Nu exista desavarsire, fara suferinta!

Nu exista desavarsire, fara suferinta!

Părintele Paisie Olaru de la Sihla era o minune de om, un înger în trup, un dar al lui Dumnezeu. Cu toate că era mai exigent cu persoana sa şi cu ucenicii lui, Părintele avea o blândeţe de mamă pentru copii ei, pe toţi ceilalţi îi primea cu dragoste şi pentru fiecare creştin avea o vorbă bună, un sfat de îmbărbătare, încurajare şi nu în ultimul rând, o binecuvântare părintească. Părintele Paisie nu era mulţumit cu o stare caldă sau rece în materie de credinţă, ci să ai permanent o stare de fierbinţeală faţă de Dumnezeu, faţă de Hristos.

Glasul Părintelui, vocea lui Hristos
La sfârşitul spovedaniei, spunea astfel: „Domnul Dumnezeu, Preamilostivul, să vă binecuvinteze; Domnul să vă ajute, Domnul să vă miluiască, Domnul să vă păzească de tot răul, Domnul să vă umple de bucurie duhovnicească; Domnul, ca un bun şi iubitor de oameni, să vă ierte de păcate şi în rai, cu drepţii, să vă primească!

Binecuvintează, Doamne, pe robii Tăi aceştia, şi rugăciunea lor, şi dragostea lor, şi credinţa lor, şi bucuria lor, şi smerenia lor, şi răbdarea lor! Binecuvintează, Doamne, osteneala lor, şi căsuţa lor, şi pâinea lor, şi copiii lor, şi viaţa lor, şi sfârşit bun le dăruieşte, iar dincolo, un colţişor de rai le rânduieşte, că binecuvântat eşti în veci. Amin!“.
 

Drumul spre sihăstrie
Auzind de Părintele Paisie, la început, de la portarul liceului, care fusese staret la o manastire şi care fusese desfiinţată, am pornit spre Moldova, eu şi cu prietenul meu Dumitru Ulezu, noi fiind din Constanţa. După mai multe peripeţii, am ajuns la Părintele la chilie şi ne-am aşezat la coadă. Măi, Mitică, îi spun eu prietenului, intri tu primul să vedem ce îţi spune. Când a ieşit, Mitică a zis: „Părintele mi-a spus că trebuie să mă fac monah”. Eu m-am îngândurat puţin, dar cu inima strânsă cât un purice am intrat.

Pe mine, Părintele m-a ţinut mai mult decât prietenul meu, iar la sfârşit a spus: „Tu, fiule, nu eşti pregătit acum pentru călugărie, trebuie să mergi în lume vei fi militar, vei avea familie, copii şi, spre sfârşitul vieţii, cu voia Domnului, vei fi şi monah. Dar, să ştii de la mine un lucru; nu există desăvârşire, fără suferinţă”. Eu îi spusesem Părintelui Paisie că trec printr-o încercare mare, să se roage pentru mine. De la Părintele Paisie, eu am plecat acasă, la Constanţa, iar prietenul meu, Dumitru Ulezu s-a oprit la poarta mănăstirii Dervent. Este vorba de Părintele Dionisie de la mănăstirea Agapia Veche.

Eşti în suferinţă, te afli pe cale
Necesitatea suferinţei se impune ca o condiţie primordială pentru înaintarea pe calea maturităţii duhovniceşti, nu înainte de a ajunge la sinceritatea în faţa propriului suflet.

Omul singur nu poate lucruri măreţe, nu poate merge prea departe pe calea desăvârşirii spirituale, mai devreme sau mai târziu el eşuează în faţa suferinţei dacă nu se va lăsa inundat de dragostea lui Dumnezeu. Suferinţa trebuie privită în lumina dragostei lui Dumnezeu pentru om, care nu-l lasă pe acesta să se piardă, ci prin încercări şi suferinţe îl ajută să se întoarcă la adevăratul sens al vieţii, la adevărata lui misiune divină pe pământ. Dar de ce ne trebuie neapărat încercarea, suferinţa? Pentru că în suferinţă, primim răbdare, smerenie, compasiune, credinţă, dragoste, nădejde şi toate celelalte daruri ale Duhului Sfânt. „Până nu se va smeri inima, nu se poate opri din împrăştiere“ ne spune Sf. Isaac Sirul. Însă „fără încercare nu cunoaşte smerenia“. În afara suferinţei orice abandonare a situării dependente nu este decât o nouă şi mai subtilă ascundere, care nu poate ajunge la adevărata dragoste. Ai văzut un om în suferinţă, aleargă degrabă la el, căci acolo este Duhul Sfânt, acolo este Hristos.

Maturitatea duhovnicească nu vine din bibliotecă, din Universitate, din cărţi şi contemplaţie, ci din încercări şi suferinţă. De acolo ne vine şi viaţa veşnică. Mulţi se întreabă de ce este nevoie de nevoinţă duhovnicească pentru a mă mântui? Hristos a suferit pentru mine, de ce să mai sufăr şi eu? Marii filozofi au reuşit să sperie omenirea prin spectacolul durerii lumii, dar, în cele din urmă, au găsit trei remedii pentru înlăturarea durerii: arta, mila, contemplaţia pură. S-ar putea spune că filozoful vrea să fugă de durere cu ajutorul milei, în timp ce sfântul umblă disperat după durere. Numai suferinţa probează pe omul care se crede pe cale, care se crede apropiat de Dumnezeu.

Ai grijă ce ceri, pentru că vei primi
Pentru dobândirea dragostei dumnezeieşti este nevoie de suferinţă, pentru că „noi, oamenii, suferim îndumnezeirea“ ne spune Alexandru Mironescu, iar dragostea este angajare ontologică deplină, nu doar o conceptualizare a ei; calea către şi întru dragoste, situarea omului în orizontul jertfei, necesită o înfricoşătoare consecvenţă, deoarece suferinţa înseamnă „a adăuga foc peste foc“ potrivit Sfântului Ioan Scăraru. Se ştie că „pe calea Lui se umblă din veac şi din neam în neam prin cruce şi moarte.

[…] Calea lui Dumnezeu e crucea de fiecare zi, căci nimeni nu s-a suit la cer cu tihnă“ ne spune acelaşi sfânt. În afara suferinţei orice urcare este un risc, iar Sf. Isaac Sirul avertizează: „Să nu-ţi îngrămădeşti flacără în sânul tău fără necazuri mai puternice ale trupului tău“; iar altundeva: „Când afli deci pace neschimbată în calea ta, teme-te, pentru că eşti departe de cărarea pe care păşesc picioarele obosite ale sfinţilor“.

Simbolul suferinţei este semnul prin excelenţă care defineşte pe omul iertător, omul răbdător, omul iubirii depline, omul jertfelnic. Un astfel de om era Părintele Paisie Olaru de la Sihla, care în ultimii cinci ani din viaţă a primit suferinţa orbirii, adică el care susţinea faptul că omul nu poate ajunge la viaţa veşnică, decât prin suferinţă. A primit această neputinţă cu demnitate, cu dragoste, cu nădejdea dobândirii vieţii veşnice. Şi noi credem nu numai că a dobândit-o, ci a aterizat direct în braţele Mântuitorului, aşa cum îi plăcea să spună regretatului Părinte duhovnic Teofil Părăianu, el fiind orb din naştere.

Preacuvioase Părinte Paisie, de acolo din ceruri, roagă-te pentru noi. Amin.
Doamne, ajută!

Ştefan Popa
 

Despre autor

Stefan Popa Stefan Popa

Senior editor
525 articole postate
Publica din 28 Septembrie 2012

Pe aceeaşi temă

15 Iunie 2016

Vizualizari: 2118

Voteaza:

Nu exista desavarsire, fara suferinta! 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Despre Maica Domnului si sfinti
Despre Maica Domnului si sfinti Cuvintele Sfântului Nectarie sunt ­descoperire a învățăturii celei adevărate și ­drept‑slăvitoare și, totodată, izvod de rugăciune necontenită, înăl­țân­du‑ne inimile și cugetele la Dumnezeu spre a primi vindecare, luminare și întărire.  15.00 Lei
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos Sfântul Munte se aseamănă unui stup. Așa cum în acesta există cuiburi de albine, tot astfel şi în Athos – multe chilii monahale. Şi, precum în stup fără încetare zumzăie albinele, tot la fel şi în Athos monahii, ziua şi noaptea, rostesc psalmi şi imnuri 45.00 Lei
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos Cu adevărat, Iuliana a dobândit puteri suprafirești prin harul lui Dumnezeu. A biruit legile firii, a rămas nevătămată de foc și de plumbul topit, a fost tămăduită în chip minunat după ce chinuri înfricoșătoare i‑au mutilat trupul. A cucerit inimile 15.86 Lei
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 22.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 13.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 34.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 33.83 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 50.74 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 50.74 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact