Limitele cunoasterii naturale a infinitatii lui Dumnezeu

Limitele cunoasterii naturale a infinitatii lui Dumnezeu

Lumea fizică, finită, aşadar, n-o putem cunoaşte decât sub categoriile timpului şi spaţiului. Este ceea ce renumitul teolog grec I. Zizioulas explică foarte frumos când afirmă că:

„(Atunci) când spunem că noi cunoaştem ceva precum masa din camera în care ne aflăm, înseamnă că ne orientăm într-un mod anume: îl raportăm la noi înşine. Aristotel a introdus această idee, care a devenit familiară tradiţiei ca «acest lucru» aristotelic. Atunci când identificăm ceva prin indicarea lui, spunând acesta mai degrabă decât acela, spunem că îl cunoaştem şi îl recunoaştem. Cum identificăm obiecte? ...Cum cunoaştem că aceasta este o masă? Ce ne face să o identificăm în acest fel? In primul rând, o recunoaştem printr-un proces de negare sau excluziune, eliminând toate lucrurile care nu sunt ea. (...) In cazul mesei noastre putem s-o descriem prin forma sa, dată în spaţiu şi timp. ...Dacă n-ar exista spaţiu, am fi incapabili să descriem această masă pe baza formei ei. ...Fără spaţiu şl timp n-am avea o cunoaştere asupra acestei mese. (...) Timpul şi spaţiul ne îngăduie să distingem un lucru de altul şi astfel ne permit să identificăm lucruri."29

Nu tot aşa îl putem cunoaşte însă pe Dumnezeu. Infinităţii lui nu i se pot aplica categoriile finitudinii, adică cele ale timpului şi spaţiului. Dumnezeu nu este un obiect printre multe altele; Dumnezeu este ...singurul obiect de acest fel. De aceea, el nu poate fi iimoscut prin comparaţie, cum procedăm cu obiectele finite şi fundamental multiple. Acelaşi I. Zizioulas explică acest aspect rezumând următoarele:

„Până aici am spus că pentru a avea o cunoştinţă cu privire la un lucru, trebuie să-l distingem de alte obiecte şi să-l descriem pe baza atributelor date în contextul spaţio-temporal. (...) Am descris ceea ce este implicat în cunoaşterea unui obiect. Insă dacă aplicăm aceasta la cunoaşterea lui Dumnezeu, nu vom reuşi nicicum să dobândim vreo cunoaştere. De ce se întâmplă acest lucru? In primul rând, atunci când aplicăm metoda excluziunii (A nu este B) pentru a-l cunoaşte pe A, trebuie să presupunem că există altceva în jur, pe care trebuie să-l excludem. ...Ar trebui să presupunem că există ceva care nu este Dumnezeu, care există în paralel cu Dumnezeu, pentru a spune ceva despre Dumnezeu. Este însă cu putinţă să îl raportăm pe Dumnezeu la ceva diferit de el fără a pierde însuşi conceptul de «Dumnezeu»? Căci pentru ca Dumnezeu să fie «Dumnezeu», nu trebuie să presupunem co-existenţa sa cu altceva (de aceeaşi natură cu el, n.m.), astfel că nu putem face un prim pas spre cunoaşterea lui prin distingerea lui Dumnezeu de ceea ce El nu este."30

Aşadar, Dumnezeu este sub acest aspect singurul „obiect" al cunoaşterii noastre. Ignorarea unicităţii lui absolute, a faptului că el este mai presus de multiplicitatea obiectelor create, nu poate conduce decât la idolatrie, la o amestecare a lui Dumnezeu cel infinit cu mulţimea obiectelor finite ale lumii fizice:

„Astfel stând lucrurile - continuă Zizioulas - ce putem spune despre Dumnezeu? De unde putem extrage atributele (potrivite doar) lui? Cum putem spune că este «bun», de exemplu? De unde ar proveni acest atribut, dacă nu din propria noastră experienţă? Cunosc diverşi oameni care sunt buni şi puternici, şi ştiu despre bunătatea
sau puterea lui Dumnezeu, deoarece îmi extrag această cunoaştere din experienţa mea cu privire la alte persoane în general. Dar, dacă încerc să-l definesc pe Dumnezeu prin extrapolare din experienţa mea, fac din Dumnezeu o creatură; într-adevăr, fac din el propria mea creatură. Cum atributele de «bunătate» şi «putere» nu aparţin exclusiv lui Dumnezeu, omul este capabil necontenit să-l substituie pe Dumnezeu cu diferite fenomene sau abstracţii. Dacă Dumnezeu este ca aceste fenomene sau ca alte persoane pe care le cunoaştem, de ce să nu-l înlocuim cu ele? De ce trebuie să-l venerez pe Dumnezeu şi nu ...o vijelie, dacă ambele sunt «puternice»?."31

pr. prof. univ. Adrian Niculcea

Fragment din cartea "Cunoasterea lui Dumnezeu in Teologia Dogmatica Ortodoxa. Premise spiritual-eclesiale si provocari actuale", Editura Doxologia

Cumpara cartea "Cunoasterea lui Dumnezeu in Teologia Dogmatica Ortodoxa. Premise spiritual-eclesiale si provocari actuale"

Note:

291. Zizioulas, Prelegeri de dogmatică creştină, trad. F. Caragiu, ed. „Sofia", Bu cureşti, 2014, pp. 58, 59, 60.
301. Zizioulas, Prelegeri de dogmatică creştină, trad. F. Caragiu, ed. „Sofia", Buri ireşti, 2014, pp. 60, 62-63.
311. Zizioulas, Prelegeri de dogmatică creştină, trad. F. Caragiu, ed. „Sofia", Bucureşti, 2014, pp. 64-65.

Pe aceeaşi temă

16 Februarie 2022

Vizualizari: 652

Voteaza:

Limitele cunoasterii naturale a infinitatii lui Dumnezeu 0 / 5 din 0 voturi.

Cuvinte cheie:

cunoasterea lui dumnezeu

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact