Se poate vorbi despre o 'iubire de sine'?

Se poate vorbi despre o 'iubire de sine'?

Iubirea presupune dualitate. Este o comuniune, în care două fiinţe se cunosc, îşi revarsă viaţa una în alta şi se desăvârşesc reciproc. Deci, din punctul acesta de vedere nu se poate vorbi despre o iubire de sine, întrucât omul, ca individ, e singur. Ar însemna ca omul să fie împărţit, eventual, în două persoane, ca să ajungă să realizeze iubirea de sine. Astfel că, din punct de vedere strict filosofic, nu se poate vorbi de iubirea de sine, ci numai de respectul faţă de sine: a fi credincios ţie însuţi. Sau, când se vorbeşte de iubirea de sine, prin asta se înţelege egoism - transformarea eului propriu într-un fel de dumnezeu, în slujba căruia aproapele, natura, totul devin simple instrumente, deci ceva direct opus iubirii, care presupune dizolvarea egoismului.

Din punct de vedere creştin, teologic, se poate vorbi despre iubirea de sine. De ce? Pentru că, individul, ca atare, nu-şi are temeiul existenţei sale numai în fiinţa lui proprie, ci temeiul existenţei sale e în Dumnezeu. El există ca imagine veşnică, ca idee, ca prototip, în Dumnezeu. Apariţia lui concretă, în cadrul istoric, ca individ cu trup şi suflet, e doar expresia creată, temporală şi spaţială, a acestei idei veşnice existente în Dumnezeu. Şi năzuinţa omului e de a se apropia cât mai mult în forma existenţei lui de imaginea veşnică, deci de chipul contemplat în Dumnezeu, din veşnicie. Se poate vorbi creştineşte şi teologic de iubire de sine, în sensul că tu, ca persoană istorică, iubeşti chipul cel veşnic al tău din Dumnezeu, şi prin această iubire tinzi să contopeşti pe cât e posibil cele două realităţi. Iubirea de sine e posibilă numai în Dumnezeu, întrucât existăm în Dumnezeu şi întrucât în noi există chipul lui Dumnezeu. Această iubire de sine e un element dinamic, de comuniune cu Dumnezeu şi de transformare prin această comuniune a întregii noastre fiinţe după chipul desăvârşirii. De aceea iubirea de sine, care priveşte chipul desăvârşit al individului, cuprinde şi sufletul şi trupul, însă nu în starea lor actuală, ci în sensul dinamic de transfigurare. Nu numai sufletul e angajat aici, întrucât el ar fi chipul din Dumnezeu din noi, ci şi trupul, întrucât e templu al Duhului Sfânt sau mădular al lui Iisus Hristos.

In Sfânta Scriptură, deşi iubirea de sine nu e amintită decât sporadic - să iubeşti pe aproapele ca pe tine însuţi, ea e presupusă şi e luată criteriu de iubire a aproapelui (ceea ce doreşti să ţi se facă ţie, fă şi tu altuia). In ceea ce priveşte trupul, „cine şi-a urât vreodată trupul?" (Romani 12,4-5). Pavel accentuează caracterul de templu al Duhului Sfânt şi mădular al lui Hristos, chiar şi trupului. Deci acest caracter cuprinde toată fiinţa omului.

Insă în toate părţile se găseşte îndemnul spre desăvârşire, sfinţire, adevărata expresie a iubirii de sine. Natural, în această iubire de sine, sufletul are prioritate faţă de trup. Şi trupul însuşi tinde spre a se dezbrăca de stricăciunea lui, a se spiritualiza, a se îmbrăca întru nestricăciune. Dar, în general, iubirea de sine presupune influenţarea întregii fiinţe umane de către energiile harului pentru ca, astfel, persoana concretă să se transforme şi să devină cât mai asemenea cu imaginea ei veşnică.

MITROPOLITUL NICOLAE MLADIN
PORUNCĂ ŞI LIBERTATE, PRELEGERI DE MORALĂ ORTODOXĂ, Editura Renasterea

Cumpara cartea "PORUNCĂ ŞI LIBERTATE, PRELEGERI DE MORALĂ ORTODOXĂ"

Pe aceeaşi temă

01 Iunie 2016

Vizualizari: 1687

Voteaza:

Se poate vorbi despre o 'iubire de sine'? 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata
Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata Tradiţia noastră bisericească îl vede pe om în perspectiva relaţiei cu Dumnezeu mai înainte de toate ca Tată. Aceeaşi nevoie de filiaţie o are fiecare dintre noi şi în relaţiile lui cu aproapele şi desigur cu cei dragi lui. Unii dintre noi suntem chemaţi 10.00 Lei
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos Aici vei întâlni fete care au avut o viaţă diferită, care ardeau de dragoste dumnezeiască şi îşi doreau cu râvnă să plece la mănăstire şi cineva nu le lăsa să facă asta. Oamenii răi chinuiesc, lovesc sau constrâng. Aici vei sta cu basmaua băgată între 16.00 Lei
Dumnezeu si singuratatea
Dumnezeu si singuratatea Singurătatea are multe fețe și, negreșit, fiecare dintre noi se va regăsi în portretele și scenele de viață pe care părintele Haralambos Papadopoulos le reunește în acest volum, în care se întrețes tainic și gingaș tensiunea înfruntării și secretul 18.00 Lei
Mai presus decat armele
Mai presus decat armele O poveste despre dragoste și război, despre întâlnirea omului cu Dumnezeu „Scopul principal al cărților mele este de a trezi în inimile cititorilor mei capacitatea de a iubi, fără de care întâlnirea cu Dumnezeu va conduce nu la unirea cu El, ci la 32.00 Lei
Credinta ortodoxa si viata in Hristos
Credinta ortodoxa si viata in Hristos “Această sfântă carte e plină de mare înţelepciune. Ea este o tainică vistierie de înţelegere ascunsă a înţelepciunii lui Dumnezeu. Nu oriunde, nu oricine o poate pricepe. Totuşi, pe măsura fiecăruia dintre cei ce caută să o înţeleagă, conţine toate cele 18.00 Lei
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata Cartea de faţă ne învaţă să vedem distincția – atât de delicată şi importantă – dintre vinovăţia nevrotică, autodevoratoare, distructivă, şi cea sănătoasă, care duce la însănătoşirea sufletească, la pocăinţă, la regăsirea de sine şi la apropierea de 25.00 Lei
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului Preasfântul patriarh kyr Filotei Kokkinos către unul din frații sârguincioși care l-a întrebat cum să-și ducă viața în chilia sa; Scrisoarea bătrânului Teoctist către un frate care l-a întrebat stăruitor cum să-și țină canonul/regula de rugăciune, fiind 13.00 Lei
Impreuna cu Dumnezeu suntem puternici. Convorbiri cu duhovnici sarbi
Impreuna cu Dumnezeu suntem puternici. Convorbiri cu duhovnici sarbi Cartea de față, a cunoscutului neuropsihiatru Vladeta Ierotici, nu este doar o culegere de convorbiri duhovnicești cu renumiți părinți ortodocși sârbi ai veacurilor al XX‑lea și al XXI‑lea, ci și o incursiune în provocările lumii actuale și răspunsurile 25.00 Lei
Despre bine si rau
Despre bine si rau În noua serie de antologii pe care v-o propunem, ­cuvântul plin de har al Sfântului Ioan din Kronstadt devine mai apropiat și mai de folos, feluritele lui cugetări duhovnicești fiind reunite și organizate aici spre o mult mai ușoară și rodnică însușire de 18.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact