Conducatorul crestin si slujitorul angelic: doua pericole pentru Biserica?

Conducatorul crestin si slujitorul angelic: doua pericole pentru Biserica?

Tema e cu atât mai actuală cu cât adesea ne plângem şi noi că Biserica are cel mai mult de suferit, din afara sa, de la cei ce deţin Puterea (sub varii forme), iar din interiorul său, de la acei clerici care smintesc prin faptele lor. Încât nu puţini sunt cei care militează azi pentru a avea conducători politici credincioşi, din Biserică, ori pentru a se curăţa de „uscături” via Domnului. Dar sunt aceste deziderate realiste? Odată împlinite, vor avea ele efectele scontate? Ce ne învaţă, de fapt, istoria şi viaţa de zi cu zi?

Pentru a ne lămuri, vom apela la reflecţiile celui care a păstorit o vreme în Constantinopolul devenit noua capitală imperială, în locul Romei. Om cu viaţă sfântă şi neînduplecat în a mustra public păcatul şi nedreptatea, chiar şi când le sesiza la feţe împărăteşti, Sfântul Ioan Gură de Aur afirmă, cumva contrariant: „Când pe tronul împărătesc se urcă unul care mărturiseşte aceeaşi credinţă în Dumnezeu ca şi noi, religia se moleşeşte. Atât de puţină nevoie are să fie îmboldită de cinstirile ce i le dau oamenii! Dar când stăpâneşte un împărat necredincios, care ne prigoneşte pe toate căile şi ne acoperă cu mii şi mii de rele, atunci religia noastră biruieşte, atunci ajunge mai strălucitoare, atunci e timp de răsplăţi şi de trofee, atunci e prilej de cununi, de strigări şi de curaj” (Sfântul Ioan Gură de Aur, „Predici la sărbători împărăteşti şi Cuvântări de laudă la sfinţi”, Editura Basilica, Bucureşti, 2015, pp. 342-343). Derutant, nu? Te-ai aştepta ca acest păstor cu un simţ misionar de excepţie să susţină că e un lucru bun pentru Biserică să fie unul „de-al nostru” la putere. Or, el atrage atenţia asupra unei „moleşeli” care ispiteşte, în acest caz, pe cei credincioşi şi viaţa Bisericii, în ansamblul ei.

Iar consideraţiile Sfântului Ioan Gură de Aur se bazează pe experienţa a doar câteva zeci de ani în care Imperiul a avut conducători creştini. Ce să mai spunem noi, când avem secole întregi pentru studii de caz? Cercetându-le, vom constata, cu siguranţă, că au fost numeroase lucruri bune pentru Biserică sub conduceri precum cele ale sfinţilor Constantin cel Mare sau Ştefan cel Mare. Încât nu trebuie să tragem concluzia că e musai să avem, pe acest pământ, conduceri anticreştine spre a ne mântui. Ci doar să înţelegem că e mai mare ispita pentru oamenii din Biserică atunci când sunt apreciaţi şi sprijiniţi de puterea lumească, decât atunci când sunt prigoniţi. Că la necaz omul are o credinţă mai fierbinte decât atunci când îi este bine. Că, atunci când este împresurat din toate părţile, creştinul se lipeşte mai uşor de Dumnezeu, convins fiind că nu-şi mai poate pune nădejdea în altcineva.

La fel de neaşteptată este poziţia Sfântului Ioan Gură de Aur şi când vine vorba de scăderile morale ale slujitorilor din Biserică: „Şi căderea preoţilor în păcate se întâmplă după rânduiala lui Dumnezeu. Şi ascultă cum! Dacă n-ar păcătui dascălii şi preoţii, dacă n-ar fi supuşi patimilor lumeşti, ar fi neomenoşi cu ceilalţi oameni şi neiertători. Dar Dumnezeu a făcut ca să fie robi patimilor şi preoţii şi conducătorii, pentru ca să fie iertători cu alţii, de vreme ce şi ei păcătuiesc. Şi aşa a rânduit Dumnezeu totdeauna, nu numai acum, ci şi mai de mult; a îngăduit să cadă în păcate cei cărora avea să le încredinţeze conducerea Bisericii şi a poporului, ca, datorită greşelilor lor, să fie buni cu alţii.

Dacă ei n-ar păcătui, nu i-ar ierta deloc pe păcătoşi, ci, ajungând neomenoşi, i-ar smulge pe toţi din Biserică” (op. cit., p. 575). Cu alte cuvinte, o Biserică condusă doar de oameni cu viaţă fără de greşeală s-ar goli repejor. Că aceasta se poate întâmpla chiar şi dacă ar fi păstorită de oameni cu viaţă sfântă, ne-o dovedeşte, în opinia acestui inegalabil exeget al Scripturilor, cazul Sfântului Prooroc Ilie Tezviteanul, respectiv al Sfântului Apostol Petru. Amândoi cu râvnă excepţională, aceşti sfinţi au trebuit ca, prin pedagogie dumnezeiască, să cunoască şi căderea – laşitatea sau lepădarea, ca să-şi îmblânzească inima şi să fie îngăduitori cu semenii lor. Când Dumnezeu a depărtat puţin harul de la ei, neînfricatul Ilie a fugit de frica Izabelei, regina idolatră, iar Petru s-a lepădat de Hristos în faţa unei biete slujnice. Cunoscându-şi propriile slăbiciuni, cei doi au putut deveni îngăduitori, ulterior, cu neputinţele celorlalţi. Căci „Dumnezeu n-a pogorât îngeri din cer ca să-i pună predicatori oamenilor, ca să nu ne dea nişte canoane cu neputinţă de îndeplinit, din pricină că îngerii depăşesc firea omenească şi din pricină că nu cunosc slăbiciunea omenească” (op. cit., p. 490). Clericii sunt, aşadar, oameni ca toţi ceilalţi „îmbrăcaţi în carne, împletiţi cu sânge şi legaţi cu oase” (op cit., p. 574), conştienţi de păcatele şi de slăbiciunile lor, dar care se pocăiesc mereu şi învaţă şi pe alţii să nu deznădăjduiască în mila Domnului. Această atitudine îi poate ajuta să rămână slujitori ai sfântului altar, în pofida unor greşeli şi, în loc de a fi prilej de sminteală în lume, să devină mărturisitori ai milostivirii şi ai îndelung răbdării lui Dumnezeu. Evident, nu trebuie să vedem aici o pledoarie pentru laxism moral, ci un realism duhovnicesc luminat de iubirea atotcuprinzătoare a Preasfintei Treimi.

Iată cum cele două elemente care par a fi dăunătoare creştinismului – o Putere lumească ostilă, respectiv clerici cu păcate şi slăbiciuni omeneşti –, pot deveni, în fapt, moduri prin care Biserica se poate întări şi îşi poate deschide mai larg braţele. Paradoxal şi oarecum scandalos, ca mai toată învăţătura Evangheliei.

pr. Constantin Sturzu
Sursa: doxologia.ro

Despre autor

pr. Constantin Sturzu pr. Constantin Sturzu

Senior editor
170 articole postate
Publica din 25 Iunie 2013

Pe aceeaşi temă

26 Ianuarie 2016

Vizualizari: 1011

Voteaza:

Conducatorul crestin si slujitorul angelic: doua pericole pentru Biserica? 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact