Curajul extazului fara plan

Curajul extazului fara plan

Crestinii nu sunt senili, ci senini. Nu sunt dementi, nici amanti, nici ametiti. Nu fabuleaza, nu inventeaza buchii despre vecin, nu lupta pentru parade. Nu cauta adepti. Crestinul se roaga doar sa dobandeasca pacea interioara. Poezia inimii lui e rugaciune. Muzica sferelor il acompaniaza. Nu pune prea multe intrebari, nu pentru ca sunt interzise, ci pentru a nu rupe miracolul. Nu are curiozitatea de a gusta noi pacate, e multumit cu starea lui simpla. Va fi atacat, dar nu va raspunde. Se va lasa scuipat, batjocorit, umilit. Tehnica de auto-aparare e rugaciunea inimii. Nu procedeele de arte martiale.

Crestinul inghite pastilele colegilor si evita corturile prilejurilor de a pacatui. Respira atmosfera linistii. Nu e un visator cu capul in nori, ci un realist ancorat in alta Lume. Soarbe fiecare picatura din convorbirile duhovnicesti. Scanteiaza in fata candelei. Radiaza langa icoana, e acasa langa altar. Nu se amesteca cu micro-bienii, cu cei neimplicati in viata harului, care se multumesc (si se inmultesc) doar sa aglomereze cutiutele cu patru sau zece etaje (denumite in epoca "Micro") si au uitat de "rusinea" satului. Toate sunt desertaciune; si, totusi, simtim o atractie (fatala) fata de acestea. Postul si rugaciunea sunt rezistenta noastra in fata acestei atractii.

Lacrima inghetata. Inima rece. Miros greu. Povara coplesitoare. Asa simte crestinul care isi tradeaza vocatia. Dar daruieste cutiei milei un codrant, precum vaduva, redescopera curgerea psalmilor si lumina liturghiei si e reprimit in iubirea cereasca. Crestinul nu cauta placerea pentru atingere sau pentru posesiune, ci pentru bunurile viitoare. Crestinul se bucura pentru ceea ce paganul se intristeaza (avva Staniloae). Botezatul se lupta sa evadeze din imanenta. Umilinta este tocmai anularea imanentei. Virtutea devine depasirea individualitatii.

Avem constiinta ca am pacatuit, dar nu ne lamentam ca am ramas fara solutii, ci dorim o realitate metafizica. Intr-adevar, cine isi pierde sufletul pentru Dumnezeu, il mantuieste. Acela nu se preda neantului, ci Comuniunii. Poate sorbi o viata infinit mai bogata. Avva Staniloae vorbeste despre iesirea din temnita la lumina. Patimasul vrea sa traga totul in temnita sa. Crestinul nu procedeaza asa, ci iasa din casa, o vinde si o da saracilor, nu acumuleaza patimi in inchisoare. Crestinul nu iasa din lume prin patimi, nu capteaza cele din lume pentru sine, ci iasa din lume prin virtute, fuge de egoism, stabileste o relatie adevarata cu alte subiecte.

Indrazneala creatoare despre care vorbeste avva Staniloae se acorda cu umilinta. Crestinismul nu este nici sclavie, nici parasire budista, nici fragmentare sectara. Smerenia autentica este un act de curaj. Este curajul extazului fara plan (fara interes: fac asta ca sa primesc). Doar din daruire, din iubire. Frumoase cuvinte ale parintelui Staniloae. Smerenia este curajul creator de fericire intre oameni. Nu poti intra in Imparatie fara calea virtutilor: nici la etaj nu poti urca fara scara.

Crestinul se lupta cu impulsurile intamplatoare si cu neglijenta. Rasplata: simtirea divinului, experierea prezentei divine ca realitate transcendentala. Mistica ortodoxa nu e ceva irational, ci suprarational. Dumnezeu este Ratiunea suprema. Avva Staniloae ne aminteste ca menirea omului este de a se ridica la contemplarea mistica a acestei ratiuni. Drumul spre regiunea spiritului nu este picnicul si delasarea, ci asceza. Infranarea statornica aduce anularea poftei; asta au realizat sfintii. Noi nu am reusit, dar nu cedam. Se opune ratiunea rece.

Doar asceza umple fiinta cu un continut care o depaseste. Parintele Staniloae identifica acest continut cu harul. Continutul acesta e impregnat de transcendenta divina. Primind harul, crestinul nu mai are cum sa ramana indiferent sau blazat.

Marius Matei

Despre autor

Marius Matei Marius Matei

Senior editor
264 articole postate
Publica din 29 Octombrie 2010

Pe aceeaşi temă

31 Iulie 2012

Vizualizari: 1590

Voteaza:

Curajul extazului fara plan 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact