Scara si treptele virtutii

Scara si treptele virtutii

Raportul dintre virtutile prezentate in Fericiri este asemanator treptelor unei scari ce duce la ceruri, dupa cum am putut sesiza, chiar din ordinea prezentarii lor in Predica de pe Munte. De fapt, inca din Vechiul Testament, o astfel de scara a fost vazuta de patriarhul Iacov, care "a visat ca era o scara sprijinita pe pamant, iar cu varful atingea cerul; iar Ingerii lui Dumnezeu suiau si coborau pe ea. Apoi s-a aratat Domnul in capatul scarii si i-a zis: Eu sunt Domnul, Dumnezeul lui Avraam, tatal tau si Dumnezeul lui Isaac. Nu te teme. (...) Iar cand s-a desteptat din somnul sau, Iacob a zis: Domnul este cu adevarat in locul acesta" (Fac. XXVIII, 12-13; 16).

Pornind de la aceasta descoperire si mai ales de la revelatia desavarsita a Noului Testament, cresterea duhovniceasca va fi reprezentata in literatura patristica prin simbolul scarii. Sfantul Ioan Sinaitul, praznuit in ziua de 30 martie a fiecarui an si in duminica a IV-a din Postul Mare, este autorul celebrei opere intitulata "Scara raiului", in care concentreaza si sistematizeaza intreaga literatura patristica de pana atunci si o aseaza sub semnul unui simbol foarte sugestiv, acela al treptelor.

In veacul al IV-lea, Sfantul Vasile cel Mare, arhiepiscopul Cezarei Capadociei, vorbeste despre scara virtutilor, cu referire la aceeasi viziune vechi testamentara: "Exercitarea pietatii se poate asemana cu o scara si anume cu scara aceea pe care a vazut-o in vis fericitul Iacob si ale carei margini erau: una spre cele pamantesti si marunte, iar cealalta se inalta chiar dincolo de ceruri" (...) Cei chemati la viata virtuoasa trebuie sa fie indrumati catre treptele cele mai de jos ale scarii, pentru ca de acolo sa se ridice incontinuu, printr-o inaintare treptata, la cea mai mare inaltime cu putinta naturii omenesti.

Sfantul Vasile a urcat el insusi aceasta scara, dupa cum ne spune un alt teolog al acelei perioade, Sfantul Grigorie de Nazianz: "La Vasile laud si mai mult o scara pe care nu numai a vazut-o, ci pe care s-a si urcat pana sus, pe treptele progresului in virtute". In tratatul "Despre viata lui Moise", se vorbeste tot despre o astfel de scara: "Desavarsirea firii umane consta in a te purta asa incat sa vrei sa urci totdeauna spre lucruri mai inalte in virtute si in bine."

Dupa cum am putut observa, toate aceste referiri mentioneaza un anumit progres in ascensiunea spre Dumnezeu; nimeni nu poate urca dintr-o data, ci treptat si cu gandul mereu la Dumnezeu, cum indeamna Sfantul loan Scararul: "Chiar daca ai urcat, totusi roaga-te."

Semnificatia scarii este foarte bogata in conceptia crestina. S-a afirmat astfel, ca Insusi Mantuitorul este scara spre cer, Calea spre mantuire, intrucat S-a coborat pe Sine, ca noi sa ne inaltam. "Precum in templu existau trepte care, daca erau urcate, duceau la Sfanta Sfintelor, tot astfel, explica Origen, treptele noastre sunt reprezentate de Fiul unic al lui Dumnezeu. Acest aspect nu a fost relevat numai in primele veacuri crestine, ci si in veacurile de astazi.

In veacul nostru, Vladimir Lossky spune: "Calea lui Hristos este o coborare spre fiinta creata, o asumare a naturii noastre; calea persoanelor create trebuie sa fie in schimb, o inaltare, o ridicare catre natura divina, unirea cu harul necreat impartasit prin Duhul Sfant." Activitatea rascumparatoare a Mantuitorului este deci, o scara, prin care noi urcam la Dumnezeu, fiindca Dumnezeu a coborat la noi.

Sfanta Scriptura este tot scara spre cer, cele doua Testamente fiind simbolizate de cele doua laturi ale scarii lui Iacov, ingerii din viziune fiind credinciosii care urca treptele, adica virtutile.

Maica Domnului este considerata scara prin intermediul careia Fiul lui Dumnezeu a coborat la noi si prin care noi urcam la cer. Este "scara cereasca" sau "scara duhovniceasca", dupa cum o numesc doua importante carti de cult: Octoihul si Triodul, in Canonul Nascatoarei de Dumnezeu (duminica, glasul VIII si respectiv duminica Vamesului si a fariselului).

Viata noastra insasi este o calatorie din virtute in virtute. Sfintii martiri considerau patimirea ca o scara a mantuirii, a inaltarii la cer. Dupa incetarea persecutiilor, devine scara urcata cu ajutorul treptelor virtutii; reprezentarea nevointelor duhovnicesti prin imaginea suirii unei scari ale carei trepte reprezinta virtutile crestine este foarte des prezenta in gandirea teologilor din epoca patristica si chiar din cea urmatoare. Sfantul Ioan Sinaitul, care reprezinta cel mai bine teologia scarii duhovnicesti, defineste "scara raiului" ca "inlantuire duhovniceasca a virtutilor ce o compun" si da urmatorul indemn: "Suiti-va, cei care cu osardie v-ati asezat suisuri in inima, si ascultati pe Cel ce a zis: Veniti sa ne Urcam in muntele Domnului, in casa Dumnezeului nostru, Care face picioarele noastre ca ale cerbului si ne pune intru lucruri inalte, ca sa biruim in calea Lui" (cf. Isaia II, 3).

Urcusul scarii duhovnicesti tine de viata pamanteasca a omului. Toate virtutile sunt de fapt, virtuti ale omului in aceasta viata, singura iubirea crestina ramanand si in veacul viitor. Sfantul Ioan al Sinaiului exprima astfel aceasta realitate: "Dragostea mi s-a infatisat ca o regina venind din cer si zicandu-mi: Pana ce nu te vei dezlipi de cele trecatoare, nu vei putea sa ma vezi in toata deplinatatea mea. Aceasta scara insa, iti arata felul in care virtutile urmeaza una alteia; eu sunt cea care ma aflu in capatul ei."

Asadar, la capatul de sus al scarii se afla Dumnezeu Insusi, Care este iubire (I Ioan IV, 8). Dragostea niciodata nu cade si nu se opreste in alergarea sa, iubirea singura ramane in veac (I. Cor. XIII, 8). Cel care parcurgand scara nevointelor dobandeste treapta din inaltime, primeste pe Dumnezeu Insusi.

Ciortan Mariean

Despre autor

Ciortan Mariean Ciortan Mariean

Colaborator
14 articole postate
Publica din 27 Ianuarie 2011

Pe aceeaşi temă

30 Iulie 2012

Vizualizari: 11509

Voteaza:

Scara si treptele virtutii 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact