Simbolurile de Craciun

Simbolurile de Craciun

Odata cu apropierea sarbatorii Nasterii Mantuitorului, o serie de obiecte si personaje ne insotesc pretutindeni in aceasta perioada puternic incarcata de semnificatii.

Ieslea: reprezinta locul de nastere al Mantuitorului Iisus Hristos. Potrivit traditiei, prima iesle a fost realizata inca din anul 1223, la Greppio, de catre Sfantul Francisc.

Dupa ce o perioada mai indelungata traditia s-a pierdut, in 1600 a fost reluata, dand nastere unei adevarate industrii in orasele italiene: Genova si Napoli.

In zilele noastre, in anumite tari din Europa Meridionala exista traditia ca in Ajunul Craciunului sa se pregateasca o iesle asemanatoare cu cea traditionala confectionata din lemn si ghips.

Pomul de Craciuneste nelipsit din casele noastre in timpul sarbatorilor de iarna si reprezinta probabil simbulul principal al Craciunului.

Dar putini sunt cei care stiu ca bradul de Craciun isi are originile intr-o traditie antica pagana, si anume aceea a busteanului ars.

Busteanul, semn al fortei si solidaritatii se ardea in fata intregii familii, acest rit simbolizand atat arderea trecutului cat si interpretarea semnelor viitorului. Astfel, scanteii care sareau din bustean reprezentau intoarcerea zilelor lungi, darurile sugerau abundenta, iar cenusa era stransa si imprastiata pe camp pentru a avea o recolta bogata. Toate aceste simboluri le regasim astazi in bradul de Craciun: luminitele si lumanarile sunt de fapt scanteile, globurile si decoratiunile reprezinta speranta de reinnoire, iar beteala aurie si argintie simbolizeaza parul zanelor bune.

Mos Craciun: apare in zilele noastre ca un om batran, prietenos cu barba alba si lunga, ce imparte cadouri tuturor copiilor lumii, cu ajutorul unei sanii trase de reni.

Potrivit unei legende, la inceput Mos Craciun era un cioban foarte rau care a refuzat s-o primeasca pe Fecioara Maria sa nasca in staulul lui. Fire miloasa, sotia sa (Craciuna sau Craciuneasa) a primit-o pe Maica Domnului, dar de indata ce a aflat Craciun, i-a taiat acesteia mainile,pe care Fecioara Maria i le-a lipit la loc.

Vazand aceasta minune, Craciun a devenit crestin, iar de bucurie ca sotia lui nu a patit nimic rau a aprins un rug de cioate de brad in curtea lui si a jucat hora cu toate slugile sale. Dupa joc a impartit Fecioarei Maria si pruncului Iisus daruri pastoresti (lapte, cas, urda, smantana).

Omul de zapada: traditia omului de zapada se regaseste inca din Evul Mediu, mai precis in anul 1380 cand se obisnuia ca odata cu venirea zapezii acest simpatic personaj sa ia viata.

Lucrurile se schimba pe la mijlocul secolului al XIX-lea, cand personajul intra in atentia pedagogilor, care le recomanda copiilor de varste mici, jocul cu omul de zapada pentru dezvoltarea abilitatilor artistice.

Astazi, pe langa faptul ca este o creatie a copiilor, omul de zapada este un simbol de mare succes folosit in publicitate, in timpul sarbatorilor de iarna.

Vascul: reprezinta simbolul norocului,si de aceea se spune ca nu ar trebui sa ne lipseasca din case in perioada sarbatorilor, dar mai ales in noaptea de Anul Nou.

Portocala: este un fruct nelipsit de pe mesele romanilor in timpul Craciunului, si reprezinta speranta.

Coroana de brad: isi are originile intr-un obicei precrestin german, ce se celebra in luna Yule (decembrie). Cu timpul acesta s-a raspandit in toata lumea crestina, devenind un simbol al Craciunului.

Coronita se confectioneaza din ramuri de brad in forma de cerc, la care se adauga patru lumanari, in perioada Adventului (patru duminici la rand pana la Craciun).

Potrivit traditiei, fiecare dintre acestea are o anumita semnificatie: prima lumanare este inchinata profetilor, a doua orasului Bethleem, iar ultimele doua pastorilor si ingerilor.

Lumanarile: simbolizeaza lumina pe care a adus-o Nasterea Mantuitorului, si sunt nelipsite in perioada Craciunului, atat in decoratiuni, cat si pe masa sau in brad.

Prin verticalitatea si blandetea ei, lumanarea este deopotriva intruchiparea nevinovatiei si a curateniei, iar prin ardere ea exprima o viata inchinata pe deplin iubiri unice, fierbinti si eterne.

Pasca Iulia

Despre autor

Iulia Pasca Iulia Pasca

Colaborator
9 articole postate
Publica din 09 Decembrie 2010

11 Aprilie 2014

Vizualizari: 21395

Voteaza:

Simbolurile de Craciun 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Duhul Sfant si unitatea Bisericii. „Jurnal” de Conciliu
Duhul Sfant si unitatea Bisericii. „Jurnal” de Conciliu Ce altceva reprezintă reflecția sa teologică, pledoaria pentru dialog, efortul de a face posibile întâlniri și de a transmite chipul lăuntric al Ortodoxiei în lumea care-l ignora, decât o mărturie a celui care ascultă planul lui Dumnezeu? Viața tânărului 50.00 Lei
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice Ce este „regula de aur”? Este o normă etică, o idee, o recomandare și chiar o poruncă care se regăsește în multe mitologii, religii și filosofii ale lumii. Părintele Dumitru Beșliu invocă în cartea sa în primul rând creștinismul. Trimiterile precise sunt 79.29 Lei
Din invataturile Ortodoxiei
Din invataturile Ortodoxiei Cartea de fata aduce in fata cititorilor ei cateva teme foarte importante si necesare pentru viata crestinului ortodox. Viata spirituala a fiecarui credincios trebuie sa fie impodobita, pe langa virtuti, si de o cunoastere temeinica a invataturii de 52.86 Lei
In singuratatea mintii mele
In singuratatea mintii mele „Bucuria de a te exprima, trufia pe care ți-o dă cuvântul domesticit, gata să și se supună, senzația că el este treapta care te poartă în locul acela înalt, la care îți faci uneori iluzia că doar tu poți ajunge. Știu, desigur, că prin cuvânt noi despărțim 78.23 Lei
Vinovatia. O introducere contemporana
Vinovatia. O introducere contemporana Ce este vinovăția? O povară inutilă, sau o resursă fundamentală pentru sănătatea noastră psihică și morală?Într-o societate în care rușinea a luat locul vinovăției, iar autocritica e tot mai des înlocuită de victimizare, Donald L. Carveth ne propune o 42.18 Lei
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului Manfred Spitzer este un expert recunoscut în rețelele neuronale – fundamentul inteligenței artificiale. Cartea de față adună toate informațiile relevante existente pe această temă, punându-le într-o perspectivă realistă: se pot face multe speculații cu 67.66 Lei
De altundeva, Revelatia
De altundeva, Revelatia Revelații am avut cu toții: ieșind din insignifianța cotidiană, ele singure, de neuitat, decid viața noastră. Dar ce înseamnă revelația nu știm, pentru că nu se poate nici comanda, nici reproduce ca un obiect. Rămânem astfel muți în fața a ceea ce ne 79.29 Lei
Mistica ortodoxa. Stiinta indumnezeirii omului. Stiinta sfintilor
Mistica ortodoxa. Stiinta indumnezeirii omului. Stiinta sfintilor Acest curs de mistică ortodoxă a fost audiat de către unii sfinți canonizați de curând de către Biserica Ortodoxă Română, pe care i-a hrănit cu „jăratic ceresc”, deschizându-le calea către curățire, iluminare și îndumnezeire, deci către SINAXAR (a se 75.06 Lei
Fericirea altfel
Fericirea altfel „Această carte are cutezanța de a promite și de a oferi rețeta unei adevărate fericiri: Fericirea altfel. Dar pentru ca să descoperi această rețetă, mai întâi ea te cheamă într-o călătorie. Trebuie să parcurgi un drum lung dar spectaculos. Un drum cu 84.57 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact