Invatatura Domnului

Invatatura Domnului

Venirile şi ascunderile Harului şi întreaga cunoaştere despre Dumnezeu şi despre viaţa veşnică dăruită omului cercetat de Harul nezidit prin toate aceste veniri şi îndepărtări reprezintă ceea ce numim „învăţătura Domnului". Această învăţătură este o taină, în măsura în care tot ce se petrece şi se săvârşeşte în sânul Bisericii constituie o taină, în a cărei desluşire ne întemeiem mai ales pe învăţătura Sfinţilor Părinţi, care sunt „cunoscători ai tainelor prin cercare (experienţă)" şi s-au învrednicit prin dumnezeiască descoperire de cunoaşterea acestor adevăruri.

Numeroase locuri din Vechiul şi Noul Testament fac trimitere la această învăţătură a Domnului. Nu intenţionăm să le cercetăm în amănunt. Vom face referire doar la Epistola către Evrei a Sfântului Apostol Pavel. Putem spune, pentru început, că acei creştini, proveniţi din rândul evreilor, cărora li se adresează Apostolul Pavel, după ce primiseră Harul lui Hristos, au avut parte de prigoniri din partea compatrioţilor lor. Iar fiindcă într-o oarecare măsură se clătinaseră în credinţă, Apostolul le scrie această epistolă în care punctează o seamă de adevăruri, printre care acela că prigoana şi, în genere, ispita sunt de nedespărţit pentru fiii lui Dumnezeu. La această taină a învăţăturii Domnului se referă întreg capitolul 12 din Epistola către Evrei.

Această ispită nu era, însă, numai una din afară. Era şi una lăuntrică. Primii creştini se vedeau puşi în faţa faptului de a trăi ridicarea Dumnezeiescului Har de la ei, din inima lor, şi nu puteau înţelege această părăsire din partea lui Dumnezeu. Erau cu totul neputincioşi în a afla tâlcul acestui fenomen al vieţii duhovniceşti, al împărtăşirii, adică, de Crucea lui Hristos. Către desluşirea acestuia ţinteşte Pavel, Apostolul neamurilor, prin cuvântul său. Putem spune că, potrivit mărturiilor sfinţilor noştri, la această învăţătură a Domnului face mai cu seamă referire Apostolul, ştiut fiind că Dumnezeu lucrează într-un chip ce nu poate fi pătruns cu raţiunea omenească.

Sfinţii Părinţi vorbesc despre mai multe stadii ale vieţii duhovniceşti, distingând îndeosebi trei: curăţirea inimii, luminarea minţii şi îndumnezeirea. Sfântul Maxim le numeşte filosofie practică, contemplare naturală şi teologie tainică [mistică]. Această distincţie o întâlnim întru început la Aristotel, iar mai apoi la Sfinţii Părinţi, însă cu un conţinut diferit. Profesorul Panaghiotis Hristou, vorbind despre „metoda experienţei religioase", descrie această împărţire a vieţii religioase în cele trei stadii. Aristotel distingea şi el trei trepte ale vieţii religioase, anume cea morală (etică), cea naturală şi teologia. „Potrivit lui Origen, cunoscut pentru aplecarea sa către interpretarea alegorică, creştinul îl dobândeşte pe Hristos prin făptuire ca Stăpân, prin vieţuirea naturală ca împărat, iar prin teologie ca Dumnezeu. " Treptele vieţii duhovniceşti sunt trei la număr, după cuvântul lui Hristos: „Eu sunt Calea (vieţuirea morală), Adevărul (vieţuirea naturală) şi Viaţa (teologia)" (loan 14:6). Evagrie, la rândul său, defineşte creştinismul drept „învăţătura Mântuitorului nostru lisus Hristos alcătuită din [trei trepte]: practică, naturală şi teologica". Aceeaşi împărţire se poate observa şi la Sfântul Diadoh al Foticeii, la Sfântul Simeon Noul Teolog (care deosebeşte în scrierile sale capete practice, gnostice şi teologice) şi încă, la Sfântul Grigorie Palama, care a folosit aceeaşi împărţire a capetelor sale în morale, capete despre cunoştinţa naturală şi teologice.

Cercetând însă, scrierile Sfinţilor Părinţi, îndeosebi ale celor pe care îi numim niptici, întâlnim şi o altă delimitare cu privire la treptele vieţii duhovniceşti. Deşi mai adâncă, ea nu anulează, însă, stadiile amintite anterior. Intr-adevăr, potrivit experienţei multora dintre Sfinţii Părinti, trecerea de la un stadiu la altul se face prin lucrarea Harului lui Dumnezeu şi este însoţită de durerea pe care i-o pricinuieşte omului lipsirea pentru un răstimp de Har, până la o nouă cercetare a acestuia. Astfel, pe baza celor spuse, putem distinge în viaţa duhovnicească trei stadii: venirea Harului, ascunderea, respectiv sălăşluirea sa din nou în inima omului. Această experienţă adâncă este înfăţişată în scrierile de-Dumnezeu-purtătorilor Părinţi ai Bisericii, Vom încerca în continuare, pe cât ne este, desigur, cu putinţă, să o prezentăm.

Sfântul Macarie Egipteanul scrie despre aceasta în omiliile sale duhovniceşti: „Cel care aude cuvântul ajunge la umilinţă, iar apoi, când Harul se retrage, din iconomie, spre folosul omului, acesta intră în război spre exersare şi instruire. Se luptaşi se războieşte cu satana, iar apoi, după multă vreme şi după multă luptă, dobândeşte biruinţa şi devine creştin. "

Merită să ne oprim asupra acestei observaţii,întrucâtea adevereşte cele spuse nai sus, anume că învăţătura este tocmai lupta din răstimpul ridicării Harului şi, mai mult decât atât, ne arată limpede faptul că treptele vieţii duhovniceşti corespund venirii, ascunderii, re.vpcefiv întoarcerii Harului lui Dumnezeu la om. în plus, Sfântul
notează în chip grăitor faptul că omul devine creştin nu prin trăirea duhului de umilinţă ce îi străpunge inima odată cu venirea Harului, ci prin purtarea luptei ce îi va urma acestei cercetări. Atunci, după cum vom arăta în cele ce urmează, el dobândeşte experienţa şi cunoaşterea lui Dumnezeu.

Aceeaşi experienţă o întâlnim şi la Sfântul Siluan Athonitul: „Stareţul avea cunoaşterea din cercare a căii duhovniceşti. El învăţa despre trei etape esenţiale ale căii: cea dintâi - primirea harului; cea de-a doua - pierderea harului; şi cea de-a treia - întoarcerea harului sau redobândirea sa prin nevoinţa smereniei. Mulţi au primit harul, şi nu numai cei ce sunt în Biserică, ci şi cei din afara ei, căci la Domnul nu este părtinire; dar nimeni nu a păstrat primul har, şi foarte puţini l-au redobândit. Cine nu cunoaşte această a doua perioadă, cine nu a trecut experienţa nevoinţei pentru redobândirea harului, acela în esenţă nu are adevărata cunoaştere duhovnicească.

Stareţul Siluan era bogat nu numai prin experienţa lăuntrică personală, dar şi teoretic era bine încunoştiinţat în ce priveşte scrierile ascetice ale Părinţilor Bisericii, şi prin darul lui Dumnezeu, era nu numai credincios predaniei Bisericii, ci şi în sine însuşi repeta experienţa marilor Părinţi. "

Ierotheos, mitropolit al Nafpaktosului

Vremea lucrarii, Editura Sophia

Cumpara cartea "Vremea lucrarii"

 

Pe aceeaşi temă

17 Iulie 2018

Vizualizari: 836

Voteaza:

Invatatura Domnului 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact