Dreptatea lui Dumnezeu si dreptatea omeneasca

Dreptatea lui Dumnezeu si dreptatea omeneasca

În Vechiul Testament, legea talionului era socotită o expresie a dreptăţii, în timp ce în Noul Testament această lege a fost înlocuită cu iubirea creştină, cea care desăvârşeşte dreptatea.

În Sfânta Scriptură, dreptatea are adesea înţelesul de sfinţenie: „De nu va prisosi dreptatea voastră mai mult decât a cărturarilor şi a fariseilor, nu veţi intra în Împărăţia cerurilor” (Mt. 5, 20).

Dreptatea lui Dumnezeu este dragoste, îndelungă răbdare şi îngăduinţă, în timp ce dreptatea şi judecata omenească sunt nedrepte. „Dreptatea dumnezeiască este să faci ceea ce îl odihneşte pe aproapele tău. Dacă, de pildă, ai de împărţit ceva cu cineva, dă-i nu numai jumătate din ceea ce ai, ci cât vrea acela. (...) Dreptatea omenească este atunci când, de pildă, trebuind să împarţi ceva cu cineva, dai jumătate şi tu ţii cealaltă jumătate. (...) Dreptatea omenească nu este pentru oamenii duhovniceşti; ea este doar frână pentru oamenii lumeşti. Omul duhovnicesc este lipsit de minte dacă o foloseşte numai pe ea, pentru că înaintea dreptăţii dumnezeieşti, dreptatea omenească este zero. Dar şi omul lumesc, dacă reuşeşte ceva în viaţa aceasta punând în lucrare numai dreptatea omenească, nu va ajunge la adevărata bucurie şi odihnă” (Sf. Paisie Aghioritul, „Nevoinţă duhovnicească”, Edit. Evanghelismos, Bucureşti, 2002, pp. 102-103).

Dreptatea omenească susține că cel care a greşit trebuie să fie pedepsit. Dreptatea dumnezeiască cere însă omului să-şi recunoască greşeala şi să se pocăiască, pentru a fi astfel iertat. Orice dreptate omenească, chiar şi cea mai desăvârşită, se întemeiază întotdeauna pe principii omeneşti.

„Numai Dumnezeu judecă drept, fiindcă numai El cunoaşte inimile oamenilor. Noi, deoarece nu cunoaştem judecata dreaptă a lui Dumnezeu, judecăm după înfăţişare, din afară, şi de aceea greşim în judecata noastră şi-l nedreptăţim pe celălalt” (Sf. Paisie Aghioritul, „Patimi şi virtuţi”, Edit. Evanghelismos, Bucureşti, 2007, p. 96).
Dumnezeu nu ne va nedreptăţi niciodată, pentru că El ne iubeşte. Întrucât există dreptatea şi răsplătirea dumnezeiască, tot binele pe care omul îl face nu se pierde. Din acest motiv, cel care cere să fie îndreptăţit de oameni este lipsit de minte.

Sf. Paisie Aghioritul a vorbit în repetate rânduri despre nedreptate, pe care o considera un mare păcat. Toate păcatele au circumstanţe atenuante, nedreptatea însă nu are, iar pe deasupra ea atrage şi urgia lui Dumnezeu. De aceea, cele mai multe rele care se întâmplă sunt din cauza nedreptăţilor omenești.

Nedreptatea este de două feluri: materială şi morală. Nedreptate materială este cea prin care cineva îl nedreptăţeşte pe altul în lucruri materiale, în timp ce nedreptatea morală se referă la înşelarea care aduce prejudicii sufleteşti, de pildă, când cineva amăgește un copil.

Fiecare om se raportează la nedreptate potrivit cu starea lui duhovnicească. În acest sens, Sf. Paisie afirma că există patru stadii în înfruntarea nedreptăţii. De pildă, când cineva te loveşte pe nedrept: prima treaptă - îi răspunzi cu aceeaşi măsură; a doua treaptă - simţi înăuntrul tău o mare tulburare, dar te abţii şi nu-i întorci cuvântul, nici nu reacţionezi; a treia treaptă - nu te tulburi, rămâi neatins; a patra treaptă - simţi multă bucurie şi fericire pentru nedreptatea care ţi s-a întâmplat (Sf. Paisie Aghioritul, „Mica Filocalie”, Edit. Egumeniţa, Galaţi, 2009, p. 76).

Omul trebuie să primească nedreptatea ca pe o mare binecuvântare, pentru că prin ea dobândeşte binecuvântarea cerească. Dacă ne-am gândi că Cel mai nedreptăţit a fost Iisus Hristos, atunci am primi nedreptatea cu bucurie.

„Cei nedreptăţiţi sunt cei mai iubiţi copii ai lui Dumnezeu. Pentru că, fiind nedreptăţiţi, Îl au în inima lor pe Hristos. Cel nedreptăţit se bucură şi în prigoană şi în temniţă, ca şi cum s-ar afla în Rai. Pentru că acolo unde este Hristos se află Raiul” (Ibidem, p. 76).

Judecata dumnezeiască este întotdeauna dreaptă și înseamnă îndelungă răbdare, care are înlăuntrul ei smerenia şi dragostea. „Dumnezeu este foarte drept, dar şi mult milostiv, şi milostivirea Lui biruieşte dreptatea Sa. Îţi voi da un exemplu, ca să înţelegi. Dacă un oarecare om nu a avut niciodată ocazia să audă despre Dumnezeu, unul ca acesta nu se va judeca potrivit cu starea în care se află, ci potrivit cu starea în care s-ar fi aflat dacă l-ar fi cunoscut pe Dumnezeu. Pentru că altfel Dumnezeu nu ar fi fost drept. Dreptatea dumnezeiască are propriile ei relaţii matematice. Unul şi cu unul uneori fac doi, iar alteori două milioane” (Sf. Paisie Aghioritul, „Nevoinţă duhovnicească”, p. 104).

Strădaniile omeneşti, ce poartă măsurile înguste și egoiste ale minții și ale voii proprii, sunt cele care nu lasă pe Dumnezeu să lucreze. Când nu vieţuim duhovniceşte ne nedreptăţim de fapt pe noi înşine, de aceea toate cele neîndreptate se îndreaptă cu smerenie şi rugăciune.

Când cineva dobândeşte dreptatea lui Dumnezeu, atunci vine și curăţirea lăuntrică şi iluminarea dumnezeiască.

Sorin Lungu

Despre autor

Sorin Lungu Sorin Lungu

Colaborator
264 articole postate
Publica din 18 Ianuarie 2018

Pe aceeaşi temă

21 Iunie 2018

Vizualizari: 3511

Voteaza:

Dreptatea lui Dumnezeu si dreptatea omeneasca 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact