Credinta si ratiune, laolalta

Credinta si ratiune, laolalta

Cutare, auzim, e un om foarte credincios! Putem verifica această afirmaţie prin faptele aceluia: dacă printre ele prevalează cele bune, înclinăm să credem credinţei sale şi să-l socotim autentic. Există însă şi un umanism secular, ba chiar ateu. In numele său, apar şi fapte bune aparent neconectate la o credinţă religioasă. Un soi de filantropie fără transcendenţă şi cadru ritualic ori simbolic legat de creştinism. Aşadar, deşi „credinţa fără fapte moartă este”, avem de-a face şi cu fapte bune care nu-L recunosc pe Dumnezeu, deşi sunt catalogabile ca atare: fapte bune! Tocmai pentru că există fapte bune inspirate exclusiv de compasiune şi solidaritate interumană, credinciosul rămâne pe gânduri: devine apologet! Dar cum să aperi credinţa în veacul al XXI-lea? Este apologetica o datorie creştinească? Unii ar spune că da şi că mereu a fost asa. Alţii s-ar grăbi să vadă apărarea credinţei cu argumente raţionale ca pe o contradicţie în termeni. Credinţa e darul lui Dumnezeu, predispoziţia harică pe care sufletul o validează printr-o decizie liberă. Ce nevoie de argumente logice are consumarea neconstrânsâ a unui dar divin? Are, tocmai pentru că raţiunea poate învinge dubiile personale şi îi poate convinge şi pe alţii, pe cei sceptici sau agnostici, apropiindu-i astfel de misterul lui Hristos.

Devenirea Bisericii şi a teologiei cuprinde exemple de mari apologeţi în fiecare generaţie. Ce s-ar fi făcut, bunăoară, turmentatul creştin al veacului XX fără minunat de profundele cărţi ale unui C.S. Lewis? Această constantă reflectă natura sistematică a respingerii credinţei pe baze intelectuale, deci şi nevoia simetrică de a fundamenta credinţa pe temeiuri raţionale: e un balans continuu. Absenţa îndoielii nu e virtuoasă. Dacă n-am fi mereu străbătuţi de întrebări, am transforma viaţa religioasă într-o mecanică obtuză de gesturi nepricepute. Dumnezeu nu-Şi doreşte ca partener un robot blindat în certitudini oarbe, ci un interlocutor viu, aflat pe calea dinamică a unei creşteri (care presupune halte şi derapaje). Fără clipele noastre de francă deznădejde, nu ne-am putea împărtăşi pe deplin din clipele noastre de luminoasă speranţă în propria mântuire.

Intrebarea persistă: se cuvine ca orice creştin să fie şi un apologet al credinţei? Categoric, da! Apărarea cu instrumente raţionale a credinţei ca mister suprara- ţional e parte integrantă a elanului misionar. Fireşte că magisteriul Bisericii rămâne norma indispensabilă pentru a nu improviza pe căi greşite, vagi sau delirante. Avem în tezaurul biblico-patristic un îndreptar peren, pe care trebuie doar să-l traducem în termeni contemporani, la capătul unui efort hermeneutic onest. De aceea, cultura teologică (şi cea literară, artistică, ştiinţifică sau civică) rămâne fundamentul şi scopul oricărui creştin lucid: numai ea face din el un bine- vestitor competent şi credibil. Nimic mai trist decât vederea unui pretins credincios cu adevărat ignorant! Nouă ne lipseşte - şi trebuie să ne prisosească - docta ignoranţă, nicidecum prosteasca necunoaştere plină de sine.

Aprofundăm cunoaştere pozitivă, spre adâncirea în taina universului creat. Ştim, socratic, că nu ştim, însă compensăm hăul acestei conştiinţe circulare prin vectorul nădejdii ca depăşire: „Cred, Doamne, ajută necredinţei mele!”. Idealul nostru nu e o lume general şi omogen convertită la creştinism, căci specia noastră nu e capabilă de progres moral. Numai persoana poate evolua duhovniceşte şi văd în această axiomă felul nostru de a nu stânjeni lucrarea lui Dumnezeu în istoria umană. Tocmai de aceea, postura apologetică implică dialogul restrâns, lucrarea „celor doi sau trei” strânşi laolaltă în coprezenţa mistică a lui Iisus Hristos. E felul nostru, obstinat, de a fi conservatori în plină epocă mediatică. Evident, „doi sau trei” nu înseamnă să reduci reflecţia asupra credinţei la un cenaclu intim, agapic şi domestic. In fond, gândurile acestea apar intr-un ziar. Dar nu a purtat Sfântul Andrei Şaguna ziarul pe care-l citiţi în propria icoană?

TEODOR BACONSCHl

DARUL DESĂVÂRŞIT, Editura Doxologia

Cumpara cartea "DARUL DESĂVÂRŞIT"

 

Pe aceeaşi temă

14 Mai 2018

Vizualizari: 785

Voteaza:

Credinta si ratiune, laolalta 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact