O conceptie gresita: adormirea sufletului

O conceptie gresita: adormirea sufletului

Ideea ca dupa moarte sufletul intra intr-un fel de letargie, intr-un somn in care zace inert pana la invierea de obste a fost dezvoltata in Rasaritul ortodox de cativa teologi marginali, mai ales sirieni, apartinand nestorianismului, iar in Occident au inclinat spre ea o parte dintre protestanti; Luther si-a exprimat preferinta pentru aceasta teorie, iar anumite grupari protestante, printre care anabaptistii, au si adoptat-o.

E drept ca Parintii numesc uneori moartea somn, iar Biserica Ortodoxa spune despre Maica Domnului si despre sfinti ca trecerea lor din aceasta lume este "adormire", iar nu moarte. Avem de-a face aici cu o exprimare simbolica, prin care "somnului mortii" i se opune "trezirea" invierii; sau prin care vrea sa se arate ca sufletul acum e in stare de repaus, dar nu ca unul mort, ci odihnindu-se dinspre lucrarile sale lumesti, nu e nelipsit dincolo de o alta lucrare.

Aflam la Parinti anumite precizari cat priveste faptul ca sufletul isi pastreaza in lumea de dincolo capacitatile si energiile sale. Astfel, Sfantul Ioan Gura de Aur spune ca "sufletul celui adormit doarme si el, insa sufletul celui mort nu-i mort si el, ci se trezeste". Sfantul Iustin Martirul si Filosoful, combatand teoria adormirii sufletului, aduce un argument de natura morala, spunand ca: "daca moartea ar duce la nesimtire, ea ar fi un avantaj pentru cei care au facut rele". Iar Sfantul Ioan Casian precizeaza ca: "sufletele celor morti nu numai ca nu sunt fara simtire, dar au chiar simtaminte: de nadejde si tristete, de bucurie si teama".

Sfantul Nichita Stithatul, la randul sau, vorbeste pe larg despre lucrul acesta, spunand: "Puterile partii rationale a sufletului sunt judecata, cunoasterea fiintelor, vorbirea launtrica [adica gandirea], simtirea intelectuala [capacitatea de intuitie intelectuala a mintii (nous)}, intelesurile celor inteligibile, virtutile de capetenie, [...], chibzuinta, alegerea si aducerea-aminte. Cat priveste imaginatia si simtirile trupesti, acestea tin de partea nerationala. Cand sufletul iese din trup si din aceasta viata, pastreaza si ia cu sine unele din aceste puteri, parasindu-le pe celelalte. [...] si, ducandu-se la Dumnezeu, inca are ca ale sale cunoasterea fiintelor, vorbirea launtrica [sau gandirea], simtirea intelectuala, intelesurile celor inteligibile si indeosebi aducerea-aminte; dar celelalte lucrari ale sale inceteaza, dupa cum inceteaza si lucrarile trupului". Totusi sufletul pastreaza amintirea faptelor savarsite pe cand era in trup.

La marele teolog ortodox contemporan, Arhimandritul Iustin Popovici, aflam o completare la remarcile de mai sus. Astfel, el spune ca "pentru a-si continua cu toata fiinta lor viata in lumea de dincolo, sufletele dispun de intreaga lor personalitate si constiinta de sine; ele pot sa simta, sa cunoasca, sa conceapa, sa discearna si, in general, isi exercita toate activitatile lor psihice. Un bun exemplu aflam in parabola Mantuitorului despre saracul Lazar si bogatul nemilostiv, unde vedem ca sufletul bogatului poate sa vada si sa recunoasca persoane, simte chinurile si arsura focului, isi aminteste de fratii ramasi in viata si se ingrijoreaza pentru soarta lor si judecata ce-i asteapta. [...] Apostolul Petru spune ca Hristos «a propovaduit si duhurilor tinute in inchisoare» (l Pt. 3, 19) - adica sufletelor celor morti -, ceea ce arata ca ele sunt constiente, in stare sa rationeze, libere si capabile de a primi propovaduirea Lui sau de a o respinge."

Pe de o parte, pare ca sufletul despartit de trup isi pierde capacitatile conferite de unirea cu trupul, saracind in lucrare. Pe de alta parte insa, el se inalta acum la o intelegere mai fina si mai cuprinzatoare, iar dezmarginirea lumii de dincolo ii ofera posibilitati infinit mai bogate si nemaivazute de manifestare. Asa cum spune Parintele Serghie Bulgakov, "cazand cortina trupului", "simturile (sufletului) sunt desferecate si experienta lui se imbogateste."

Jean-Claude Larchet, "Traditia ortodoxa despre viata de dupa moarte ", Editura Sophia.

Cumpara cartea "Traditia ortodoxa despre viata de dupa moarte"

 

Pe aceeaşi temă

22 Mai 2015

Vizualizari: 2585

Voteaza:

O conceptie gresita: adormirea sufletului 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Experienta vietii cu Hristos
Experienta vietii cu Hristos Mărturisesc că nu m-am gândit să public o carte de teologie, cu atât mai puțin un volumde predici, cu toate că mi-aș fi dorit mult să o pot face. Întrebată fiind dacă am supărat-o cu ceva, buna mea mamă, Rozalia Flueraș, spunea că nu am supărat-o decât cu 62.00 Lei
Slujind lui Dumnezeu si semenilor
Slujind lui Dumnezeu si semenilor Libertatea cea mai adâncă este de a te lăsa mereu răpit în Hristos, pentru a petrece cu El în veșnicie. Numai în Biserică, ascultând și împlinind poruncile lui Dumnezeu și învățătura evanghelică, credinciosul se poate împărtăși de roadele jertfei lui Hris 49.00 Lei
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori Preaslăvirea lui Dumnezeu și cinstirea Sfinților este o punte luminoasă între cele vremelnice și cele veșnice. Oferim rugătorilor creștini acest Acatistier, nădăjduind că ne va fi tuturor spre folos duhovnicesc, în străduința de a ne alipi de tot binele 34.00 Lei
Minunatele fapte si invataturi
Minunatele fapte si invataturi „Câştigaţi virtuţile opuse păcatelor. Tristeţea este călăul care ucide energia de care avem nevoie ca să primim în inimă pe Duhul Sfânt. Cel trist pierde rugăciunea şi este incapabil de nevoinţele duhovniceşti. În niciun caz şi indiferent de situaţie să 27.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Rugăciunea Stareților de la OptinaDoamne, dă-mi să întâmpin cu liniște sufletească tot ce-mi aduce ziua de astăzi.Doamne, dă-mi să mă încredințez deplin voii tale celei sfinte.În fiecare clipă din ziua aceasta povățuiește-mă și ajută-mă în toate.Cele ce 29.00 Lei
Rugaciunea inimii
Rugaciunea inimii „Rugăciunea nu este o tehnică elaborată, nu este o formulă. Rugăciunea inimii este starea celui ce se află înaintea lui Dumnezeu. Dumnezeu este atotprezent, însă eu nu sunt întotdeauna prezent înaintea Lui. Am nevoie de o tradiție vie, de un Părinte 34.00 Lei
Dialoguri la hotarul de taina
Dialoguri la hotarul de taina Cartea aceasta de dialoguri cu Părintele Valerian, unul dintre cei mai mari duhovnici ai României de astăzi, este de o frumusețe rară prin arta cuvântului și adâncimea spiritului. Ea răspunde întrebărilor omului contemporan mai însetat de mântuire decât 38.00 Lei
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului Părintele Ieromonah Valerian Pâslaru, Starețul Mănăstirii Sfântul Mucenic Filimon, unul dintre cei mai apreciați duhovnici contemporani, în cartea de față, în convorbirile sale cu teologul și scriitorul Florin Caragiu, ne vorbește despre renaștere și 32.00 Lei
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens De atât avem nevoie pentru a trăi cu mai multă credință și a face bine celor de lângă noi. Într-o lume care pare să uite cât de prețioasă este viața, această carte este un mesager al speranței: împreună, putem să transformăm un grăunte de iubire într-un 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact