Crestinismul ca implinire a voii lui Dumnezeu

Crestinismul ca implinire a voii lui Dumnezeu

Creștinismul nu se reduce la o simplă filosofie de viață, la câteva învățături morale, norme și fapte exterioare, ori doar la sentimente.

În primul rând, creștinismul este lucrarea Iubirii lui Dumnezeu în inimile noastre, ceea ce înseamnă deopotrivă cunoașterea și împlinirea voii lui Dumnezeu.

Doar străduindu-ne să împlinim voia dumnezeiască cu întreaga ființă, ne asemănăm lui Hristos tot mai mult, în gândurile, vorbele și faptele noastre.

În felul acesta devenim creștini adevărați, după modelul Mântuitorului Iisus, care S-a jertfit pe Cruce pentru mântuirea oamenilor, împlinind astfel voia Tatălui: "Părinte, de voieşti, treacă de la Mine acest pahar. Dar nu voia Mea, ci voia Ta să se facă" (Luca 22, 42).

Cel care împlinește voia lui Dumnezeu devine un "apropiat" al lui Hristos, unindu-se tot mai mult cu El în iubire, precum este scris: „Oricine va face voia lui Dumnezeu, acesta este fratele Meu şi sora Mea şi mama Mea (Marcu 3, 35).

Sf. Ciprian a vorbit despre ceea ce înseamnă să împlinim voia lui Dumnezeu, nu după mintea noastră, cu jumătăți de măsură, ori rezumându-ne la ceea ce ne convine ori ne place, ci așa cum Mântuitorul Iisus ne-a propovăduit-o prin exemplul personal și apoi prin cuvânt: smerenie în purtare, statornicie în credinţă, înţelepciune în cuvinte, dreptate în lucrări, milostivire în fapte, rânduială în obiceiuri, necunoscând să facem rău cuiva şi putând să răbdăm răul făcut nouă de alţii, trăind în pace cu toți, iubindu-L pe Dumnezeu din toată inima, pentru că ne este Tată, temându-ne de El, pentru că este Dumnezeu, neţinând absolut la nimic mai mult decât la Hristos, pentru că şi El n-a ţinut la nimic mai mult decât la noi.

De aceea se cuvine să fim iubitori de Dumnezeu și de oameni, să împlinim din inimă Cuvântul lui Dumnezeu, gata oricând spre tot lucrul bun.

Abia atunci ne vom învrednici și noi de darurile lui Dumnezeu, împărtășindu-ne tainic de făgăduința Mântuitorului Iisus: "Fericiţi sunt cei ce ascultă cuvântul lui Dumnezeu şi-l păzesc" (Luca 11, 28).

Facem voia lui Dumnezeu, atunci când suntem drepți față de orice semen de-al nostru, dar nu în sensul de "a da fiecăruia ce este al său".

Mântuitorul Iisus este Cel care ne-a dezvăluit înțelesul adânc al dreptății și calea de a o împlini în chip desăvârșit: "Toate câte voiţi să vă facă vouă oamenii, asemenea şi voi faceţi lor, că aceasta este Legea şi proorocii" (Matei 7, 12).

Această învățătură a lui Hristos ne arată că a fi drept nu înseamnă doar a nu face rău cuiva, ci, înainte de toate, dreptatea se împlinește prin săvârșirea binelui, pentru sporirea duhovnicească și mântuirea aproapelui.

Milostenia nu este o obligație , ci o altă modalitate de a împlini voia lui Dumnezeu și de a ne asemăna tot mai mult Lui, așa cum ne îndeamnă Sf. Scriptură: "Fiţi milostivi, precum şi Tatăl vostru este milostiv" (Luca 6, 36).

Motivul pentru care se cuvine să fim milostivi cu semenii noştri este însăşi Iubirea milostivă a lui Dumnezeu faţă de noi, cea care ne hrănește, ne îmbracă, ne luminează, ne cercetează în necazuri și ne mângâie în dureri, care ne tămăduieşte de boli, ne iartă păcatele şi ne sfinţeşte sufletele și viața.

Tot ceea ce Mântuitorul Iisus ne-a învățat, El le-a săvârșit mai înainte cu fapta, pentru noi.

Astfel, Hristos ne-a vorbit despre post și roadele lui, după ce El însuși a postit patruzeci de zile în pustie; ne-a învăţat să ne rugăm, El fiind Cel care s-a rugat mai întâi; ne-a arătat că milostenia este calea cea mai ușoară ce duce spre Împărăția lui Dumnezeu, revărsând, mai înainte de vorbe, Iubirea Lui milostivă asupra tuturor oamenilor, buni sau răi.

De aceea a posti, a ne ruga, a face milostenie..., înseamnă a face voia lui Dumnezeu, nu ca și cum am împlini niște porunci exterioare, ci conștienți că în felul acesta urmăm pe cale Mântuitorului Iisus, asemănându-ne tot mai mult Lui, Cel care pe toate le-a săvârșit pentru izbăvirea și mântuirea noastră.

A împlini voia lui Dumnezeu mai înseamnă să ne iubim unii pe alții, așa cum Domnul Iisus Hristos ne-a iubit deopotrivă pe toți, fără să facă vreo diferență între noi: "Aceasta este porunca Mea: să vă iubiţi unul pe altul, precum v-am iubit Eu" (Ioan 15, 12).

Iubirea dumnezeiască este atotcuprinzătoare, îmbrățișează și unește pe toți oamenii, iartă fără măsură, binecuvântează, vindecă și mântuiește pe cei care se pocăiesc cu părere de rău pentru toate păcatele făcute cu cugetul, cu gândul, cu vorba, cu fapta, și care apoi își îndreaptă întreaga viața spre Hristos, încredințâdu-se întru totul lui Dumnezeu.

Oricât de grea ne-ar părea Porunca Iubirii: Să iubeşti pe Domnul Dumnezeul tău din toată inima ta, din tot sufletul tău, din tot cugetul tău şi din toată puterea ta, și pe aproapele tău ca pe tine însuţi (cf. Marcu 12, 30-31), e bine să ne aducem aminte că, în măsura în care ne străduim să o împlinim cu ajutorul lui Dumnezeu, în aceeași măsură împlinim voia lui Dumnezeu și ne asemănăm Mântuitorului Iisus.

Nimic nu poate fi zidit în această lume, cât timp Iubirea de Dumnezeu și de aproapele nu este temelia.

Dragostea creștină este "cea mai mare virtute a celor ce cred în Hristos Cel înviat din morți", care înseamnă să iubim fără deosebire pe toți oamenii și toată zidirea creată de Dumnezeu.

Cultura, arta, știința, progresul tehnologic... nu pot schimba lăuntric lumea, cu atât mai puțin să o "mântuiască", ci numai Iubirea jertfelnică.

Iubirea este "cununa tuturor faptelor bune", de aceea se cuvine ca tot ceea ce facem, să facem din imboldul iubirii adevărate.

Răcirea dragostei și împuținarea râvnei pentru cele sfinte, și mai ales pentru Biserică, va fi semnul pustiirii noastre interioare (Părintele Paisie Olaru).

Iubirea de Dumnezeu și de aproapele este singura "unitate de măsură infailibilă" pentru credința și nădejdea noastră întru Mântuitorul Iisus.

Nu întâmplător IUBIREA va fi și unicul "criteriu" după care vom fi judecați: cât de mult am iubit și cât de mult ne-am jertfit din iubire pentru Dumnezeu și pentru aproapele nostru.

Sorin Lungu

Despre autor

Sorin Lungu Sorin Lungu

Colaborator
264 articole postate
Publica din 18 Ianuarie 2018

Pe aceeaşi temă

10 Martie 2021

Vizualizari: 1123

Voteaza:

Crestinismul ca implinire a voii lui Dumnezeu 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact