Credinta saboteaza ratiunea?

Credinta saboteaza ratiunea?

Un clişeu al necredinţei: Ortodoxia stagneaza dezvoltarea culturală şi socială a individului

A devenit atât de curentă formula, repetată într-o inconştienţă care spune multe despre rostitor, cum că Ortodoxia este o formă de credinţă care a favorizat stagnarea culturală şi socială a individului, încât aproape nu mai are sens să explici celui care emite acest gen de opinie că raţionamentul său este defectuos.

"Open mind", adică... necredincios?

Rostitorul acestei convingeri, întemeiată pe o percepţie indusă cultural şi mcdiatic, la al cărei fals raţionament psihosocial el nu participă, înainte de toate din cauza sărăciei semantice a propriilor sale judecăţi, repetă dincolo de logica elementară frazele standard ale formulei. Artificial legat de acest tip de convingere, devenită între timp ideologică, intervine complementul ei, în corelaţie cu mimetismul cultural care o favorizează şi care acreditează ideea că un individ „deschis la minte" nu poate crede că mesajul religios este compatibil cu raţiunea care a construit modernitatea. Pentru el, această modernitate cu suma ei, tehnologia, este semnul supremaţiei raţiunii şi al dovezii că prin produsele ei - raţiunea este singura dimensiune care validează realitatea. Larg mediatizat, acest tip de convingere, devenită banală prin repetiţie şi emisă cu autoritatea celui care crede că ştie fară să poată explica, invocă intransigent performanţele ştiinţei, ca şi cum cea invocată, ştiinţa adică, ar fi intrat deja în profunzimea mesajului religios şi va fi demonstrat, fără echivoc, incompatibilitatea oricărei forme de credinţă cu performanţa socială, adică legătura directă dintre prostia individuală, sărăcia care. uneori o acompaniază şi credinţă. Şi totuşi, acest gen de reflecţie publică, preluată individual, se găseşte în conflict cu ea însăşi până într-acolo încât rostitorul ei nu-i mai sesizează conflictul care o deconstruieşte în clipa rostirii ei. Inainte de a fi devenit o remarcă preluată nereflexiv de marea majoritate - semn că majoritatea se transformă în turmă atunci când este defectuoasă la nivel de raţionament -, ea se va fi instituit deja ca o convingere înăuntrul nucleului social. Chiar lipsită de suport raţional, această convingere continuă să opereze şi o face - paradoxal - sub semnul raţiunii.

Credinţa luminează, necredinţa întuneca

Cel care utilizează această exprimare nu înţelege că mecanismul care a instituit-o face o gravă eroare de raţionament în legătură eu ceea ce presupune credinţa şi fenomenologia ei. Dacă acest tip de remarcă se manifestă ca o repetiţie al cărei conţinut pune în evidenţă pseudo-raţionamente a căror autoritate străluceşte doar prin completivitate- devenind, în consecinţă, lipsite de întemeiere ultimă atunci, ceea ce ignoră rostitorul ei este tocmai conţinutul real al conceptului de credinţă şi complexitatea pe care o presupune la nivelul intelectului faptul însuşi de a crede.

Orice minte obişnuită cu reflecţia nu poate să nu remarce că actului de a crede nu-i lipseşte componenta intelectivă. Ea rămâne prezentă în fiecare strat din mintea care aderă la o perspectivă religioasă asupra lumii şi o acompaniază continuu, sub formă de suport interogator şi reflexiv, chiar în dimensiunile manifestării ei. Ignorând acest aspect şi înţelegând credinţa doar ca o atitudine personală de ordin emoţional cu o încărcătură lipsită de reflecţie raţională, exprimată eu ajutorul deloc inspiratei sintagme de „atitudine iraţională", rostitorul ratează o întreagă sumă de semnificaţii pe care le implică faptul însuşi de a crede. Căci, în cazul credinţei, iraţionalul -printr-o defectuoasă asimilare a ideii de „iraţional" - nu trimite la o realitate percepută prin abaterea de la discursul raţional, nu este un fel de dezacord în raport cu mintea raţională şi nu aparţine domeniului erorii de logică, ci indică spre ceea ce este în mod natural inaccesibil intelectului, raţiunii însăşi. Iraţionalul nu este în acest caz opusul raţiunii, ci cel care o ajută să-şi întreţină înţelegerea limitelor nivelului ei de competenţă.

Concret, este voinţa de a percepe şi indica permanent că. dinspre realitatea limitată a raţiunii, accesul la absolut este imposibil. Intr-un fel, acest tip de raţiune amintită anterior greşeşte prin chiar faptul că naşte în mintea rostitorului sentimentul, fals de altfel şi pur emoţional, cum că extensia cunoştinţelor, mereu completivă, generată de raportul cu experienţa, este asociată cu înţelegerea însăşi. In consecinţă, se uită de manieră a induce erori fatale, prin chiar această falsă asociere, că gândirea raţională presupune. înainte de toate, aplicarea categoriilor la ceea ce este determinabil ca urmare a experienţei. Or, în măsura în care infinitatea cunoaşterii lui Dumnezeu este o realitate de neatins, a voi s-o înţelegi dinspre suma limitată a cunoştinţelor este în chip logic o eroare de raţionament. Această eroare va fi glisat deja în spaţiul exprimării sociale, care nu doar că a uitat exerciţiul reflecţiei, ci a instaurat ca normă de orientare absolută suma cunoştinţelor actuale, acordând raţiunii facultăţi pe care aceasta nu le are şi indicând demersurilor ştiinţifice o autoritate ultimă pe care ele în sine nu o cuprind. Pentru omul care comite o astfel de eroare, ipotezele ştiinţifice devin reguli de orientare care generează în mintea sa definiţii ultime. De altfel, raţionalul îşi susţine calităţile care sugerează ceea ce el trebuie să presupună, prin faptul că veghează la orice proces care tinde, fie chiar şi accidental, să-l obiectiveze. In fapt, raţionalul invită raţiunea să respecte, înainte de toate, propriile sale exigenţe, determinând-o să nu definească drept iraţional orice dimensiune pe care ea nu o poate cuprinde şi integra în propriul său spaţiu de judecată.

„Orice acuză adusă celui care aderă plenar la crezul experienţei eclczialc este defectuoasă. Adeziunea sa este răspunsul la focarul interior saturat de chemare. Adevărul ca atare nu ne aparţine prin reflecţie, ci prin revelaţie."

Credinţa nu se opune raţiunii, ci o confirmă si o luminează.

Prof. dr. Nicuşor Nacu
BARAGANUL ORTODOX - august 2018

Articol apărut în revista Conştiinţa. Revistă de informare şi opinie ereştin-ortodoxă, la data de 14.08.2018.

 

Pe aceeaşi temă

26 Septembrie 2018

Vizualizari: 649

Voteaza:

Credinta saboteaza ratiunea? 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Marele exterminator
Marele exterminator Părăsind Bucureștiul, unde poliția comunistă îl hăituia ca pe o fiară, Traian Roman, un tânăr seminarist, se refugiază la Paris, cu convingerea că de aici înainte se va afla la adăpost de urmăritorii săi – fără a ține seama însă de îndârjirea partidului 26.43 Lei
Tainele cartii cu sapte peceti. Cateheze la Cartea Apocalipsei - ed. 2
Tainele cartii cu sapte peceti. Cateheze la Cartea Apocalipsei - ed. 2 Arhimandritul Athanasie Mytilineos (1927‑2006), starețul Mă­năstirii Ador­mi­rea Maicii Domnului şi Sfântul Dimitrie din Larisa, Grecia, a fost un predicator lu­minat, care s‑a dedicat încă din tinerețe catehizării poporului lui Dumnezeu – slujire pentru 50.74 Lei
Ortodoxie si Catolicitate
Ortodoxie si Catolicitate John Meyendorff (1926-1992) s-a născut la Neuilly, din părinți ruși cu rădăcini germano-bal­ti­ce, emigrați în Franța. Din pricina originii și sta­tu­tu­lui său de emigrant, a resimțit pe propria piele carențele și deșertăciunea naționalismelor în 31.71 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Această carte cuprinde sfaturi despre problemele familiei ale unor importante personalităţi ale Greciei ortodoxe, cum ar fi arhim. Filothei Faros, arhim. Makarios Griniezakis (­specia­list în ­bioetică şi predicatorul oficial al arhidiocezei Cretei) 26.43 Lei
Sfintii Insulelor Britanice
Sfintii Insulelor Britanice In veacurile de inceput ale crestinismului apusean, pamanturile Britaniei și ale Irlandei au rodit o multime de sfinti, care au aprins cu ravna lor lumina Evangheliei in intreg Apusul Europei. Vietuitori ai pustiei si intemeietori de manastiri, dascali si 50.74 Lei
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala De‑a lungul vieții pământești, oricine s‑a ciocnit de problema bolii, resimțind impactul negativ pe care ea îl are de obicei în viața noastră și a celor apropiați nouă. Medicul, psihologul și teologul Konstantin Zorin, binecunoscut deja cititorilor români 29.60 Lei
Povestiri de sarbatori
Povestiri de sarbatori În lumea noastră adeseori insuportabil de cenuşie, ne izbăveşte lumea de Sus, întrupându‑se în lumină şi frumuseţe. În odăjdii de poveste, tărâmul minunii îşi întinde braţele către cei mai mici cititori, plin de tâlc şi învăţăminte, cu ochii limpezi şi 26.43 Lei
Despre facerea lumii. Cateheze la Cartea Facerii
Despre facerea lumii. Cateheze la Cartea Facerii Comentariul arhimandritului Athanasie Mytilineos la Hexaemeron (cartea Facerii) are deosebita calitate de a te face martor al felului minunat în care Dumnezeu a creat lumea, iar aceasta nu scolastic, ci făcându-te să simți adierile creatoare ale Duhului 31.71 Lei
Mica Filocalie athonita contemporana a Rugaciunii lui Iisus. Rugaciunea lui Iisus potrivit invataturii marilor duhovnici athoniti ai secolului al XX‑lea
Mica Filocalie athonita contemporana a Rugaciunii lui Iisus. Rugaciunea lui Iisus potrivit invataturii marilor duhovnici athoniti ai secolului al XX‑lea Muntele Athos este şi azi „sipetul Rugăciunii lui Iisus”, şi marii duhovnici ale căror învăţături şi mărturii sunt prezentate în acest volum se află printre cei mai desăvârşiţi moştenitori ai tradiţiei care a transmis-o de-a lungul vremii, dar şi printre 31.71 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact