Invierea de obste a neamului omenesc

Invierea de obste a neamului omenesc

"Inviind din mormânt, Hristos a înviat împreună cu Sine pe Adam şi tot neamul omenesc", adică pe fiecare om în parte. Experienţele vieţii individualiste de după cădere ne împiedică să înţelegem această relaţie existenţială a unui om cu toată omenirea, a unei persoane cu natura întreagă. Cum în persoana lui Adam natura umană în întregimea ei este îndepărtată de la posibilitatea vieţii adevărate şi cum în Persoana lui Hristos natura umană iarăşi în întregimea ei "este înviată împreună" cu El şi dăruită vieţii. Categoriile noastre fiolozofice pot foarte puţin să ne ajute la înţelegerea acestui fapt, care este axul principal şi fundamentul de la care accedem la abordarea şi înţelegerea adevărului despre păcat şi despre mântuire, premisă esenţială pentru aflarea sensului tragediei Istoriei.

"Căci, precum în Adam toţi mor, aşa şi în Hristos toţi vor învia - Că de vreme ce printr-un om a venit moartea, tot printr-un om şi învierea morţilor" (1 Corinteni 15, 22,21). Apostolul Pavel insistă asupra acestei cuprinderi a întregii naturi umane într-o singură persoană, dar modul sau cum se realizează acest lucru ni-l semnalează numai cu ajutorul imaginilor. El vorbeşte despre "peretele cel din mijloc al despărţiturii" care a fost surpat "în trupul lui Hristos" (Efeseni 2, 14), despre "măslinul sălbatic" care a fost altoit pe "măslinul cel bun" (Romani 11, 17). Insistenţa sa asupra desfiinţării morţii "prin moarte" - asupra căreia şi Biserica revine neîncetat - ne îngăduie să articulăm o încercare de interpretare dincolo de simbolica imaginilor. Să spunem, cu conştiinţa insuficienţei limbajului nostru, că libertatea personală a lui Hristos, acceptând de bunăvoie moartea, conduce firea omenească la lepădarea totală de orice aspiraţie spre existenţă autonomă, prin sine. Şi pentru că fiecare moarte omenească este abolirea obligatorie şi de la sine înţeleasă a autonomiei existenţiale a individualităţii, iubirea lui Dumnezeu primeşte pe orice muritor în modul în care a primit jertfa Fiului Său întrupat: ca desfiinţare a oricărei rezistenţe a creatului la perspectiva de a fi asumat de Dumnezeu.

Astfel, în Persoana lui Hristos, cel înviat şi înălţat "cu trupul" la cer, Dumnezeu îşi asumă "tot trupul", când acesta abandonează o dată cu moartea orice aspiraţie a Sa spre o existenţă autonomă - Dumnezeu Se uneşte în acest fel cu fiecare om şi-i dă viaţă. Moartea, care era "cel din urmă vrăjmaş" (1 Corinteni 15, 26), devine acum biruinţă a iubirii
lui Dumnezeu, poarta de intrare spre viaţă. Dc aceea "voim mai bine să plecăm din trup şi să petrecem la Domnul... ştiind că, petrecând în trup, suntem departe de Domnul... căci ştim că, dacă acest cort, locuinţa noastră pământească, se va strica, avem zidire de la Dumnezeu, casă nefăcută de mână, veşnică în ceruri" (2 Corinteni 5, 8,6,1).

Dar şi înainte ca "ceea ce este muritor să fie înghiţit de viaţă" prin moarte (2 Corinteni 5, 4), orice lepădare de bunăvoie a omului de autonomia sa existenţială funcţionează pentru iubirea iui Dumnezeu ca repetare şi urmare a jertfirii de Sine pe Cruce a Fiului. Deoarece acelaşi trup pe care îl purtăm noi, chiar dacă el continuă să-şi tragă existenţa şi viaţa din funcţiile sale biologice, este aceeaşi natură cu cea a trupului lui Hristos Cel înviat care participă la viaţa Sfintei Treimi. In persoana Lui. firea (natura) noastră comună are cu Dumnezeu aceeaşi relaţie pe care o are Fiul cu Tatăl. Şi iubirea Tatălui pentru Fiul Său întrupat nu este sentiment şi trăire subiectivă, ci lucrare (energie) dătătoare de viată şi de fiinţă, constitutivă a existenţei. De aceea, atunci când trupul nostru individual se desprinde fără voie (prin moarte) sau de voie (prin botez, asceză sau martiriu) de rezistenţa pe care o opune existenţa autonomă a sa, ipostasul nostru creat se uneşte cu filonul de viaţă care străbate natura (firea) noastră după unirea ei ipostatică cu Dumnezeirea, în persoana lui Hristos. Aşa cum "prin Cuvânt, iubirea lui" Dumnezeu a creat totul, tot la fel, "prin Cuvântul întrupat" le înnoieşte pe toate şi le face nestricăcioase (neperisabile).

Christos Yannaras

Fragment din cartea "Abecedar al credintei", Editura Bizantina

 

Pe aceeaşi temă

18 Mai 2020

Vizualizari: 883

Voteaza:

Invierea de obste a neamului omenesc 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Marele exterminator
Marele exterminator Părăsind Bucureștiul, unde poliția comunistă îl hăituia ca pe o fiară, Traian Roman, un tânăr seminarist, se refugiază la Paris, cu convingerea că de aici înainte se va afla la adăpost de urmăritorii săi – fără a ține seama însă de îndârjirea partidului 26.43 Lei
Tainele cartii cu sapte peceti. Cateheze la Cartea Apocalipsei - ed. 2
Tainele cartii cu sapte peceti. Cateheze la Cartea Apocalipsei - ed. 2 Arhimandritul Athanasie Mytilineos (1927‑2006), starețul Mă­năstirii Ador­mi­rea Maicii Domnului şi Sfântul Dimitrie din Larisa, Grecia, a fost un predicator lu­minat, care s‑a dedicat încă din tinerețe catehizării poporului lui Dumnezeu – slujire pentru 50.74 Lei
Ortodoxie si Catolicitate
Ortodoxie si Catolicitate John Meyendorff (1926-1992) s-a născut la Neuilly, din părinți ruși cu rădăcini germano-bal­ti­ce, emigrați în Franța. Din pricina originii și sta­tu­tu­lui său de emigrant, a resimțit pe propria piele carențele și deșertăciunea naționalismelor în 31.71 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Această carte cuprinde sfaturi despre problemele familiei ale unor importante personalităţi ale Greciei ortodoxe, cum ar fi arhim. Filothei Faros, arhim. Makarios Griniezakis (­specia­list în ­bioetică şi predicatorul oficial al arhidiocezei Cretei) 26.43 Lei
Sfintii Insulelor Britanice
Sfintii Insulelor Britanice In veacurile de inceput ale crestinismului apusean, pamanturile Britaniei și ale Irlandei au rodit o multime de sfinti, care au aprins cu ravna lor lumina Evangheliei in intreg Apusul Europei. Vietuitori ai pustiei si intemeietori de manastiri, dascali si 50.74 Lei
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala De‑a lungul vieții pământești, oricine s‑a ciocnit de problema bolii, resimțind impactul negativ pe care ea îl are de obicei în viața noastră și a celor apropiați nouă. Medicul, psihologul și teologul Konstantin Zorin, binecunoscut deja cititorilor români 29.60 Lei
Povestiri de sarbatori
Povestiri de sarbatori În lumea noastră adeseori insuportabil de cenuşie, ne izbăveşte lumea de Sus, întrupându‑se în lumină şi frumuseţe. În odăjdii de poveste, tărâmul minunii îşi întinde braţele către cei mai mici cititori, plin de tâlc şi învăţăminte, cu ochii limpezi şi 26.43 Lei
Despre facerea lumii. Cateheze la Cartea Facerii
Despre facerea lumii. Cateheze la Cartea Facerii Comentariul arhimandritului Athanasie Mytilineos la Hexaemeron (cartea Facerii) are deosebita calitate de a te face martor al felului minunat în care Dumnezeu a creat lumea, iar aceasta nu scolastic, ci făcându-te să simți adierile creatoare ale Duhului 31.71 Lei
Mica Filocalie athonita contemporana a Rugaciunii lui Iisus. Rugaciunea lui Iisus potrivit invataturii marilor duhovnici athoniti ai secolului al XX‑lea
Mica Filocalie athonita contemporana a Rugaciunii lui Iisus. Rugaciunea lui Iisus potrivit invataturii marilor duhovnici athoniti ai secolului al XX‑lea Muntele Athos este şi azi „sipetul Rugăciunii lui Iisus”, şi marii duhovnici ale căror învăţături şi mărturii sunt prezentate în acest volum se află printre cei mai desăvârşiţi moştenitori ai tradiţiei care a transmis-o de-a lungul vremii, dar şi printre 31.71 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact