Nobletea suferintei

Nobletea suferintei

"Iubiti pe vrajmasii vostri, binecuvantati pe cei ce va urasc" (Mat. 5, 44) porunca a carei implinire poate fi pentru noi mai mult sau mai putin usoara, insa a ierta pe oamenii care cauzeaza suferintele aceluia pe care il iubim e cu totul altceva. Aici ar putea sa apara ca si cum tu ai savarsi o tradare. Si totusi cu cat dragostea noastra fata de cel ce sufera este mai mare, cu atat mai mult suntem si noi in stare sa impartim si sa iertam si in acest sens dragostea cea mai mare este realizata atunci, cand noi putem spune: "Eu si iubitul meu una suntem".

Atat timp cat zicem "eu" si "el", noi impartasim suferinta si n-o putem accepta. La piciorul Crucii, Maica Domnului nu sta in lacrimi, cum e adesea zugravita in pictura occidentala, ea a ajuns la o astfel de plinatate a unirii (in dragoste) cu Fiul ei, ca nu mai avea la ce sa se impotriveasca. Trecea prin rastignire impreuna cu Hristos. Ea isi traia propria-i moarte. Mama incheia tot ceea ce incepuse in ziua aducerii lui Hristos la templu, cand L-a dat pe Fiul sau. Unul dintre toti fiii lui Israel, El a fost ca o jertfa de sange. Atuncea ea primea consecintele ritualului savarsit care devenise o realitate. Dupa cum atunci El fusese singur cu ea, asa cum ea era pe deplin singura cu El, nemaiavand la ce sa se impotriveasca.

Prin dragoste noi devenim una cu acela pe care il iubim si dragoste ne ingaduie sa impartasim fara reticente nu numai suferinta, dar si atitudinea fata de suferinta si fata de cei care o cauzeaza. Este imposibil sa ne inchipuim pe Maica Domnului sau pe ucenicul Ioan protestand impotriva unui lucru, care fusese voia vadita a Fiului lui Dumnezeu, care se rastignea. "Nimeni nu-mi ia viata Mea, de la Mine, ci Eu insumi o dau pe ea" (In. 10, 18). El murea de buna voie, cu invoirea Sa pentru mantuirea lumii, moartea Lui era aceasta mantuire, de aceea cei care credeau in El si vroiau sa fie una cu El puteau impartasi suferinta mortii Lui, puteau sa treaca prin patimi impreuna cu El, insa nu le puteau respinge, nu puteau sa se intoarca impotriva gloatei care a rastignit pe Hristos, pentru ca aceasta rastignire a fost voia lui Hristos insusi.

Noi ne putem impotrivi suferintei cuiva, ne putem revolta impotriva mortii cuiva fie atunci cand omul insusi se impotriveste lor, pe drept sau pe nedrept, fie cand noi nu impartasim intentiile lui si atitudinea lui fata de suferinta insa in acest caz dragostea noastra fata de acest om e o dragoste insuficienta si produce dezbinare. O astfel de dragoste a aratat Petru, cand Hristos pe drumul spre Ierusalim a spus ucenicilor Sai ca merge la moarte; Petru "chemandu-L la o parte a inceput a-I se impotrivi", insa Hristos a raspuns: "departeaza-te de la Mine satana, pentru ca tu gandesti nu despre cele ce sunt ale lui Dumnezeu, ci despre cele omenesti" (Marc. 8,3 2). Noi ne putem inchipui ca femeia talharului rastignit de a stanga lui Hristos era plina de acelasi protest impotriva mortii sotului ca si el insusi si in acest sens, ei erau una pe deplin, insa amandoi nu aveau dreptate.

A impartasi cu Hristos suferinta Lui, rastignirea, moartea, inseamna a primi neconditionat toate aceste evenimente in aceeasi asezare sufleteasca ca si El, adica a le primi de buna voie, a suferi impreuna cu Barbatul durerilor, a petrece aici in liniste, linistea lui Hristos insusi, intrerupta doar de cateva cuvinte hotaratoare, in tacerea unei adevarate comuniuni, nu intr-o tacere miloasa, ci intr-o liniste compatimitoare, o singura viata si o singura moarte.

Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ne pe noi pacatosii!

Doamne ajuta!

Stefan Popa

.

Despre autor

Stefan Popa Stefan Popa

Senior editor
519 articole postate
Publica din 28 Septembrie 2012

Pe aceeaşi temă

07 Martie 2013

Vizualizari: 3226

Voteaza:

Nobletea suferintei 5.00 / 5 din 1 voturi.

Cuvinte cheie:

suferinta necazurile

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata
Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata Tradiţia noastră bisericească îl vede pe om în perspectiva relaţiei cu Dumnezeu mai înainte de toate ca Tată. Aceeaşi nevoie de filiaţie o are fiecare dintre noi şi în relaţiile lui cu aproapele şi desigur cu cei dragi lui. Unii dintre noi suntem chemaţi 10.00 Lei
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos Aici vei întâlni fete care au avut o viaţă diferită, care ardeau de dragoste dumnezeiască şi îşi doreau cu râvnă să plece la mănăstire şi cineva nu le lăsa să facă asta. Oamenii răi chinuiesc, lovesc sau constrâng. Aici vei sta cu basmaua băgată între 16.00 Lei
Dumnezeu si singuratatea
Dumnezeu si singuratatea Singurătatea are multe fețe și, negreșit, fiecare dintre noi se va regăsi în portretele și scenele de viață pe care părintele Haralambos Papadopoulos le reunește în acest volum, în care se întrețes tainic și gingaș tensiunea înfruntării și secretul 18.00 Lei
Mai presus decat armele
Mai presus decat armele O poveste despre dragoste și război, despre întâlnirea omului cu Dumnezeu „Scopul principal al cărților mele este de a trezi în inimile cititorilor mei capacitatea de a iubi, fără de care întâlnirea cu Dumnezeu va conduce nu la unirea cu El, ci la 32.00 Lei
Credinta ortodoxa si viata in Hristos
Credinta ortodoxa si viata in Hristos “Această sfântă carte e plină de mare înţelepciune. Ea este o tainică vistierie de înţelegere ascunsă a înţelepciunii lui Dumnezeu. Nu oriunde, nu oricine o poate pricepe. Totuşi, pe măsura fiecăruia dintre cei ce caută să o înţeleagă, conţine toate cele 18.00 Lei
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata Cartea de faţă ne învaţă să vedem distincția – atât de delicată şi importantă – dintre vinovăţia nevrotică, autodevoratoare, distructivă, şi cea sănătoasă, care duce la însănătoşirea sufletească, la pocăinţă, la regăsirea de sine şi la apropierea de 25.00 Lei
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului Preasfântul patriarh kyr Filotei Kokkinos către unul din frații sârguincioși care l-a întrebat cum să-și ducă viața în chilia sa; Scrisoarea bătrânului Teoctist către un frate care l-a întrebat stăruitor cum să-și țină canonul/regula de rugăciune, fiind 13.00 Lei
Impreuna cu Dumnezeu suntem puternici. Convorbiri cu duhovnici sarbi
Impreuna cu Dumnezeu suntem puternici. Convorbiri cu duhovnici sarbi Cartea de față, a cunoscutului neuropsihiatru Vladeta Ierotici, nu este doar o culegere de convorbiri duhovnicești cu renumiți părinți ortodocși sârbi ai veacurilor al XX‑lea și al XXI‑lea, ci și o incursiune în provocările lumii actuale și răspunsurile 25.00 Lei
Despre bine si rau
Despre bine si rau În noua serie de antologii pe care v-o propunem, ­cuvântul plin de har al Sfântului Ioan din Kronstadt devine mai apropiat și mai de folos, feluritele lui cugetări duhovnicești fiind reunite și organizate aici spre o mult mai ușoară și rodnică însușire de 18.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact