O conceptie gresita: adormirea sufletului

O conceptie gresita: adormirea sufletului

Ideea ca dupa moarte sufletul intra intr-un fel de letargie, intr-un somn in care zace inert pana la invierea de obste a fost dezvoltata in Rasaritul ortodox de cativa teologi marginali, mai ales sirieni, apartinand nestorianismului, iar in Occident au inclinat spre ea o parte dintre protestanti; Luther si-a exprimat preferinta pentru aceasta teorie, iar anumite grupari protestante, printre care anabaptistii, au si adoptat-o.

E drept ca Parintii numesc uneori moartea somn, iar Biserica Ortodoxa spune despre Maica Domnului si despre sfinti ca trecerea lor din aceasta lume este "adormire", iar nu moarte. Avem de-a face aici cu o exprimare simbolica, prin care "somnului mortii" i se opune "trezirea" invierii; sau prin care vrea sa se arate ca sufletul acum e in stare de repaus, dar nu ca unul mort, ci odihnindu-se dinspre lucrarile sale lumesti, nu e nelipsit dincolo de o alta lucrare.

Aflam la Parinti anumite precizari cat priveste faptul ca sufletul isi pastreaza in lumea de dincolo capacitatile si energiile sale. Astfel, Sfantul Ioan Gura de Aur spune ca "sufletul celui adormit doarme si el, insa sufletul celui mort nu-i mort si el, ci se trezeste". Sfantul Iustin Martirul si Filosoful, combatand teoria adormirii sufletului, aduce un argument de natura morala, spunand ca: "daca moartea ar duce la nesimtire, ea ar fi un avantaj pentru cei care au facut rele". Iar Sfantul Ioan Casian precizeaza ca: "sufletele celor morti nu numai ca nu sunt fara simtire, dar au chiar simtaminte: de nadejde si tristete, de bucurie si teama".

Sfantul Nichita Stithatul, la randul sau, vorbeste pe larg despre lucrul acesta, spunand: "Puterile partii rationale a sufletului sunt judecata, cunoasterea fiintelor, vorbirea launtrica [adica gandirea], simtirea intelectuala [capacitatea de intuitie intelectuala a mintii (nous)}, intelesurile celor inteligibile, virtutile de capetenie, [...], chibzuinta, alegerea si aducerea-aminte. Cat priveste imaginatia si simtirile trupesti, acestea tin de partea nerationala. Cand sufletul iese din trup si din aceasta viata, pastreaza si ia cu sine unele din aceste puteri, parasindu-le pe celelalte. [...] si, ducandu-se la Dumnezeu, inca are ca ale sale cunoasterea fiintelor, vorbirea launtrica [sau gandirea], simtirea intelectuala, intelesurile celor inteligibile si indeosebi aducerea-aminte; dar celelalte lucrari ale sale inceteaza, dupa cum inceteaza si lucrarile trupului". Totusi sufletul pastreaza amintirea faptelor savarsite pe cand era in trup.

La marele teolog ortodox contemporan, Arhimandritul Iustin Popovici, aflam o completare la remarcile de mai sus. Astfel, el spune ca "pentru a-si continua cu toata fiinta lor viata in lumea de dincolo, sufletele dispun de intreaga lor personalitate si constiinta de sine; ele pot sa simta, sa cunoasca, sa conceapa, sa discearna si, in general, isi exercita toate activitatile lor psihice. Un bun exemplu aflam in parabola Mantuitorului despre saracul Lazar si bogatul nemilostiv, unde vedem ca sufletul bogatului poate sa vada si sa recunoasca persoane, simte chinurile si arsura focului, isi aminteste de fratii ramasi in viata si se ingrijoreaza pentru soarta lor si judecata ce-i asteapta. [...] Apostolul Petru spune ca Hristos «a propovaduit si duhurilor tinute in inchisoare» (l Pt. 3, 19) - adica sufletelor celor morti -, ceea ce arata ca ele sunt constiente, in stare sa rationeze, libere si capabile de a primi propovaduirea Lui sau de a o respinge."

Pe de o parte, pare ca sufletul despartit de trup isi pierde capacitatile conferite de unirea cu trupul, saracind in lucrare. Pe de alta parte insa, el se inalta acum la o intelegere mai fina si mai cuprinzatoare, iar dezmarginirea lumii de dincolo ii ofera posibilitati infinit mai bogate si nemaivazute de manifestare. Asa cum spune Parintele Serghie Bulgakov, "cazand cortina trupului", "simturile (sufletului) sunt desferecate si experienta lui se imbogateste."

Jean-Claude Larchet, "Traditia ortodoxa despre viata de dupa moarte ", Editura Sophia.

Cumpara cartea "Traditia ortodoxa despre viata de dupa moarte"

 

Pe aceeaşi temă

22 Mai 2015

Vizualizari: 2656

Voteaza:

O conceptie gresita: adormirea sufletului 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact