Jugul Meu e bun si povara Mea e usoara...

Jugul Meu e bun si povara Mea e usoara...

Dumnezeu a zis: Veniţi către Mine toţi cei osteniţi şi însărcinaţi, şi Eu vă voiu odihni pre voi. Luaţi jugul Meu preste voi şi vă învăţaţi dela Mine, că sânt blând şi smerit cu inima, şi veţi află odihnă sufletelor voastre; Că jugul Meu este bun şi sarcina Mea uşoară. /Mt. 11, 28-30/

La început jugul şi povara lui Hristos - împlinirea poruncilor Lui - ni se par şi sânt, într-adevăr, grele, pentru că sântem moştenitorii urmărilor căderii lui Adam; apoi, după cum ne curăţim inima de înrobirea patimilor şi după cum nevoinţa noastră trece din precumpănitor-ascetică în precumpănitor-harică, vedem că jugul Lui este într-adevăr bun şi povara Lui este într-adevăr uşoară din clipa în care Dumnezeu ne dezvălui locul inimii şi când ne dă darul rugăciunii minţii şi inimii. In fapt, spre sfârşit, vedem că îndeobşte nici nu există.

Şi altfel, ispita diavolească de împlinire a poftelor - adică jugul şi povara diavolească - ni se pare la început ademenitoare şi uşor de împlinit (ca fiind potrivită cu firea căzută a omului), însă cu învoirea şi împlinirea ei, omul nu încetează să-şi hrănească patimile, şi în acest fel rămâne înrobit păcatului şi diavolului, nereuşitei, nefericirii şi bolii, iar la sfârşit morţii şi iadului. Căzând în păcat şi rămânând în nepocăinţă, omul nimiceşte împreună-unirea cu Dumnezeu - de către Care şi pentru Care sântem zidiţi - altfel spus,
rămâne fără harul Lui dătător de viaţă; la sfârşit înţelege, dacă nu e cumva prea târziu, că jugul şi povara diavolească sânt de neneîndurat. Primind şi purtând jugul şi povara
diavolească, omul pierde rostul şi menirea fiinţării sale.

Dar ce spune Hristos, cu voie, în aceeaşi pericopă evanghelică, vrând să ne arate calea pe care se cuvine să mergem: învăţaţi dela Mine, că sânt blând şi smerit cu inima.

Aşadar nu spune: „învăţaţi de la Mine că sânt neiubitor de argint sau neiubitor de plăcere," ci întăreşte chiar aceasta - că sânt blând şi smerit cu inima. Dacă ştim că lupta noastră se poartă împotriva celor trei patimi de căpetenie - iubirea de slavă, iubirea de argint şi iubirea de plăcere, atunci din cuvintele lui Hristos se desluşeşte limpede de unde ar trebui să începem şi cu care patimă ne luptăm mai cu seamă, poate chiar până la sfârşitul vieţii. Dumnezeu-Omul Hristos ne arată limpede ce iese la lumină şi din ce se alcătuieşte esenţa nevoinţei noastre, aceasta fiind lupta cu patima minţii - mândria, cu alte cuvinte cu trufia (cu părerea noastră înaltă despre noi înşine), care este izvor al tuturor patimilor, păcatelor şi căderilor rămase.

Mare parte a oamenilor sânt săraci, bolnavi, fără ştiinţă de carte sau în oricare alt fel umiliţi în această lume, dar, totuşi, pot fi întăţişaţi ca fiind mândri. Obişnuit mândriei este de a face mintea noastră temei pentru toate cele văzute şi nevăzute. Aceasta se întâmplă dacă pentru tot ceea ce omul vede, aude, citeşte, simte, pipăie, cugetă, chiar şi pentru toate cele pe care credinţa i le descoperă, dacă pentru toate acestea, spun, omul are temei mintea sa căzută. Cum va primi el toate acestea, cum va înţelege el, ce hotărâri va lua - acest lucru este aşa şi nicidecum altfel. Aceasta este înfăţişarea de căpetenie a mândriei. Insă mândria poate să se vădească şi ca înaltă gândire despre sine însuşi şi ca luptă neruşinată pentru putere şi slavă, iar aceea atârnă de împrejurările în care ne aflăm. Un pic mai mult de-am avea sau de-am fi mai dăruiţi decât ceilalţi - iată mândria şi în hotărniciile ei diavoleşti.

Lupta împotriva mândriei depline, împotriva duhurilor răutăţii din văzduhuri, se poarte cu desăvârşită smerenie, adică cu desăvârşită ascultare. Domnul Hristos cu pilda Sa ne-a arătat şi a pus temeliile nevoinţei ascultării desăvârşi te: S'au smerit pre Sine, ascultător făcându-Se până la moarte, iar moarte de Cruce. /Filip. 2, 8/ Oricum, desăvârşita ascultare nu I-a fost de trebuinţă, ci ne nouă ne este de trebuinţă.

Această nevoinţă - desăvârşita ascultare faţă de părintele duhovnicesc, primită în chip liber şi de bună voie - după Sfinţii Părinţi, este singurul leac pentru boala noastră.

Ascultare deplină este întreruperea desăvârşită a hrănirii patimii minţii noastre, mândria. Prin urmare, este de trebuinţă, precum v'am spus şi altă dată, ca mintea noastră mândră, împrăştiată şi întunecată să se smerească şi să se supună unei alte minţi, minţii părintelui duhovnicesc. Mintea noastră să înceteze să fie temei pentru toate şi să devină mintea părintelui nostru duhovnic. Aceasta este ascultare întreagă şi nemijlocită care durează până la descoperirea locului inimii şi rugăciunii potrivite. După Sfinţii Părinţi, ascultarea face cu putinţă lipsa grijilor şi neîmprăştierea în rugăciune, iar rugăciunea curată - curăţarea şi luminarea minţii, mai întâi a energiei ei şi după aceea şi a esenţei ei.

Mintea devine smerită, adunată în inimă şi luminată - stare care niciodată nu o să le fie cunoscută celor care nu au trecut prin această trăire a Sfinţilor Părinţi.

Poate unor creştini un astfel de jug şi o astfel de povară li se par grele, însă nu trebuie să uităm că în nevoinţă lor, după cum se arată în Evanghelie, unii vor aduce 30, alţii 60, alţii 100 roade... /cf. Matei 13, 8/ Totul ţine de voia fiecăruia şi de afierosirea şi iubirea faţă de Dumnezeu, cu alte cuvinte dacă avem o purtare de fiu, sau o purtare de rob, sau de simbriaş faţă de Părintele nostru ceresc. Ţine de cât vom hotărî noi înşine să ascultăm, în chip liber şi nesiliţi. Desăvârşita ascultarea este desăvârşire şi predanie a Sfinţilor Părinţi, către care trebuie să ne îndreptăm, fiecare după dorinţa şi puterile sale. Asta nu este gândirea unuia sau a altuia dintre duhovnici, care, datorită scăzutei noastre iubiri faţă de Dumnezeu şi slăbirii în nevoinţă, ne îndreptăţeşte să ne îngăduim a o relativiza şi a o tăgădui.

Desăvârşita ascultarea este făcută cu temei până la dobândirea darului rugăciunii în inimă. După aceea, firesc, legătura cu părintele duhovnicesc atinge altă măsură.

Ascultarea desăvârţită nu are putere numai când fiul duhovnicesc vrea ca viaţa sa să o închine Lui Dumnezeu şi să devină monah, iar părintele lui duhovnic - preot însurat - nu-i îngăduie acest lucru, dimpotrivă, în loc de aceasta, îl sfătuieşte să se mărite sau însoare. In chip firesc, hotărârea cuiva de a se închina lui Dumnezeu prin viaţă monahicească trebuie să se încredinţeze unui părinte duhovnicesc cercat - ieromonah. In chip firesc, hotărârea de a merge la mănăstire se află în afara autorităţii părintelui duhovnic însurat. Cum va hotărî despre ceea ce nu are cunoştinţă?

Iar când deja grăim despre aceasta, ştim ce spune Sfântul Apostol Pavel - cine se mărită sau însoară se trudeşte să-i facă pe plac, vrând-nevrând, înainte de toate, femeii sau bărbatului, iar nu lui Dumnezeu, /cf. 1 Cor. 7, 32-34/ Şi iarăşi ne întoarcem la 30, 60, sau 100... sau ferească Domnul - nimic.

Fragment din cartea "Nici Eu nu voi spune vouă...", Editura Predania

Cumpara cartea "Nici Eu nu voi spune vouă..."

 

Pe aceeaşi temă

11 Ianuarie 2024

Vizualizari: 772

Voteaza:

Jugul Meu e bun si povara Mea e usoara... 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Marele exterminator
Marele exterminator Părăsind Bucureștiul, unde poliția comunistă îl hăituia ca pe o fiară, Traian Roman, un tânăr seminarist, se refugiază la Paris, cu convingerea că de aici înainte se va afla la adăpost de urmăritorii săi – fără a ține seama însă de îndârjirea partidului 26.43 Lei
Tainele cartii cu sapte peceti. Cateheze la Cartea Apocalipsei - ed. 2
Tainele cartii cu sapte peceti. Cateheze la Cartea Apocalipsei - ed. 2 Arhimandritul Athanasie Mytilineos (1927‑2006), starețul Mă­năstirii Ador­mi­rea Maicii Domnului şi Sfântul Dimitrie din Larisa, Grecia, a fost un predicator lu­minat, care s‑a dedicat încă din tinerețe catehizării poporului lui Dumnezeu – slujire pentru 50.74 Lei
Ortodoxie si Catolicitate
Ortodoxie si Catolicitate John Meyendorff (1926-1992) s-a născut la Neuilly, din părinți ruși cu rădăcini germano-bal­ti­ce, emigrați în Franța. Din pricina originii și sta­tu­tu­lui său de emigrant, a resimțit pe propria piele carențele și deșertăciunea naționalismelor în 31.71 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Această carte cuprinde sfaturi despre problemele familiei ale unor importante personalităţi ale Greciei ortodoxe, cum ar fi arhim. Filothei Faros, arhim. Makarios Griniezakis (­specia­list în ­bioetică şi predicatorul oficial al arhidiocezei Cretei) 26.43 Lei
Sfintii Insulelor Britanice
Sfintii Insulelor Britanice In veacurile de inceput ale crestinismului apusean, pamanturile Britaniei și ale Irlandei au rodit o multime de sfinti, care au aprins cu ravna lor lumina Evangheliei in intreg Apusul Europei. Vietuitori ai pustiei si intemeietori de manastiri, dascali si 50.74 Lei
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala De‑a lungul vieții pământești, oricine s‑a ciocnit de problema bolii, resimțind impactul negativ pe care ea îl are de obicei în viața noastră și a celor apropiați nouă. Medicul, psihologul și teologul Konstantin Zorin, binecunoscut deja cititorilor români 29.60 Lei
Povestiri de sarbatori
Povestiri de sarbatori În lumea noastră adeseori insuportabil de cenuşie, ne izbăveşte lumea de Sus, întrupându‑se în lumină şi frumuseţe. În odăjdii de poveste, tărâmul minunii îşi întinde braţele către cei mai mici cititori, plin de tâlc şi învăţăminte, cu ochii limpezi şi 26.43 Lei
Despre facerea lumii. Cateheze la Cartea Facerii
Despre facerea lumii. Cateheze la Cartea Facerii Comentariul arhimandritului Athanasie Mytilineos la Hexaemeron (cartea Facerii) are deosebita calitate de a te face martor al felului minunat în care Dumnezeu a creat lumea, iar aceasta nu scolastic, ci făcându-te să simți adierile creatoare ale Duhului 31.71 Lei
Mica Filocalie athonita contemporana a Rugaciunii lui Iisus. Rugaciunea lui Iisus potrivit invataturii marilor duhovnici athoniti ai secolului al XX‑lea
Mica Filocalie athonita contemporana a Rugaciunii lui Iisus. Rugaciunea lui Iisus potrivit invataturii marilor duhovnici athoniti ai secolului al XX‑lea Muntele Athos este şi azi „sipetul Rugăciunii lui Iisus”, şi marii duhovnici ale căror învăţături şi mărturii sunt prezentate în acest volum se află printre cei mai desăvârşiţi moştenitori ai tradiţiei care a transmis-o de-a lungul vremii, dar şi printre 31.71 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact