
Grupul de pelerini care an de an reface un traseu „pe urmele sfintilor“, prin
Probabil ca multi au auzit despre Ohrid, sau Ohrida, ca despre un centru important al culturii bizantine. Despre orasul Ohrid, situat pe malul lacului cu acelasi nume, traditia spune ca in vechime ar fi fost impodobit cu 365 de biserici mici, adica o biserica pentru fiecare zi a anului. Pe o culme a orasului, urcand niste strazi serpuite, cu case albe (unele in stilul arhitecturii macedonene locale: „asemeni unor inimi deschise catre cer“), drumul duce catre biserica Sfantul Clement, cu un ansamblu pictural complex, datand din secolul 13. Alaturi, in galeria de icoane, lucrari de dimensiuni mari, unele cu doua fete, realizate cu multa migala, recreeaza crampeie dintr-o lume a duhului. In vale, pe malul lacului, strajuieste biserica Sfanta Sofia, impodobita cu picturi in fresca datand din secolele 11-13. De aici, un vapor de croaziera porneste zilnic spre insula Manastirii „Sfantul Naum“, un mic paradis in mijlocul lacului, spre granita cu
Crestinism milenar
Prin aceste locuri, un mileniu de istorie crestina poate fi recompus la nivel simbolic din marturii in piatra. Biserica de la Curbinovo, spre exemplu, este un model de smerenie. Din afara duce cu gandul, poate, la umilul loc de nastere al Mantuitorului, inauntru insa adaposteste picturi originale de secol 11, printre care si cunoscutul arhanghel de la Curbinovo, devenit simbol al spatiului macedonean. Poate putini stiu ca in satul Varos, cunoscut pentru Manastirea „Sfantul Arhanghel Mihail“, mai exista o biserica, „Sfantul Nicolae“, pastrand picturi de secol 14, printre care se remarca scena Rastignirii - cu Mantuitorul urcandu-Se singur pe cruce! Teologia imaginii continua si la Manastirea „Ioan Bigorski“ (Botezatorul), considerata cea mai importanta din
Intre Cruce si Semiluna
Dincolo de portile manastirii incepe insa o lume care in ezeu va ingadui: mahomedanismul. Minaretele mai vechilor si mai noilor moschei se regasesc atat in indepartate sate montane, cat si in mijlocul oraselor. In acest context cultural, biserica din Bitolia poarta o istorie aparte. In vremea stapanirii otomane crestinilor cu greu li se ingaduia sa-si ridice biserici, si in orice caz acestea trebuiau sa fie cat mai mici. De aceea Biserica „Sfantul Dumitru“ din Bitolia, situata in vecinatatea unor moschei, s-a dezvoltat mai degraba in adancime. Parintele paroh a studiat la Bucuresti si stie romana, dar mai sunt si alti preoti macedoneni care s-au orientat, pentru desavarsirea studiilor teologice, spre
Rascumparand „teroarea istoriei“
Aceasta este
Teodora ROSCA
Lumea credintei, anul II, nr. 9(14)
Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.