Duminica Izgonirii lui Adam din Rai

Duminica Izgonirii lui Adam din Rai

Duminica lasatului de sec de branza

Duminica Izgonirii lui Adam din Rai

Parintii care cunosc bine vechile randuieli liturgice din perioada Triodului ne spun ca tema izgonirii lui Adam din rai, legata de Duminica Lasatului sec de branza, reprezinta o transpunere a expulzarii temporare a penitentilor in afara bisericii, care odinioara avea loc atunci. Acestia trebuiau sa ramana in afara usilor bisericii - ca oarecand Adam in fata usilor incuiate ale raiului - si sa-si planga pacatele pana la sfarsitul Postului Mare, cand erau reintrodusi in ea, impreuna cu cei care inca nu faceau parte din comunitatea bisericeasca. De aceea imnografia acestei Duminici se intemeiaza pe imaginea lui Adam, tanguindu-se inaintea portilor raiului. (cf. Parintele Macarie Simonopetritul, Triodul explicat)

Dar aceasta randuiala mai explica inca ceva: prezenta picturilor (sau a mozaicurilor) reprezentand Izgonirea si plangerea lui Adam (impreuna cu alte episoade din viata protoparintelui nostru) in proximitatea locului unde penitentii isi imitau protoparintele "in strapungere si lacrimi", adica in afara bisericii, pe suprafata exterioara a zidurilor ei, sau, uneori, in nartexul acesteia.

Astfel de exemple intalnim si in programul iconografic al vestitelor biserici de la Manastirea Voronet, Manastirea Molodovita si Manastirea Sucevita. Cu unele diferente de la un loc la altul, asupra carora nu vom starui acum, intalnim pictate aici urmatoarele scene: Facerea lumii, Crearea lui Adam, Crearea Evei, Adam si Eva calcand porunca, Izgonirea lor din rai, Adam lucrand pamantul si Eva torcand.

Privindu-le, am zice ca iconarii au reprodus cu fidelitate primele capitole din Cartea Facerii si indicatiile oferite de Erminie - acel manual de pictura bizantina de care se slujeau zugravii de biserici. Insa pentru cel care le studiaza mai cu atentie exista o pricina de nedumerire: pretioasele vesminte pe care le poarta in rai stramosii omenirii. De ce zugravii le-au "tesut" straie ca de sarbatoare (la Voronet, Adam are chiar o mantie pe umeri) cand stim prea bine ca in Cartea Facerii se spune ca "Adam si femeia lui erau amandoi goi"? (Facere 2, 25). Sau, cu alte cuvinte spus: De ce costumul lui Adam nu e "costumul lui Adam"?

Locul in care vom afla un raspuns la aceste intrebari ne este indicat de mai multi teologi ai Bisericii Ortodoxe, care, plecand de la afirmatiile Parintilor celui de-al saptelea Sinod Ecumenic despre importanta unitatii imaginii liturgice si a cuvantului liturgic, ne invata ca cele doua moduri de expresie (imnografia si iconografia) "constituie un fel de control al unuia asupra celuilalt, traiesc aceeasi viata si au, in cadrul cultului, o actiune ziditoare comuna" (Leonid Uspensky, Teologia icoanei).

Asadar, sa deschidem Triodul la Duminica Izgonirii lui Adam din rai, acolo unde, dupa cum vom vedea, aceasta imagine a "imbracarii" sau "dezbracarii" unui vesmant cu totul special, "nestricacios", "tesut de Dumnezeu" - pe care omul il purta inainte de a fi imbracat "hainele de piele" - poate fi intalnita aproape in fiecare imn. Iata doua dintre aceste imne, unul de la Vercenie si celalalt de le Utrenie:

"De vesmantul cel de Dumnezeu tesut m-am dezbracat eu ticalosul, prin sfatul vrajmasului, neascultand porunca Ta cea dumnezeiasca, Doamne. Si m-am imbracat acum cu frunze de smochin si cu haina de piele; caci m-am osandit a manca prin sudori paine cu munca; si pamantul a fost blestemat sa-mi rodeasca spini si palamida. Ci Tu, Cel ce Te-ai intrupat din Fecioara in anii cei de apoi, chemandu-ma, iarasi adu-ma in rai." (la Vecernie)

"Cu vesmant de Dumnezeu tesut m-ai imbracat, Mantuitorule, in Eden ca un milostiv; iar eu am calcat porunca Ta, plecandu-ma vrajmasului, si gol m-am vazut eu, ticalosul." (la Utrenie)

Prin urmare, zugravii bisericilor bucovinene nu au facut altceva decat sa propovaduiasca cu mijloacele specifice o invatatura deja existenta in Biserica, invatatura potrivit careia cei dintai oameni creati "erau imbracati in slava cea de sus" - vesmantul cel de Dumnezeu tesut - "care ii acoperea mai bine decat o haina" (Sfantul Ioan Gura de Aur, Omilii la Facere).

Ajunsi in acest punct al demersului nostru putem spune ca abia acum ni se descopera motivul pentru care teologii Bisericii noastre ii zugravesc, prin cuvant sau culoare, pe protoparintii nostri in rai, imbracati cu acele vesminte pretioase, iar dupa caderea in pacat, dezbracati de ele: ca noi sa pricepem si sa luam aminte ca "asa cum Adam dupa calcarea poruncii a fost izgonit din rai si din desfatarea si din petrecerea impreuna cu ingerii, si a ajuns gol si departe de fata lui Dumnezeu, asa si noi, pacatuind, ne despartim de Biserica robilor Sai sfinti si dezbracam prin pacat vesmantul dumnezeiesc pe care l-am imbracat botezandu-ne, si care, precum credem, este Hristos (Galateni 3, 27)" (Sfantul Simeon Noul Teolog, Cartea discursurilor etice).

Cu dragoste frateasca,
Teodor Ilas.

Zaragoza, 10 februarie 2010

Despre autor

Teodor Ilas Teodor Ilas

Colaborator
7 articole postate
Publica din 20 Noiembrie 2009

27 Februarie 2012

Vizualizari: 5862

Voteaza:

Duminica Izgonirii lui Adam din Rai 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Experienta vietii cu Hristos
Experienta vietii cu Hristos Mărturisesc că nu m-am gândit să public o carte de teologie, cu atât mai puțin un volumde predici, cu toate că mi-aș fi dorit mult să o pot face. Întrebată fiind dacă am supărat-o cu ceva, buna mea mamă, Rozalia Flueraș, spunea că nu am supărat-o decât cu 62.00 Lei
Slujind lui Dumnezeu si semenilor
Slujind lui Dumnezeu si semenilor Libertatea cea mai adâncă este de a te lăsa mereu răpit în Hristos, pentru a petrece cu El în veșnicie. Numai în Biserică, ascultând și împlinind poruncile lui Dumnezeu și învățătura evanghelică, credinciosul se poate împărtăși de roadele jertfei lui Hris 49.00 Lei
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori Preaslăvirea lui Dumnezeu și cinstirea Sfinților este o punte luminoasă între cele vremelnice și cele veșnice. Oferim rugătorilor creștini acest Acatistier, nădăjduind că ne va fi tuturor spre folos duhovnicesc, în străduința de a ne alipi de tot binele 34.00 Lei
Minunatele fapte si invataturi
Minunatele fapte si invataturi „Câştigaţi virtuţile opuse păcatelor. Tristeţea este călăul care ucide energia de care avem nevoie ca să primim în inimă pe Duhul Sfânt. Cel trist pierde rugăciunea şi este incapabil de nevoinţele duhovniceşti. În niciun caz şi indiferent de situaţie să 27.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Rugăciunea Stareților de la OptinaDoamne, dă-mi să întâmpin cu liniște sufletească tot ce-mi aduce ziua de astăzi.Doamne, dă-mi să mă încredințez deplin voii tale celei sfinte.În fiecare clipă din ziua aceasta povățuiește-mă și ajută-mă în toate.Cele ce 29.00 Lei
Rugaciunea inimii
Rugaciunea inimii „Rugăciunea nu este o tehnică elaborată, nu este o formulă. Rugăciunea inimii este starea celui ce se află înaintea lui Dumnezeu. Dumnezeu este atotprezent, însă eu nu sunt întotdeauna prezent înaintea Lui. Am nevoie de o tradiție vie, de un Părinte 34.00 Lei
Dialoguri la hotarul de taina
Dialoguri la hotarul de taina Cartea aceasta de dialoguri cu Părintele Valerian, unul dintre cei mai mari duhovnici ai României de astăzi, este de o frumusețe rară prin arta cuvântului și adâncimea spiritului. Ea răspunde întrebărilor omului contemporan mai însetat de mântuire decât 38.00 Lei
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului Părintele Ieromonah Valerian Pâslaru, Starețul Mănăstirii Sfântul Mucenic Filimon, unul dintre cei mai apreciați duhovnici contemporani, în cartea de față, în convorbirile sale cu teologul și scriitorul Florin Caragiu, ne vorbește despre renaștere și 32.00 Lei
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens De atât avem nevoie pentru a trăi cu mai multă credință și a face bine celor de lângă noi. Într-o lume care pare să uite cât de prețioasă este viața, această carte este un mesager al speranței: împreună, putem să transformăm un grăunte de iubire într-un 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact