Dorul după Cer

Dorul după Cer

Universul, in toata splendoarea lui, poate reprezenta o complexitate de idei pietrificata sub forma a doua cuvinte: Teologia, Cerul. Si daca ar fi sa inteleg ideea aceasta din urma mai bine, ea ar suna astfel: Teologia Cerului.

Sunt doua notiuni ce par a nu avea nimic in comun si totusi se completeaza perfect. O ampla dezvoltare a intregului si o amanuntita disectie in ceea ce priveste universul. Poate ca daca nu ar fi existat dorinta omului dupa Cer, nu s-ar fi nascut nici ideile teologice ce-l contureaza armonios.

Dar ce legatura exista intre placere, uimire, frumusete desavarsita si idei reci, ce par sa ingradeasca Cerul? Raspunsul este simplu: universul reprezinta o teologie placuta, o cauza si un efect simultane, iar teologia, prin simpla ei explicatie, releva cele mai adanci mistere ale Cerului.

De altfel, cucerirea vazduhului nu inseamna decat indeplinirea celui mai frumos vis al omenirii. Un vis asemanator unei obsesii, unui devotament pentru inaltarea omului pe verticala. Si totusi, teologia este cea care inglobeaza in esenta ei ideea dorului dupa Cer, pentru ca ea cuprinde intreaga existenta, intregul cosmos.

Pe de o parte, faptul ca dincolo de legile fizicii universale si de realitatea acestei lumi, in care traim si ne miscam, unii mai incet, altii mai rapid, unii in cer, altii pe pamant, dincolo de pragmatismul, slabiciunile si limitele umanului, exista ceva care vegheaza permanent la buna randuiala a fenomenelor si a lucrurilor. Cum am spune noi: nimic nu este intamplator. Pe de alta parte, nu trebuie sa uitam faptul ca fizica este, si ea, doar o interpretare si adaptare a universului si nicidecum o explicatie a acestuia.

In aceeasi ordine de idei, nu putem vorbi de ordinea desavarsita a lumii, ca expresie a intelepciunii lui Dumnezeu, fara a face referire la viziunea crestina si, in mod special, la cea ortodoxa asupra Cosmosului. Astfel, Sf. Dionisie Areopagitul, unul din stalpii de lumina ai crestinismului, vede intregul Cer, vazut si nevazut, constituit dupa normele universale ale Bisericii: o Liturghie Cosmica inaintea Creatorului. In cartea sa „Despre ierarhia cereasca”, ne prezinta ca model de structura organizationala universala – ierarhia, investita cu ordine, stiinta si lucrare. Distingem in lucrarea sa doua ierarhii: Ierarhia Cereasca constituita din lumea nevazuta, adica ingerii si Ierarhia Bisericeasca formata din lumea vazuta, adica oamenii. Precum si faptul ca intre universul ingerilor si universul oamenilor nu exista nici o prapastie, ci o comuniune continua de participare la viata vesnica cu Dumnezeu.

Un alt stalp de lumina al Bisericii Ortodoxe, Sf. Grigore Palama ne vorbeste in operele sale despre energiile divine necreate, prin care Dumnezeu comunica permanent cu lumea creata. Oamenii pot cunoaste aceste energii sub forma harului divin, bunatatii, dreptatii si, nu numai. Acesta este nivelul maxim la care cunoasterea umana poate ajunge, deoarece esenta Cerului ramane totusi, necunoscuta.

In ceea ce ma priveste, pot spune ca am perceput, inca de mic, dorul acesta dupa Cer, contemplarea maretiei Creatorului, poate ca o absenta a animatiei (asa zisului viu cum il consideram eu) si am fugit de ea, in loc sa ma afund in meditatie si contemplare. Cred ca a venit timpul sa explorez mai mult contemplarea Cerului pentru ca “dintre toate stiintele, Dumnezeu a ales contemplatia”, spune un sfant Parinte.

De aceea, dorul dupa cer nu este altceva decat o tainica, linistita si plina de iubire cufundare in Dumnezeu, a carei caldura patrunde sufletul de dragoste. Si, intr-adevar, contemplatia este o stiinta a iubirii. Sufletul incarcat cu dorul dupa Cer e un suflet tandru, bland si rabdator. Cand ajungi sa cunosti, sa simti si sa traiesti dorul dupa Cer, nici-o glorie a pamantului, nici cel mai bun prieten, nici cea mai mare iubire, nimic din toate aceste lucruri nu mai prezinta importanta pentru tine, deoarece atunci traieste Hristos in tine.


Asadar, iubite crestine priveste Cerul si vezi misterul creatiei lui Dumnezeu ascuns in maretia si splendoarea universului, dar nu uita sa-ti privesti propria viata prin ochii Cerului.

Doamne, ajuta!
Stefan Popa

.

Despre autor

Stefan Popa Stefan Popa

Senior editor
519 articole postate
Publica din 28 Septembrie 2012

Pe aceeaşi temă

01 Octombrie 2013

Vizualizari: 2563

Voteaza:

Dorul după Cer 5.00 / 5 din 1 voturi.

Cuvinte cheie:

dorul dupa cer dorul

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata
Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata Tradiţia noastră bisericească îl vede pe om în perspectiva relaţiei cu Dumnezeu mai înainte de toate ca Tată. Aceeaşi nevoie de filiaţie o are fiecare dintre noi şi în relaţiile lui cu aproapele şi desigur cu cei dragi lui. Unii dintre noi suntem chemaţi 10.00 Lei
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos Aici vei întâlni fete care au avut o viaţă diferită, care ardeau de dragoste dumnezeiască şi îşi doreau cu râvnă să plece la mănăstire şi cineva nu le lăsa să facă asta. Oamenii răi chinuiesc, lovesc sau constrâng. Aici vei sta cu basmaua băgată între 16.00 Lei
Dumnezeu si singuratatea
Dumnezeu si singuratatea Singurătatea are multe fețe și, negreșit, fiecare dintre noi se va regăsi în portretele și scenele de viață pe care părintele Haralambos Papadopoulos le reunește în acest volum, în care se întrețes tainic și gingaș tensiunea înfruntării și secretul 18.00 Lei
Mai presus decat armele
Mai presus decat armele O poveste despre dragoste și război, despre întâlnirea omului cu Dumnezeu „Scopul principal al cărților mele este de a trezi în inimile cititorilor mei capacitatea de a iubi, fără de care întâlnirea cu Dumnezeu va conduce nu la unirea cu El, ci la 32.00 Lei
Credinta ortodoxa si viata in Hristos
Credinta ortodoxa si viata in Hristos “Această sfântă carte e plină de mare înţelepciune. Ea este o tainică vistierie de înţelegere ascunsă a înţelepciunii lui Dumnezeu. Nu oriunde, nu oricine o poate pricepe. Totuşi, pe măsura fiecăruia dintre cei ce caută să o înţeleagă, conţine toate cele 18.00 Lei
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata Cartea de faţă ne învaţă să vedem distincția – atât de delicată şi importantă – dintre vinovăţia nevrotică, autodevoratoare, distructivă, şi cea sănătoasă, care duce la însănătoşirea sufletească, la pocăinţă, la regăsirea de sine şi la apropierea de 25.00 Lei
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului Preasfântul patriarh kyr Filotei Kokkinos către unul din frații sârguincioși care l-a întrebat cum să-și ducă viața în chilia sa; Scrisoarea bătrânului Teoctist către un frate care l-a întrebat stăruitor cum să-și țină canonul/regula de rugăciune, fiind 13.00 Lei
Impreuna cu Dumnezeu suntem puternici. Convorbiri cu duhovnici sarbi
Impreuna cu Dumnezeu suntem puternici. Convorbiri cu duhovnici sarbi Cartea de față, a cunoscutului neuropsihiatru Vladeta Ierotici, nu este doar o culegere de convorbiri duhovnicești cu renumiți părinți ortodocși sârbi ai veacurilor al XX‑lea și al XXI‑lea, ci și o incursiune în provocările lumii actuale și răspunsurile 25.00 Lei
Despre bine si rau
Despre bine si rau În noua serie de antologii pe care v-o propunem, ­cuvântul plin de har al Sfântului Ioan din Kronstadt devine mai apropiat și mai de folos, feluritele lui cugetări duhovnicești fiind reunite și organizate aici spre o mult mai ușoară și rodnică însușire de 18.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact