Nobletea suferintei

Nobletea suferintei

"Iubiti pe vrajmasii vostri, binecuvantati pe cei ce va urasc" (Mat. 5, 44) porunca a carei implinire poate fi pentru noi mai mult sau mai putin usoara, insa a ierta pe oamenii care cauzeaza suferintele aceluia pe care il iubim e cu totul altceva. Aici ar putea sa apara ca si cum tu ai savarsi o tradare. Si totusi cu cat dragostea noastra fata de cel ce sufera este mai mare, cu atat mai mult suntem si noi in stare sa impartim si sa iertam si in acest sens dragostea cea mai mare este realizata atunci, cand noi putem spune: "Eu si iubitul meu una suntem".

Atat timp cat zicem "eu" si "el", noi impartasim suferinta si n-o putem accepta. La piciorul Crucii, Maica Domnului nu sta in lacrimi, cum e adesea zugravita in pictura occidentala, ea a ajuns la o astfel de plinatate a unirii (in dragoste) cu Fiul ei, ca nu mai avea la ce sa se impotriveasca. Trecea prin rastignire impreuna cu Hristos. Ea isi traia propria-i moarte. Mama incheia tot ceea ce incepuse in ziua aducerii lui Hristos la templu, cand L-a dat pe Fiul sau. Unul dintre toti fiii lui Israel, El a fost ca o jertfa de sange. Atuncea ea primea consecintele ritualului savarsit care devenise o realitate. Dupa cum atunci El fusese singur cu ea, asa cum ea era pe deplin singura cu El, nemaiavand la ce sa se impotriveasca.

Prin dragoste noi devenim una cu acela pe care il iubim si dragoste ne ingaduie sa impartasim fara reticente nu numai suferinta, dar si atitudinea fata de suferinta si fata de cei care o cauzeaza. Este imposibil sa ne inchipuim pe Maica Domnului sau pe ucenicul Ioan protestand impotriva unui lucru, care fusese voia vadita a Fiului lui Dumnezeu, care se rastignea. "Nimeni nu-mi ia viata Mea, de la Mine, ci Eu insumi o dau pe ea" (In. 10, 18). El murea de buna voie, cu invoirea Sa pentru mantuirea lumii, moartea Lui era aceasta mantuire, de aceea cei care credeau in El si vroiau sa fie una cu El puteau impartasi suferinta mortii Lui, puteau sa treaca prin patimi impreuna cu El, insa nu le puteau respinge, nu puteau sa se intoarca impotriva gloatei care a rastignit pe Hristos, pentru ca aceasta rastignire a fost voia lui Hristos insusi.

Noi ne putem impotrivi suferintei cuiva, ne putem revolta impotriva mortii cuiva fie atunci cand omul insusi se impotriveste lor, pe drept sau pe nedrept, fie cand noi nu impartasim intentiile lui si atitudinea lui fata de suferinta insa in acest caz dragostea noastra fata de acest om e o dragoste insuficienta si produce dezbinare. O astfel de dragoste a aratat Petru, cand Hristos pe drumul spre Ierusalim a spus ucenicilor Sai ca merge la moarte; Petru "chemandu-L la o parte a inceput a-I se impotrivi", insa Hristos a raspuns: "departeaza-te de la Mine satana, pentru ca tu gandesti nu despre cele ce sunt ale lui Dumnezeu, ci despre cele omenesti" (Marc. 8,3 2). Noi ne putem inchipui ca femeia talharului rastignit de a stanga lui Hristos era plina de acelasi protest impotriva mortii sotului ca si el insusi si in acest sens, ei erau una pe deplin, insa amandoi nu aveau dreptate.

A impartasi cu Hristos suferinta Lui, rastignirea, moartea, inseamna a primi neconditionat toate aceste evenimente in aceeasi asezare sufleteasca ca si El, adica a le primi de buna voie, a suferi impreuna cu Barbatul durerilor, a petrece aici in liniste, linistea lui Hristos insusi, intrerupta doar de cateva cuvinte hotaratoare, in tacerea unei adevarate comuniuni, nu intr-o tacere miloasa, ci intr-o liniste compatimitoare, o singura viata si o singura moarte.

Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ne pe noi pacatosii!

Doamne ajuta!

Stefan Popa

.

Despre autor

Stefan Popa Stefan Popa

Senior editor
531 articole postate
Publica din 28 Septembrie 2012

Pe aceeaşi temă

07 Martie 2013

Vizualizari: 3271

Voteaza:

Nobletea suferintei 5.00 / 5 din 1 voturi.

Cuvinte cheie:

suferinta necazurile

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Bucuria convorbirii. Interviuri realizate de Costion Nicolescu
Bucuria convorbirii. Interviuri realizate de Costion Nicolescu Două sunt întâlnirile care m-au fascinat totdeauna: cea cu Nicodim (Ioan 3,1-21) și cea cu femeia samarineancă (Ioan 4,5-26). Una se petrece în miez de noapte, cealaltă în plină zi. Una este cu un fruntaș al iudeilor, alta cu o femeie simplă. Amândouă 20.00 Lei
Osebirea care tine laolalta. In memoriam acad. Sorin Dumitrescu
Osebirea care tine laolalta. In memoriam acad. Sorin Dumitrescu „Iar el este un iconar care a scris studii științifice, un ziarist care a pictat abstract, un orator care organiza expoziții, un editor care producea happeninguri, un profesor care intervieva sfinți, un librar care cânta la pian și chitară, un familist 60.00 Lei
Arsenie Boca. Sfantul cu inima cat cerul
Arsenie Boca. Sfantul cu inima cat cerul Despre el se vorbește adesea în șoaptă, cu evlavie sau cu întrebări. Se pomenesc minunile și mulțimile, dar mai rar osteneala lui de o viață: setea de a-L înțelege pe Hristos, grija față de oameni și față de tineri, puterea de a rămâne demn în mijlocul 60.00 Lei
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice Ce este „regula de aur”? Este o normă etică, o idee, o recomandare și chiar o poruncă care se regăsește în multe mitologii, religii și filosofii ale lumii. Părintele Dumitru Beșliu invocă în cartea sa în primul rând creștinismul. Trimiterile precise sunt 79.29 Lei
Din invataturile Ortodoxiei
Din invataturile Ortodoxiei Cartea de fata aduce in fata cititorilor ei cateva teme foarte importante si necesare pentru viata crestinului ortodox. Viata spirituala a fiecarui credincios trebuie sa fie impodobita, pe langa virtuti, si de o cunoastere temeinica a invataturii de 52.86 Lei
In singuratatea mintii mele
In singuratatea mintii mele „Bucuria de a te exprima, trufia pe care ți-o dă cuvântul domesticit, gata să și se supună, senzația că el este treapta care te poartă în locul acela înalt, la care îți faci uneori iluzia că doar tu poți ajunge. Știu, desigur, că prin cuvânt noi despărțim 78.23 Lei
Vinovatia. O introducere contemporana
Vinovatia. O introducere contemporana Ce este vinovăția? O povară inutilă, sau o resursă fundamentală pentru sănătatea noastră psihică și morală?Într-o societate în care rușinea a luat locul vinovăției, iar autocritica e tot mai des înlocuită de victimizare, Donald L. Carveth ne propune o 42.18 Lei
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului Manfred Spitzer este un expert recunoscut în rețelele neuronale – fundamentul inteligenței artificiale. Cartea de față adună toate informațiile relevante existente pe această temă, punându-le într-o perspectivă realistă: se pot face multe speculații cu 67.66 Lei
De altundeva, Revelatia
De altundeva, Revelatia Revelații am avut cu toții: ieșind din insignifianța cotidiană, ele singure, de neuitat, decid viața noastră. Dar ce înseamnă revelația nu știm, pentru că nu se poate nici comanda, nici reproduce ca un obiect. Rămânem astfel muți în fața a ceea ce ne 79.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact