Credinta saboteaza ratiunea?

Credinta saboteaza ratiunea?

Un clişeu al necredinţei: Ortodoxia stagneaza dezvoltarea culturală şi socială a individului

A devenit atât de curentă formula, repetată într-o inconştienţă care spune multe despre rostitor, cum că Ortodoxia este o formă de credinţă care a favorizat stagnarea culturală şi socială a individului, încât aproape nu mai are sens să explici celui care emite acest gen de opinie că raţionamentul său este defectuos.

"Open mind", adică... necredincios?

Rostitorul acestei convingeri, întemeiată pe o percepţie indusă cultural şi mcdiatic, la al cărei fals raţionament psihosocial el nu participă, înainte de toate din cauza sărăciei semantice a propriilor sale judecăţi, repetă dincolo de logica elementară frazele standard ale formulei. Artificial legat de acest tip de convingere, devenită între timp ideologică, intervine complementul ei, în corelaţie cu mimetismul cultural care o favorizează şi care acreditează ideea că un individ „deschis la minte" nu poate crede că mesajul religios este compatibil cu raţiunea care a construit modernitatea. Pentru el, această modernitate cu suma ei, tehnologia, este semnul supremaţiei raţiunii şi al dovezii că prin produsele ei - raţiunea este singura dimensiune care validează realitatea. Larg mediatizat, acest tip de convingere, devenită banală prin repetiţie şi emisă cu autoritatea celui care crede că ştie fară să poată explica, invocă intransigent performanţele ştiinţei, ca şi cum cea invocată, ştiinţa adică, ar fi intrat deja în profunzimea mesajului religios şi va fi demonstrat, fără echivoc, incompatibilitatea oricărei forme de credinţă cu performanţa socială, adică legătura directă dintre prostia individuală, sărăcia care. uneori o acompaniază şi credinţă. Şi totuşi, acest gen de reflecţie publică, preluată individual, se găseşte în conflict cu ea însăşi până într-acolo încât rostitorul ei nu-i mai sesizează conflictul care o deconstruieşte în clipa rostirii ei. Inainte de a fi devenit o remarcă preluată nereflexiv de marea majoritate - semn că majoritatea se transformă în turmă atunci când este defectuoasă la nivel de raţionament -, ea se va fi instituit deja ca o convingere înăuntrul nucleului social. Chiar lipsită de suport raţional, această convingere continuă să opereze şi o face - paradoxal - sub semnul raţiunii.

Credinţa luminează, necredinţa întuneca

Cel care utilizează această exprimare nu înţelege că mecanismul care a instituit-o face o gravă eroare de raţionament în legătură eu ceea ce presupune credinţa şi fenomenologia ei. Dacă acest tip de remarcă se manifestă ca o repetiţie al cărei conţinut pune în evidenţă pseudo-raţionamente a căror autoritate străluceşte doar prin completivitate- devenind, în consecinţă, lipsite de întemeiere ultimă atunci, ceea ce ignoră rostitorul ei este tocmai conţinutul real al conceptului de credinţă şi complexitatea pe care o presupune la nivelul intelectului faptul însuşi de a crede.

Orice minte obişnuită cu reflecţia nu poate să nu remarce că actului de a crede nu-i lipseşte componenta intelectivă. Ea rămâne prezentă în fiecare strat din mintea care aderă la o perspectivă religioasă asupra lumii şi o acompaniază continuu, sub formă de suport interogator şi reflexiv, chiar în dimensiunile manifestării ei. Ignorând acest aspect şi înţelegând credinţa doar ca o atitudine personală de ordin emoţional cu o încărcătură lipsită de reflecţie raţională, exprimată eu ajutorul deloc inspiratei sintagme de „atitudine iraţională", rostitorul ratează o întreagă sumă de semnificaţii pe care le implică faptul însuşi de a crede. Căci, în cazul credinţei, iraţionalul -printr-o defectuoasă asimilare a ideii de „iraţional" - nu trimite la o realitate percepută prin abaterea de la discursul raţional, nu este un fel de dezacord în raport cu mintea raţională şi nu aparţine domeniului erorii de logică, ci indică spre ceea ce este în mod natural inaccesibil intelectului, raţiunii însăşi. Iraţionalul nu este în acest caz opusul raţiunii, ci cel care o ajută să-şi întreţină înţelegerea limitelor nivelului ei de competenţă.

Concret, este voinţa de a percepe şi indica permanent că. dinspre realitatea limitată a raţiunii, accesul la absolut este imposibil. Intr-un fel, acest tip de raţiune amintită anterior greşeşte prin chiar faptul că naşte în mintea rostitorului sentimentul, fals de altfel şi pur emoţional, cum că extensia cunoştinţelor, mereu completivă, generată de raportul cu experienţa, este asociată cu înţelegerea însăşi. In consecinţă, se uită de manieră a induce erori fatale, prin chiar această falsă asociere, că gândirea raţională presupune. înainte de toate, aplicarea categoriilor la ceea ce este determinabil ca urmare a experienţei. Or, în măsura în care infinitatea cunoaşterii lui Dumnezeu este o realitate de neatins, a voi s-o înţelegi dinspre suma limitată a cunoştinţelor este în chip logic o eroare de raţionament. Această eroare va fi glisat deja în spaţiul exprimării sociale, care nu doar că a uitat exerciţiul reflecţiei, ci a instaurat ca normă de orientare absolută suma cunoştinţelor actuale, acordând raţiunii facultăţi pe care aceasta nu le are şi indicând demersurilor ştiinţifice o autoritate ultimă pe care ele în sine nu o cuprind. Pentru omul care comite o astfel de eroare, ipotezele ştiinţifice devin reguli de orientare care generează în mintea sa definiţii ultime. De altfel, raţionalul îşi susţine calităţile care sugerează ceea ce el trebuie să presupună, prin faptul că veghează la orice proces care tinde, fie chiar şi accidental, să-l obiectiveze. In fapt, raţionalul invită raţiunea să respecte, înainte de toate, propriile sale exigenţe, determinând-o să nu definească drept iraţional orice dimensiune pe care ea nu o poate cuprinde şi integra în propriul său spaţiu de judecată.

„Orice acuză adusă celui care aderă plenar la crezul experienţei eclczialc este defectuoasă. Adeziunea sa este răspunsul la focarul interior saturat de chemare. Adevărul ca atare nu ne aparţine prin reflecţie, ci prin revelaţie."

Credinţa nu se opune raţiunii, ci o confirmă si o luminează.

Prof. dr. Nicuşor Nacu
BARAGANUL ORTODOX - august 2018

Articol apărut în revista Conştiinţa. Revistă de informare şi opinie ereştin-ortodoxă, la data de 14.08.2018.

 

Pe aceeaşi temă

26 Septembrie 2018

Vizualizari: 631

Voteaza:

Credinta saboteaza ratiunea? 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos Cu adevărat, Iuliana a dobândit puteri suprafirești prin harul lui Dumnezeu. A biruit legile firii, a rămas nevătămată de foc și de plumbul topit, a fost tămăduită în chip minunat după ce chinuri înfricoșătoare i‑au mutilat trupul. A cucerit inimile 15.86 Lei
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 22.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 13.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 34.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 33.83 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 50.74 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 50.74 Lei
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre Domnul Iisus a venit pe pământ ca doctor pentru cei ce au trebuință de vindecare, pentru cei suferinzi, care poartă în pieptul lor o inimă înfrântă și tăiată-împrejur. El a luat asupra Sa firea omenească, cu toate ale sale, în afară de păcat. 25.37 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact