Milostenia naste milostenie

Milostenia naste milostenie

Milostenia deschide „uşa” Împărăţiei lui Dumnezeu. Împreună cu rugăciunea şi postul, ea ne face „bogați” atât trupeşte cât mai ales sufleteşte.

De aici şi îndemnul Sf. Paisie Aghioritul de a fi milostivi, adică de a „risipi” pentru a deveni bogaţi duhovniceşte. „Milostenia naşte milostenie”, pentru că cel care îl miluieşte pe sărac, Îl împrumută de fapt pe Dumnezeu.

Postirea nu se desparte de „mila” faţă de săraci. Mulți oameni din societatea actuală agonisesc mult, și totuși au mai multe probleme, deoarece nu-I mulţumesc lui Dumnezeu pentru toate binefacerile Lui și nu fac milostenie ca să aline nefericirea semenilor. Şi astfel, ei se lipsesc de lucrarea harului dumnezeiesc.

A face milostenie, după putere, înseamnă mai mult decât a nu face deloc. Pentru că, vinovat nu este cel care nu a putut să facă bine, ci acela care a putut şi n-a vrut.

Nu trebuie uitat faptul că milostenia față de cei îndureraţi, bolnavi, văduve, orfani, săraci etc. ajută foarte mult şi pentru odihna celor adormiţi în Domnul.

Să dăruim celui care cere fără să cercetăm. Chiar dacă nu are nevoie, să-i dăm totuși. Legat de acest aspect sensibil, Sf. Paisie Aghioritul a fost întrebat dacă unui om rău şi leneş trebuie să-i dăm milostenie. Cuvioșia sa a răspuns: „Oare, noi merităm toate aceste daruri şi milostenii pe care ni le dă Dumnezeu? Sau plăcem noi lui Dumnezeu? Şi cu toate acestea El ne miluieşte. Trebuie să ne placă de cineva, ca să-l ajutăm?” (Atanasie Rakovalis, „Părintele Paisie mi-a spus...”, Edit. Evanghelismos, Bucureşti, 2002, p. 110).

Omul milostiv este cel mai înţelept, întrucât dă lucrurile pământeşti, stricăcioase şi cumpără pe cele nestricăcioase, cereşti. În schimb, cel lacom de bani este lipsit de înțelepciune, deoarece mereu adună, iar în cele din urmă agoniseala lui o ia alţii. Avarul, prin economiile adunate, îşi cumpără de fapt „iadul”.

Cei nepăsători şi nemilostivi au inimile pline de nelinişte, pe când cel cu suflet milostiv totdeauna este îndestulat de dragostea şi de binecuvântările îmbelşugate ale lui Dumnezeu. Așa este când hrănim pe cei necăjiți cu dragoste și din dragoste pentru Dumnezeu şi pentru aproapele, fără a urmări vreun interes personal.

„Cel ce face fapte bune dar priveşte la răsplată, este un năimit. Iar cel care se îndepărtează de păcat ca să nu meargă în iad tot de sine se îngrijeşte. Însă cel care face fapte bune din dragoste, fără ca să se gândească la răsplata cea cerească şi nu păcătuieşte ca să nu-L rănească pe Hristos, Făcătorul său de bine, Care a fost rănit sus pe Cruce ca să ne răscumpere cu Prea scumpul Său Sânge, iar din mărime de suflet nu vrea să meargă în iad ca să nu-L mâhnească, acesta nu este numai lucrător bun, ci şi un fiu bun al lui Dumnezeu” (Sf. Paisie Aghioritul, „Epistole”, Edit. Evanghelismos, Bucureşti, 2005, pp. 205-206).

„Dispoziţia sufletească” cu care cineva face o faptă bună este totul. Jertfa pentru aproapele ascunde de fapt marea noastră dragoste pentru Iisus Hristos. Cei care vor să miluiască, dar nu au nimic să dea şi suferă pentru aceasta, fac milostenie cu sângele inimii lor.

„Un bogat are ce să dea, dar nu dă. Un sărac vrea să dea, dar nu dă pentru că nu are ce să dea. Diferă unul de altul. Bogatul dacă dă simte şi o mulţumire. Pe sărac îl doare, căci vrea să facă o milostenie, dar nu are ce să dea, şi suferă în mod firesc; în timp ce de ar avea, ar fi dat şi n-ar fi suferit. Dispoziţia cea bună se vede din fapte.

Dacă cineva cere de la un sărac milostenie şi săracul, deşi este în lipsă, îi dă, atunci săracul ce a dat va simţi o bucurie duhovnicească, indiferent dacă acela se duce şi bea rachiu cu ei, şi Dumnezeu va lumina pe cineva să-i trimită şi lui ajutor material” (Sf. Paisie Aghioritul, „Trezire duhovnicească”, Edit. Publistar, Bucureşti, 2000, p. 160).

Părintele Porfirie zicea că nu există milostenie mai mare, pe care putem să o facem altora, decât propria noastră sfinţire (Părintele Porfirie, „Antologie de sfaturi şi îndrumări”, Edit. Bunavestire, Bacău, 2002, p. 355).

„Fericiţi cei milostivi, că aceia se vor milui” (Mt. 5, 7).

Sorin Lungu

Despre autor

Sorin Lungu Sorin Lungu

Colaborator
264 articole postate
Publica din 18 Ianuarie 2018

Pe aceeaşi temă

19 Iunie 2018

Vizualizari: 1097

Voteaza:

Milostenia naste milostenie 0 / 5 din 0 voturi.

Cuvinte cheie:

milostenia faptele bune

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact