Romanul Laur sau Cartea vindecarilor

Romanul Laur sau Cartea vindecarilor

Deşi au trecut deja câteva săptămâni de când am avut bucuria de a dialoga, în cadrul Festivalului Internaţional de Literatură şi Traducere (FILIT) de la Iaşi, cu Evgheni Vodolazkin, încă mai sunt sub puternica impresie a întâlnirii cu romanul acestui scriitor rus – „Laur” – publicat în română de Editura Humanitas, anul trecut, în 2014. O carte pe care o văd aşezată în bibliotecă între „Patericul egiptean” şi „Pelerinul rus”. Mesajul său este înrudit îndeaproape şi cu cel al unei capodopere cinematografice, cum este filmul „Ostrovul”, dar abordarea este cu mult mai amplă decât în povestea vieţii Părintelui Anatolii. Practic, în acest roman de 326 de pagini este concentrată întreaga istorie a omului, de la căderea din rai, până la mântuirea sa şi ridicarea la măsură dumnezeiască. Nu întâmplător este structurat în patru cărţi. Prima dintre ele, „Cartea cunoaşterii”, surprinde esenţa oricărei căderi sau ruperi de Dumnezeu: omul aplecat către cele create, uită de Creator şi, prin neascultare, alege o cale presărată cu multă suferinţă (mai exact: Arseni, personajul principal, rămas orfan de părinţi, nu ascultă de îndemnul de a merge la mănăstire după ce moare şi bunicul său, Hristofor). Următoarele trei cărţi cuprind etapele pe care le parcurge omul când se pocăieşte (se întoarce către Dumnezeu): despătimirea, luminarea şi îndumnezeirea, cărora le corespund, în roman, „Cartea renunţării”, „Cartea drumului”, respectiv „Cartea liniştii”. De-a lungul celor patru cărţi, personajul principal are diferite identităţi, funcţie de etapa spirituală în care se află: la botez primeşte numele de Arseni, apoi şi-l asumă pe cel de Ustin, după care primeşte, în mănăstire, numele de Ambrozie şi, finalmente, pe cel de Laur.

E lesne de remarcat, lecturând romanul, grija autorului pentru ca fiecare cuvânt, fiecare propoziţie sau frază să fie atent şlefuite. E, în fapt, prin ritmul interior şi prin forţa unor metafore presărate sistematic, dar ca din întâmplare, pe firul epic, un poem de anvergura marilor epopei, precum „Iliada” sau „Odiseea”. Deşi cuvintele sunt meşteşugite, nici unul dintre ele nu este fără rost în economia romanului; ele sunt combinate spre a actualiza o străveche reţetă, prescrisă pentru vindecarea sufletului omenesc. În fapt, deşi romanul cuprinde numeroase reflecţii asupra timpului, istoriei, libertăţii, iubirii, tema centrală, în viziunea mea, este vindecarea. Punctul de pornire este vindecarea bolilor trupeşti, de aceea partea de început a romanului abundă în reţete concepute pe bază de plante, din cele cu care operau „vracii” de odinioară. Treptat, accentul se schimbă, de pe tămăduirea trupului, pe vindecarea sufletului, a întregii fiinţe umane (proces care, teologic, poartă numele de „mântuire”). Mai întâi aflăm că, în urmă cu aproape șase secole, „în actul tratării, un rol esenţial îl avea cuvântul. Cuvântul, ca atare, orice însemna el. Cum medicamentele erau puţine la număr, cuvântul avea un rol mai important decât acum” (p. 7). Cel ce îl iniţiază pe Arseni în tainele medicinii naturiste, bunicul Hristofor, avea convingerea că trebuie să-şi noteze, pe coji de mesteacăn, tot ceea ce se poate consemna, întrucât „cuvântul scris pune în ordine lumea. Îi opreşte instabilitatea (...) Hristofor înţelesese că, odată scris, cuvântul rămâne aşa pentru totdeauna. Orice avea să se întâmple după aceea, fiind scris, acel cuvânt avea deja consistenţă” (p. 33).

De la ierburi şi cuvânt, într-o primă fază, apoi punând accent pe cuvântul îmbrăcat în rugăciune, Arseni ajunge la constatarea că, în actul vindecării trupului, trebuie să ne aplecăm asupra primei cauze a bolii, anume păcatul (adică ruperea de Dumnezeu). „Nebunul întru Hristos Foma” îl ghidează pe Arseni, dându-i şi „reţeta” potrivită cu această chemare mai înaltă decât cea de vraci (medic): „În ceea ce priveşte descrierea ierburilor, consider că pentru tine asta este o etapă parcursă. Vindecă-i pe bolnavi, luând păcatele lor asupra ta” (p. 183). Numai că aici intervine o greutate, ce-şi are originea în propriile păcate ale lui Arseni, care se destăinuie unui monah: „Ştii, Agapit, tămăduirile mele sunt o poveste foarte ciudată... Nu pot să-ţi explic cu vreo noimă. Câtă vreme am lecuit cu ierburi, totul era mai mult sau mai puţin clar. Lecuiam şi ştiam că ajutorul lui Dumnezeu vine prin ierburi. Aşa. Dar acum, ajutorul lui Dumnezeu vine prin mine însumi, înţelegi? Iar eu sunt mai puţin decât tămăduirile mele, mult mai puţin, eu însumi nu le merit, şi îmi este ba frică, ba greu” (p. 203).

La frică şi la apăsare sufletească se adaugă, mai apoi, şi îndoiala cu privire la rostul şi impactul spiritual al acestor vindecări. Arseni, după ce este călugărit cu numele Ambrozie, se confesează stareţului său:

„- Mă tem că vindecările mele devin pentru ei ceva obişnuit. Ele nu stimulează sufletele acestor oameni spre mişcare, fiindcă ei primesc vindecările în chip automat.

- Ce ştii tu despre automatism, Ambrozie, i-a răspuns din chilia de sihastru stareţul Inokenti. Dacă ai darul vindecării, foloseşte-l, că altfel pentru ce ţi-e dat. Automatismul le va trece repede, când n-o să mai fii tu. Dar miracolul vindecării, crede, şi-l vor aminti întotdeauna” (p. 294). Cu toate aceste frământări şi în pofida poticnirilor, virtuţile taumaturgice sporesc mereu, mai ales când se retrage la pustie, după ce primeşte schima mare şi numele de Laur. Nu se retrage, însă, înainte de a dezvălui celor ispitiţi să caute în creaţie leac pentru a se izbăvi de moarte, că în sfântul potir, de fapt, din care credinciosul primeşte sfintele taine (Trupul şi Sângele Domnului), „este elixirul nemuririi, şi el ajunge pentru toţi” (p. 284).

Procesul vindecării nu se epuizează în tămăduire trupească, nici nu se reduce doar la a despovăra sufletul de păcate şi de patimi. Vindecarea omului nu este deplină decât în desăvârşita unire cu Dumnezeu. Acest traseu al omului, de la cele mai de jos, la cele mai înalte – la cele cereşti, este formulat de Vodolazkin într-o sentinţă pe cât de concisă, pe atât de cuprinzătoare: „Ştii, trebuie nu să judeci, ci să te dumnezeieşti” (p. 203). Aşadar, vindecat, cu adevărat, este doar sufletul îndumnezeit. Până atunci, Biserica ne este spital, iar noi suntem acei pacienţi aflaţi sub tratamentul prescris de duhovnicul-medic.

pr. Constantin Sturzu
Sursa: doxologia.ro

Cumpara cartea "Laur"

Despre autor

pr. Constantin Sturzu pr. Constantin Sturzu

Senior editor
170 articole postate
Publica din 25 Iunie 2013

25 Mai 2017

Vizualizari: 1957

Voteaza:

Romanul Laur sau Cartea vindecarilor 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Experienta vietii cu Hristos
Experienta vietii cu Hristos Mărturisesc că nu m-am gândit să public o carte de teologie, cu atât mai puțin un volumde predici, cu toate că mi-aș fi dorit mult să o pot face. Întrebată fiind dacă am supărat-o cu ceva, buna mea mamă, Rozalia Flueraș, spunea că nu am supărat-o decât cu 62.00 Lei
Slujind lui Dumnezeu si semenilor
Slujind lui Dumnezeu si semenilor Libertatea cea mai adâncă este de a te lăsa mereu răpit în Hristos, pentru a petrece cu El în veșnicie. Numai în Biserică, ascultând și împlinind poruncile lui Dumnezeu și învățătura evanghelică, credinciosul se poate împărtăși de roadele jertfei lui Hris 49.00 Lei
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori Preaslăvirea lui Dumnezeu și cinstirea Sfinților este o punte luminoasă între cele vremelnice și cele veșnice. Oferim rugătorilor creștini acest Acatistier, nădăjduind că ne va fi tuturor spre folos duhovnicesc, în străduința de a ne alipi de tot binele 34.00 Lei
Minunatele fapte si invataturi
Minunatele fapte si invataturi „Câştigaţi virtuţile opuse păcatelor. Tristeţea este călăul care ucide energia de care avem nevoie ca să primim în inimă pe Duhul Sfânt. Cel trist pierde rugăciunea şi este incapabil de nevoinţele duhovniceşti. În niciun caz şi indiferent de situaţie să 27.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Rugăciunea Stareților de la OptinaDoamne, dă-mi să întâmpin cu liniște sufletească tot ce-mi aduce ziua de astăzi.Doamne, dă-mi să mă încredințez deplin voii tale celei sfinte.În fiecare clipă din ziua aceasta povățuiește-mă și ajută-mă în toate.Cele ce 29.00 Lei
Rugaciunea inimii
Rugaciunea inimii „Rugăciunea nu este o tehnică elaborată, nu este o formulă. Rugăciunea inimii este starea celui ce se află înaintea lui Dumnezeu. Dumnezeu este atotprezent, însă eu nu sunt întotdeauna prezent înaintea Lui. Am nevoie de o tradiție vie, de un Părinte 34.00 Lei
Dialoguri la hotarul de taina
Dialoguri la hotarul de taina Cartea aceasta de dialoguri cu Părintele Valerian, unul dintre cei mai mari duhovnici ai României de astăzi, este de o frumusețe rară prin arta cuvântului și adâncimea spiritului. Ea răspunde întrebărilor omului contemporan mai însetat de mântuire decât 38.00 Lei
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului Părintele Ieromonah Valerian Pâslaru, Starețul Mănăstirii Sfântul Mucenic Filimon, unul dintre cei mai apreciați duhovnici contemporani, în cartea de față, în convorbirile sale cu teologul și scriitorul Florin Caragiu, ne vorbește despre renaștere și 32.00 Lei
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens De atât avem nevoie pentru a trăi cu mai multă credință și a face bine celor de lângă noi. Într-o lume care pare să uite cât de prețioasă este viața, această carte este un mesager al speranței: împreună, putem să transformăm un grăunte de iubire într-un 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact