Limitele cunoasterii naturale a infinitatii lui Dumnezeu

Limitele cunoasterii naturale a infinitatii lui Dumnezeu

Lumea fizică, finită, aşadar, n-o putem cunoaşte decât sub categoriile timpului şi spaţiului. Este ceea ce renumitul teolog grec I. Zizioulas explică foarte frumos când afirmă că:

„(Atunci) când spunem că noi cunoaştem ceva precum masa din camera în care ne aflăm, înseamnă că ne orientăm într-un mod anume: îl raportăm la noi înşine. Aristotel a introdus această idee, care a devenit familiară tradiţiei ca «acest lucru» aristotelic. Atunci când identificăm ceva prin indicarea lui, spunând acesta mai degrabă decât acela, spunem că îl cunoaştem şi îl recunoaştem. Cum identificăm obiecte? ...Cum cunoaştem că aceasta este o masă? Ce ne face să o identificăm în acest fel? In primul rând, o recunoaştem printr-un proces de negare sau excluziune, eliminând toate lucrurile care nu sunt ea. (...) In cazul mesei noastre putem s-o descriem prin forma sa, dată în spaţiu şi timp. ...Dacă n-ar exista spaţiu, am fi incapabili să descriem această masă pe baza formei ei. ...Fără spaţiu şl timp n-am avea o cunoaştere asupra acestei mese. (...) Timpul şi spaţiul ne îngăduie să distingem un lucru de altul şi astfel ne permit să identificăm lucruri."29

Nu tot aşa îl putem cunoaşte însă pe Dumnezeu. Infinităţii lui nu i se pot aplica categoriile finitudinii, adică cele ale timpului şi spaţiului. Dumnezeu nu este un obiect printre multe altele; Dumnezeu este ...singurul obiect de acest fel. De aceea, el nu poate fi iimoscut prin comparaţie, cum procedăm cu obiectele finite şi fundamental multiple. Acelaşi I. Zizioulas explică acest aspect rezumând următoarele:

„Până aici am spus că pentru a avea o cunoştinţă cu privire la un lucru, trebuie să-l distingem de alte obiecte şi să-l descriem pe baza atributelor date în contextul spaţio-temporal. (...) Am descris ceea ce este implicat în cunoaşterea unui obiect. Insă dacă aplicăm aceasta la cunoaşterea lui Dumnezeu, nu vom reuşi nicicum să dobândim vreo cunoaştere. De ce se întâmplă acest lucru? In primul rând, atunci când aplicăm metoda excluziunii (A nu este B) pentru a-l cunoaşte pe A, trebuie să presupunem că există altceva în jur, pe care trebuie să-l excludem. ...Ar trebui să presupunem că există ceva care nu este Dumnezeu, care există în paralel cu Dumnezeu, pentru a spune ceva despre Dumnezeu. Este însă cu putinţă să îl raportăm pe Dumnezeu la ceva diferit de el fără a pierde însuşi conceptul de «Dumnezeu»? Căci pentru ca Dumnezeu să fie «Dumnezeu», nu trebuie să presupunem co-existenţa sa cu altceva (de aceeaşi natură cu el, n.m.), astfel că nu putem face un prim pas spre cunoaşterea lui prin distingerea lui Dumnezeu de ceea ce El nu este."30

Aşadar, Dumnezeu este sub acest aspect singurul „obiect" al cunoaşterii noastre. Ignorarea unicităţii lui absolute, a faptului că el este mai presus de multiplicitatea obiectelor create, nu poate conduce decât la idolatrie, la o amestecare a lui Dumnezeu cel infinit cu mulţimea obiectelor finite ale lumii fizice:

„Astfel stând lucrurile - continuă Zizioulas - ce putem spune despre Dumnezeu? De unde putem extrage atributele (potrivite doar) lui? Cum putem spune că este «bun», de exemplu? De unde ar proveni acest atribut, dacă nu din propria noastră experienţă? Cunosc diverşi oameni care sunt buni şi puternici, şi ştiu despre bunătatea
sau puterea lui Dumnezeu, deoarece îmi extrag această cunoaştere din experienţa mea cu privire la alte persoane în general. Dar, dacă încerc să-l definesc pe Dumnezeu prin extrapolare din experienţa mea, fac din Dumnezeu o creatură; într-adevăr, fac din el propria mea creatură. Cum atributele de «bunătate» şi «putere» nu aparţin exclusiv lui Dumnezeu, omul este capabil necontenit să-l substituie pe Dumnezeu cu diferite fenomene sau abstracţii. Dacă Dumnezeu este ca aceste fenomene sau ca alte persoane pe care le cunoaştem, de ce să nu-l înlocuim cu ele? De ce trebuie să-l venerez pe Dumnezeu şi nu ...o vijelie, dacă ambele sunt «puternice»?."31

pr. prof. univ. Adrian Niculcea

Fragment din cartea "Cunoasterea lui Dumnezeu in Teologia Dogmatica Ortodoxa. Premise spiritual-eclesiale si provocari actuale", Editura Doxologia

Cumpara cartea "Cunoasterea lui Dumnezeu in Teologia Dogmatica Ortodoxa. Premise spiritual-eclesiale si provocari actuale"

Note:

291. Zizioulas, Prelegeri de dogmatică creştină, trad. F. Caragiu, ed. „Sofia", Bu cureşti, 2014, pp. 58, 59, 60.
301. Zizioulas, Prelegeri de dogmatică creştină, trad. F. Caragiu, ed. „Sofia", Buri ireşti, 2014, pp. 60, 62-63.
311. Zizioulas, Prelegeri de dogmatică creştină, trad. F. Caragiu, ed. „Sofia", Bucureşti, 2014, pp. 64-65.

Pe aceeaşi temă

16 Februarie 2022

Vizualizari: 710

Voteaza:

Limitele cunoasterii naturale a infinitatii lui Dumnezeu 0 / 5 din 0 voturi.

Cuvinte cheie:

cunoasterea lui dumnezeu

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Marele exterminator
Marele exterminator Părăsind Bucureștiul, unde poliția comunistă îl hăituia ca pe o fiară, Traian Roman, un tânăr seminarist, se refugiază la Paris, cu convingerea că de aici înainte se va afla la adăpost de urmăritorii săi – fără a ține seama însă de îndârjirea partidului 26.43 Lei
Tainele cartii cu sapte peceti. Cateheze la Cartea Apocalipsei - ed. 2
Tainele cartii cu sapte peceti. Cateheze la Cartea Apocalipsei - ed. 2 Arhimandritul Athanasie Mytilineos (1927‑2006), starețul Mă­năstirii Ador­mi­rea Maicii Domnului şi Sfântul Dimitrie din Larisa, Grecia, a fost un predicator lu­minat, care s‑a dedicat încă din tinerețe catehizării poporului lui Dumnezeu – slujire pentru 50.74 Lei
Ortodoxie si Catolicitate
Ortodoxie si Catolicitate John Meyendorff (1926-1992) s-a născut la Neuilly, din părinți ruși cu rădăcini germano-bal­ti­ce, emigrați în Franța. Din pricina originii și sta­tu­tu­lui său de emigrant, a resimțit pe propria piele carențele și deșertăciunea naționalismelor în 31.71 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Această carte cuprinde sfaturi despre problemele familiei ale unor importante personalităţi ale Greciei ortodoxe, cum ar fi arhim. Filothei Faros, arhim. Makarios Griniezakis (­specia­list în ­bioetică şi predicatorul oficial al arhidiocezei Cretei) 26.43 Lei
Sfintii Insulelor Britanice
Sfintii Insulelor Britanice In veacurile de inceput ale crestinismului apusean, pamanturile Britaniei și ale Irlandei au rodit o multime de sfinti, care au aprins cu ravna lor lumina Evangheliei in intreg Apusul Europei. Vietuitori ai pustiei si intemeietori de manastiri, dascali si 50.74 Lei
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala De‑a lungul vieții pământești, oricine s‑a ciocnit de problema bolii, resimțind impactul negativ pe care ea îl are de obicei în viața noastră și a celor apropiați nouă. Medicul, psihologul și teologul Konstantin Zorin, binecunoscut deja cititorilor români 29.60 Lei
Povestiri de sarbatori
Povestiri de sarbatori În lumea noastră adeseori insuportabil de cenuşie, ne izbăveşte lumea de Sus, întrupându‑se în lumină şi frumuseţe. În odăjdii de poveste, tărâmul minunii îşi întinde braţele către cei mai mici cititori, plin de tâlc şi învăţăminte, cu ochii limpezi şi 26.43 Lei
Despre facerea lumii. Cateheze la Cartea Facerii
Despre facerea lumii. Cateheze la Cartea Facerii Comentariul arhimandritului Athanasie Mytilineos la Hexaemeron (cartea Facerii) are deosebita calitate de a te face martor al felului minunat în care Dumnezeu a creat lumea, iar aceasta nu scolastic, ci făcându-te să simți adierile creatoare ale Duhului 31.71 Lei
Mica Filocalie athonita contemporana a Rugaciunii lui Iisus. Rugaciunea lui Iisus potrivit invataturii marilor duhovnici athoniti ai secolului al XX‑lea
Mica Filocalie athonita contemporana a Rugaciunii lui Iisus. Rugaciunea lui Iisus potrivit invataturii marilor duhovnici athoniti ai secolului al XX‑lea Muntele Athos este şi azi „sipetul Rugăciunii lui Iisus”, şi marii duhovnici ale căror învăţături şi mărturii sunt prezentate în acest volum se află printre cei mai desăvârşiţi moştenitori ai tradiţiei care a transmis-o de-a lungul vremii, dar şi printre 31.71 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact