Cauza aparitiei patimilor

Cauza aparitiei patimilor

Sămânţa oricărui rău moral este, consideră mulţi Sfinţi Părinţi, iubirea de sine. Aceasta se află la nivelul cel mai profund al inimii. Potrivit menirii sale, omul ar trebui să uite de sine însuşi în viaţa şi în activitatea sa - ar trebui să trăiască doar pentru Dumnezeu şi pentru semeni, însă atunci când el, cu gândul, cu inima şi cu dorirea, se înstrăinează de Dumnezeu (iar în consecinţă şi de semeni), în mod natural se opreşte asupra propriei persoane - se stabileşte pe sine însuşi drept „buric al pământului", fără să cruţe nici rânduielile dumnezeieşti, nici binele semenilor. Iată rădăcina păcatului! Ea se ascunde adânc înăuntrul inimii - dar sămânţa, crescând, iese din el îmbrăcând deja trei forme, ca trei tulpini, pătrunse de puterea lui, pline cu prisosinţă de viaţa lui: înălţarea de sine, căutarea propriului interes material şi iubirea plăcerilor.

„De ce nu băgăm de seamă păcatul din noi?" - întreabă Sfinţii Părinţi, şi tot ei răspund: „Nu îl băgăm de seamă fiindcă nu putem - nu ne dă voie păcatul."

Istoria căderii lui Adam şi a Evei a influenţat toată dezvoltarea ulterioară a omenirii. Insemnătatea de principiu a păcatului protopărinţilor a constat, mai întâi de toate, în aceea că omul a transferat centrul vieţii şi activităţii sale de la Dumnezeu la sine însuşi. Omul, care a fost zidit de Dumnezeu, a hotărât în mod conştient şi liber să pună voia sa în locul voii lui Dumnezeu drept principiu al activităţii sale, să facă din el însuşi, din eul său, centrul lumii existente şi scopul vieţii sale. Impărtăşirea omului cu Dumnezeu a devenit pentru el, în urma căderii, nu satisfacere plină de bucurie a necesităţilor sale lăuntrice, ci datorie exterioară, cumplită şi chinuitoare, teamă că va fi supus pedepsei sub forma lipsurilor şi suferinţelor. Atitudinea omului faţă de natura înconjurătoare a dobândit, de asemenea, un caracter egoist: omul a început s-o privească numai ca pe un mijloc de satisfacere a necesităţilor sale senzuale, a început să-şi înfăptuiască domnia asupra naturii sub forma atitudinii utilitar-practice faţă de ea. Şi în natura omului însuşi s-a petrecut, ca urmare a înstrăinării lui de Dumnezeu, o modificare, pervertire şi încălcare radicală a raporturilor armonioase dintre puteri, capacităţi şi necesităţi. Acele puteri ale omului care sunt proprii formelor de viaţă inferioare, trupeşti, trebuiau, după planul Făcătorului, să se supună puterii superioare, specific omeneşti - duhului; în urma căderii, această ierarhie a fost încălcată şi duhul a început să se supună sufletului, iar sufletul – trupului.

Pe măsura îndepărtării de Dumnezeu a duhului omenesc, senzualitatea, scăpând de sub controlul raţiunii, a intrat tot mai mult în antagonism cu esenţa duhovnicească a omului; necesităţile senzuale, inferioare, ale omului au sporit ca număr şi intensitate, ajungând în consecinţă să precumpănească, înrobită de senzualitate, raţiunea a fost silită să-şi inventeze noi necesităţi şi să servească satisfacerii părţilor inferioare ale omului.

Tulburarea şi orientarea unilaterală a puterilor sufletului omenesc se exprimă în mod caracteristic prin aşa-numitele patimi. Acestea devin o a doua natură a omului - stare a lui unilaterală, dizarmonică şi lipsită de libertate.

„Patimile sunt uşă închisă înaintea curăţiei. Dacă omul nu va deschide această uşă încuiată, nu va intra pe tărâmul cel curat şi fără de prihană al inimii", spunea Sfântul Isaac Şirul. Tot el compară patimile cu un mediu opac, care împiedică razele luminii soarelui să ajungă la ochiul lăuntric al inimii.

Episcopul Vasilie Krivoşein spunea că trupul este izvor de putere de viaţă făcătoare şi păstrătoare, iar nepătimirea este o energie nouă, mai bună.

Modificarea simţurilor în urma căderii s-a exprimat prin activitatea lor iraţională, care se manifestă: 1) prin hedonism - simţurile au început să ofere plăceri; 2) simţurile au început să pervertească imaginea lumii exterioare; 3) prin caracterul grosolan trupesc pe care l-au luat.

Simţurile sufleteşti s-au dovedit a fi cele mai vulnerabile în cădere, şi au suferit cele mai mari modificări. Simţul lăuntric unitar s-a scindat în două: în simţul plăcerii, satisfacţiei, şi simţul suferinţei. Primul a devenit substratul tuturor patimilor omeneşti şi a atras în căderea sa o altă putere a sufletului - voinţa, pe când al doilea -simţul suferinţei - a devenit substrat al mâniei, întristării, fricii, deznădejdii (Pozov, 1965).

Natura sufletului a fost creată nepătimaşă. Patimile sunt ceva străin, pentru ele vinovat este însuşi sufletul.

„Pe baza datelor psihologiei ascetice patristice", scrie S. Zarin, „orice patimă, în general, poate fi definită drept dorinţă intensă şi de durată, iar dorinţa, la rândul său - ca necesitate conştientizată, care s-a clarificat şi s-a definit datorită experienţelor precedente de satisfacere a ei."

Din descrierea fenomenologică a patimii se poate observa că ea reprezintă o stare destul de complexă: componente ale ei sunt şi sentimentul - pregustarea plăcerii, şi năzuinţa de a atinge satisfacţia, de a împlini necesitatea (ceea ce prezintă deja componente volitive ale sufletului). Astfel, se poate spune că patima reprezintă tensiune emoţional-volitivă. In psihologie, „aliajul" dintre emoţii şi voinţă apare drept „motivaţie", „forţă motrice".

Tradiţia gândirii antropologice patristice priveşte patima drept manifestare a puterii „irascibile" (Guriev, 2000). Mişcarea părţii irascibile a sufletului şi cea a părţii concupiscente (poftitoare) sunt legate între ele, adeseori se transformă una în alta şi pot alcătui perechi de contrarii, după cum scria Sfântul Grigorie al Nyssei: de pildă, sfiala şi îndrăzneala, amărăciunea şi satisfacţia, frica şi dispreţul.

In antropologia creştină sunt descrise opt păcate-patimi de moarte fundamentale, care se împart în trupeşti, sufleteşti şi duhovniceşti.

Larisa Sehovtova, Iuri Zenko

ELEMENTE DE PSIHOLOGIE ORTODOXĂ, EDITURA SOPHIA

Cumpara cartea "ELEMENTE DE PSIHOLOGIE ORTODOXĂ"

 

27 Septembrie 2016

Vizualizari: 2412

Voteaza:

Cauza aparitiei patimilor 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact