Cand incepe o noua zi?

Cand incepe o noua zi?

Ortodoxia afirma ca noua zi incepe la apusul soarelui. Din Cartea Facerii aflam ca seara precede dimineata: "Si a fost seara si a fost dimineata: ziua intai.” (Fac. 1, 5) Astfel, cultul divin al Bisericii in care se zideste crestinul, este un drum care incepe cu Vecernia.

Vecernia nu este sfarsit, ci inceput, ea marcheaza nasterea unei noi zile. Trebuie sa retinem ca Vecernia incepe mereu la fel, cu exceptia Saptamanii Luminate care urmeaza dupa Pasti. Ea incepe cu citirea Psalmului 103: "Binecuvanteaza, suflete al meu, pe Domnul! Doamne, Dumnezeul meu, maritu-Te-ai foarte. Intru stralucire si in mare podoaba Te-ai imbracat; Cel ce Te imbraci cu lumina ca si cu o haina ... Canta-voi Domnului in viata mea, canta-voi Dumnezeului meu cat voi fi...” Acesta trebuie sa fie modul de incepere a fiecarei zi: cu un imn de lauda catre Dumnezeu. Parintele Alexandru Schmemann ne indeamna sa traim fiecare zi cu "redescoperirea”, in stare de adorare si multumire, a lumii ca rod al creatiei lui Dumnezeu.

Succesiunea seara-dimineata este prezenta in toate zilele creatiei: "Si a fost seara si a fost dimineata ziua a doua... ziua a treia... ziua a patra...”(Fac. 1, 8, 13-18)

Parintele Constantin Galeriu spune ca aceasta ordine "seara-dimineata” arata ca zidirea fapturilor urmeaza o trecere "pascala”. Insusi Hristos S-a jertfit seara intru innoirea creatiei si a inviat in dimineata celei de a treia zi. Fiecarea dimineata precum descrie Cartea Facerii era o bucurie a creatiei, bucurie a vietii, era un paste al fapturilor care prefigura Pastele ca trecere a omului de la moarte la viata. De aceea si timpul semnifica neputinta noastra de a ne odihni in actuala stare de lucruri. Suntem chemati sa facem neincetat trecerea de la seara la dimineata, de la lipsa desavarsirii la desavarsire.

Pentru omul din zilele noastre ziua nu incepe la apusul soarelui. Si acest lucru se intampla pentru ca el nu se mai priveste ca fiind chip al lui Dumnezeu, care isi cere implinirea in unirea cu El. Acest om considera chiar marile sarbatori: Pastele, Craciunul... ca fiind o pierdere a timpului. Lumea moderna a exilat bucuria in categoria "relaxarii". Pentru omul din trecut, o sarbatoare nu era ceva accidental. Dimpotriva, ea era modul sau de a da sens vietii sale.

Trecerea de la seara la dimineata exprima permanent noutatea si deplinatatea. In noaptea Pastilor vedem cum procesiunea inconjoara biserica si se opreste, in intuneric, inaintea usilor inchise. Apoi usile sunt deschise, vestindu-se ca "Hristos a inviat!". Prin aceasta inviere, "noaptea a devenit mai luminoasa decat ziua "spune Sfantul Grigorie de Nyssa.

Daca in timpul Vecerniei luminile sunt stinse, usile imparatesti inchise, semn al caderii omului, la finalul Sfintei Liturghii el spune: "Am vazut lumina cea adevarata, am primit duhul cel ceresc”. Sa ne daruiasca Dumnezeu putere sa nu distrugem darul Sau: o noua zi.

Iulian Predescu

31 August 2009

Vizualizari: 7796

Voteaza:

Cand incepe o noua zi? 3.67 / 5 din 3 voturi. 2 review utilizatori.

Comentarii (2)

  • Mihaela TageldeenPostat la 2011-09-01 21:55

    Multumesc pentru acest articol care mi-a clarificat unele nelamuriri prind cele doua forme de calendar. Doamne ajuta!

  • Vasa NastaPostat la 2010-09-02 12:56

    DOAMNE IISUSE HRISTOASE, FIUL LUI DUMNEZEU, LUMINEAZA-MI VIATA, SUFLETUL, TRUPUL, MINTEA SI CUGETUL MEU ! Amin.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact