Lacomia pantecelui si postul de alimente

Lacomia pantecelui si postul de alimente

Lăcomia pântecelui se poate manifesta chiar și atunci când se consumă alimente de post. De aceea, unul dintre scopurile postului, ca mijloc ascetic de înfrânare, este tocmai tăierea poftei nesățioase de a mânca.

Această patimă este o pervertire a funcţiei nutritive firești şi se manifestă prin căutarea plăcerii de a mânca. Ea este similară dorinţei neostoite de a consuma alimente pentru desfătarea gustului și nu din trebuinţă.

Lăcomia pântecelui este legată direct de cugetarea trupească a omului. „Dacă cineva este om duhovnicesc nu are astfel de dorinţe. Nu din neputinţă, nu că nu ar putea pofti, ci prin starea lui duhovnicească biruieşte pofta” (Atanasie Rakovalis, „Părintele Paisie mi-a spus...”, Edit. Evanghelismos, Bucureşti, 2002, p. 24).

Din mulţimea mâncărurilor provine și mulţimea căderilor păcătoase, a gândurilor viclene şi a viselor necurate. Saturarea de mâncăruri este mama desfrânării, iar „tânguirea” pântecelui este născătoarea neprihănirii. Cel care a biruit pofta pântecelui înaintează curând spre „apatie” (gr. apatheia, a - fără, pathos - pasiune; tradus ca o stare de eliberare deplină a sufletului de orice pasiune) şi spre culmea înţelepciunii (Sf. Paisie Aghioritul, „Mica Filocalie”, Edit. Egumeniţa, Galaţi, 2009, p. 88).

Atât lăcomia pântecelui cât şi egoismul, încăpăţânarea şi invidia se hrănesc din iubirea de sine. Pofta pântecelui poate să aibă drept cauză şi păcatul osândirii aproapelui.

„Dacă nu vei tăia osândirea, nu te vei putea izbăvi nici de lăcomia pântecelui. Omul care osândeşte, deoarece alungă Harul lui Dumnezeu, rămâne neajutorat şi nu poate să-şi corecteze defectele. Iar dacă nu-şi dă seama de greşeala lui, pentru a se smeri, va avea mereu căderi. Dacă însă înţelege şi cere ajutorul lui Dumnezeu, atunci va veni din nou Harul lui Dumnezeu” (Sf. Paisie Aghioritul, „Patimi şi virtuţi”, Edit. Evanghelismos, Bucureşti, 2007, p. 100).

Varietatea mâncărurilor aduce pofta, pricinuind moleşeală şi înfierbântare în trup. Dacă pe masă există numai un fel de mâncare, mai puţin gustos, se poate ca nimeni să nu mănânce o porţie întreagă, iar dacă este gustos şi cineva se va lăcomi, se poate să mănânce mai mult decât îi este necesar.

Când pe masă sunt mai multe feluri de mâncare, care nu se potrivesc, atunci apare indigestia. Mai bine este să nu mâncăm ceea ce ne place și să nu amestecăm alimentele incompatibile, pentru că altfel acest „vameş nemilostiv”, aşa cum numeşte Avva Macarie pântecele nesățios, va cere mereu.

Dacă după ce te ridici de la masă eşti satisfăcut, după aceea simţi nevoia să dormi şi nu mai poţi nici să lucrezi. Dacă mănânci un singur fel de mâncare, aceasta te ajută să-ţi tai pofta. Plăcerea pe care o dă mâncarea simplă este mai mare decât cea pe care o dau cele mai bune mâncăruri.

Dacă cineva se înfrânează şi mănâncă numai cele care îi sunt necesare, organismul său arde toate substanţele hrănitoare şi nu depozitează nimic.

Sf. Paisie Aghioritul a vorbit despre ceea ce el numea „satisfacţia stomacului uşor”. El povestea că, atunci când era mic, mergea în pădure şi mânca doar o bucată de covrig. Nu mai voia nimic altceva. Cele mai bune mâncăruri nu-i puteau înlocui acea mulţumire duhovnicească pe care o simţea. Iar aceasta o făcea cu bucurie.

Însă cei mai mulţi nu au simţit satisfacţia stomacului uşor. La început, atunci când omul mănâncă ceva gustos, simte o oarecare plăcere, dar apoi intră la mijloc lăcomia, mănâncă mult şi, mai ales atunci când este bătrân, simte o greutate în tot trupul, lipsindu-se astfel de satisfacţia stomacului uşor (Sf. Paisie Aghioritul, „Viaţa de familie”, Edit. Evanghelismos, Bucureşti, 2003, pp. 201-203).

În concluzie se poate spune că mâncarea nu este un lucru rău în sine, pentru că Dumnezeu le-a făcut pe toate bune, ci modul în care omul se foloseşte de hrană este rău, întrucât nu consumă alimente din trebuință, ci pentru plăcerea gustului și săturarea pântecelui.

Sorin Lungu

Despre autor

Sorin Lungu Sorin Lungu

Colaborator
264 articole postate
Publica din 18 Ianuarie 2018

Pe aceeaşi temă

06 Iunie 2018

Vizualizari: 1545

Voteaza:

Lacomia pantecelui si postul de alimente 0 / 5 din 0 voturi.

Cuvinte cheie:

lacomia pantecelui postul

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact