
In actul înmormântării Sfântului care s-a păstrat, pe lângă altele, Sfântul Gherasim este pomenit ca învăţător. Se pare că închinătorii, dar şi călugăriţele îl numeau aşa. De aceea a şi rămas această denumire a lui. Ce înţeles trebuie însă să dăm acestei însuşiri? Cunoaştem din cealaltă Grecie insulară că preotul era numit, în general, „învăţător" pentru că fie preotul din oraş, fie cel din sat sau din mănăstire, era şi învăţătorul copiilor în anii robiei şi mulţi ani după aceea. Astfel, denumirea aceasta a rămas până astăzi.
Credem că ceva asemănător s-a întâmplat şi în cazul Sfântului Gherasim. In mod special, la Omala, Mănăstirea Noul Ierusalim a fost transformată de sfânt într-o adevărată şcoală. Sfântul nu numai „s-a ocupat, învăţându-le pe călugăriţe vieţuirea duhovnicească şi îngerească", şi pe închinători catehizându-i în biserică, spre adevărata cunoaştere şi faptă evanghelică, ci şi pe copii i-a învăţat literele greceşti, scrisul şi cititul. Aceasta era o lucrare obişnuită pentru călugării Kefaloniei, să-i înveţe adică pe copii scrisul şi cititul34. Astfel, şi sfântul şi-a asumat şi grija să-i înveţe pe copii literele greceşti, folosind ca materiale auxiliare cărţile bisericeşti: Octoihul, Psaltirea şi în mod special Evanghelia. Faptul că sfântul a fost şi învăţător reiese şi din următoarele: în cererea pe care a făcut-o Ieremias Mainis, stareţul Mănăstirii Noului Ierusalim, pentru canonizarea sfântului de către Patriarhia Ecumenică, în jurul anului 1620, semnează în afară de Arhiepiscopul Pahomie al Kefaloniei şi alţi preoţi oficianţi, şi Ioan Tsimaras, Petru Komis, Teodor Halkiopoulos, Antonios Balsamos, care adaugă lângă semnătura lor caracteristica: „ucenicul sfântului". Dacă ne gândim că în anul 1620 sau poate mai devreme, când s-a alcătuit cererea şi scurta biografie a sfântului, trecuseră patruzeci de ani de la adormirea lui, semnatarii ca „ucenici ai Sfântului" erau vârstnici şi bărbaţi împliniţi, şi mai ales dintre întâistătătorii Kefaloniei, şi trebuie să conchidem că, fiind copii, au trăit aproape de sfântul şi au învăţat literele greceşti şi au fost catehizaţi de acesta în credinţă şi istorie grecească şi în alte diferite cunoştinţe elementare"35.
Prin expresia „ucenicul sfântului" nu trebuie să se înţeleagă un ascultător al cuvântului dumnezeiesc propovăduit de Sfântul Gherasim, pentru că în afară de cei de mai sus care semriează ca ucenici ai sfântului sunt şi: Ioan Baptistis, Metaxa şi Anghel Kokinos, care-l cunoşteau pe sfânt, viaţa lui, îl auziseră învăţând şi confirmau viaţa lui sfântă prin semnătura lor în acelaşi manuscris, însă nu sunt numiţi ucenicii sfântului. Deci Sfântul Gherasim, în Noul Ierusalim, la Omala, ţinea şcoală în care copiii acestei epoci şi în special ai ţinutului Omala aveau prilejul excepţional să înveţe scrisul şi cititul de la Sfântul Gherasim. Prin urmare, el era învăţătorul copiilor greci înrobiţi şi „întreţinea nădejdea îndepărtată" a neamului.
In afară de aceasta, tradiţia ne spune că sfântul mergea prin sate şi propovăduia creştinilor credinţa şi viaţa ortodoxă, ferindu-i de predica papistaşă care în acea epocă primejduia Ortodoxia, şi de aceea ortodocşii îl numeau „scutul împotriva papismului"36.
Astfel, Sfântul Gherasim a fost şi o pildă de dascăl al virtuţii şi al cunoaşterii: „credincios slujitor al Preasfintei Treimi... lucrător al Evangheliei prin desăvârşirea vieţii, podoaba cea împodobită a harului, sluga adevărată a Stăpânului"37. In mod special, învăţătorii ar putea să se inspire din chipul luminos al „învăţătorului kir Gherasim", aşa cum îl numeau atunci creştinii.
Fragment din cartea "Sfantul Gherasim Kefalonitul, izgonitorul diavolilor. Viata. Minunile. Acatistul", Editura Egumenita
CUMPARA CARTEA "Sfantul Gherasim Kefalonitul, izgonitorul diavolilor. Viata. Minunile. Acatistul"
Note:
34 Dr. Gherasim Pentogalou: Manuscrise kefalonite ale educaţiei elementare în timpul stăpâjiirii veneţiene, Periodicul Pamassos, voi 14, 2, Atena 1972. Protoprezbiter C. Gkeli: Mănăstirea Sfintei Parascheva din Lepedon şi Sfântul Antim Kuruklis, p. 48. Tsitseli, Antologii kefalonite, voi. 2, p. 83.
35 Hrisostomos Papadopoulos, Sfântul Gherasim, p. 13.
-
Acatistul Sfantului Gherasim Kefalonitul, Izgonitorul demonilor
Publicat in : Acatiste -
Nevointa sfantului
Publicat in : Credinta
Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.