Despre psihologia care a pierdut sufletul

Despre psihologia care a pierdut sufletul

Psihoterapia e strâns legată de psihologie. Aceasta din urmă formează în multe privinţe gândirea psihoterapeutului, întrucât îi formează modul în care îşi reprezintă procesele sufleteşti ale omului sănătos. Aproape opt decenii, ştiinţa psihologică s-a străduit să existe fără Dumnezeu. Imi amintesc cursurile de psihologie pe care le-am audiat de-a lungul anilor de învăţătură şi oftez cu amărăciune. „A nu vedea pădurea de copaci" - asta e caracterizarea ce li s-ar potrivi. Altfel spus, în spatele termenilor sofisticaţi nu se mai vedea sufletul omenesc. Până când nu am făcut cunoştinţă cu scrierile Sfinţilor Părinţi, şi eu mă aflam ca într-o ceaţă. Inţelepţeşte-ne, Doamne!

Tehnicile psihoterapeutice reprezintă un produs al vederilor psihologiei asupra naturii omului. Actualmente, în psihologie (cea necreştină) domină trei şcoli ştiinţifice principale, şi anume: behaviorismul, psihanaliza şi psihologia umanistă.

La baza behaviorismului a fost pusă concepţia despre om ca animal ce se distinge printr-un comportament raţional, pe care o susţinea fondatorul acestei direcţii din psihologie, J. Watson. Se înţelege că behaviorismul este o formă de materialism consecvent. Metoda lui terapeutică e psihoterapia comportamentală.

Psihanaliza îl priveşte pe om ca pe un individ cu nivel înalt de organizare, la care predomină sexualitatea şi agresivitatea. Sigmund Freud, autorul doctrinei psihanalitice, era ateu militant, care a afirmat că „religia este o nebunie de masă". Procedura psihanalitică poate aminti de departe de o spovedanie, dar fără pocăinţă, fără Dumnezeu. Freud n-a lăsat câtuşi de puţin loc în personalitatea umană pentru duhovnicie.

Psihologia umanistă a proclamat drept idee principală a sa apelul la personalitatea umană. Pentru gruparea psihologilor umanişti, postulatele fundamentale sunt năzuinţa către autodesăvârşire, către autodezvoltarea personalităţii. In ultimă instanţă, tendinţele acestea i-au condus la ideea că omul este începutul şi sfârşitul existenţei, iar „eul" lui are o importanţă absolută.

In articolul „Psihoterapia - ispita falsificării", preotul Mihail Nedelski scria pe această temă cu o desăvârşită exactitate:

„Tragedia intelectuală a omenirii contemporane constă în faptul că ea începe să-l privească pe omul osândit, bolnav şi muritor ca pe un om normal şi să deducă pe baza comportamentului său sisteme filosofice, politice şi ştiinţifice care pretind adesea că sunt absolute şi exhaustive. Aici este o groaznică rătăcire şi, poate chiar mai mult, se poate vorbi despre o deviaţie de importanţă universală a gândirii. Ca şi cum cineva ar lua clin închisoare un criminal nebun, bolnav, condamnat, în lanţuri, l-ar studia în ideea că este un om normal şi, pe baza comportamentului său şi a legilor fiziologice care îl conduc, ar trage concluzii privitoare la originea omului şi la formele ideale de viaţă personală, familială şi socială.

Numai Biserica Ortodoxă îl priveşte pe om ca din punctul de vedere al lui Dumnezeu, în unitatea existenţei sale, începând de la crearea lui de către Dumnezeu, prin cădere, moarte, înviere şi nemurire, fără a se limita doar la fiinţarea vremelnică, neesenţială, pe pământ în starea căzută de osândă şi de păcat".

Actualmente, în psihologie prinde puteri „al patrulea val“. Este vorba de aşa-numita psihologie transpersonală. Adepţii ei propun realizarea „purificării sufleteşti" cu ajutorul hiperventilaţiei (al ritmului crescut de respiraţie), al hipnozei, al muzicii special alese şi al anumitor preparate psihotrope. Nici nu vreau să mai comentez caracterul pierzător de suflet şi mârşav al acestei, să-i zicem cu indulgenţă, proceduri.

Din cele spuse mai sus poate fi trasă concluzia următoare: cum este teoria, aşa este şi practica - în speţă psihoterapia contemporană.

Unul dintre autorii Enciclopediei Britanice din anii 70 scria: „Sărmana, sărmana psihologie: la început a pierdut sufletul, apoi psihicul, apoi conştiinţa, iar acum are dubii în privinţa comportamentului".

Şcolile psihologice sus-numite s-au dezvoltat în ţările Europei Occidentale, însă acum migrează în mod activ în Rusia şi în tot spaţiul postsovietic, atrăgând minţile psihologilor şi psihoterapeuţilor de la noi, care au fost educaţi în duhul ateismului şi al materialismului. Psihologia creştină ortodoxă deocamdată de-abia renaşte. Ce cale vor alege ştiinţa psihologică şi psihoterapia noastră? Problema rămâne încă deschisă.

Dr. Dmitri Avdeev

Cand sufletul este bolnav, Editura Sophia

Cumpara cartea "Cand sufletul este bolnav"

Pe aceeaşi temă

17 Octombrie 2018

Vizualizari: 1041

Voteaza:

Despre psihologia care a pierdut sufletul 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Experienta vietii cu Hristos
Experienta vietii cu Hristos Mărturisesc că nu m-am gândit să public o carte de teologie, cu atât mai puțin un volumde predici, cu toate că mi-aș fi dorit mult să o pot face. Întrebată fiind dacă am supărat-o cu ceva, buna mea mamă, Rozalia Flueraș, spunea că nu am supărat-o decât cu 62.00 Lei
Slujind lui Dumnezeu si semenilor
Slujind lui Dumnezeu si semenilor Libertatea cea mai adâncă este de a te lăsa mereu răpit în Hristos, pentru a petrece cu El în veșnicie. Numai în Biserică, ascultând și împlinind poruncile lui Dumnezeu și învățătura evanghelică, credinciosul se poate împărtăși de roadele jertfei lui Hris 49.00 Lei
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori Preaslăvirea lui Dumnezeu și cinstirea Sfinților este o punte luminoasă între cele vremelnice și cele veșnice. Oferim rugătorilor creștini acest Acatistier, nădăjduind că ne va fi tuturor spre folos duhovnicesc, în străduința de a ne alipi de tot binele 34.00 Lei
Minunatele fapte si invataturi
Minunatele fapte si invataturi „Câştigaţi virtuţile opuse păcatelor. Tristeţea este călăul care ucide energia de care avem nevoie ca să primim în inimă pe Duhul Sfânt. Cel trist pierde rugăciunea şi este incapabil de nevoinţele duhovniceşti. În niciun caz şi indiferent de situaţie să 27.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Rugăciunea Stareților de la OptinaDoamne, dă-mi să întâmpin cu liniște sufletească tot ce-mi aduce ziua de astăzi.Doamne, dă-mi să mă încredințez deplin voii tale celei sfinte.În fiecare clipă din ziua aceasta povățuiește-mă și ajută-mă în toate.Cele ce 29.00 Lei
Rugaciunea inimii
Rugaciunea inimii „Rugăciunea nu este o tehnică elaborată, nu este o formulă. Rugăciunea inimii este starea celui ce se află înaintea lui Dumnezeu. Dumnezeu este atotprezent, însă eu nu sunt întotdeauna prezent înaintea Lui. Am nevoie de o tradiție vie, de un Părinte 34.00 Lei
Dialoguri la hotarul de taina
Dialoguri la hotarul de taina Cartea aceasta de dialoguri cu Părintele Valerian, unul dintre cei mai mari duhovnici ai României de astăzi, este de o frumusețe rară prin arta cuvântului și adâncimea spiritului. Ea răspunde întrebărilor omului contemporan mai însetat de mântuire decât 38.00 Lei
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului Părintele Ieromonah Valerian Pâslaru, Starețul Mănăstirii Sfântul Mucenic Filimon, unul dintre cei mai apreciați duhovnici contemporani, în cartea de față, în convorbirile sale cu teologul și scriitorul Florin Caragiu, ne vorbește despre renaștere și 32.00 Lei
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens De atât avem nevoie pentru a trăi cu mai multă credință și a face bine celor de lângă noi. Într-o lume care pare să uite cât de prețioasă este viața, această carte este un mesager al speranței: împreună, putem să transformăm un grăunte de iubire într-un 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact