Cuvantul care zideste

Cuvantul care zideste

„La început era Cuvântul și Cuvântul era la Dumnezeu și Dumnezeu era Cuvântul”, așa își începe Apostolul Ioan, Evanghelia. (Ioan 1, 1-2). Cuvântul are o putere imensă.

Cuvântul a devenit lege, nu numai pentru oameni, ci pentru întregul univers. Cuvântul este un ordin, o vibrație, o amprentă pentru întregul univers. Înainte de rostirea cuvântului, omul devine stăpânul acestuia, dar după ce l-a rostit, cuvântul devine stăpânul omului. De aceea să avem mare grijă la rostirea cuvintelor.

Cuvântul este măsura devenirii lucrurilor create, este măsura tuturor lucrurilor. În teologie, Logosul este Hristos. Cuvântul este persoană și persoana este cuvântul. Cuvântul este magia înfăptuirii lucrurilor posibile, dar și a celor imposibile. În istoria mântuirii omenirii, cuvintele au fost folosite întru mai multe înțelesuri, și bune și rele, totuși, Cuvântul are aceeași forță și energie, asemenea întru-începuturi. În mare măsură, cuvintele capătă forță și energie și datorită credinței persoanei care rostește cuvintele respective.

Cuvântul lui Dumnezeu este o expresie folosită atât în Vechiul Testament, cât și în Noul Testament, fiind concepută ca un mesaj din partea divinității. Iată, de pildă, profetul Ieremia spune: „Cuvântul lui Iehova a venit la mine”. Profeții Vechiului Testament foloseau astfel de mesaje profetice: „Dumnezeu vorbește când într-un fel, când într-alt fel, dar omul nu ia aminte”.

Cuvintele, nu sunt numai niște simple cuvinte, cum le percepem noi, ci ele sunt o energie necreată divină. Mare lucru este să stăpânești arta cuvintelor, să le rostești atunci când trebuie și cu înțelesul lor adevărat. Cuvintele din Biblie, din Psaltire, dar și cele din cărțile liturgice și din cărțile de cult sunt încărcate cu energii necreate, energii divine.

De aceea, aceste cuvinte au o rezonanță puternică asupra celor care le citesc sau le ascultă și pătrund direct la inimile lor. Cuvintele Sfintei Scripturi nu se analizează în mod literal sau în mod rațional, ca în orice scriere. Nu. Ele sunt relevate și se primesc prin credință. Dincolo de faptul că Biblia este cea mai citită carte din lume, ea nu este nici veche, nici modernă, ci Biblia este veșnică, pentru că cuvintele ei sunt nemuritoare. „Scris este că nu numai cu pâine va trăi omul, ci cu fiecare cuvânt care purcede din gura lui Dumnezeu”.

Sfântul Antonie spune că suirea omului spre îndumnezeire începe din momentul creației lui; chiar de la început Dumnezeu ne dă harul necreat, ca noi să putem ajunge la unire cu El. Din punct de vedere ortodox nu există „om natural" căruia i se dă harul ca un supliment oarecare. Primul cuvânt al lui Dumnezeu, care ne a chemat pe noi din neființă, a fost și primul nostru pas spre îndeplinirea chemării noastre, ca Dumnezeu să fie întru-tot și noi în El precum și El este în noi.

Experiența unică trăită de Pavel pe drumul Damascului, demonstrează faptul că hotărârea unei persoane de a da un alt sens existenței proprii este expresia unei transformări interioare profunde, percepute și formulate numai și numai de el. Este vorba de o luptă interioară puternică, de acceptare de bună voie a unor renunțări lumești, de schimbarea modului de a fi și de a gândi. Nu este un lucru ușor de făcut și nu este la îndemâna oricui. Este ceea ce avea să mărturisească mai târziu: „Nu eu mai trăiesc, ci Hristos trăiește în mine!”. Iată, înălțimea duhovnicească la care poate fi ridicat un om prin acceptarea chemării lui Hristos. Desigur, se poate pune întrebarea ce l-a determinat pe Pavel să îmbrace cămașa lui Hristos? Numai Pavel știe și poate spune adevărul în această situație. Ceilalți pot face supoziții sau speculații iresponsabile în această problemă.

Numele Iisus Hristos, care este Fiul și Cuvântul lui Dumnezeu este deasupra celorlalte nume și nu poate fi nimeni care să concureze și nici să-l depășească în vreun fel, nici sub pământ, nici pe pământ, nici în aer. Hristos a obținut victoria pentru totdeauna asupra morții. Creștinii nu mai luptă pentru victorie, ci ei participă dimpreună la victoria lui Hrtistos. Învierea Domnului este, în viziunea unor Sfinți Părinți ai Bisericii „o trăire a luminii dumnezeiești și o pregustare a Împărăției Cerurilor, o transfigurare anticipată”. Este acel „față către față” îndreptat spre veșnicie, când „Dumnezeu coboară în suflet, iar sufletul urcă la Dumnezeu“.

Ștefan Popa

Despre autor

Stefan Popa Stefan Popa

Senior editor
531 articole postate
Publica din 28 Septembrie 2012

Pe aceeaşi temă

23 Noiembrie 2023

Vizualizari: 1340

Voteaza:

Cuvantul care zideste 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Bucuria convorbirii. Interviuri realizate de Costion Nicolescu
Bucuria convorbirii. Interviuri realizate de Costion Nicolescu Două sunt întâlnirile care m-au fascinat totdeauna: cea cu Nicodim (Ioan 3,1-21) și cea cu femeia samarineancă (Ioan 4,5-26). Una se petrece în miez de noapte, cealaltă în plină zi. Una este cu un fruntaș al iudeilor, alta cu o femeie simplă. Amândouă 20.00 Lei
Osebirea care tine laolalta. In memoriam acad. Sorin Dumitrescu
Osebirea care tine laolalta. In memoriam acad. Sorin Dumitrescu „Iar el este un iconar care a scris studii științifice, un ziarist care a pictat abstract, un orator care organiza expoziții, un editor care producea happeninguri, un profesor care intervieva sfinți, un librar care cânta la pian și chitară, un familist 60.00 Lei
Arsenie Boca. Sfantul cu inima cat cerul
Arsenie Boca. Sfantul cu inima cat cerul Despre el se vorbește adesea în șoaptă, cu evlavie sau cu întrebări. Se pomenesc minunile și mulțimile, dar mai rar osteneala lui de o viață: setea de a-L înțelege pe Hristos, grija față de oameni și față de tineri, puterea de a rămâne demn în mijlocul 60.00 Lei
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice Ce este „regula de aur”? Este o normă etică, o idee, o recomandare și chiar o poruncă care se regăsește în multe mitologii, religii și filosofii ale lumii. Părintele Dumitru Beșliu invocă în cartea sa în primul rând creștinismul. Trimiterile precise sunt 79.29 Lei
Din invataturile Ortodoxiei
Din invataturile Ortodoxiei Cartea de fata aduce in fata cititorilor ei cateva teme foarte importante si necesare pentru viata crestinului ortodox. Viata spirituala a fiecarui credincios trebuie sa fie impodobita, pe langa virtuti, si de o cunoastere temeinica a invataturii de 52.86 Lei
In singuratatea mintii mele
In singuratatea mintii mele „Bucuria de a te exprima, trufia pe care ți-o dă cuvântul domesticit, gata să și se supună, senzația că el este treapta care te poartă în locul acela înalt, la care îți faci uneori iluzia că doar tu poți ajunge. Știu, desigur, că prin cuvânt noi despărțim 78.23 Lei
Vinovatia. O introducere contemporana
Vinovatia. O introducere contemporana Ce este vinovăția? O povară inutilă, sau o resursă fundamentală pentru sănătatea noastră psihică și morală?Într-o societate în care rușinea a luat locul vinovăției, iar autocritica e tot mai des înlocuită de victimizare, Donald L. Carveth ne propune o 42.18 Lei
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului Manfred Spitzer este un expert recunoscut în rețelele neuronale – fundamentul inteligenței artificiale. Cartea de față adună toate informațiile relevante existente pe această temă, punându-le într-o perspectivă realistă: se pot face multe speculații cu 67.66 Lei
De altundeva, Revelatia
De altundeva, Revelatia Revelații am avut cu toții: ieșind din insignifianța cotidiană, ele singure, de neuitat, decid viața noastră. Dar ce înseamnă revelația nu știm, pentru că nu se poate nici comanda, nici reproduce ca un obiect. Rămânem astfel muți în fața a ceea ce ne 79.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact