cel ce M-a trimis are viata vesnica si la judecata nu va veni, ci s-a mutat de la moarte la viata.”[5].

Aceasta (prima) inviere este deci Taina Sfantului Botez pentru ca insusi Hristos Domnul Dumnezeul nostru spune: „De nu se va naste cineva din apa si din Duh, nu va putea sa intre in imparatia lui Dumnezeu.”[6] intrucat „celor cati L-au primit, care cred in numele Lui, le-a dat putere ca sa se faca fii ai lui Dumnezeu, care nu din sange, nici din pofta trupeasca, nici din pofta barbateasca, ci de la Dumnezeu s-au nascut”[7].

Astfel, “ingropati fiind impreuna cu El prin botez, cu El ati si inviat”[8], “deci ne-am ingropat cu El, in moarte, prin botez, pentru ca, precum Hristos a inviat din morti, prin slava Tatalui, asa sa umblam si noi intru innoirea vietii; … vii pentru Dumnezeu, in Hristos Iisus, Domnul nostru. ... infatisati-va pe voi lui Dumnezeu, ca vii, sculati din morti”[9]. Sfantul Apostol Petru marturisește: “Binecuvantat fie Dumnezeu si Tatal Domnului nostru Iisus Hristos, Care, dupa mare mila Sa, prin invierea lui Iisus Hristos din morti, ne-a nascut din nou, spre nadejde vie”[10] prin “botezul, care va mantuieste astazi si pe voi, nu ca stergere a necuratiei trupului, ci ca deschiderea cugetului bun catre Dumnezeu, prin invierea lui Iisus Hristos”[11].

Doar cei ce traiesc in Domnul, adica fac voia Lui si nu sunt crestini (ortodocsi) doar cu numele iar prin faptele lor tagaduiesc pe Hristos, adica aceia care daca au intinat pecetea Sfantului Botez prin pacate, se reintorc la Domnul caindu-se pentru faptele lor urate si marturisindu-le in Taina Sfintei Spovedanii, primind de la Domnul iertarea pacatelor prin preotul duhovnic si apoi primind impacarea si unirea reala (nu simbolica) cu Hristos in Taina Sfintei Impartașanii, doar “ei au inviat si au imparatit cu Hristos mii de ani. Iar ceilalti morti nu inviaza pana ce nu se vor sfarsi miile de ani. Aceasta este invierea cea dintai. Fericit si sfant este cel ce are parte de invierea cea dintai. Peste acestia moartea cea de a doua nu are putere”[12].

Dupa cum marturisește Sfantul Ioan Evanghelistul, a doua inviere este cea obsteasca, la care vor invia toti oamenii pentru a fi judecați potrivit faptelor savarșite. Insusi Hristos Domnul Dumnezeul nostru vorbind in acelasi context despre cele doua invieri (nașterea din nou prin Sfantul Botez si invierea obșteasca a mortilor), face foarte clar diferenta intre invierea celor ce sunt morti trupeste si stau in morminte si invierea celor morți sufleteste, adica a celora care nu traiesc in Dumnezeu (nu savarșesc voia Lui care este viata si iubirea), ci doar vietuiesc trupește in intunericul lumii acesteia, intrucat „omul, in cinste fiind, n-a priceput; alaturatu-s-a dobitoacelor celor fara de minte si s-a asemanat lor.”[13].

Prima inviere deci, se petrece „acum” adica intr-un prezent continuu in Sfanta Biserica (Ortodoxa) unde Hristos cel viu lucreaza: „Adevarat, adevarat zic voua, ca vine ceasul si ACUM este, cand mortii vor auzi glasul Fiului lui Dumnezeu si cei ce vor auzi vor invia.”[14]. Invierea a doua, adica invierea obsteasca (a mortilor din morminte), va avea loc la sfarsitul veacurilor, la a doua venire a Domnului si Mantuitorului nostru Iisus Hristos “Nu va mirati de aceasta; caci vine ceasul cand toti cei din morminte vor auzi glasul Lui, Si vor iesi, cei ce au facut cele bune spre invierea vietii si cei ce au facut cele rele spre invierea osandirii. ”[15]

Eugen Gantolea

[1] Matei 22,32; Marcu 12,27; Luca 20,38;
[2] Matei 17,3; Luca 9,30; Marcu 9,4;
[3] Ioan 8,51.
[4] Ioan 11,25-26.
[5] Ioan 5,24.
[6] Ioan 3,5.
[7] Ioan 1,12-13.
[8] Coloseni 2,12.
[9] Romani 6,4-13.
[10] I Petru 1,3.
[11] I Petru 3,21.
[12] Apocalipsa 20,4-6.
[13] Psalmul 48, 12.
[14] Ioan 5,25.
[15] Ioan 5,28-29.

Despre autor

Eugen Gantolea Eugen Gantolea

Colaborator
15 articole postate
Publica din 14 Iunie 2010

14 Iunie 2010

Vizualizari: 2349

Voteaza:

Botezul - inviere din morti si nastere din nou 0 / 5 din 0 voturi. 1 review utilizatori.

Comentarii (1)

  • Victor qyqPostat la 2010-06-15 09:26

    destul de bun articolul...ar fi bine sa il publici fiindca i-ar ajuta pe multi sa inteleaga ma bine Sf Taina a botezului

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact