Credinta si ratiune, laolalta

Credinta si ratiune, laolalta

Cutare, auzim, e un om foarte credincios! Putem verifica această afirmaţie prin faptele aceluia: dacă printre ele prevalează cele bune, înclinăm să credem credinţei sale şi să-l socotim autentic. Există însă şi un umanism secular, ba chiar ateu. In numele său, apar şi fapte bune aparent neconectate la o credinţă religioasă. Un soi de filantropie fără transcendenţă şi cadru ritualic ori simbolic legat de creştinism. Aşadar, deşi „credinţa fără fapte moartă este”, avem de-a face şi cu fapte bune care nu-L recunosc pe Dumnezeu, deşi sunt catalogabile ca atare: fapte bune! Tocmai pentru că există fapte bune inspirate exclusiv de compasiune şi solidaritate interumană, credinciosul rămâne pe gânduri: devine apologet! Dar cum să aperi credinţa în veacul al XXI-lea? Este apologetica o datorie creştinească? Unii ar spune că da şi că mereu a fost asa. Alţii s-ar grăbi să vadă apărarea credinţei cu argumente raţionale ca pe o contradicţie în termeni. Credinţa e darul lui Dumnezeu, predispoziţia harică pe care sufletul o validează printr-o decizie liberă. Ce nevoie de argumente logice are consumarea neconstrânsâ a unui dar divin? Are, tocmai pentru că raţiunea poate învinge dubiile personale şi îi poate convinge şi pe alţii, pe cei sceptici sau agnostici, apropiindu-i astfel de misterul lui Hristos.

Devenirea Bisericii şi a teologiei cuprinde exemple de mari apologeţi în fiecare generaţie. Ce s-ar fi făcut, bunăoară, turmentatul creştin al veacului XX fără minunat de profundele cărţi ale unui C.S. Lewis? Această constantă reflectă natura sistematică a respingerii credinţei pe baze intelectuale, deci şi nevoia simetrică de a fundamenta credinţa pe temeiuri raţionale: e un balans continuu. Absenţa îndoielii nu e virtuoasă. Dacă n-am fi mereu străbătuţi de întrebări, am transforma viaţa religioasă într-o mecanică obtuză de gesturi nepricepute. Dumnezeu nu-Şi doreşte ca partener un robot blindat în certitudini oarbe, ci un interlocutor viu, aflat pe calea dinamică a unei creşteri (care presupune halte şi derapaje). Fără clipele noastre de francă deznădejde, nu ne-am putea împărtăşi pe deplin din clipele noastre de luminoasă speranţă în propria mântuire.

Intrebarea persistă: se cuvine ca orice creştin să fie şi un apologet al credinţei? Categoric, da! Apărarea cu instrumente raţionale a credinţei ca mister suprara- ţional e parte integrantă a elanului misionar. Fireşte că magisteriul Bisericii rămâne norma indispensabilă pentru a nu improviza pe căi greşite, vagi sau delirante. Avem în tezaurul biblico-patristic un îndreptar peren, pe care trebuie doar să-l traducem în termeni contemporani, la capătul unui efort hermeneutic onest. De aceea, cultura teologică (şi cea literară, artistică, ştiinţifică sau civică) rămâne fundamentul şi scopul oricărui creştin lucid: numai ea face din el un bine- vestitor competent şi credibil. Nimic mai trist decât vederea unui pretins credincios cu adevărat ignorant! Nouă ne lipseşte - şi trebuie să ne prisosească - docta ignoranţă, nicidecum prosteasca necunoaştere plină de sine.

Aprofundăm cunoaştere pozitivă, spre adâncirea în taina universului creat. Ştim, socratic, că nu ştim, însă compensăm hăul acestei conştiinţe circulare prin vectorul nădejdii ca depăşire: „Cred, Doamne, ajută necredinţei mele!”. Idealul nostru nu e o lume general şi omogen convertită la creştinism, căci specia noastră nu e capabilă de progres moral. Numai persoana poate evolua duhovniceşte şi văd în această axiomă felul nostru de a nu stânjeni lucrarea lui Dumnezeu în istoria umană. Tocmai de aceea, postura apologetică implică dialogul restrâns, lucrarea „celor doi sau trei” strânşi laolaltă în coprezenţa mistică a lui Iisus Hristos. E felul nostru, obstinat, de a fi conservatori în plină epocă mediatică. Evident, „doi sau trei” nu înseamnă să reduci reflecţia asupra credinţei la un cenaclu intim, agapic şi domestic. In fond, gândurile acestea apar intr-un ziar. Dar nu a purtat Sfântul Andrei Şaguna ziarul pe care-l citiţi în propria icoană?

TEODOR BACONSCHl

DARUL DESĂVÂRŞIT, Editura Doxologia

Cumpara cartea "DARUL DESĂVÂRŞIT"

 

Pe aceeaşi temă

14 Mai 2018

Vizualizari: 736

Voteaza:

Credinta si ratiune, laolalta 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Experienta vietii cu Hristos
Experienta vietii cu Hristos Mărturisesc că nu m-am gândit să public o carte de teologie, cu atât mai puțin un volumde predici, cu toate că mi-aș fi dorit mult să o pot face. Întrebată fiind dacă am supărat-o cu ceva, buna mea mamă, Rozalia Flueraș, spunea că nu am supărat-o decât cu 62.00 Lei
Slujind lui Dumnezeu si semenilor
Slujind lui Dumnezeu si semenilor Libertatea cea mai adâncă este de a te lăsa mereu răpit în Hristos, pentru a petrece cu El în veșnicie. Numai în Biserică, ascultând și împlinind poruncile lui Dumnezeu și învățătura evanghelică, credinciosul se poate împărtăși de roadele jertfei lui Hris 49.00 Lei
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori Preaslăvirea lui Dumnezeu și cinstirea Sfinților este o punte luminoasă între cele vremelnice și cele veșnice. Oferim rugătorilor creștini acest Acatistier, nădăjduind că ne va fi tuturor spre folos duhovnicesc, în străduința de a ne alipi de tot binele 34.00 Lei
Minunatele fapte si invataturi
Minunatele fapte si invataturi „Câştigaţi virtuţile opuse păcatelor. Tristeţea este călăul care ucide energia de care avem nevoie ca să primim în inimă pe Duhul Sfânt. Cel trist pierde rugăciunea şi este incapabil de nevoinţele duhovniceşti. În niciun caz şi indiferent de situaţie să 27.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Rugăciunea Stareților de la OptinaDoamne, dă-mi să întâmpin cu liniște sufletească tot ce-mi aduce ziua de astăzi.Doamne, dă-mi să mă încredințez deplin voii tale celei sfinte.În fiecare clipă din ziua aceasta povățuiește-mă și ajută-mă în toate.Cele ce 29.00 Lei
Rugaciunea inimii
Rugaciunea inimii „Rugăciunea nu este o tehnică elaborată, nu este o formulă. Rugăciunea inimii este starea celui ce se află înaintea lui Dumnezeu. Dumnezeu este atotprezent, însă eu nu sunt întotdeauna prezent înaintea Lui. Am nevoie de o tradiție vie, de un Părinte 34.00 Lei
Dialoguri la hotarul de taina
Dialoguri la hotarul de taina Cartea aceasta de dialoguri cu Părintele Valerian, unul dintre cei mai mari duhovnici ai României de astăzi, este de o frumusețe rară prin arta cuvântului și adâncimea spiritului. Ea răspunde întrebărilor omului contemporan mai însetat de mântuire decât 38.00 Lei
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului Părintele Ieromonah Valerian Pâslaru, Starețul Mănăstirii Sfântul Mucenic Filimon, unul dintre cei mai apreciați duhovnici contemporani, în cartea de față, în convorbirile sale cu teologul și scriitorul Florin Caragiu, ne vorbește despre renaștere și 32.00 Lei
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens De atât avem nevoie pentru a trăi cu mai multă credință și a face bine celor de lângă noi. Într-o lume care pare să uite cât de prețioasă este viața, această carte este un mesager al speranței: împreună, putem să transformăm un grăunte de iubire într-un 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact