Fericirea cu sens

Fericirea cu sens

Din Iubire vine cea mai mare Fericire. Și atunci, cine e „vinovat” că nu am ajuns cel puțin la „măsura” de a ne accepta unii pe alții așa cum suntem, pentru ca astfel să simțim măcar o „adiere” a fericirii.

Într-o logică simplă, încredințați fiind prin nenumărate mărturii, care arată că Dumnezeu ne iubește necondiționat, ar trebui să fim toți fericiți, și totuși nu suntem..., dovadă clară că nu-L iubim pe Dumnezeu și unii pe alții așa cum ne cere Dumnezeu, nu după cum vrem noi sau ni se pare nouă.

Fericirea și iubirea se cuceresc, dar nu oricum, ci doar învățând de la Hristos și urmându-I pe Cale. Dumnezeu ne arată că a iubi și a fi fericiți nu se rezumă la „știința” și la voința omului, ci are ca început „îmbrăcarea” întru Hristos, trăirea întru Sf. Duh și participarea personală la Jertfa și Învierea lui Hristos.

Și ce bine ar fi pentru noi toți dacă nu ne-am mai invidia, nu ne-am mai urî, și am purta cu credință curată și cu bucurie „sarcinile unii altora” (Galateni 6, 2). Fie și dintr-un motiv practic, dacă nu duhovnicesc, exprimat de Părintele Teofil Părăian: „Bătrâneţe fericită au cei ce au avut o tinereţe cinstită”.

E greu și dureros să nu credem în fericire. Dar dacă fericirea devine un „sens” al existenței noastre, atunci vom culege doar nefericire.

Pentru că adevărata fericire e cea pe care ne-o dăruiește Dumnezeu, și pe care ar trebui s-o primim așa cum ni se dă, dar în niciun caz ca experiențe liber asumate după propria minte și care au ca îmbold patimi și plăceri necuviincioase.

Fericirea binecuvântată înseamnă o Cale, o chemare și o asumare, înseamnă efort și decizii curajoase asumate întru Hristos. E o fericire care nu ni se dă pur și simplu, nu cade din Cer, ci vine atunci când nu ne așteptăm, pentru că Dumnezeu știe mai bine.

O Cale pe care, din păcate, de cele mai multe ori o refuzăm, pe care nu ne angajam să purcedem din teamă ori lașitate, din comoditate, din egoism ori cruțare de sine...

Durerea interioară rămâne însă mereu „semnul” nemincinos care ne arată că nu urmăm voii lui Dumnezeu și că încă nu suntem pe drumul cel bun.

Când suntem „educați” că a fi fericit înseamnă a avea tot ce-ți poftește inima, că cei din jur sunt datori să ne dea iubire, atenție, dreptate în toate, recompense materiale fără niciun merit sau efort din partea noastră, atunci să fim siguri că această mentalitate, aș numi-o a „fericirii fără sens”, ne va conduce pe un drum fără ieșire, acolo unde ne așteaptă depresia.

Nu există o fericire determinată de ceva. Ori ești fericit, ori nu ești, pentru că fericirea e o stare interioară. Pe un om „nefericit înlăuntru” poți să-l muți în orice loc și spațiu, să-l „intersectezi” cu orice persoană, tot nefericit rămâne.

Pentru că fericirea implică o schimbare interioară, o deschidere spre comuniunea cu Dumnezeu și cu aproapele. Și pentru că ține de har, fericirea e înainte de toate un dar dumnezeiesc, care nu se confundă cu nimic din ceea ce numim noi bucurii de moment, dorințe înplinite sau satisfacții și plăceri trecătoare.

Nu pentru că ele ar fi neapărat „rele” în sine ori lipsite de valoare, ci pentru că există riscul să le confundăm cu adevărata fericire și astfel, aceste plăceri inerente existenței noastre pe pământ, să devină „dumnezeul” nostru.

Pentru a ajunge la „omul lăuntric”, prin care ne putem uni cu Dumnezeu în chip fericit, este nevoie de o lepădare de„idolii” acestei lumi, dar asta implică o durere a inimii.
Prin urmare, așa cum spune Arhim. Emilianos Simonopetritul, „întru durerea inimii este golirea sinelui”, este „deşertarea” care se face în inima noastră şi care dă rugăciunii „îndrăzneala” cea cu bunăcuviință înaintea lui Dumnezeu.

Inima este cea care mărturiseşte dacă mă iubesc pe mine sau dacă m-am lepădat de mine, dacă sunt râvnitor sau dacă sunt dispus să primesc faptul că sunt „un nimic”.

Aşadar, prin „micşorarea” noastră şi prin lacrimi, care înseamnă pocăinţa, și prin „străpungerea inimii” în faţa lui Dumnezeu, ne schimbăm înlăuntru (Arhim. Emilianos Simonopetritul, „Cuvinte ascetice. Tâlcuire la avva Isaia”, Editura Sf. Nectarie, Arad, 2008).

Nimeni să nu își închipuie că ar putea fi o altă cale spre fericire, decât cea pe care a urmat-o și ne-a arătat-o Hristos Dumnezeu.

Mitropolitul Antonie de Suroj povestea că pe Mântuitorul Iisus L-a întâlnit ca Persoană atunci când avea mai mare nevoie de El. Dar, în mod paradoxal, nu atunci când Îl aștepta. De fapt, așa cum mărturisește ierarhul Antonie, Dumnezeu L-a găsit mai înainte de a-L căuta el.

În cartea sa, „Făcând din viaţă rugăciune”, există un pasaj frumos despre „fericirea fără sens”, o fericire fără Dumnezeu, fără iubire, fără dăruire de sine și fapte bune, o fericire facilă, care nu implică tensiunea căutării spirituale, efort și nici jertfă, specifică zilelor noastre.

Este fericirea pe care omul „modern” o identifică cu satisfacția, urmare a dobândirii a cât mai multe lucruri ori titluri lumești, ori cu voluptatea generată de „înfruptarea” din plăcerile interzise.

O „fericire” ce adeseori este confundată cu distracția și relaxarea, care se termină mereu cu durerea sufletească și cu sentimentul că ne lipsește „ceva”.

„Pe atunci eram doar un adolescent. Viaţa se dovedise a fi grea în primii ani, şi acum dintr-odată devenise mai uşoară. În toţi anii cât viaţa fusese grea mi se păruse firesc, dacă nu chiar uşor, să lupt; dar când viaţa deveni mai uşoară şi chiar fericită, m-am confruntat pe neaşteptate cu o problemă: nu puteam să accept o fericire fără sens. Au urmat suferinţe şi greutăţi ce au trebuit să fie depăşite, dar exista ceva dincolo de toate acestea. Fericirea părea ceva perimat, căci nu avea sens.

Aşa cum se întâmplă deseori când eşti tânăr şi acţionezi cu pasiune, determinat să ai ori tot, ori nimic, am hotărât să-mi dedic un an de zile ca să aflu dacă viaţa avea vreo semnificaţie pentru mine” (Mitropolitul Antonie de Suroj, „Făcând din viaţă rugăciune”, Editura Sophia, Bucureşti, 2014).

Și bineînțeles că viitorul mitropolit Antonie a aflat că Dumnezeu este și Calea și sensul Fericirii, și tot Dumnezeu este însăși Fericirea.

Sorin Lungu

Despre autor

Sorin Lungu Sorin Lungu

Colaborator
264 articole postate
Publica din 18 Ianuarie 2018

Pe aceeaşi temă

03 Iunie 2019

Vizualizari: 983

Voteaza:

Fericirea cu sens 0 / 5 din 0 voturi.

Cuvinte cheie:

fericirea bucuria

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata
Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata Tradiţia noastră bisericească îl vede pe om în perspectiva relaţiei cu Dumnezeu mai înainte de toate ca Tată. Aceeaşi nevoie de filiaţie o are fiecare dintre noi şi în relaţiile lui cu aproapele şi desigur cu cei dragi lui. Unii dintre noi suntem chemaţi 10.00 Lei
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos Aici vei întâlni fete care au avut o viaţă diferită, care ardeau de dragoste dumnezeiască şi îşi doreau cu râvnă să plece la mănăstire şi cineva nu le lăsa să facă asta. Oamenii răi chinuiesc, lovesc sau constrâng. Aici vei sta cu basmaua băgată între 16.00 Lei
Dumnezeu si singuratatea
Dumnezeu si singuratatea Singurătatea are multe fețe și, negreșit, fiecare dintre noi se va regăsi în portretele și scenele de viață pe care părintele Haralambos Papadopoulos le reunește în acest volum, în care se întrețes tainic și gingaș tensiunea înfruntării și secretul 18.00 Lei
Mai presus decat armele
Mai presus decat armele O poveste despre dragoste și război, despre întâlnirea omului cu Dumnezeu „Scopul principal al cărților mele este de a trezi în inimile cititorilor mei capacitatea de a iubi, fără de care întâlnirea cu Dumnezeu va conduce nu la unirea cu El, ci la 32.00 Lei
Credinta ortodoxa si viata in Hristos
Credinta ortodoxa si viata in Hristos “Această sfântă carte e plină de mare înţelepciune. Ea este o tainică vistierie de înţelegere ascunsă a înţelepciunii lui Dumnezeu. Nu oriunde, nu oricine o poate pricepe. Totuşi, pe măsura fiecăruia dintre cei ce caută să o înţeleagă, conţine toate cele 18.00 Lei
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata Cartea de faţă ne învaţă să vedem distincția – atât de delicată şi importantă – dintre vinovăţia nevrotică, autodevoratoare, distructivă, şi cea sănătoasă, care duce la însănătoşirea sufletească, la pocăinţă, la regăsirea de sine şi la apropierea de 25.00 Lei
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului Preasfântul patriarh kyr Filotei Kokkinos către unul din frații sârguincioși care l-a întrebat cum să-și ducă viața în chilia sa; Scrisoarea bătrânului Teoctist către un frate care l-a întrebat stăruitor cum să-și țină canonul/regula de rugăciune, fiind 13.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact