Despre dezradacinarea patimilor

Despre dezradacinarea patimilor

Calea nevoinţelor ascetice presupune curăţirea de patimi şi dobândirea virtuţilor. Sf. Apostol Pavel spune că lupta pentru despătimire are drept ţintă ca toţi oamenii să ajungă „la unitatea credinţei şi a cunoaşterii Fiului lui Dumnezeu, la starea bărbatului desăvârşit, la măsura vârstei deplinătăţii lui Hristos” (Efes. 4, 13).

Sf. Ioan Casian vorbeşte despre „opt gânduri ale răutăţii” (opt patimi principale), în timp ce Sf. Ioan Scărarul uneşte slava deşartă cu mândria, rămânând astfel şapte păcate capitale: lăcomia pântecului, desfrânarea, iubirea de arginţi şi de avere, mânia, invidia, lenea și mândria.

Sf. Paisie Aghioritul definește patimile ca fiind „puteri ale sufletului”, în sensul că nu Dumnezeu le-a sădit în firea omenească, ci datorită nepăsării omului şi a folosirii acestor puteri împotriva firii sale, ele s-au pervertit în obiceiuri rele, fiind astfel nevoie de multă osteneală pentru a le dezrădăcina.

„Eu văd patimile ca pe nişte puteri ale sufletului. Dumnezeu nu dă slăbiciuni, ci puteri. Însă atunci când nu valorificăm aceste puteri pentru săvârşirea binelui, vine aghiuţă, le exploatează şi ele devin patimi, iar apoi cârtim şi ne răzvrătim împotriva lui Dumnezeu. Pe când, dacă le-am valorifica întorcându-le împotriva răului, ne-ar ajuta în nevoinţa duhovnicească. Mânia, de pildă, arată că sufletul are bărbăţie, care e de ajutor în viaţa duhovnicească” (Paisie Aghioritul, „Patimi şi virtuţi”, Edit. Evanghelismos, Bucureşti, 2007, pp. 17-18).

Nimeni nu poate fi fericit atâta timp cât este înrobit de patimile sale, întrucât toate patimile nu sunt altceva decât boli ale sufletului. „Răul se găseşte înlăuntrul sufletului omului, în patimile lui. Noi, creştinii, să lovim răul la rădăcină, să lovim patimile noastre. (...) Ca cineva să se ocupe de ogorul nelucrat al sufletului său are nevoie de multă voinţă, de luptă mare, şi de răbdare uriaşă, ca să dezrădăcineze toate rădăcinile patimilor şi să sădească în locul lor virtuţile corespunzătoare” (Paisie Aghioritul, „Mica Filocalie”, Edit. Egumeniţa, Galaţi, 2009, pp. 48-49).

Pentru a dezrădăcina o patimă, omul nu trebuie să se îndreptăţească pe sine, ci să se smerească. Numai când recunoaşte că are patimi, se smereşte şi atunci vine harul lui Dumnezeu. Cuviosul Paisie spune că este un lucru primejdios ca cineva să nu-şi cunoască patimile şi să nu se supravegheze pe sine.

Când omul le conştientizează şi luptă împotriva lor, atunci îl ajută şi Hristos: „Bunul Dumnezeu vrea să ne izbăvim de patimile noastre, însă nu ne ajută să ne izbăvim dacă avem mândrie sau predispoziţie spre mândrie, căci altfel am crede că am reuşit fără ajutorul Lui. (...) Dar fiindcă nu vedem mândria, Dumnezeu lasă să rămână acea patimă care se vede, cum ar fi de pildă lăcomia pântecelui, flecăreala, mânia şi celelalte, ca să ne smerim. Iar când ne scârbim de patimile noastre din pricina căderilor continue, când ne cunoaştem neputinţa şi ne smerim, atunci Dumnezeu ne ajută şi urcăm treptele duhovniceşti câte două odată” (Paisie Aghioritul, „Patimi şi virtuţi”, pp. 25-26).

De asemenea, Gheron Paisie sfătuia ca orice credincios să se străduiască să-şi dezrădăcineze patimile cât este tânăr, pentru că mai târziu, odată cu trecerea anilor, lupta împotriva lor devine tot mai dificilă, întrucât viciile se învechesc, în timp ce voinţa slăbeşte. Pentru a ne izbăvi de patimi, Cuvioşia sa mai spunea că omul trebuie să înceapă lupta cu patimile cele mari, încercând să le taie dintr-odată, pentru a nu rămâne „rămăşiţe”.

Îndemnul său final este lipsit de echivoc şi, în acelaşi timp, mobilizator: „Ca să moară patimile, trebuie să cugetăm la moarte, la Judecata viitoare, şi să pătimim şi noi din mărinimie pentru Hristos, Care atât de multe a pătimit ca să ne mântuiască. Lupta împotriva patimilor este o mucenicie continuă, dar dulce, pentru păzirea poruncilor, pentru dragostea lui Hristos. Mai bine să murim eroic, decât să fim biruiţi de patimi şi să-L rănim pe Hristos” (Ibidem, pp. 29-30).

Sorin Lungu

Despre autor

Sorin Lungu Sorin Lungu

Colaborator
264 articole postate
Publica din 18 Ianuarie 2018

Pe aceeaşi temă

08 Martie 2018

Vizualizari: 650

Voteaza:

Despre dezradacinarea patimilor 0 / 5 din 0 voturi.

Cuvinte cheie:

patimile

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact