Mucenicii din Batak si Novo Selo

Mucenicii din Batak si Novo Selo

Duminica, 3 aprilie 2011, in catedrala patriarhala Alexander Nevski din Sofia, a avut loc slujba canonizarii mucenicilor bulgari din cadrul masacrelor de la Batak si Novo Selo, desfasurate in anul 1876, in timpul luptei de eliberare de sub ocupatia otomana.

Canonizarea Sfintilor Mucenici din Batak si Novo Selo este ultima oficiata de Biserica Ortodoxa Bulgara dupa anul 1963, cand a avut loc canonizarea Sfantului Sofronie Vrachanski si, totodata, prima oficiata de catre Patriarhul Maxim, de la data inscaunarii sale (1971) ca intaistatator al Bisericii Ortodoxe Bulgare.

Lupta poporului bulgar pentru eliberarea de sub jugul otoman, la sfarsitul secolului al XIX-lea, a fost eroica dar si sangeroasa. Un numar de aproximativ 30 000 de bulgari - majoritatea femei, copii si batrani - au fost ucisi de fortele otomane in lunile aprilie - mai 1876.

Mucenicii din Batak si Novo Selo

Unul dintre cele mai intunecate episoade ale sale l-a constituit masacrul de la Batak. Pe 30 aprilie 1876, 8000 de soldati turci, sub conducerea lui Ahmet Aga Barun, au inconjurat orasul, ocupat de insurgentii bulgari. Dupa primul asalt, net inferior numeric si logistic, acestia au cerut sa negocieze capitularea. Ahmet Aga a fost de acord si a jurat sa isi retraga trupele daca rasculatii vor renunta la arme. Dupa ce rebelii au fost dezarmati, perfidul comandant turc a dat ordin detasamentelor de basbuzuci sa ia cu asalt orasul. Aproape 5000 de locuitori au fost ucisi, majoritatea fiind decapitati.

Mucenicii din Batak si Novo Selo

Moartea muceniceasca a multora dintre sfintii canonizati recent a avut loc in Biserica "Sfanta Kiriaki”. Chiar in interiorul acestei biserici s-a varsat o baie de sange. Aproximativ 200 de tarani, s-au adapostit in biserica timp de trei zile, vreme in care otomanii au facut gauri in peretii bisericii prin care i-au impuscat pe multi dintre ei si au incercat incendierea acestora. In cea de-a treia zi, toti cei ramasi in viata, lipsiti de hrana si apa, au iesit din locasul de cult, cei care au respins credinta mahomedana fiind decapitati.

Mucenicii din Batak si Novo Selo

Aproximativ 700 de persoane au fost ucise in regiunea Novo Selo, Kravenik, Batoshevo si Apriltsi - sate aflate in nordul Bulgariei langa Lovech.

Biserica Ortodoxa Bulgara a canonizat acele victime ale masacrelor din Batak si Novo Selo care au murit ca martiri, aparand credinta crestina si care au ales sa se refugieze de luptatorii otomani in bisericile locale si manastiri. Istoria a pastrat doar cateva nume ale martirilor, care au marturisit in satul Batak, si anume: preotii Petru si Neito, Trendafil Tosef, Ivan si Ilie, care au fost masacrati cu salbaticie de dusmanii credintei.

In cazul masacrului de la Novo Selo, Biserica Ortodoxa Bulgara a canonizat in particular doi ieromonahi, Nikola si Gheorghi, si sapte maici de la o manastire locala, ce au fost torturati si ucisi de trupele otomane.

Mucenicii din Batak si Novo Selo

Masacrele din Bulgaria au  fost atat de sangeroase incat au ingrozit la vremea aceea intreaga Europa Apuseana, Rusia si America.

Iata cum relateaza corespondentul de presa al periodicului Figaro, Ivan de Woastyne, cele petrecute: "O suta douazeci de sate au fost supuse urmatorului tratament: femeile au fost violate, copii au fost taiati in bucati. Basbuzucii ii apucau de un picior sau de o mana si apoi ii taiau in doua dintr-o singura lovitura a hangerului lor si treceau la urmatorul. Cei care erau mai indemanatici ii taiau in doua din talie. Un preot bulgar mi-a spus ca in urma cu cateva zile, pe cand trecea un rau cu piciorul, o jumatate de les s-a lovit de calul sau. Altundeva, un preot a fost rastignit, iar altul prajit la frigare; in alte locuri, femeile au fost trase in tepe scoase dintr-un gard !”.

Aceleasi atrocitati, mentionate in Ziarul St. Petersburg Vedomosti (Gazeta de Sankt Petersburg): ,"De curand, in Bulgaria vecina a inceput o prigoana impotriva crestinilor, care – in cuvintele unui arhipastor rus – ne duce inapoi in timpurile mucenicilor crestini din vechime” .

Mucenicii din Batak si Novo Selo

Numind stapanirea otomana "jugul mahomedanismului”, ziarul zugraveste patimirile bulgarilor din acea vreme intocmai ca pe un martiriu crestin: "Cetele de cerchezi si bandele nu mai putin salbatice de turci, purtand numele de basbuzuci, intra cu forta si in satele crestine pasnice, ard din temelii casele si holdele de cereale, care au fost cultivate cu atata truda crestina, vand femeile crestine haremurilor musulmanilor desfranati, in timp ce ii arunca in foc pe batrani si copii, sau le spinteca pantecele. In foarte scurt timp, sute de sate bulgare au fost transformate in gramezi de cenusa si cele zece mii de lesuri mutilate ii silesc pe supravietuitori, care au ramas pur si simplu fara un acoperis deasupra capetelor lor si fara un colt de paine, sa fuga” .

In Biserica Ortodoxa Bulgara, Sfintii Mucenici din Novo Selo sunt pomeniti pe 9 mai, iar cei din Batak pe 17 mai.

Radu Alexandru

Butucul din Batak

"Butucul din Batak", astazi pastrat in Muzeul National de Istorie din Sofia

30 Iulie 2012

Vizualizari: 2662

Voteaza:

Mucenicii din Batak si Novo Selo 0 / 5 din 0 voturi. 1 review utilizatori.

Comentarii (1)

  • Vali CostinPostat la 2011-04-05 21:07

    Abia daca se mai stie cate ceva despre ispravile turcilor in Serbia si Bulgaria. Asta a fost civilizatia otomana. Acum vor sa intre cu steagul sus in Europa, sa-si vanda castravetii si salata.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact