Opinii-pozitii ale Bisericii fata de eutanasie

Opinii-pozitii ale Bisericii fata de eutanasie

Biserica Ortodoxă nu poate să rămână deoparte faţă de tot ceea ce se întâmplă sau se discută în societatea noastră cu privire la această temă a eutanasiei. Desigur, Biserica Ortodoxă, care se distinge vădit de celelalte confesiuni creştine, nu se grăbeşte să pună hotare ştiinţei sau să exprime opinii care ar putea fi, după scurt timp, respinse. Ea urmăreşte cu mult discernământ aceste fenomene şi eforturile ştiinţei medicale de a-l ajuta pe om, însă subliniază faptul că înşişi medicii trebuie să stabilească limite realizărilor şi lucrării lor, iar atunci când este necesar, stabileşte ea însăşi cadrele bioteologice referitoare la aceste probleme actuale.

In ultimii ani, anumiţi clerici de diverse grade, precum şi teologi laici, oameni de ştiinţă sau nu, s-au ocupat în mod independent de problema eutanasiei şi şi-au expus reflexiile lor. Şcolile teologice s-au interesat la rândul lor de aceste probleme bioetice. De asemenea, Biserica Greciei a instituit o Comisie Sinodală de Bioetică sub conducerea Î.P.S. Nikolaos, Mitropolit de Mesogeia şi Lavreotiki, comisie în care s-a discutat cu atenţie problema bioetică a eutanasiei. Comisia Sinodală a redactat un text foarte interesant, care face cunoscută învăţătura Bisericii cu privire la acest subiect şi exprimă, de asemenea, atitudini filantropice referitoare la tema morţii, în acelaşi timp, Sfântul Sinod a organizat o conferinţă de succes la care au fost invitaţi să-şi expună opiniile oameni de ştiinţă din toate sectoarele medicinei, ca şi din alte domenii ale ştiinţei, şi ale cărei acte au fost publicate într-un volum de o însemnătate deosebită. De asemenea, ulterior unei propuneri în acest sens, tema eutanasiei s-a discutat şi într-o şedinţă a Ierarhiei Bisericii Greciei.

Doresc să expun în continuare cinci aspecte teoretice de bază ale învăţăturii Bisericii relativ la această problemă actuală a eutanasiei.

1. Viaţa nu este o creaţie a noastră, ci un dar al lui Dumnezeu, de aceea nu avem drepturi exclusive asupra ei. Dumnezeu este stăpânul vieţii şi al morţii, şi nimeni altul. Acesta deţine, am putea spune, Copyright-ul, ca Cel ce ocârmuieşte viaţa. Sfântul Ioan Damaschin vorbeşte despre diferenţa dintre „ale noastre”, cele ce sunt în puterea noastră, şi „cele ce nu sunt ale noastre ”, adică cele ce nu sunt în puterea şi în responsabilitatea noastră. Cu siguranţă, darul vieţii face parte din cele ce nu se află în stăpânirea noastră, aparţinându-i, aşadar, în exclusivitate lui Dumnezeu.

2. Viaţa biologică nu trebuie absolutizată. Cunoaştem că istoria omului nu se încheie o dată cu moartea, ci continuă şi dincolo de aceasta, şi putem sublinia că viaţa de după moarte are o mare valoare şi însemnătate. Astfel, percepem şi abordăm procesul morţii ca pe dobândirea şi continuarea unei alte vieţi. Rugăciunea Bisericii este grăitoare: „Sfârşit creştinesc vieţii noastre, fără durere, neînfruntat, în pace, şi răspuns bun la înfricoşătoarea Judecată a lui Hristos... ”. Chipul sfârşitului acestei vieţi se află în relaţie cu modul în care omul îşi săvârşeşte viaţa şi cu starea lui înaintea înfricoşătorului scaun de judecată al lui Hristos. Chiar şi o mică rugăciune a omului la sfârşitul vieţii sale îi poate oferi o perspectivă diferită, veşnică. Prelungim viaţa deoarece nădăjduim în desăvârşire şi mântuire.

3. Durerea este foarte folositoare şi rodnică în viaţa omului, dacă acesta ştie să o întâmpine. Din nefericire, discursul despre eutanasie este în floare în societăţile modeme, care au exclus durerea ca pe ceva nedemn. Este important să pomenim că celebrul psihoterapeut Victor Frankl a susţinut opinia că durerea constituie o problemă existenţială fundamentală şi prin ea i se oferă omului o şansă unică pentru împlinirea lui lăuntrică. El accentuează că omul nu trebuie să se străduiască să evite durerea, ci mai degrabă să fie dispus să sufere în viaţa sa, cu gândul că, neîndoielnic, durerea are un sens. Susţine, chiar, că atunci când se confruntă cu o boală incurabilă, omului i se dă ocazia „să-şi împlinească chiar cel mai adânc sens al său Cei mai mulţi oameni caută satisfacţia, plăcerea, şi se feresc de durere, dar este neîndoielnic că abordarea corectă a durerii dă un alt sentiment al vieţii, mai deplin şi mai autentic.

4. Intreg procesul morţii, oricât de chinuitor ar fi, nu constituie timp pierdut. Pentru bolnav este un timp de pregătire pentru intrarea într-un alt „tărâm” al vieţii, iar pentru familie şi apropiaţi, o ocazie de a-şi exprima afecţiunea, dragostea şi compasiunea faţă de cei dragi. Copiii, de pildă, au ocazia unică de a-şi plăti „datoriile”, răsplătindu-şi părinţii cu dragostea lor. Experienţa a arătat că, de cele mai multe ori, la patul de suferinţă al unei persoane aflate pe moarte se restabilesc prieteniile şi sporesc tandreţea şi dragostea pe care viaţa socială modernă tumultoasă şi încărcată de stres le distruge. Se face pledoaria eutanasiei în societăţile în care stăpânesc lipsa de dragoste, imoralitatea şi individualismul.

5. Atunci când ne aflăm înaintea tainei morţii unei persoane, mai ales în spital sau într-o Unitate de Terapie Intensivă, înţelegem că, atât pentru medici şi asistenţi, cât şi pentru familia bolnavului, există o serioasă dilemă, care este „prelungirea vieţii sau împiedicarea morţii?”251. Adică, prin mijloacele ştiinţei medicale se urmăreşte să se prelungească viaţa sau să se împiedice moartea? E o teribilă dilemă, care cere din partea cuiva mult discernământ, dragoste şi frică de Dumnezeu pentru a-i răspunde. Desigur, răspunsul are legătură cu posibilitatea sau imposibilitatea tratamentului, cu sensul prelungirii vieţii şi cu întrebarea despre dreptul pe care îl are cineva să împiedice moartea atunci când aceasta vine năvalnic şi este îngăduită de Dumnezeu, şi, de asemenea, are legătură cu pocăinţa omului.

Nota: 251 Vezi Dimitrios Matamis, în vol. Problema eutanasiei, Ed. Apostoliki Diakonia, p. 53.

Fragment din cartea "Bioetica si bioteologie", Editura Christiana

Cumpara cartea "Bioetica si bioteologie"


 

Pe aceeaşi temă

06 Aprilie 2023

Vizualizari: 602

Voteaza:

Opinii-pozitii ale Bisericii fata de eutanasie 0 / 5 din 0 voturi.

Cuvinte cheie:

eutanasia moartea

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Despre Maica Domnului si sfinti
Despre Maica Domnului si sfinti Cuvintele Sfântului Nectarie sunt ­descoperire a învățăturii celei adevărate și ­drept‑slăvitoare și, totodată, izvod de rugăciune necontenită, înăl­țân­du‑ne inimile și cugetele la Dumnezeu spre a primi vindecare, luminare și întărire.  15.00 Lei
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos Sfântul Munte se aseamănă unui stup. Așa cum în acesta există cuiburi de albine, tot astfel şi în Athos – multe chilii monahale. Şi, precum în stup fără încetare zumzăie albinele, tot la fel şi în Athos monahii, ziua şi noaptea, rostesc psalmi şi imnuri 45.00 Lei
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos Cu adevărat, Iuliana a dobândit puteri suprafirești prin harul lui Dumnezeu. A biruit legile firii, a rămas nevătămată de foc și de plumbul topit, a fost tămăduită în chip minunat după ce chinuri înfricoșătoare i‑au mutilat trupul. A cucerit inimile 15.86 Lei
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 22.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 13.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 34.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 33.83 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 50.74 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 50.74 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact