Iubirea hristica - garantia vietii vesnice

Iubirea hristica - garantia vietii vesnice

Există un singur și cel mai mare antidot împotriva morții și acesta este iubirea. Prin iubire întreținem suflarea de viață, fiind cel mai bun ghid pe calea mântuirii. Dacă mă iubești în această clipă, spune Dumnezeu, dragostea ta va birui orice încercare, iar dacă mă iubești tot timpul vei obține premiul cel mare, care este viața veșnică. Cine nu iubește, spune Hristos, nu a cunoscut pe Dumnezeu, pentru că Dumnezeu este dragoste.

Modelul iubirii dumnezeiești îl constituie Sfânta Treime. Iubirea este esențială, căci prin dragoste crești spiritual, te înalți și zbori ca pasărea liberă în văzduhul cerului. Omul fără iubire este ca un pom dezgolit în timpul iernii, fără frunze, fără flori, este asemenea deșertului uscat, un râu secat. Omul, prin darul cunoașterii religioase, poate afla rostul existenței lui pământești și ținta pe care trebuie s-o ajungă în această viață, precum și calea mântuirii. Iubirea înseamnă o mare suferință pentru cel pe care îl iubești. Sufletul îndrăgostit e blând, smerit și plin de răbdare. Acolo unde este iubire domnește pacea și înțelegerea. Dacă dragoste nu este nimic nu e, iar dacă dragoste nu am, nimic nu sunt. Iată de ce momentele vieții în care trăiești cu adevărat sunt acelea în care faci lucrurile în spiritul iubirii.

Numai acel om care este capabil de iubire este doritor de fapte bune, de fapte eroice până la sacrificiu suprem. Jertfa nu presupune întristare, ci multă dăruire, multă iubire și multă bucurie. De pildă, când dăruiești unei persoane care este la strânsoare ultimii tăi bani din toată inima, nu te întristezi că nu mai ai bani, ci te bucuri de o pace lăuntrică. De fapt, a iubi înseamnă a trăi viața celuilalt. Putința de a trăi noi înșine în sufletul altuia este singura și adevărata valoare omenească. „Dumnezeu ne arată nouă iubirea Sa prin lume ca dar, pentru ca să realizeze un dialog progresiv în iubire cu noi“.

„Dragostea este o dispoziție bună și afectuoasă a sufletului, datorită căreia el nu cinstește niciunul dintre lucruri mai mult decât cunoștința lui Dumnezeu. Dar este cu neputință să ajungă la deprinderea dragostei cel ce e împătimit de ceva din cele pământești”, ne spune Sfântul Maxim Mărturisitorul. Nu se poate vorbi despre dragoste, în afara prezenței celuilalt, a aproapelui. Chiar dacă, de pildă, iubirea de sine ar putea fi considerată că s-ar sustrage acestei afirmații, la o analiză mai atentă se va observa că și în acest caz e prezent un „celălalt”: prin obiectivarea pătimașă a sinelui, „îndrăgostitul” se raportează la el însuși ca la un altul (Fapt ce reiese foarte bine și din legenda lui Narcis, cel care se iubea pe sine (de unde și termenul de „narcisism”): a fost nevoie să se oglindească în apele unui lac, să se vadă ca și cum ar fi un altul, pentru a fi cuprins de această pasiune absurdă).

„Fericită este mintea care a trecut peste toate lucrurile și se bucură neîncetat de frumusețea dumnezeiască“, ne spune Sfântul Maxim Mărturisitorul. Frumusețea transformă lucrul rău în lucrul bun și ura în iubire, așa de mare putere are. Dacă o femeie frumoasă trece pe lângă doi bărbați care se ceartă, aceștia încetează imediat disputa lor. În orice lucru frumos, omul trebuie să vadă pe Creator, pe Dumnezeu. Părintele Galeriu povestește că a fost invitat la un eveniment cultural, iar la un moment dat, pe scenă au apărut niște balerine care dansau, iar părintele și-a spus în gând „Dumnezeule, dacă picioarele acestor fete sunt atât de frumoase, mă gândesc cât de frumoasă este dumnezeirea”.

Dragostea îl afirmă pe cel iubit. „Dragostea este născută de ne-pătimire”, ne spune același Sfânt Maxim Mărturisitorul. În lipsa acestei afirmări nu există decât iubire egoistă de sine. Afirmarea celuilalt și egoismul propriu sunt contradictorii. De aceea, pentru a-l putea afirma pe aproapele nu există decât o cale: cea a renunțării, a jertfei de sine, a tăierii propriei voințe în favoarea lui. Pentru că „legea dragostei [...] ne constrânge să facem și cele ce ne depășesc puterea” . Și „în esență chemarea vieții este una singură. Este iubirea: un exod din temnița strâmtă a iubirii-de sine spre pământul făgăduinței, pământul Celuilalt, „al fratelui meu, care este Dumnezeul meu”, ne spune arhimandritul Vasilios în volumul „Intrarea în împărăție”.

Cel mai elocvent și impresionant imn închinat dragostei rămâne cel scris de apostolul Pavel în prima scrisoare către corinteni. „Toate limbile omenești și îngerești de le-aș vorbi, dacă nu am dragoste, m-am făcut aramă sunătoare ori chimbal gălăgios. Și dar prorocesc dacă aș avea și tainele toate le-aș cunoaște și orice știință, și de-aș avea credință atât de multă să mut munții din loc, - dacă nu am dragoste, nimic nu sunt. Și toată averea mea de-aș face-o milostenii și trupul mi l-aș da să fie ars, - dacă nu am dragoste, nimic nu-mi folosește. Dragostea rabdă îndelung; dragostea este plină de bunătate, dragostea nu știe de pizmă; nu se laudă; nu se trufeșe. Dragostea nu se poartă cu necuviință, nu caută ale sale, nu se aprinde de mânie, nu pune la socoteală răul. Nu se bucură de nedreptate, ci se bucură de adevăr. Toate le suferă, toate le crede, toate le făgăduiește, toate le rabdă. Dragostea nu piere niciodată. Ci acum rămân acestea trei: credința, nădejdea, dragostea. Dar mai mare între ele este dragostea”.

Iubirea hristică este experiența cea mai deplină pe care o poate avea un om. Dar ea se află la capătul căii presărate cu suferințe și cu încercări, la fel cum Învierea se ivește abia după suferința crucii. Am văzut însă că pentru Sfinții Părinți nicio suferință nu e prea mare pentru dobândirea negrăitei iubiri a lui Dumnezeu. Condiția este una singură: Calea, Adevărul și Viața să fie Iisus Hristos, Dumnezeul devenit om pentru ca oamenii să obțină viața veșnică.

Ștefan Popa

Despre autor

Stefan Popa Stefan Popa

Senior editor
515 articole postate
Publica din 28 Septembrie 2012

Pe aceeaşi temă

01 Februarie 2024

Vizualizari: 1009

Voteaza:

Iubirea hristica - garantia vietii vesnice 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact