Experienta vederii luminii necreate

Experienta vederii luminii necreate

Mistica răsăriteană afirmă o cunoaştere directă şi duhovnicească a lui Dumnezeu, scopul fiind îndumnezeirea omului prin harul necreat.

Trăirea isihastă, ca unire cu Dumnezeu, este din punct de vedere creştin legitim, întrucât nu contrazice postulatul transcendenţei divine absolute, iar din punct de vedere teoretic valid, deoarece omul poate participa la natura dumnezeiască prin unirea cu energiile Sale necreate. Faptul că Dumnezeu poate fi împărtăşit prin contactul cu energiile Sale necreate, oferă o bază dogmatică unirii mistice cu El (Horea Roman Patapievici, „Politice”, Edit. Humanitas, Bucureşti, 1996, p. 249).

Cu Dumnezeu comunicăm prin simţurile noastre transfigurate de Duhul Sfânt, participând astfel chiar la viaţa lui Dumnezeu, devenind și noi duh, lumină. Această transfigurare devine cheia adevăratei istorii, istoria luminii, a focului mereu prezent, care cuprinde şi pătrunde totul. Inima omului, când este atinsă de lumina divină, devine inima lumii şi comunică lumină, descoperă lucrurile şi fiinţele în adevărul lor hristic, în lumina Schimbării la faţă (Oliver Clement, „Puterea credinţei”, Edit. Pandora, Târgovişte, 1999, p. 202).

Acum omul Îl cunoaşte pe Dumnezeu şi vede lumina divină, pe care o simte ca iradiere a iubirii dumnezeieşti. Este vorba despre o cunoaştere a lui Dumnezeu, ca experienţă a luminii necreate, ce străluceşte în adâncul inimilor şi al minţilor noastre, potrivit cuvântului Psalmistului: „Întru lumina Ta vom vedea lumină” (Ps. 35, 9).
Lumina dumnezeiască văzută în extaz, la capătul rugăciunii curate, nu este o lumină fizică, ci spirituală, percepută înlăuntru, şi care e mai presus de minte şi de simţuri.

Ea este lumina ce iradiază veşnic din prezenţa lui Iisus Hristos, care îmbracă în lumină sufletele drepţilor după moarte (Pr. Dumitru Stăniloae, „Ascetica şi mistica ortodoxă”, vol. II, Edit. Deisis, Sibiu, 1993, p. 166).

Dumnezeu este lumină (I In. 1, 5) şi celor cu care se uneşte le împărtăşeşte strălucirea Lui, pe măsura curăţirii lor. Atunci mintea cunoaşte că a aprins-o un foc dumnezeiesc care o învăluie. Astfel, omul se uneşte duhovniceşte şi trupeşte cu Dumnezeu, întrucât sufletul nu se separă de minte, nici trupul de suflet (Sf. Simeon Noul Teolog, „Cateheze”, Scrieri II, Edit. Deisis, Sibiu, 2003, p. 184).

Potrivit cuvântului Sf. Paisie Aghioritul, Dumnezeu este Mintea nemărginită, iar omul prin mintea lui se înrudeşte cu Dumnezeu, şi se apropie de El. Dumnezeu este Iubire nemărginită, şi prin iubire şi inimă curată, omul Îl poate cunoaşte. El este nemărginit, şi prin simplitate omul crede şi trăieşte Tainele lui Dumnezeu, luptându-se cu smerenie şi dăruire (Sf. Paisie Aghioritul, „Mica Filocalie”, Edit. Egumeniţa, Galaţi, 2009, p. 62).

Doar cei care au dobândit simplitatea şi curăţia lăuntrică văd lucrurile suprafireşti ca fiind simple şi fireşti, dincolo de raţionamentele minţii, căci la Dumnezeu toate sunt simple, iar El Se dăruieşte doar celor care au simplitate şi curăţie lăuntrică. Astfel putem spune că harul lui Dumnezeu se face prezent în omul nepătimitor ca lumină (Mihail Stanciu, „Sensul creaţiei. Actualitatea cosmologiei Sfântului Maxim Mărturisitorul”, Aşezământul studenţesc Sf. Apostol Andrei, Slobozia, 2000, p. 87).

Lumina sau înţelegerea lui Dumnezeu, ca izvor al vieţii, ne vine tot de la Dumnezeu. El este originea luminii, întrucât este Creatorul conştient şi liber al existenţei noastre şi a luminii. Dumnezeu este lumina supremă, care nu e luminat de nimeni altul (Pr. Dumitru Stăniloae, „Iisus Hristos lumina lumii şi îndumnezeitorul omului”, Edit. Anastasia, Bucureşti, 1993, p. 217).

În această stare mistică, sufletul este răpit în contemplaţie şi-L simte pe Dumnezeu în mod nemijlocit, direct şi simplu. De remarcat că în această stare contemplativă sunt prezente două lucrări: lucrarea lui Dumnezeu, ce constă din harul divin pe care Dumnezeu Îl dă cui vrea, când vrea şi cât timp voieşte, și lucrarea sufletului omului care include despătimirea şi iluminarea, precum şi acceptarea în mod liber a lucrării divine.

Contemplaţia duhovnicească vine fără a fi presimţită sau condiţionată de factorul uman, şi încetează fără ca voinţa omului să intervină în vreun fel.

„Contemplaţia intelectuală este proprie tuturor oamenilor; fiecare om se îndeletniceşte cu meditaţia atunci când vrea. Vederea duhovnicească este proprie doar celor ce se curăţesc prin pocăinţă; ea apare nu după bunul plac al omului, ci în urma atingerii Duhului Dumnezeiesc de duhul nostru, prin urmare după atotsfânta voie a Atotsfântului Duh” (Sf. Ignatie Briancianinov, „Despre vedenii, duhuri şi minuni”, Edit. Sophia, Bucureşti, 2002, p. 155).

Caracteristic trăirii mistice este faptul că lucrarea minţii încetează şi iubirea dumnezeiască îl răpeşte pe om în extaz. Este o „stare de uimire”, în care mintea deşi inactivă, rămâne conştientă, adică cunoaşte şi percepe cu bucurie tot ce se întâmplă, şi poate reda celorlalţi experienţa trăită.

Sorin Lungu

 

Despre autor

Sorin Lungu Sorin Lungu

Colaborator
264 articole postate
Publica din 18 Ianuarie 2018

Pe aceeaşi temă

31 Mai 2018

Vizualizari: 1261

Voteaza:

Experienta vederii luminii necreate 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Luminile Marilor Sarbatori ale Bisericii. Predici la Praznicele Imparatesti
Luminile Marilor Sarbatori ale Bisericii. Predici la Praznicele Imparatesti Marile Sărbători ale Bisericii sau Praznicele Împărăteşti sunt timp binecuvântat de Dumnezeu, sfinţit şi sfinţitor, pentru omul credincios, în care lumina vieţii veşnice din Împărăţia cerurilor străpunge cotidianul obișnuit. Din punct de vedere teologic, 50.00 Lei
Teologia celor trei zile
Teologia celor trei zile În lucrarea sa, Hans Urs von Balthasar dezvoltă o reflecție profundă asupra misterului celor trei zile sacre - Vinerea Mare, Sâmbăta Mare și Duminica Învierii - oferind o viziune teologică unificatoare asupra pătimirii, morții și învierii lui Hristos 51.80 Lei
Tara Sfanta. Locuri si Biserici crestine
Tara Sfanta. Locuri si Biserici crestine O nouă carte despre Țara Sfântă, în era internetului, la doar un click distanță de sursa informativă “supremă” – Wikipedia? La prima vedere, pare un demers inutil, însă experiența (co)organizării mai multor pelerinaje m-a convins asupra însemnătății, ba 51.80 Lei
7 dimineti cu Parintele Staniloae - convorbiri realizate de Sorin Dumitrescu
7 dimineti cu Parintele Staniloae - convorbiri realizate de Sorin Dumitrescu 7 dimineți din veșnicie La 10 septembrie 1992 se lansa cu mare fast, în grădina schitului Darvari din București, o carte „iconică”: 7 dimineți cu părintele Stăniloae, un volum de convorbiri realizate de Sorin Dumitrescu, îngrijit de subsemnatul. A fost 37.00 Lei
Rugaciunea. O introducere
Rugaciunea. O introducere Rugăciunea ne fascinează. Studiile arată că până şi ateii şi agnosticii se roagă uneori. Dar ce anume este rugăciunea? Cum „,funcționează”? Și care sunt modalitățile, testate în timp, de a o practica? Cartea ne oferă o colecție de reflecții profunde, dar 37.00 Lei
Parintele Serafim Duhovnicul. File din viata si activitatea unui sfant contemporan
Parintele Serafim Duhovnicul. File din viata si activitatea unui sfant contemporan În contextul anului proclamării canonizării Sfântului Cuvios Serafim cel Răbdător de la Sâmbăta de Sus, binecuvântăm apariția acestei cărți, prin care Părintele Teofil Grigore Slevaș ne pune în față o pildă frumoasă ce impresionează și edifică. Citind-o, 54.97 Lei
Dimensiunea misionara a monahismului in Biserica
Dimensiunea misionara a monahismului in Biserica Această carte intitulată Dimensiunea misionară a monahismului în Biserică. Repere paradigmatice ale monahismului primar reflectate în misiunea monahismului ortodox în secolele XX-XXI, scrisă de părintele protosinghel Serafim Crucianu, își propune să ne 45.00 Lei
Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact