
Calea nevoinţelor ascetice presupune curăţirea de patimi şi dobândirea virtuţilor. Sf. Apostol Pavel spune că lupta pentru despătimire are drept ţintă ca toţi oamenii să ajungă „la unitatea credinţei şi a cunoaşterii Fiului lui Dumnezeu, la starea bărbatului desăvârşit, la măsura vârstei deplinătăţii lui Hristos” (Efes. 4, 13).
Sf. Ioan Casian vorbeşte despre „opt gânduri ale răutăţii” (opt patimi principale), în timp ce Sf. Ioan Scărarul uneşte slava deşartă cu mândria, rămânând astfel şapte păcate capitale: lăcomia pântecului, desfrânarea, iubirea de arginţi şi de avere, mânia, invidia, lenea și mândria.
Sf. Paisie Aghioritul definește patimile ca fiind „puteri ale sufletului”, în sensul că nu Dumnezeu le-a sădit în firea omenească, ci datorită nepăsării omului şi a folosirii acestor puteri împotriva firii sale, ele s-au pervertit în obiceiuri rele, fiind astfel nevoie de multă osteneală pentru a le dezrădăcina.
„Eu văd patimile ca pe nişte puteri ale sufletului. Dumnezeu nu dă slăbiciuni, ci puteri. Însă atunci când nu valorificăm aceste puteri pentru săvârşirea binelui, vine aghiuţă, le exploatează şi ele devin patimi, iar apoi cârtim şi ne răzvrătim împotriva lui Dumnezeu. Pe când, dacă le-am valorifica întorcându-le împotriva răului, ne-ar ajuta în nevoinţa duhovnicească. Mânia, de pildă, arată că sufletul are bărbăţie, care e de ajutor în viaţa duhovnicească” (Paisie Aghioritul, „Patimi şi virtuţi”, Edit. Evanghelismos, Bucureşti, 2007, pp. 17-18).
Nimeni nu poate fi fericit atâta timp cât este înrobit de patimile sale, întrucât toate patimile nu sunt altceva decât boli ale sufletului. „Răul se găseşte înlăuntrul sufletului omului, în patimile lui. Noi, creştinii, să lovim răul la rădăcină, să lovim patimile noastre. (...) Ca cineva să se ocupe de ogorul nelucrat al sufletului său are nevoie de multă voinţă, de luptă mare, şi de răbdare uriaşă, ca să dezrădăcineze toate rădăcinile patimilor şi să sădească în locul lor virtuţile corespunzătoare” (Paisie Aghioritul, „Mica Filocalie”, Edit. Egumeniţa, Galaţi, 2009, pp. 48-49).
Pentru a dezrădăcina o patimă, omul nu trebuie să se îndreptăţească pe sine, ci să se smerească. Numai când recunoaşte că are patimi, se smereşte şi atunci vine harul lui Dumnezeu. Cuviosul Paisie spune că este un lucru primejdios ca cineva să nu-şi cunoască patimile şi să nu se supravegheze pe sine.
Când omul le conştientizează şi luptă împotriva lor, atunci îl ajută şi Hristos: „Bunul Dumnezeu vrea să ne izbăvim de patimile noastre, însă nu ne ajută să ne izbăvim dacă avem mândrie sau predispoziţie spre mândrie, căci altfel am crede că am reuşit fără ajutorul Lui. (...) Dar fiindcă nu vedem mândria, Dumnezeu lasă să rămână acea patimă care se vede, cum ar fi de pildă lăcomia pântecelui, flecăreala, mânia şi celelalte, ca să ne smerim. Iar când ne scârbim de patimile noastre din pricina căderilor continue, când ne cunoaştem neputinţa şi ne smerim, atunci Dumnezeu ne ajută şi urcăm treptele duhovniceşti câte două odată” (Paisie Aghioritul, „Patimi şi virtuţi”, pp. 25-26).
De asemenea, Gheron Paisie sfătuia ca orice credincios să se străduiască să-şi dezrădăcineze patimile cât este tânăr, pentru că mai târziu, odată cu trecerea anilor, lupta împotriva lor devine tot mai dificilă, întrucât viciile se învechesc, în timp ce voinţa slăbeşte. Pentru a ne izbăvi de patimi, Cuvioşia sa mai spunea că omul trebuie să înceapă lupta cu patimile cele mari, încercând să le taie dintr-odată, pentru a nu rămâne „rămăşiţe”.
Îndemnul său final este lipsit de echivoc şi, în acelaşi timp, mobilizator: „Ca să moară patimile, trebuie să cugetăm la moarte, la Judecata viitoare, şi să pătimim şi noi din mărinimie pentru Hristos, Care atât de multe a pătimit ca să ne mântuiască. Lupta împotriva patimilor este o mucenicie continuă, dar dulce, pentru păzirea poruncilor, pentru dragostea lui Hristos. Mai bine să murim eroic, decât să fim biruiţi de patimi şi să-L rănim pe Hristos” (Ibidem, pp. 29-30).
Sorin Lungu
-
Patimile - boli ale sufletului
Publicat in : Credinta -
Cum se nasc patimile ?
Publicat in : Editoriale -
Patimile si Invierea in psalmi
Publicat in : Saptamana Patimilor -
Patimile Celui fara de patimi
Publicat in : Saptamana Patimilor
Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.