De ce nu previne Dumnezeu pacatul?

De ce nu previne Dumnezeu pacatul?

Dar de ce nu a prevenit răul? Scoţându-te magic dintr-o situaţie nefavorabilă, extrăgând păcatul din faţa ochilor tăi, nu va fi salvată şi intenţia de a mai greşi. Ar fi această soluţia spre binele omului? Metodele lui Dumnezeu de a te menţine curat sunt multiple, dar nu la nivel magic. Virtuţile, binele intrinsec aşezat în suflet, circumstanţele vieţii, credinţa ca dar, oamenii buni din preajmă, chiar şi pedeapsa sunt menite pentru a-l preveni. Prin pedeapsa Sa, El nu asta face? Probabil, pentru unii, omul nu ar mai fi trebuit creat dacă Dumnezeu ştia că omul păcătuieşte. Didim cel Orb vede limpede un lucru pretenţios: „dacă l-ar fi cunoscut de mai înainte pe cel ce păcătuieşte şi nu l-ar fi creat, nu mai era o preştiinţă, ci o greşeală"74. Pare-se că Dumnezeu permite şi răul cu un anume folos. Dumnezeu îngăduie răul ca mijloc, nu ca scop. Şi răul fizic, ca boală şi suferinţă, nu poate fi obiectul voinţei divine, dar foloseşte ca mijloc în scopul realizării mai binelui. In acest sens, Richard Swinbume vorbeşte despre „apărarea întemeiată pe forme superioare de bine", arătând că Dumnezeu îngăduie „forme de rău ce le creează oamenilor oportunităţi pentru a săvârşi acţiuni eroice care denotă curaj, răbdare şi compasiune"75.

Nu cumva Bunul Dumnezeu ar fi putut crea numai acele fiinţe despre care ştia că nu vor păcătui? Teistul va replica faptul că nu intră în demnitatea divină ca propriile făpturi să fie ademenite de Creator pentru a face numai binele, dacă acesta (binele) nu ar fi ales din propria iniţiativă. Nu excludem că, „dacă oamenilor li s-ar fi arătat dulcele viitor înainte de a trăi în mizeria de aici şi acum, probabil ar fi fost convinşi să nu facă răul, dar ei nu ar fi învăţat niciodată prin ei înşişi de ce nu este bine să faci răul"76. A permite răul este cea mai bună cale de a dobândi lumea cea mai bună. Pe ce ne bazăm? Există precedentul experienţial cunoscut multora dintre noi, prin care unele rele conduc spre un bine mai mare. Stomatologul poate provoca o durere de dinţi pacientului său, dar nu de dragul durerii, ci pentru binele său. Mai apoi, cum se poate dezvolta mila dacă nu cumva în condiţiile unei suferinţe? Tăria de caracter nu se poate realiza fără suferinţă. Răbdarea este un proces prin care dobândeşti o stăpânire de sine în circumstanţe dureroase. Sesizaţi că viaţa ne oferă răul ca mijloc pentru dobândirea unor scopuri mai bune. Nu vi s-a întâmplat ca o nedreptate orchestrată să producă o bucurie neaşteptată? Dar să ne înţelegem: se poate ca răul să aibă consecinţe benefice, dar asta nu înseamnă că răul este bun.

Şi ce ar mai fi de spus? N-ar strica să vorbim despre problema emoţională a răului. William Lane Craig arată că mulţi oameni II resping pe Dumnezeu din cauza răului din lume, întrucât lor nu le place un Dumnezeu care ar permite ca ei sau alţii să sufere, ca atare, nu vor să aibă de a face cu El. Ca preot, am fost pus în situaţia de a auzi fel de fel de explicaţii atunci când viitoarea mireasă, înainte de nuntă cu o săptămână, s-a dus la Domnul. Cum explicaţiile unora nu aveau putere de argument, am înţeles că nedreptatea, suferinţa, moartea prematură produc în mulţi nu doar nemulţumire, ci şi necredinţă. Şi expandează. Nedreptatea n-o poţi explica prin necredinţă. Această formă de ateism, conchide Craig, este una a respingerii Lui, nu a inexistenţei Lui. Are credinţa ceva de spus? Din perspectiva teistă, Dumnezeu nu este un Creator distant, nici o fiinţă impersonală, ci un Tată iubitor Care ne împărtăşeşte suferinţele şi suferă alături de noi. Ne apropiem de miezul problemei, iar soluţia se poate anticipa.

Nedreptatea suportată de Hristos. O suferinţă neacceptată poate fi un motiv de revoltă. Necazul poate produce în unii răbdare, în alţii nemulţumire. Frica, în unii, produce curaj, dar în alţii laşitate. Ori suferinţa are o putere revelatorie - prin Hristos. Pe scurt, Dumnezeu suferă alături de noi. însuşi Alvin Plantinga se întreabă retoric cum îl putem respinge pe Cel care a renunţat la tot pentru noi?

Riscul de a explica răul este evident. Filosofia a încercat şi ea să înţeleagă răul. Dar mai mult l-a suprimat, decât l-a explicat. Filosofia l-a negat, pe filieră raţionalistă, ori i-a diminuat forţa sau chiar s-a amestecat într-atât cu răul, încât greu mai poate fi diseminat. Exaltând puterea negativului, multe concepţii dialectice ale secolelor XIX şi XX au identificat în el motorul istoriei şi, neatente din fire, nu au departajat răul propriu- zis, culpa şi păcatul de suferinţă. Răul nu are cum să fie nici natural, nici progresist. Răul este devastator. Răul este bun doar atunci când nu există. Suferinţa asimilată spiritual poate fi o energie ascunsă în lume.

Acum cititorul nostru intuieşte faptul că doar suferinţa lui Hristos este mântuitoare, dar suferinţa omului are o putere revelatorie. Să aibă suferinţa virtuţi dezinfectante?, se întreabă Pareyson. Această suferinţă, când este înţeleasă, oferă drumul către un potenţial spiritual, suferinţa grăbindu-i apariţia, în absenţa ei, neputându-se materializa. în prezenţa suferinţei, când oamenii îşi pierd sănătatea sau pe cei dragi, încep să-L vadă pe Dumnezeu. Explicarea răului trebuie să păşească în lumea credinţei. Astfel şi raţiunea se mlădiază după adierea credinţei. Există o algebră a suferinţei, descrisă de Luigi Pareyson, în care minus cu minus dă plus, adică răul plus libertatea exprimată de om ca negativitate oferă suferinţa ca pozitivitate. Ce-i pozitiv în suferinţă? Victoria asupra răului (suferinţa sterilizează un rău, un rău netămăduit, un rău care pândeşte). Suferinţa presupune pierderi, dar şi posibile câştiguri, ce nu pot fi anticipate raţional, ci prin răbdare acceptăm un element pe care nu-l putem înţelege în vâltoarea unui fapt. El ni se descoperă mai apoi ca fiind voia lui Dumnezeu. Răbdarea acţionează aici ca travaliu al raţiunii ce integrează toate datele care au alcătuit suferinţa iniţială, reanalizând-o şi reinterpretând-o cu alţi ochi, într-o lumină oarecum favorabilă. Resemni- ficarea suferinţei oferă rraţiunii prilej de analiză, aprofundându-se în circuitele ei specifice.

Pr. dr. Bogdan Constantin Taifas

Fragment din cartea "Bunătatea lui Dumnezeu şi existenţa răului în lume", Editura Doxologia

Cumpara cartea "Bunătatea lui Dumnezeu şi existenţa răului în lume"

Note:

74 Ibidem, p. 156.
75 Richard Swinbume, Introducere în filosofia religiei, traducere coordonată de George Lăzăroiu, Editura Cartea Universitară, Bucureşti, 2006, p. 67.
76 Norman L. Geisler, Vilosofia religiei, Editura Cartea Creştină, Oradea, 1999, p. 400.
 

 

Pe aceeaşi temă

25 August 2021

Vizualizari: 409

Voteaza:

De ce nu previne Dumnezeu pacatul? 0 / 5 din 0 voturi.

Cuvinte cheie:

pacatul patimile

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact