Nepasarea

Nepasarea

Nepăsarea... Asta-i altă boală sufletească grea... Ea își are rădăcina în egoism; este un reflex al iubirii ego-iste de sine, când de atât de mult EU, nu mai vezi pe nimeni și nimic din ceea ce este în jur... O vedem sancționată și de Mântuitorul în pilda Samarineanului milostiv...

Nepăsarea este opusul milostivirii...

Este o anti-virtute, o patimă care este expresia indiferenței, un fel de pervertire a simțirii în nesimțire, a modului iubitor, compătimitor și sensibil, în acela neiubitor, necompătimitor și insensibil, pervertire care are atinge stricăcios și raportarea la semeni, dar și la Dumnezeu...

Fiind opusul iubirii de aproapele este și anti-lege sau fără-de-lege, pentru că Legea iubirii este în porunca dragostei de aproapele...pe orizontală, iar pe verticală poate fi denumită și necredință sau indiferentism religios când nu răspundem chemării lui Dumnezeu de a avea o relație de iubire cu El, pentru că ne este indiferent...

Un om milostiv niciodată nu este nepăsător cu aproapele, oricare ar fi el, fie și un om oarecare cum spune în pildă...

Și Sf. Părinți filocalici vorbesc despre nepăsare, folosind expresia nesimțire duhovnicească.

Sfantul Marcu Ascetul zice: Trei lucruri sunt rele: uitarea, lenea și nesimțirea duhovnicească.

Într-adevăr, nepăsarea este o formă de nesimțire... Ea denotă o stare de împietrire a inimii, de insensibilitate, de apatie, de lehamite; asemănătoare și cu acedia, în limbaj patristic.

Nepăsătorul având această nesimțire sufletească nu poate avea și nici nu are trăire duhovnicească, așa cum o cere Evanghelia în îndemnul:

Bucuraţi-vă cu cei ce se bucură și plângeţi cu cei ce plâng! (Romani 12, 15)

Adesea, nepăsătorul se amăgește că lepădarea de lume, presupune și lepădarea de oameni...atunci când își închipuie, în isihia sa mincinoasă, că poate avea trăire, fără dragoste, fără comunicare și fără comuniune cu semenii...

Sub aspect comportamental, nepăsătorul este un grobian, grosolan, lipsit de rafinament, de delicatețe, de eleganță, de bunăcuviință...

Nepăsarea în formă agravantă, patologică, se manifestă cu cinism necruțător, sadism, psihopatii (lipsa remușcărilor și a empatiei).

De aceea, nepăsătorul este un om mort sufletește și fiind așa, sub stăpânirea morții, în el sunt moarte toate: conștiința, cugetul, simțirea, voința...

Nepăsarea este pentru inimă, cum este necunoașterea pentru minte...

Să nu simți cu inima și să nu-ți pese este la fel de nevirtuos, de grav și de echivalent cu: să nu gândești cu capul, să nu pricepi, să nu înțelegi...

Cum e prostia în cazul minții, așa-i nesimțirea în cazul inimii...un fel de inimă proastă...

Mostre de nesimțire sau de nepăsare sunt în tot felul de situații curente...

Și ca să plonjez în concretul cotidian, exemplific :

- Când nu răspunzi la telefon, deși ești sunat de mai multe ori...

- Când nu-ți găsești timp pentru apropiați, colegi, prieteni, rude...

- Când treci indiferent pe lângă oamenii îndurerați, căzuți, aflați în suferință care îți cer ajutorul...

- Când nu observi sau te faci că nu vezi că un apropiat nu te mai sună, nu te mai caută, nu te mai cercetează, nu mai vine la Biserică...

- Când ești interpelat printr-un mesaj, salut, urare, și nu reacționezi în nici un fel...

- Când nu răspunzi la solicitări, la rugăminți...

- Când promiți și nu te ții de cuvânt...

- Când în preajma ta este un om bolnav, flămând, însetat, gol, singur și nu-ți pasă...

- Când nu participi la bucuriile sau reușitele celor din preajmă...

- Când uiți de aniversările celor apropiați...

- Când uiți să mulțumești, să fii recunoscător...

- Când nu te bucuri de darurile celorlalți...

- Când doar te folosești de oameni...

- Când nu-ți pasă decât de imaginea ta...

- Când te despărți de om sau osândești omul fără urme de regret...

- Când ești invidios, egoist, profitor, individualist, lipsit de empatie și singuratic...

Din toate aceste manifestări nepăsătorul se arată a fi un om orb, surd și mut, călcător de poruncă, nemilostiv și nesimțit din punct de vedere moral, sufletesc și civic, lipsit de sentimente, mort, care-și trăiește iadul încă din viața aceasta...și nu-i pasă nici de acest lucru, nefiind preocupat nici de propria sa mântuire...

Pr. Alin-Cristian Preotu

Despre autor

Alin-Cristian Preotu Pr Alin-Cristian Preotu

Senior editor
112 articole postate
Publica din 01 Ianuarie 2012

Pe aceeaşi temă

15 Mai 2023

Vizualizari: 1693

Voteaza:

Nepasarea 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Bucuria convorbirii. Interviuri realizate de Costion Nicolescu
Bucuria convorbirii. Interviuri realizate de Costion Nicolescu Două sunt întâlnirile care m-au fascinat totdeauna: cea cu Nicodim (Ioan 3,1-21) și cea cu femeia samarineancă (Ioan 4,5-26). Una se petrece în miez de noapte, cealaltă în plină zi. Una este cu un fruntaș al iudeilor, alta cu o femeie simplă. Amândouă 20.00 Lei
Osebirea care tine laolalta. In memoriam acad. Sorin Dumitrescu
Osebirea care tine laolalta. In memoriam acad. Sorin Dumitrescu „Iar el este un iconar care a scris studii științifice, un ziarist care a pictat abstract, un orator care organiza expoziții, un editor care producea happeninguri, un profesor care intervieva sfinți, un librar care cânta la pian și chitară, un familist 60.00 Lei
Arsenie Boca. Sfantul cu inima cat cerul
Arsenie Boca. Sfantul cu inima cat cerul Despre el se vorbește adesea în șoaptă, cu evlavie sau cu întrebări. Se pomenesc minunile și mulțimile, dar mai rar osteneala lui de o viață: setea de a-L înțelege pe Hristos, grija față de oameni și față de tineri, puterea de a rămâne demn în mijlocul 60.00 Lei
Duhul Sfant si unitatea Bisericii. „Jurnal” de Conciliu
Duhul Sfant si unitatea Bisericii. „Jurnal” de Conciliu Ce altceva reprezintă reflecția sa teologică, pledoaria pentru dialog, efortul de a face posibile întâlniri și de a transmite chipul lăuntric al Ortodoxiei în lumea care-l ignora, decât o mărturie a celui care ascultă planul lui Dumnezeu? Viața tânărului 50.00 Lei
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice Ce este „regula de aur”? Este o normă etică, o idee, o recomandare și chiar o poruncă care se regăsește în multe mitologii, religii și filosofii ale lumii. Părintele Dumitru Beșliu invocă în cartea sa în primul rând creștinismul. Trimiterile precise sunt 79.29 Lei
Din invataturile Ortodoxiei
Din invataturile Ortodoxiei Cartea de fata aduce in fata cititorilor ei cateva teme foarte importante si necesare pentru viata crestinului ortodox. Viata spirituala a fiecarui credincios trebuie sa fie impodobita, pe langa virtuti, si de o cunoastere temeinica a invataturii de 52.86 Lei
In singuratatea mintii mele
In singuratatea mintii mele „Bucuria de a te exprima, trufia pe care ți-o dă cuvântul domesticit, gata să și se supună, senzația că el este treapta care te poartă în locul acela înalt, la care îți faci uneori iluzia că doar tu poți ajunge. Știu, desigur, că prin cuvânt noi despărțim 78.23 Lei
Vinovatia. O introducere contemporana
Vinovatia. O introducere contemporana Ce este vinovăția? O povară inutilă, sau o resursă fundamentală pentru sănătatea noastră psihică și morală?Într-o societate în care rușinea a luat locul vinovăției, iar autocritica e tot mai des înlocuită de victimizare, Donald L. Carveth ne propune o 42.18 Lei
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului Manfred Spitzer este un expert recunoscut în rețelele neuronale – fundamentul inteligenței artificiale. Cartea de față adună toate informațiile relevante existente pe această temă, punându-le într-o perspectivă realistă: se pot face multe speculații cu 67.66 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact