Despre rautatea omeneasca

Despre rautatea omeneasca

Răutatea e o „boală” a sufletului pe care mulți oameni o au, ascunsă după un zâmbet, după o ușoară reverență ori o strângere de mână, după „politețuri”, după un „Doamne ajută” spus „printre dinți”...

Răutatea se vădește însă, cu toată otrava ei, atunci când ne dăm arama pe față și ne pornim să-i judecăm pe alții, să-i bârfim, să-i criticăm, să-i osândim...., când facem glume și râdem pe seama altora, când jignim pe aproapele nostru, când ne facem rău fizic unii altora..., când cârtim și ne arătăm nemulțumitori față de Dumnezeu...

Părintele Teofil Părăian considera răutatea o „neputință omenească”, întrucât există în lumea asta și oameni răi, „care nu vor să fie răi”, oameni „nemultumiți” de răutatea lor.

La această stare făcea referire Sf. Apostol Pavel: „Căci nu fac binele pe care îl voiesc, ci răul pe care nu-l voiesc, pe acela îl săvârşesc. Iar dacă fac ceea ce nu voiesc eu, nu eu fac aceasta, ci păcatul care locuieşte în mine. Găsesc deci în mine, care voiesc să fac bine, legea că răul este legat de mine” (Romani 7, 19-21).

Din această „categorie” nu fac parte cei care săvârșesc fapte rele premeditat, în mod sfidător, acei oameni pentru care răutatea a devenit un mijloc de a obține ceea ce vor și chiar un mod pervertit de a fi și de a trăi.

O bună soluție, pentru a începe vindecarea noastră de răutate, este ca „răul să-l scriem pe apă” (Părintele Teofil Părăian), în niciun caz în inimi. Pentru că, pe omul rău la suflet, răutatea îl va ucide și îl va nimici în cele din urmă.

Să nu uităm că a face rău trupului și sufletului, înseamnă a face rău omului însuşi. Toți suntem făcuţi după chipul și după asemănarea lui Dumnezeu (cf. Facerea 1, 26), de aceea „orice rău pricinuit unui om, sufleteşte ori trupeşte, lui Hristos Dumnezeu I se face” (Jean-Claude Larchet, „Acesta este trupul meu...”, Editura Sophia, București, 2006).

Sf. Apostol Pavel ne spune că răul se vindecă prin iubire, deoarece iubirea înseamnă bunătate, iar cel care va simți atingerea ei se va strădui să-și schimbe viaţa în bine.

„Deci, dacă vrăjmaşul tău este flămând, dă-i de mâncare; dacă îi este sete, dă-i să bea, căci, făcând acestea, vei grămădi cărbuni de foc pe capul lui” (Romani 12, 20).

Expresia „a grămădi cărbuni de foc pe capul lui” nu se referă la o pedeapsă aplicată exemplar semenului nostru, așa cum obișnuim să credem. Asta ar însemna să îi facem bine vrăjmașului din dorința de a-i provoca suferință, ceea ce nu are logică, iar atunci motivul faptei noastre ar fi răzbunarea.

La iudei, această sintagmă era înțeleasă ca una dintre cele mai mari fapte bune. În mod concret, pe vremea lui Moise, când poporul evreu rătăcea prin pustiul Sinai, fiecare familie trebuia să aibă grijă de cărbunii folosiți pentru foc, ca să nu se stingă, această îndatorire revenindu-i femeii. Noaptea fiind foarte frig, stingerea cărbunilor ar fi însemnat o mare problemă.

Dacă, din diferite motive, acest lucru se întâmpla, atunci femeia în cauză era obligată să meargă cu un vas special pe cap și să ceară de la alte familii cărbuni aprinși. Iudeii care dăruiau din cărbunii lor salvau acea familie de la pieire, de aici și importanța acestei fapte.

De obicei, noi sperăm şi aşteptăm ca oamenii să devină mai buni dacă sunt pedepsiţi. Aceasta este o mare eroare a civilizaţiei noastre.

Doar dragostea poate vindeca sufletul cu adevărat, și doar ea poate îndrepta viața unui om, nu prin constrângeri ori prin măsuri punitive, ci prin înțelegere, răbdare, dăruire de sine și multă rugăciune.

În zilele noastre, răutatea omenească a ajuns „dincolo de orice limite”, pe fondul îndepărtării oamenilor de Dumnezeu și a neascultării.

Trăim în era postmodernă, în care nu mai există frică de nimic, în care „restricţiile tradiţionale”, adică frica de Dumnezeu, dragostea de aproapele și ruşinea față de părinţi, au fost desființate, iar răutatea din interiorul nostru „irumpe” tot mai agresiv și mai violent în afara noastră.

Din aceste cauze se încearcă găsirea unor „metode psihologice”, care să tempereze pornirile instinctuale ale omului. Astfel s-a ajuns până acolo încât, prin anumite „metode”, doi oameni care se urăsc, să fie „dresați” să convieţuiască într-o aparentă linişte, mergând pe ideea că „un conflict le-ar atrage pierderi amândurora” (Maica Siluana Vlad).

Noi nu mai suntem fireşti, naturali, și nici relațiile dintre noi nu mai sunt normale. Se poate numi comunicare între persoane, un așa-zis „dialog” care se rezumă doar la a ne lăuda, a ne impune punctele de vedere, a judeca și a vorbi de rău pe cei de lângă noi, la a ne „descărca” mereu nemulțumirile și problemele personale, la a ne da cu părerea despre realități care ne depășesc înțelegerea....?

Toate acestea sunt dovada „golului” lăuntric, strigătul unor suflete fără Dumnezeu și fără iubire, care caută disperate și obosite odihna în lucruri derizorii, în păcate și în patimi, acolo unde „pacea de sus” nu există.

În lumea aceasta sunt multe lucruri frumoase, bune și minunate. Este frumos şi bine să fii înţelept, să fii cu înţelegere și cu îngăduinţă faţă de oameni..., dar, dintre toate cele bune, cred că lucrul cel mai important este „ca cineva să fie bun”, adică să poţi da mărturie că acel cineva are o inimă bună (Părintele Teofil Părăian).

Bunătatea inimii este dovada împlinirii unui om, pentru că familii, locuințe, mașini, facultăți, cariere strălucite..., pot avea și cei răi la suflet. Pentru cei curați cu inima, toate acestea sunt niște simple trebuințe, în timp ce pentru cei întinați la suflet, lucrurile agonisite și reușitele exterioare sunt un permanent motiv de laudă și de mărire de sine.

Sorin Lungu

Despre autor

Sorin Lungu Sorin Lungu

Colaborator
264 articole postate
Publica din 18 Ianuarie 2018

11 Noiembrie 2019

Vizualizari: 6080

Voteaza:

Despre rautatea omeneasca 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Ortodoxie si Catolicitate
Ortodoxie si Catolicitate John Meyendorff (1926-1992) s-a născut la Neuilly, din părinți ruși cu rădăcini germano-bal­ti­ce, emigrați în Franța. Din pricina originii și sta­tu­tu­lui său de emigrant, a resimțit pe propria piele carențele și deșertăciunea naționalismelor în 30.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Această carte cuprinde sfaturi despre problemele familiei ale unor importante personalităţi ale Greciei ortodoxe, cum ar fi arhim. Filothei Faros, arhim. Makarios Griniezakis (­specia­list în ­bioetică şi predicatorul oficial al arhidiocezei Cretei) 25.00 Lei
Sfintii Insulelor Britanice
Sfintii Insulelor Britanice In veacurile de inceput ale crestinismului apusean, pamanturile Britaniei și ale Irlandei au rodit o multime de sfinti, care au aprins cu ravna lor lumina Evangheliei in intreg Apusul Europei. Vietuitori ai pustiei si intemeietori de manastiri, dascali si 48.00 Lei
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala De‑a lungul vieții pământești, oricine s‑a ciocnit de problema bolii, resimțind impactul negativ pe care ea îl are de obicei în viața noastră și a celor apropiați nouă. Medicul, psihologul și teologul Konstantin Zorin, binecunoscut deja cititorilor români 29.60 Lei
Povestiri de sarbatori
Povestiri de sarbatori În lumea noastră adeseori insuportabil de cenuşie, ne izbăveşte lumea de Sus, întrupându‑se în lumină şi frumuseţe. În odăjdii de poveste, tărâmul minunii îşi întinde braţele către cei mai mici cititori, plin de tâlc şi învăţăminte, cu ochii limpezi şi 26.43 Lei
Despre facerea lumii. Cateheze la Cartea Facerii
Despre facerea lumii. Cateheze la Cartea Facerii Comentariul arhimandritului Athanasie Mytilineos la Hexaemeron (cartea Facerii) are deosebita calitate de a te face martor al felului minunat în care Dumnezeu a creat lumea, iar aceasta nu scolastic, ci făcându-te să simți adierile creatoare ale Duhului 31.71 Lei
Mica Filocalie athonita contemporana a Rugaciunii lui Iisus. Rugaciunea lui Iisus potrivit invataturii marilor duhovnici athoniti ai secolului al XX‑lea
Mica Filocalie athonita contemporana a Rugaciunii lui Iisus. Rugaciunea lui Iisus potrivit invataturii marilor duhovnici athoniti ai secolului al XX‑lea Muntele Athos este şi azi „sipetul Rugăciunii lui Iisus”, şi marii duhovnici ale căror învăţături şi mărturii sunt prezentate în acest volum se află printre cei mai desăvârşiţi moştenitori ai tradiţiei care a transmis-o de-a lungul vremii, dar şi printre 31.71 Lei
Neptice. Scara in cer
Neptice. Scara in cer Calea poetului Șerban Moescu e calea firescului, a inocenței, a emoției și autenticității trăirilor spirituale, iar cititorul e prins în lectură de un autor profund, capabil să îndrume, chiar (sau, tocmai) cu simplitatea aceea pe care nu ai cum să nu o 26.43 Lei
Luminile Marilor Sarbatori ale Bisericii. Predici la Praznicele Imparatesti
Luminile Marilor Sarbatori ale Bisericii. Predici la Praznicele Imparatesti Marile Sărbători ale Bisericii sau Praznicele Împărăteşti sunt timp binecuvântat de Dumnezeu, sfinţit şi sfinţitor, pentru omul credincios, în care lumina vieţii veşnice din Împărăţia cerurilor străpunge cotidianul obișnuit. Din punct de vedere teologic, 52.86 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact