Decalog al invatarii si dezvatarii

Decalog al invatarii si dezvatarii Mareste imaginea.

1. A te dezvata e uneori mai important si profitabil intelectual, moral, spiritual decat a invata. Atunci cand a invata inseamna, de fapt, a invata prost, impotriva imperativelor cinstei intelectuale. In cunostinta de cauza afirm pe sleau: invatamantul ortodox romanesc sufera de ideologizare cronica. Trebuie sa dezideologizam urgent atitudinea cu care citim Scriptura, pe Sfintii Parinti, cu care abordam subiecte de ordin religios si mai ales atitudinea cu care ne intampinam fratii, indiferent de crez si confesiune.

2. Dezvatarea inseamna smerenie in fata teologiei ca "stiinta". Fireste, nu in sens secular, ci in sens profund mistic, dar tot stiinta, cunoastere, pana la urma. Invatamantul teologic se bazeaza pe o buna cercetare a surselor, in original, fara nici un parti-pris confesional/ideologic, cu o metodologie adecvata.

3. Pentru aceasta, vrem nu vrem, trebuie sa recurgem la ajutorul institutiilor occidentale de profil. Cum Romania, la ora actuala, nu dispune de un sistem credibil de invatamant, numai un doctorat intr-o universitate acreditata din Occident poate garanta competenta stiintifica. Altfel ne vom fura caciula ani si ani de zile amagindu-ne si, mai grav, amagindu-i pe studenti, in spirit anticrestin.

4. Ortodoxia a pierdut dimensiunea istorica a interpretarii datelor Revelatiei. Sa fiu bine inteles, nu clamez ereziile moderniste, de la inceputul secolului XX, asa cum se grabesc "atotstiuitorii" sa acuze. Nu, e vorba de recuperarea spiritului epocilor in care s-au redactat textele crestinismului, de la epistolele pauline pana la marile summae bizantin-medievale.

5. Citat-confesiune din Preafericitul Daniel: "Trebuie sa iesim imediat din logica lui a ne descurca si a intra in logica lui a ne perfectiona." Completare: sa uitam sloganul fudul si neproductiv: "Facem prost dar facem noi!" Nu, mai bine nu facem decat sa facem prost. Mai bine nu citim decat sa citim prost, mai bine nu scriem si nu predam decat sa le facem prost pe amandoua.

6. Invatamantul ortodox romanesc trebuie sa asimileze duhul laic de buna calitate. Se vede cu ochiul liber ca "sincronizarea" cu miscarea teologica occidentala (in sens pozitiv) se opereaza deocamdata in cheie laica. Doua codicile: preotii si calugarii ar trebui sa-si mai albeasca vesmintele si sa-si mai descreteasca fruntile ideologic-moralizatoare, dand voie si "vamesilor" sa intre in Templu; iar laicii implicati in viata Bisericii ar face bine sa-si smereasca "stiinta" plecandu-se in fata misterului divin cu frica si cutremurare.

7. Invatamantul teologic ortodox trebuie sa devina performant la modul real, nu la modul ideal-fariseic. De 18 ani nu se intampla aproape nimic nicaieri, cu cateva exceptii care au fost marginalizate de "centru". Invatamantul trebuie dublat de o vie si sistematica cercetare.

8. De asemenea, invatamantul teologic trebuie readus in mijlocul cetatii. Nu ne aflam in pozitia Frantei, unde, datorita experientelor tragice de-a lungul istoriei, asistam la ruperea aproape radicala intre sfera laica si cea teologica. Asta nu inseamna ca Biserica trebuie sa invadeze institutiile Statului, inclusiv scoala. Ea trebuie sa ofere modele si repere de induhovnicire. Pe de alta parte, invatamantul teologic trebuie sa primeasca de la cultura laica seminte fertile, nu doar la nivelul metodei de cercetare, ci si la nivelul continutului. Sa ne intoarcem spre scolile catehetice ale Antichitatii: teologia mergea mana in mana cu istoria, literatura, filozofia, matematica, muzica etc. Cazul Nichifor Crainic trebuie perpetuat, la noi, si in Facultatile de azi.

9. Dezideologizare nu inseamna eliminarea filonului apologetic. Apologetica trebuie revigorata, astazi mai mult ca oricand, in contextul desecularizarii societatilor moderne si al mondializarii conflictelor religioase. La ora actuala Ortodoxia romaneasca raspunde monologic, irational, crispat si spasmodic, ridicol si jenant provocarilor din exterior.

10. Invatamantul este locul privilegiat al colaborarii dintre ierarhi, preoti, monahi si laici. Didaskalia este una din marile harisme despre care vorbeste Sfantul Pavel. Un didaskalos nepregatit poate distruge, in cativa ani, nu o comunitate, ci o intreaga Biserica. Un didaskalos bun e un martir in vreme de pace.

Cristian Badilita

31 Martie 2009

Vizualizari: 1480

Voteaza:

Decalog al invatarii si dezvatarii 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE