Copil. Parinte. Dumnezeu. Unde este locul meu?

Copil. Parinte. Dumnezeu. Unde este locul meu?

In a doua jumătate a anului ce s-a încheiat, am susţinut o serie de conferinţe cu tema din titlu. Chiar dacă problemele cu care se confruntă familia de azi cresc şi se diversifică, soluţiile rămân aceleaşi, cu unele nuanţări. Pentru a exista armonie în familie şi un cadru cât mai adecvat creşterii copiilor, e nevoie ca fiecare să conştientizeze şi să-şi asume rolul şi locul său. Nu e nimic nou în aceasta. Înţelepciunea populară e plină de sentinţe de genul celei consemnate de Ion Creangă, în „Amintiri din copilărie”: „Dacă-i copil, să se joace; dacă-i cal, să tragă; şi dacă-i popă, să cetească”. A-ţi şti locul, în genere, înseamnă a dobândi începutul smereniei. Iar smerenia este cea care deschide uşa, pentru ca Dumnezeu să vină în viaţa noastră.

Dacă lucrurile nu merg în familie înseamnă că, pe undeva, cineva nu e la... locul său. Pe undeva este o inversare de roluri. Avem cele trei roluri – de copil, de părinte, de Dumnezeu şi şase variante (combinaţii) posibile, dintre care primele patru sunt de nedorit. Atunci când copilul împlineşte rol de părinte (adult), asupra sa se aşază poveri traumatizante. Câteva exemple: copilul este trimis „să producă” bani, este pus să ţină partea unuia dintre soţi, făcându-i-se confidenţe inadecvate vârstei (cum ar fi când mama îi povesteşte copilului ce greutăţi are în relaţia cu tatăl care o înşală), copilul asistă la scene violente sau la discuţii despre greutăţile financiare ori de altă natură ale părinţilor etc. Când copilul este tratat ca un dumnezeu, se trece în cealaltă extremă. Este situaţia – destul de frecventă azi – când copilului i se îndeplinesc (aproape) toate dorinţele, când el nu ştie de limite sau de: „Nu, asta nu e voie!”, adică atunci când toate se învârt în jurul său.

Celelalte două variante de nedorit sunt când părintele se comportă fie ca un copil, fie ca un dumnezeu. În prima situaţie, părintele are un comportament infantil, se supără repede pe copilul său, are pretenţii de la el, ca de la un adult. În a doua situaţie, părintele îşi tratează copilul după principiul: „Eu te-am făcut, eu te omor!”. A fi un tiran faţă de copilul tău, să-i ceri doar să execute ordine fără crâcnire – iată un alt mod de a distruge armonia într-o familie şi de a produce răni greu de vindecat.

Soluţia la problemele de mai sus survine, cumva paradoxal, din faptul că Dumnezeu şi-a asumat celelalte două roluri, şi de copil, şi de părinte. Întruparea Fiului lui Dumnezeu era singura cale de a reface nu doar legătura omului cu Dumnezeu, ci şi a oamenilor între ei. Chiar dacă şi în Vechiul Testament Dumnezeu se revelează ca Tată (precum la Deuteronom 32, 6; I Cronici 22, 10 sau Isaia 63, 16), totuşi abia venirea Mântuitorului ni-L arată în chip desăvârşit ca „Tatăl nostru”. Dumnezeu S-a făcut Copil pentru a-Şi putea asuma apoi, în chip deplin, statutul de Părinte. Copil fiind, Iisus „le era supus” (Luca 2, 51) părinţilor Săi, adică Maicii Domnului şi Dreptului Iosif, tatăl adoptiv. El a trăit şi Şi-a asumat condiţia fiecărei vârste în parte - bebeluş, copil, adolescent, tânăr – înainte de a Se descoperi lumii ca Dumnezeu şi Părinte. Iisus îi numeşte pe apostoli drept fii ai Săi (a se vedea Marcu 10, 24; Ioan 13, 33 şi 21, 5), deşi Petru era mai în vârstă decât El. Mântuitorul Îşi asumă, aşadar, şi faptul că este Chipul Tatălui: „Cel ce M-a văzut pe Mine, a văzut pe Tatăl” (Ioan 14, 9).

În concluzie, dacă cineva doreşte să fie un părinte bun pentru copilul său, acela trebuie să fie el mai întâi un bun copil. Un copil al lui Dumnezeu. Căci numai cine are pe Dumnezeu drept Tată şi pe Biserică drept Mamă poate cunoaşte ce înseamnă să fie un bun părinte pentru copilul său. Cum poate fi relaţia părinte-copil una sănătoasă? Să luăm aminte la faptul că, atunci când se plantează un copăcel, i se pune alături un sprijin (un tutore sau o proptea), de obicei din lemn, de care este legat printr-un material de pânză. Tutorele îl ajută pe copăcel să crească vertical şi să nu se încline sub bătaia vântului, riscând să se rupă sau să iasă din rădăcină. Legătura nu este prea strânsă, ca să nu „sufoce” copăcelul, dar nici prea largă. Materialul legăturii este dintr-o pânză mai moale, pentru ca să nu zgârie coaja. Tot aşa, şi părintele trebuie să asigure copilului o creştere pe verticală, cu rădăcini adâncite în pământ (adică să-l înveţe smerenia, care te urcă la Cer). Copilul trebuie să aibă libertate, în funcţie de vârsta sa, dar una circumscrisă unor limite clare.

Cam acestea ar fi, foarte pe scurt, aspectele abordate la conferinţele de anul trecut. La finalul lor, recomandam trei lucruri practice pe care le putem face pentru a ajuta copiii să crească frumos: rugăciune, comunicare, încredere. E bine să ne rugăm oricând pentru copiii noştri, dar mai ales atunci când ne e greu să ajungem la inima lor cu un cuvânt (după cum zice şi o vorbă atribuită Părintelui Arsenie Boca: „Când nu poţi vorbi copilului tău despre Dumnezeu, vorbeşte cu Dumnezeu despre copilul tău”).

Putem avea o comunicare foarte bună dacă alocăm copilului nostru două ore pe săptămână, în care să-i acordăm toată atenţia (exclusiv lui), în care să-l lăsăm să se deschidă către noi fără a-l judeca, ci doar sfătuindu-l cu blândeţe. Iar încrederea trebuie cultivată pornind de la calităţile reale pe care copilul le are, dar şi evitând a deveni cicălitori. E de ajuns că i-am explicat în câteva rânduri ce este bine şi ce este rău pentru el, nu mai trebuie decât să-i spunem, ulterior: „Am încredere că ştii ce faci, că vei face alegerea cea bună pentru tine”. Chiar şi dacă va mai greşi, faptul că i se insuflă încredere îl va ajuta pe un copil sau pe un tânăr să aleagă responsabil în viaţă. Şi este infinit mai important ca el să facă din voie proprie şi din inimă alegerea cea bună, chiar şi cu riscul unor experienţe negative, decât să acţioneze ca un roboţel, din frică sau din constrângere, şi să clacheze apoi într-un mod dramatic. Deşi, ca părinţi, putem ajunge şi în pragul deznădejdii văzând anumite lucruri la copiii noştri, să ne aducem mereu aminte de pilda fiului risipitor (Luca 15, 11-32), care ne arată că există ieşire chiar şi în cele mai întunecate situaţii. Credinţă să avem!

pr. Constantin Sturzu
Sursa: doxologia.ro

Despre autor

pr. Constantin Sturzu pr. Constantin Sturzu

Senior editor
170 articole postate
Publica din 25 Iunie 2013

Pe aceeaşi temă

09 Ianuarie 2017

Vizualizari: 1295

Voteaza:

Copil. Parinte. Dumnezeu. Unde este locul meu? 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 27.00 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 22.00 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 40.00 Lei
Am vazut sfarsitul lumii. Marturisirile unui staret care a trait o suta de ani - vol. 2
Am vazut sfarsitul lumii. Marturisirile unui staret care a trait o suta de ani - vol. 2 Mă tot întrebi despre vremurile de la sfârșitul lumii. Oare tu chiar nu știi că, pentru un om muritor, orice timp este al sfârșitului? Cine cunoaște sau poate să prezică propriul său sfârșit? Nimeni și niciodată. Anume acesta este adevărul. Trebuie să 23.26 Lei
Adevarul si bunatatea. Parabole si istorii cu talc
Adevarul si bunatatea. Parabole si istorii cu talc Pentru mintea şi inima tuturor ­iubitorilor de noime şi tâlcuri duhovniceşti, am cules din ­cărţile Sfân­tului Nicolae Velimirovici - noul Hrisostom al Bisericii Ortodoxe - isto­rii şi pilde călăuzitoare spre viaţa veşnică. Scrise în grai ales şi drese 15.86 Lei
Educarea copiilor pentru Imparatia lui Dumnezeu. Un ghid practic
Educarea copiilor pentru Imparatia lui Dumnezeu. Un ghid practic Principiile ortodoxe de creștere a copiilor al lui Philip Mamalakis a fost publicat și tradus în mai multe limbi. Faptul că a fost pus în practică de părinți de diverse confesiuni vine să confirme încă o dată regăsirea unui bun simț comun în privința 21.14 Lei
Cum ne tamaduim ranile si gasim ajutor in necazuri. Povatuiri, minuni, rugaciuni
Cum ne tamaduim ranile si gasim ajutor in necazuri. Povatuiri, minuni, rugaciuni Nu vă întristați, fiilor, pentru ispitele pe care le înfruntați fiecare, ci aveți răbdare, și rugați‑L pe Dumnezeu, și spuneți: „Nu ne duce pe noi în ispită, Doamne, ci ne izbăvește de cel viclean!” În ispite, necazuri, mâhniri să cereți ajutor de la 21.14 Lei
Sa prindem un loc pe corabia mantuirii
Sa prindem un loc pe corabia mantuirii Biserica Mântuitorului Hristos este corabia mântuirii noastre. Ori de câte ori suntem loviți de furtunile greu­tăților, ispitelor, necazurilor, venim grabnic și ne adăpostim în această corabie duhovnicească, cerând ajutorul lui Dumnezeu. Atunci când 15.86 Lei
Jane - Vacanta pe insula
Jane - Vacanta pe insula Romanul scriitoarei canadiene Lucy Maud Montgomery (1874‑1942) prezintă povestea unei fetițe aflate în pragul adolescenței, care se confruntă cu o serie de încercări dificile, cea mai dureroasă fiind separarea părinților săi. Două vacanțe pline de 29.60 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact