Postul intermitent - un instrument eficace pentru pierderea in greutate

Postul intermitent - un instrument eficace pentru pierderea in greutate Mareste imaginea.

Motivul cel mai important pentru care oamenii recurg astăzi la un anumit program sau mod de alimentaţie este pentru a pierde în greutate. Astfel, motivul cel mai la îndemână pentru ca cineva să urmeze postul intermitent este acela că îl poate ajuta să piardă în greutate sau să se menţină la o anumită greutate. In plus, apariţia problemelor de sănătate din cauza greutăţii este un motiv pentru care să caute un mod de alimentaţie mai bun.

Din ce pricină mulţi oameni sunt supraponderali în zilele noastre?

1. Primul element e hedonismul, satisfacţia de pe urma consumului de alimente. Oamenii vor să fie liberi să mănânce tot ce are un gust bun. De obicei dulciurile şi alimentele grase au gust bun. Mulţi oameni folosesc mâncarea pentru a se recompense şi a-şi regăsi echilibrul emoţional. Alţii procedează la fel, recurgând la alcool, narcotice şi fumat, ceea ce e şi mai rău.

2. Al doilea element e aşa-numitul „mediu toxic". Suntem numai în parte vinovaţi pentru faptul că facem atât de rar efort, exerciţii fizice. Maşinile se îngrijesc de toate. Toate se întâmplă într-un ritm foarte rapid. Puţini oameni vor aprecia că am întârziat la întâlnire din cauză că am decis să venim pe jos. In plus, mâncare se găseşte pretutindeni. Avem acces la mâncare în orice clipă şi totul e gustos mulţumită „design"-ului inventat de industria alimentară.

3. Al treilea element îl reprezintă rezultatele negative ale ritmului rapid de viaţă, inclusiv ale stresului permanent, ale vieţii tulburate şi ale lipsei de timp pentru delectare.

Din cauza acestei sporiri continue a obezităţii apare tot mai imperioasă necesitatea căutării unor abordări nutriţionale eficiente pentru a limita caloriile şi a pierde din greutate. In ultimii ani au apărut multe abordări nutriţionale cu diferite rezultate imediate, dar şi pe termen lung.

Diferitele forme de post intermitent reprezintă una dintre abordările nutriţionale recente, aşa cum ne prezintă mass-media care se bucură de popularitate, şi s-a discutat insistent în ce măsură se poate vorbi despre o abordare sigură şi eficientă sau de o tendinţă nutriţională idiosincrasică, ce produce o pierdere în greutate pe termen scurt, fără probleme pentru păstrarea aceleiaşi greutăţi pe termen lung.

Eventualele foloase pentru sănătate de pe urma postului se pot afla în relaţie atât cu limitarea drastică a alimentelor si caloriilor, cât si cu efectul său cronic asupra pierderii în greutate. Influenţa pe termen lung a reducerii provizorii a alimentaţiei în cazul oamenilor nu este încă pe deplin lămurită, dar reprezintă potenţial o strategie nutriţională de viitor, fiind direct legată de longevitate, mai ales în contextul obezităţii exagerate cu care ne confruntăm.

Odată cu obezitatea apare şi nevoia unor strategii dietetice privitoare la (i) prevenţia creşterii în greutate, (ii) impulsionarea pierderii în greutate şi (iii) evitarea revenirii la greutatea corporală iniţială. Având în vedere că mai bine de jumătate din populaţia ţărilor dezvoltate este supraponderală sau obeză, există o presiune pentru atingerea acestor ţinte atât din partea sănătăţii publice, cât şi din perspectivă clinică. Chiar dacă există o şansă pe termen lung în privinţa opţiunilor chirurgicale pentru obezitatea patogenică, nevoia de noi abordări îmbunătăţirea constituţiei corporale nutriţionale în vederea administrării greutăţii corporale a supraponderalilor şi a obezilor nu încetează, mai ales când se are în vedere faptul că intervenţiile chirurgicale nu anulează riscul morţii post-operatorii din cauza complicaţiilor.

Se impun intervenţii nutriţionale eficace, care să promoveze adeziunea oamenilor la acestea pe termen lung, spre păstrarea influenţelor benefice asupra markerilor de metabolism şi boală. In general, intervenţiile acestea trebuie să fie plăcute, să asigure necesităţile nutriţionale minime, să favorizeze pierderea grăsimii, să păstreze masa musculară non-adipoasă (fără grăsime), să ofere siguranţă pe termen lung, să fie uşor de administrat şi urmărit şi să fie de uz larg, cât priveşte sănătatea publică.
Postul intermitent de tipul 16/8 sau 5/2 poate fi o opţiune de succes pentru pierderea şi menţinerea în greutate. Cel mai important element pe care trebuie să-l conţină orice metodă nutriţională pentru a duce la pierderea în greutate este limitarea calorică. Cu mai puţine mese pe zi, postul intermittent poate conduce la o scădere automată a ingerării de calorii. Astfel se limitează aportul de energie şi se creează un echilibru energetic negativ ce va duce gradual la pierderea în greutate.

Dincolo de limitarea calorică, postul intermitent transformă nivelurile de hormoni în aşa măsură încât uşurează pierderea în greutate.

Micşorarea nivelurilor de insulină în asociere cu sporirea secreţiilor hormonului de creştere sunt argumentele principale pentru succesul postului intermitent în privinţa pierderii în greutate. In afară de reducerea insulinei şi de sporirea nivelurilor hormonului de creştere, analizate mai amănunţit în capitolul anterior, sporeşte eliberarea de catecolamine, hormoni ce produc arderea grăsimii, dintre care principalul hormon-neurotransmiţător este norepinefrina (noradrenalina). Norepinefrina este principalulhormon al sistemului nervos simpatic, ajutând trezirea organismului şi a metabolismului, ca responsabil al unei întregi serii de transformări metabolice.

Din pricina transformărilor hormonale de mai sus, postul de scurtă durată poate să crească ritmul metabolic. In urma unor cercetări a rezultat că transformările hormonale pot în cazul oamenilor să sporească ritmul metabolic cu 3,6-14% ca urmare a unor intervale mari de abstinenţă de la mâncare. Concret, aceasta înseamnă că arderile omului obişnuit, care consumă 2000 de calorii, pot fi crescute, ajungându-se până la consumul de [către organismul uman a] 2200 de calorii, ceea ce în mod automat conduce la un echilibru energetic negativ care, cu trecerea timpului, va cauza o pierdere în greutate. Prin consumul redus de hrană şi prin arderea mai multor calorii, postul intermitent provoacă pierderea în greutate, transformând ambele părţi ale ecuaţiei calorice. Acesta este considerat, de altfel, cel mai eficient mod de a pierde în greutate.

Studiile arată că postul intermitent poate fi un instrument foarte eficace în favoarea pierderii în greutate. Un studiu din 2014 a constatat că acest model de consumare a hranei poate să provoace o pierdere a 3-8% din greutate într-un interval de 3 până la 24 de săptămâni, un procent deosebit de important, în comparaţie cu cele mai multe studii privitoare la pierderea în greutate.

Studiul acesta cuprindea proiecte la care au participat femei şi bărbaţi supraponderali şi obezi, cât şi oameni aflaţi în faza de prediabet. In accord cu acelaşi studiu, oamenii au pierdut de asemenea 4-7% din circumferinţa taliei, indicând o importantă pierdere a grăsimii abdominale nocive ce se acumulează în jurul organelor şi este socotită responsabilă pentru apariţia multor boli. In plus, s-au îmbunătăţit toţi biomarkerii legaţi de starea de prediabet, între care factorul principal este ameliorarea sensibilităţii la insulină.

Un alt studiu a arătat că postul intermittent provoacă o mai mică pierdere a masei musculare decât metoda originală a pierderii în greutate pe baza restricţiei calorice. Mai concret, cercetătorii au comparat influenţa postului intermitent cu aceea a simplei reducţii calorice la oameni obezi. Rezultatele au arătat că postul intermittent şi reducţia calorică au condus la aceeaşi pierdere în greutate şi de grăsime. Totuşi, postul intermitent s-a arătat superior în privinţa faptului că oamenii care l-au urmat au avut o mai mică pierdere a masei non-grase - ceea ce e foarte de dorit în raport cu oamenii care au urmat o simplă restricţie calorică. Aceasta se află în corelaţie preponderent cu modificările nivelului hormonului de creştere, care protejează ţesutul muscular de eventuale pierderi din pricina restricţiei calorice.

E important totuşi să se sublinieze că argumentul principal pentru succesul postului intermitent este că ajută la consumarea unui număr mai mic de calorii în ansamblu. Dacă însă vom ajunge să consumăm cantităţi mari în timpul orelor când ne alimentăm, se poate să nu pierdem deloc în greutate. Dacă vom lua mese cu un număr de calorii exagerat, se poate, dimpotrivă, ajunge la creşterea în greutate. Dar chiar şi în situaţia în care postul intermitent nu conţine o restricţie calorică, vom avea parte de foloase de pe urma influenţării nivelurilor hormonale.

Prin urmare, postul intermitent poate întări oarecum metabolismul, ajutându-ne să consumăm mai puţine calorii. Este un mod foarte eficient de a pierde din greutate şi din grăsimea abominală. In sfârşit, dacă se va asocia cu exerciţii fizice de orice tip, de la o simplă plimbare pe jos între 45 de minute şi 1 oră până la formele de antrenament intens, e cert că va ajuta la o şi mai grabnică pierdere în greutate.

Fragment din cartea "Postul intermitent", Editura Sophia

Cumpara cartea "Postul intermitent"

 

Pe aceeaşi temă

15 Ianuarie 2021

Vizualizari: 116

Voteaza:

Postul intermitent - un instrument eficace pentru pierderea in greutate 0 / 5 din 0 voturi.

Cuvinte cheie:

postul

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE