Seninism

Seninism

Mare adâncime are sufletul omenesc...

Psihologii își revendică expertiza psihologică pe subiect, dar dacă nu analizează această realitate lăuntrică și din perspectivă creștină, dau prin bălării și sunt pe arătură...

Există diverse forme de învățătură despre om - de antropologii (filosofică, socială, culturală, lingvistică, biologică, psihologică, arheologică), cu contribuții importante în ce privește știința umanului, însă antropologia creștină, teologică este cunoașterea care cuprinde mai adânc și revelator Omul, întrucât este inspirată de Însuși Creatorul omului, Dumnezeu . Ea ar trebui să inspire și celelalte demersuri orizontale, adăugând și dimensiunea verticală a cunoașterii...

Consider că, Părinții filocalici au avut cele mai performante instrumente duhovnicești (revelațiile Duhului) de a investiga nevăzutul sufletesc, sondând aceste adâncimi dinăuntru în afară, nu invers, cum fac psihologii. Când analizezi doar comportamente, practic pui sub lupă doar efecte extrinseci, nu cauze intrinseci...

Extrinsecul este informația care vine, care este luată doar din afară, din circumstanțele, din împrejurările exterioare și nu din esența lucrurilor.

Sf. Părinți au pătruns cu lumini ale Duhului Sfânt în această lume interioară, care este adesea tenebroasă, întunecată ca și adâncimile mărilor unde lumina naturală nu mai pătrunde, dar când luminezi acest univers îmbeznat descoperi o lume fascinantă, plină și de frumos și de urât...

Hidoșenia întotdeauna se ascunde, în speță umană... Niciodată oamenii nu-și exibă urâtul; el irumpe când este supraaglomerat în cămările sufletului, ale minții, ale inimii.
De aceea s-a spus că din preaplinul inimii vorbește gura:

Omul bun, din vistieria cea bună a inimii sale, scoate cele bune, pe când omul rău, din vistieria cea rea a inimii lui, scoate cele rele. Căci din prisosul inimii grăieşte gura lui. (Luca 6, 45)

Pasărea o recunoști după tril, aurul după culoare, floarea după miros, omul după cuvinte...

Supraabundența mentală, emoțională are explozii sau mai corect implozii...dar și penuria de substanță ontologică, nu doar suprasaturarea, poate produce o multitudine de reacții comportamentale care conturează această emotigramă sinistră a sufletului din imaginea-motto. Ea denotă o stare de fermentație lăuntrică a gândurilor care alterează conținutul...transdormând cutia craniană într-o oala sub presiune...

Inconștientul este perceput ca pe un mare și abisal depozitar al tuturor actelor latente și refulate, a căror vastitate și diversitate este greu sau chiar imposibil de măsurat, spune S. Freud.

Dar mai revelatoare sunt incursiunile lui J.C. Larchet referitoare la Inconștientul spiritual care clarifică chestiunea făcând distincțiile necesare.

Bolile psihice nu se identifică cu bolile spirituale; e vorba de boli de natură diferită și distincția dintre ele trebuie menținută. Această distincție nu înseamnă că trebuie să concepem trei planuri independente, situate unul deasupra celuilalt: planul corporal, planul psihic și planul spiritual.

Acestea sunt intercondiționate, însă planul spiritual are pregnant o semnificație relațională, desemnând raportul pozitiv sau negativ cu Dumnezeu . Asta înseamnă că tăgăduirea lui Dumnezeu sau uitarea Lui este o atitudine spirituală ca și aducerea-aminte de Dumnezeu sau credința în El. De aici, definirea bolii spirituale ca perturbare a raportului firesc al omului cu Dumnezeu

După acest preludiu explicativ menit să ducă lin argumentația spre o concluzie mai spun doar atât: lipsa de coerență între trăirea lăuntrică și manifestarea exterioară, apoi lipsa de onestitate și de transparență, falsificarea comportamentului, a atitudinii, oportunismul în relațiile cu ceilalți, conduc spre forme patologice de polimorfism ale Eu-lui, de dedublări, triplări, multisecvenționări ipostatice, prin care omul din afară arată într-un fel, iar omul dinăuntru este fragmentat, scindat, dezintegrat și expulzat în exterior prin diverse ipostasuri circumstanțiale, care sunt cioburile unei oglinzi în care se reflectă persoana într-o multitudine de manifestări.

Imaginea-temă evocă exact acest lucru: implozia Eu-lui supraabundent, o defulare explozivă a acumulărilor interioare, care sparg masca seninismului aparent, arborat ipocrit în fizionomie.

Asta-i boala secolului: pervertirea și perversitatea.

Chiar lucrarea ilustrată în imagine aparține unui artist care psihanalizând artistic această boală a intitulat-o ipocritul, senin pe chip, pe față, dar acest seninism aparent camuflează, acoperă o realitate interioară plină de hidoșenie, de bâhleală haotică de gânduri coclite și rele, care ies din om ca niște drăcușori ...reflectată în spiridușii emoticonați care concentrează ipostazieri ale Eu-lui interior polimorf și perisabil, care este semnul unei descompuneri cadaverice a sufletului mort, a stricăciunii ființei lăuntrice...

Toate aceste gânduri materializate în chipuri de expresii diferite nu denotă neapărat o bogăție sufletească, ci mai exact o hidoșenie interioară care este manifestarea gândirii reziduale și a depravării omului de azi care nu mai este definit de unitate lăuntrică, armonie sufletească, frumusețe, simplitate, coerență între gând, cuvânt și faptă....

Rezultatul pervertirii este schizofrenia, ca ruptură între interior și exterior, alterarea conținuturilor personale și a relațiilor cu semenii...

Această boală psihică are o dublă etiologie, una spirituală și alta psihiatrică care se împleticesc până în adâncul tenebros al ființei...

Dar cea mai acută schizofrenie este ruptura sufletească a omului modern de aproapele său și de Dumnezeu, seninismul acesta cinic în fața durerii celuilalt, chiar cruzimea unui rânjet sfidător, zeflemitor, lipsa totală de empatie între frați, absența sensibilității în fața dramelor, atitudinea flegmatică, inconvergența socială și lipsa de solidaritate între cei de-o credință, despărțirile fără nici o urmă de regret sufletesc, păcătuirile fără mustrări de conștiință...

Toate aceste forme de schizofrenie socială sunt maladiile veacului acesta și a celui ce va să vină....

Oare când va veni Dumnezeu pe Pământ va mai găsi dragoste între oameni?

Pr. Alin-Cristian Preotu

Despre autor

Alin-Cristian Preotu Pr Alin-Cristian Preotu

Senior editor
112 articole postate
Publica din 01 Ianuarie 2012

Pe aceeaşi temă

10 Mai 2023

Vizualizari: 775

Voteaza:

Seninism 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Duhul Sfant si unitatea Bisericii. „Jurnal” de Conciliu
Duhul Sfant si unitatea Bisericii. „Jurnal” de Conciliu Ce altceva reprezintă reflecția sa teologică, pledoaria pentru dialog, efortul de a face posibile întâlniri și de a transmite chipul lăuntric al Ortodoxiei în lumea care-l ignora, decât o mărturie a celui care ascultă planul lui Dumnezeu? Viața tânărului 50.00 Lei
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice Ce este „regula de aur”? Este o normă etică, o idee, o recomandare și chiar o poruncă care se regăsește în multe mitologii, religii și filosofii ale lumii. Părintele Dumitru Beșliu invocă în cartea sa în primul rând creștinismul. Trimiterile precise sunt 79.29 Lei
Din invataturile Ortodoxiei
Din invataturile Ortodoxiei Cartea de fata aduce in fata cititorilor ei cateva teme foarte importante si necesare pentru viata crestinului ortodox. Viata spirituala a fiecarui credincios trebuie sa fie impodobita, pe langa virtuti, si de o cunoastere temeinica a invataturii de 52.86 Lei
In singuratatea mintii mele
In singuratatea mintii mele „Bucuria de a te exprima, trufia pe care ți-o dă cuvântul domesticit, gata să și se supună, senzația că el este treapta care te poartă în locul acela înalt, la care îți faci uneori iluzia că doar tu poți ajunge. Știu, desigur, că prin cuvânt noi despărțim 78.23 Lei
Vinovatia. O introducere contemporana
Vinovatia. O introducere contemporana Ce este vinovăția? O povară inutilă, sau o resursă fundamentală pentru sănătatea noastră psihică și morală?Într-o societate în care rușinea a luat locul vinovăției, iar autocritica e tot mai des înlocuită de victimizare, Donald L. Carveth ne propune o 42.18 Lei
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului Manfred Spitzer este un expert recunoscut în rețelele neuronale – fundamentul inteligenței artificiale. Cartea de față adună toate informațiile relevante existente pe această temă, punându-le într-o perspectivă realistă: se pot face multe speculații cu 67.66 Lei
De altundeva, Revelatia
De altundeva, Revelatia Revelații am avut cu toții: ieșind din insignifianța cotidiană, ele singure, de neuitat, decid viața noastră. Dar ce înseamnă revelația nu știm, pentru că nu se poate nici comanda, nici reproduce ca un obiect. Rămânem astfel muți în fața a ceea ce ne 79.29 Lei
Mistica ortodoxa. Stiinta indumnezeirii omului. Stiinta sfintilor
Mistica ortodoxa. Stiinta indumnezeirii omului. Stiinta sfintilor Acest curs de mistică ortodoxă a fost audiat de către unii sfinți canonizați de curând de către Biserica Ortodoxă Română, pe care i-a hrănit cu „jăratic ceresc”, deschizându-le calea către curățire, iluminare și îndumnezeire, deci către SINAXAR (a se 75.06 Lei
Fericirea altfel
Fericirea altfel „Această carte are cutezanța de a promite și de a oferi rețeta unei adevărate fericiri: Fericirea altfel. Dar pentru ca să descoperi această rețetă, mai întâi ea te cheamă într-o călătorie. Trebuie să parcurgi un drum lung dar spectaculos. Un drum cu 84.57 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact