Limitele cunoasterii naturale a infinitatii lui Dumnezeu

Limitele cunoasterii naturale a infinitatii lui Dumnezeu

Lumea fizică, finită, aşadar, n-o putem cunoaşte decât sub categoriile timpului şi spaţiului. Este ceea ce renumitul teolog grec I. Zizioulas explică foarte frumos când afirmă că:

„(Atunci) când spunem că noi cunoaştem ceva precum masa din camera în care ne aflăm, înseamnă că ne orientăm într-un mod anume: îl raportăm la noi înşine. Aristotel a introdus această idee, care a devenit familiară tradiţiei ca «acest lucru» aristotelic. Atunci când identificăm ceva prin indicarea lui, spunând acesta mai degrabă decât acela, spunem că îl cunoaştem şi îl recunoaştem. Cum identificăm obiecte? ...Cum cunoaştem că aceasta este o masă? Ce ne face să o identificăm în acest fel? In primul rând, o recunoaştem printr-un proces de negare sau excluziune, eliminând toate lucrurile care nu sunt ea. (...) In cazul mesei noastre putem s-o descriem prin forma sa, dată în spaţiu şi timp. ...Dacă n-ar exista spaţiu, am fi incapabili să descriem această masă pe baza formei ei. ...Fără spaţiu şl timp n-am avea o cunoaştere asupra acestei mese. (...) Timpul şi spaţiul ne îngăduie să distingem un lucru de altul şi astfel ne permit să identificăm lucruri."29

Nu tot aşa îl putem cunoaşte însă pe Dumnezeu. Infinităţii lui nu i se pot aplica categoriile finitudinii, adică cele ale timpului şi spaţiului. Dumnezeu nu este un obiect printre multe altele; Dumnezeu este ...singurul obiect de acest fel. De aceea, el nu poate fi iimoscut prin comparaţie, cum procedăm cu obiectele finite şi fundamental multiple. Acelaşi I. Zizioulas explică acest aspect rezumând următoarele:

„Până aici am spus că pentru a avea o cunoştinţă cu privire la un lucru, trebuie să-l distingem de alte obiecte şi să-l descriem pe baza atributelor date în contextul spaţio-temporal. (...) Am descris ceea ce este implicat în cunoaşterea unui obiect. Insă dacă aplicăm aceasta la cunoaşterea lui Dumnezeu, nu vom reuşi nicicum să dobândim vreo cunoaştere. De ce se întâmplă acest lucru? In primul rând, atunci când aplicăm metoda excluziunii (A nu este B) pentru a-l cunoaşte pe A, trebuie să presupunem că există altceva în jur, pe care trebuie să-l excludem. ...Ar trebui să presupunem că există ceva care nu este Dumnezeu, care există în paralel cu Dumnezeu, pentru a spune ceva despre Dumnezeu. Este însă cu putinţă să îl raportăm pe Dumnezeu la ceva diferit de el fără a pierde însuşi conceptul de «Dumnezeu»? Căci pentru ca Dumnezeu să fie «Dumnezeu», nu trebuie să presupunem co-existenţa sa cu altceva (de aceeaşi natură cu el, n.m.), astfel că nu putem face un prim pas spre cunoaşterea lui prin distingerea lui Dumnezeu de ceea ce El nu este."30

Aşadar, Dumnezeu este sub acest aspect singurul „obiect" al cunoaşterii noastre. Ignorarea unicităţii lui absolute, a faptului că el este mai presus de multiplicitatea obiectelor create, nu poate conduce decât la idolatrie, la o amestecare a lui Dumnezeu cel infinit cu mulţimea obiectelor finite ale lumii fizice:

„Astfel stând lucrurile - continuă Zizioulas - ce putem spune despre Dumnezeu? De unde putem extrage atributele (potrivite doar) lui? Cum putem spune că este «bun», de exemplu? De unde ar proveni acest atribut, dacă nu din propria noastră experienţă? Cunosc diverşi oameni care sunt buni şi puternici, şi ştiu despre bunătatea
sau puterea lui Dumnezeu, deoarece îmi extrag această cunoaştere din experienţa mea cu privire la alte persoane în general. Dar, dacă încerc să-l definesc pe Dumnezeu prin extrapolare din experienţa mea, fac din Dumnezeu o creatură; într-adevăr, fac din el propria mea creatură. Cum atributele de «bunătate» şi «putere» nu aparţin exclusiv lui Dumnezeu, omul este capabil necontenit să-l substituie pe Dumnezeu cu diferite fenomene sau abstracţii. Dacă Dumnezeu este ca aceste fenomene sau ca alte persoane pe care le cunoaştem, de ce să nu-l înlocuim cu ele? De ce trebuie să-l venerez pe Dumnezeu şi nu ...o vijelie, dacă ambele sunt «puternice»?."31

pr. prof. univ. Adrian Niculcea

Fragment din cartea "Cunoasterea lui Dumnezeu in Teologia Dogmatica Ortodoxa. Premise spiritual-eclesiale si provocari actuale", Editura Doxologia

Cumpara cartea "Cunoasterea lui Dumnezeu in Teologia Dogmatica Ortodoxa. Premise spiritual-eclesiale si provocari actuale"

Note:

291. Zizioulas, Prelegeri de dogmatică creştină, trad. F. Caragiu, ed. „Sofia", Bu cureşti, 2014, pp. 58, 59, 60.
301. Zizioulas, Prelegeri de dogmatică creştină, trad. F. Caragiu, ed. „Sofia", Buri ireşti, 2014, pp. 60, 62-63.
311. Zizioulas, Prelegeri de dogmatică creştină, trad. F. Caragiu, ed. „Sofia", Bucureşti, 2014, pp. 64-65.

Pe aceeaşi temă

16 Februarie 2022

Vizualizari: 687

Voteaza:

Limitele cunoasterii naturale a infinitatii lui Dumnezeu 0 / 5 din 0 voturi.

Cuvinte cheie:

cunoasterea lui dumnezeu

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Despre Maica Domnului si sfinti
Despre Maica Domnului si sfinti Cuvintele Sfântului Nectarie sunt ­descoperire a învățăturii celei adevărate și ­drept‑slăvitoare și, totodată, izvod de rugăciune necontenită, înăl­țân­du‑ne inimile și cugetele la Dumnezeu spre a primi vindecare, luminare și întărire.  15.00 Lei
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos Sfântul Munte se aseamănă unui stup. Așa cum în acesta există cuiburi de albine, tot astfel şi în Athos – multe chilii monahale. Şi, precum în stup fără încetare zumzăie albinele, tot la fel şi în Athos monahii, ziua şi noaptea, rostesc psalmi şi imnuri 45.00 Lei
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos Cu adevărat, Iuliana a dobândit puteri suprafirești prin harul lui Dumnezeu. A biruit legile firii, a rămas nevătămată de foc și de plumbul topit, a fost tămăduită în chip minunat după ce chinuri înfricoșătoare i‑au mutilat trupul. A cucerit inimile 15.86 Lei
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 22.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 13.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 34.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 33.83 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 50.74 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 50.74 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact